Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad kul att du kommer iväg på BJ-kurs! :) Hon har ju lite egen stil men jag tycker hon är guld! Väldigt pedagogisk.

Hoppas skippen är lugn och cool av sig nu för jag tänkte skicka över ett lass av Tabbens energi till er istället! ;)
Haha, stackarn, han har liksom lärt sig att omvandla energin och behålla balansen, men det blir så himla jobbigt för honom om han har hög energinivå! :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Red Pink på ridbanan idag, vi är ju där varje dag det är fint liksom, men idag var han fan-ta-mig helt jävla galen(om man nu får uttrycka sig så). jag älskar min häst och han är såhär ungefär varje dag fast i mildare variant, men ibland driver han mig till vansinne!
Så himla tråkigt att allt funkar så bra inomhus, han lyssnar och han är mjuk och duktig, ute blir hans halvblodssteg som en shettis! Så tråkigt att träna när han är så himla ojämn, men det är väl bara att gilla läget, han är ju min häst och kommer stanna hos mig resten av livet och jag älskar han ju egentligen för att han är som han är, helt sprattlig och supertöntig, men ibland orkar man bara inte!

Imån ska han få ut och galoppera, det är det han älskar och är bäst på så får jag ta itu med allt sen.

Några bilder från det hemska ridpasset, (som ska tilläggas att i slutet gick det ändå okej, när man ridit slut på all övrskottsenergi liksom)

92944_1270912973.jpg

64105_1270912978.jpg

21072_1270912989.jpg

28279_1270913004.jpg

89797_1270912999.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Måste bara få berömma dig för dina grymt snygga bilder på din sida. Synd du inte bor i närheten.
Häls. Inko i Norrbotten
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha jag tittar på bilderna och tänker "omöjligt! så sprallig kan han inte vara!" :p Fina bilder!
Men man upplever det ju olika. Som att jag fortfarande suckar över pyttespända och okoncentrerade dagar även om det säkert kan se ok ut, känns bara inte lika bra, även om det är milsvid mycket bättre än absoluta lägstanivån.

JAG skulle testa rida utomhus idag. Blev lite kaxig och fick en sån där "vi klarar av allt!"-attityd eftersom vi t o m lyckats hålla en ganska cool nivå dagen innan när vi övat några galopp-försök. Gick iväg till ridbanan - hästen jättecool (förmodligen för att jag var väldigt cool och positiv) jag lyckades ta mig upp, haha är väldigt imponerad över det själv- utan pall på pålle där sadeln ibland glider och som vägrar ens låta mig stå i den zonen utan att tvångsmässigt knalla iväg :angel: sen bara låser det sig och pålle blir tokstressad. Tar varje liten signal som en ursäkt för att vända hemåt, spänner ihop sig som en fiolsträng osv. Dessutom hade sadeln glidit snett, så även om det funkade hyfsat att låtsas som ingenting och bara rida på i trav och göra av med lite energi så blev det svårt i svängarna när hästen tog de motstridiga signalerna som ursäkt till att gå åt fel håll och ev. försök att trampa ner sadeln åt rätt håll blev så pressande att han nästan kastade sig åt sidan.
Så jag hoppade av och försöker glömma det, fokusera på de bra sakerna istället! :p Svårt bara när man har åskådare som jag känner att jag behöver ursäkta mig inför, känner mig misslyckad då. Fast egentligen var det inget misslyckande utifrån mina mått mätt - hästen var cool innan jag satt upp, jag lyckades komma upp, och vi kunde faktiskt trava omkring några varv avslappnat (problemen visade sig ffa när jag försökte styra åt vänstervarvet fastän vikten sa något annat, eller om man försökte stanna och stå stilla för att fixa sadeln), jag hade huvudet klart och "var med" hela tiden (någon jag övat tokmycket på) och hade vett att hoppa av när det inte kändes konstruktivt längre! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack så mycket! :D hehe vem vet det kanske blir en resa dit upp nångång med ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

haha Tack, ja jag visade ju de hyffsat okej bilderna, det var några bidlernär han hoppar runt, men mest är det att han liksom är superspänd och vägrar gå på vissa ställen för att han ser sin eller nånting annats skugga, men då får man ju tvinga han att gå dit och det är lika farligt även efter man sprungit på samma ställe minst 20 gånger! Mest blir jag galen för att jag vet att han kan så himla bra och fint om han bara koncentrerar sig!

Ja men precis så är det som en fiolsträng! Men det är bra att du tänker positiva tankar :D själv blev jag bara superdeppad igår men idag känns det bättre haha
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Supersnygga Pink! Synd att du inte blev filmad under spralligheterna, bildena är ju som sagt lite missvisande ;)

Totola: Jag inser att jag fått tag på en ganska tålig liten sak när jag läser om din. Vad lätt det är att känna sig misslyckad i såna situationer när det utåt sett inte alls ser ut som man har tänkt sig, bra att du kunde se att du faktiskt var nöjd ändå!

kl
För min och Goliaths del ligger AR-tränandet lite på is eftersom vår ridbana är blöt och djup nu under tjällossningen. Vi tränar NH och rider ut istället och man kan ju faktiskt göra alla övningar ute också så nu smygövar vi bäst vi kan inför kommande träningar.

Såhär såg det ut här om dagen:

30745911.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

haha XD aa kanske, men hade nån filmat så hade jag nog tatt hela kameran och kastat i havet! Men han var ju faktiskt mycket bättre på slutet, inte så bra som som vanligt me iaf bättre än innan :D

Men det är bra med lite paus i träningen också :) Trist med ridbanan! Våran dammade igår! och hagarna har blåst och soltorkat helt torra, helt otroligt fort har det gått! Så du kan säkert börja träna snart igen :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, egentligen är han en guldhäst, bara att han kräver väldigt mycket trygghet från mig och är typ tankeläsare! :p Så man kommer inte undan med att själv tycka situationen är obehaglig (han fattar ju inte att det är det han håller på med man tycker är obehagligt! ;) ) eller bli frustrerad själv t ex. Fast det räcker inte att "bara" tänka positivt och vara cool heller, man måste fortfarande lösa situationen på ett bra sätt.
En "bra dag" både för mig och pålle så kan han vara mycket modigare än man tror istället.


Vad duktig Goliath är! :)
Ni har inte någon gårdsplan/vändplan eller dylikt att träna på? Brukar funka bättre än rakt fram på väg tycker jag själv iaf, lättare när man kan lägga volter om det behövs! Fast Goliath kanske vilar sig i form och kommer tillbaka duktigare än någonsin ändå! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hej alla duktiga AR-frälsta.
Jag e ganska ny inom Buke och även " nybörjare " inom AR.
Men jag ser att jag inte behöver känna mig helt ensam och vilse i denna "djungel";). Jag och Especial ( P.R.E , 5 år ) har börjat kämpa i nov-09 och vi skyndar långsamt tillsammans. Varje litet steg i rätt riktning får oss att bara vilja lära oss mer av detta. Det e också roligt att se här på buke att alla oavsett ras eller bakgrund, olika nivåer men en sak gemensamt (hoppas jag:p).... att ha roligt med sin/sina hästar och i sitt eget lilla tempo..
Kommer att följa detta med spänning framöver. Mvh Inko
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad spännande! :) Ta tillvara på den här tiden, det är ju förmodligen nu man kommer få snabbast framsteg och flest a-ha upplevelser! :D

Vart i Norrland bor du? *nyfiken*
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Bor i samhället Gällivare:eek: Ja vet.... "bara" 120 MIL ovanför Stockholm.
Har du vägarna förbi så bjuder jag på fika:rofl:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Snackuppdatering från igår:

Fick chans att rida en 4-årig ponny. Jättesnäll och cool häst, väldigt modig mentalt för en unghäst! :) Det var jättekul att prova rida en annan häst, nu var det ju rätt länge sedan jag red någon annan än min.
Ägaren sa att den kunde vara lite pigg nu när den stått några dagar. Själv tyckte jag den var skitcool! :rofl: För den var ju cool i huvudet även om den kunde bli stark och svara dåligt på förhållningar i traven t ex, förmodligen för att den inte är så stark än och väljer en lättare väg ut.



Sen testade jag lite galopp-förberedande med Tabben igen.
Intressant nog (eller kanske man borde kunnat förutse det?) så var han inte intresserad av min variant med samla - ändra takt, han ville hellre ha den variant vi testat från longeringen - matte bara sitter med, pålle får gå på i lite friare tempo och "rulla in" i en fattning ganska fritt. För han bjöd till den varianten hellre än han bjöd till att hålla sig i balans och lite samling :angel:
Har inte bestämt mig hur jag ska tackla det. Antingen kan man se det som ett "fusk" och gå tillbaka till ursprungsplanen, att man hellre låter det ta lite längre tid och försöker hålla kvar hyfsad ram och öka samlingen för att få bättre utgångsläge, mer à la skolgalopp, börja om när han gör så.
Eller så tar man det som bjuds och låter honom göra några enklare fattningar bara för att få till galoppen. Är lite osäker på hur det kommer funka, om man kanske ställer till det för framtiden. Att när han lärt sig den "lätta" fattningen kanske han får förutfattade meningar och tar till den så snart matte ens funderar på galopp. Det låter bättre än det är, han blir rätt så uppe i varv och blir svårstyrd, låser sig lite mentalt. En cool dag kanske det funkar bra men en mindre cool dag kan man lika gärna drutta i backen - fastän man kanske inte ens hade tänkt galoppera! :angel:

Synpunkter mottages gärna, så länge de är konstruktiva! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Tränade lite vid hand med Pink igår :-) Har gort det i 4 dagar i rad nu och han sköter sig bttre och bättre för varje dag!
SAå himla rolig är han ibland, han släpade sig in från hagen, så jag tänkte åhh e du så trött idag... ehm nää, han va inte jättepigg när jag tränade han men jäklar vilken fart han fick när jag skulle ria ut en sväng på ridslingan, helt plötsligt va han som en raket, jag tror han behövde galoppera av sig lite haha!

Här kommer lite bilder från dagens träning också :-)

51464_1271448107.jpg

50069_1271448112.jpg

64848_1271498284.jpg

Började gör lite trav vändningar(jättestora) som travpiruett, lite knepigt var det men det går väl kanske bättr om några dagar haha
81260_1271498288.jpg

22697_1271498291.jpg

78627_1271498294.jpg

86671_1271498298.jpg

Andra galoppförsöket, inte helt lätt haha
82564_1271498301.jpg

Sen kom Pinks hagkompis och hjälpte till lite... Pink tyckte han va vääldigt läskig!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul att se dig jobba från marken och kul att det går framåt! Han ser riktigt maffig och stor ut fotona med dig bredvid. Tycker det är lika häftigt var gång man märker att hästen får ihop det man ber om och poletten trillar ner. Ni får säkert till galoppen snart :)

kl
Goliath och jag tränade också lite från marken här om dagen och hade miljöträning med alla de bilar/lastbilar/mopeder/grävskopor som hann passera på den lilla asfaltsvägen bredvid planen där vi tränade :) Dessutom var det väldigt lattjo att få jobba på gräs tyckte Goliath och drog iväg första gången jag bad om lite trav. Men han skärpte till sig snabbt och innan vi slutade testade jag slutan från marken. Höger har han svårt för när vänster bakben ska trampa in under men plötsligt hade han förstått vänsterslutan och gick på riktigt fint. Riktigt nöjd med honom trots alla störelsemoment!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack så mycket! haha det hade inte skadat om han va iaf 1 dm mindre :D Ja verkligen! han förstår verkligen fort, varje dag så är det nåt nytt han har typ funderat på över natten eller nåt haha

Va kul! ja men det är ju bra, lite miljöträning skadar aldrig ;) När kommer det nya bilder från er då? :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha, jag som tycker min "ponny" är för stor när man ska jobba för hand! :p Fast man kanske ska vara glad att det inte är en liten plutt som man får ont i ryggen av istället, att behöva luta sig ner..
Fina bilder! :)


För oss är det verkligen upp och ner nu från dag till dag. Någon dag har han varit hyfsat cool men ändå yrsig/pigg, någon dag har jag blivit tokimponerad för att han varit så cool men ändå med energi = bra kombination, någon dag har jag knappt lyckats rida öht för att han fått för sig att allt är skitjobbigt och läskigt! :angel: Så idag tog vi ett lugnt och snällt ridpass för moralens skull trots att han var väldigt cool och fin! :)
Svårt med balansgången, man vet ju inte förrän i efterhand vad hästen upplever som alldeles för pressande (när den ändå börjar coola ner och inte stänga av just då). Tills man får det surt i efterhand! :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ni är så otroligt fina tillsammans! Jag älskar att se dina bilder. Det är svårt att tro att han är så prillig när man ser bilderna. (har du fotograf med din nästan jämt? Jag är alltid ensam när jag rider så jag får övertala yngsta sonen (9 år nu) ibland att ta lite bilder)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 344
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 215
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp