Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Snackuppdatering från igår:
Fick chans att rida en 4-årig ponny. Jättesnäll och cool häst, väldigt modig mentalt för en unghäst!
Det var jättekul att prova rida en annan häst, nu var det ju rätt länge sedan jag red någon annan än min.
Ägaren sa att den kunde vara lite pigg nu när den stått några dagar. Själv tyckte jag den var skitcool!
För den var ju cool i huvudet även om den kunde bli stark och svara dåligt på förhållningar i traven t ex, förmodligen för att den inte är så stark än och väljer en lättare väg ut.
Sen testade jag lite galopp-förberedande med Tabben igen.
Intressant nog (eller kanske man borde kunnat förutse det?) så var han inte intresserad av min variant med samla - ändra takt, han ville hellre ha den variant vi testat från longeringen - matte bara sitter med, pålle får gå på i lite friare tempo och "rulla in" i en fattning ganska fritt. För han bjöd till den varianten hellre än han bjöd till att hålla sig i balans och lite samling
Har inte bestämt mig hur jag ska tackla det. Antingen kan man se det som ett "fusk" och gå tillbaka till ursprungsplanen, att man hellre låter det ta lite längre tid och försöker hålla kvar hyfsad ram och öka samlingen för att få bättre utgångsläge, mer à la skolgalopp, börja om när han gör så.
Eller så tar man det som bjuds och låter honom göra några enklare fattningar bara för att få till galoppen. Är lite osäker på hur det kommer funka, om man kanske ställer till det för framtiden. Att när han lärt sig den "lätta" fattningen kanske han får förutfattade meningar och tar till den så snart matte ens funderar på galopp. Det låter bättre än det är, han blir rätt så uppe i varv och blir svårstyrd, låser sig lite mentalt. En cool dag kanske det funkar bra men en mindre cool dag kan man lika gärna drutta i backen - fastän man kanske inte ens hade tänkt galoppera!
Synpunkter mottages gärna, så länge de är konstruktiva!