Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Den 1/5 så har vi träning i torsby för u.f, du sa ju vid nått tillfälle att jag skulle säga till i fall du skulle komma upp o kika lite :)
[/QUOTE]
Typiskt. Syrran kommer från Stockholm och vi ska fira hennes 35-årsdag på lördag.
Men fortsätt gärna tala om när det är träning/kursen på G. Någongång passar det.:)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hästar är ju olika.
På vissa fungerar det att öva mycket övergångar, särskilt om de har riktigt taskig teknik/balans/takt så man känner att man behöver "fånga upp" redan i övergången och sen hålla det så länge man travar (så länge hästen orkar och ryttaren klarar) för att det inte ska gå till hästens normalläge som i det fallet är pannkaka :p

Men på vissa hästar (mitt förra varmblod t ex) så funkar inte det om man inte möjligtvis redan gjort så mycket grundjobb innan att hästen redan är riktigt stark och "ärlig" i form och böjning (vilket ju i sig blir väldigt svårt om man bara jobbar i skritten, lättare att komma åt om man jobbar i fler gångarter, upplever jag iaf) för att hästen känner sig låst och störd av ryttaren. Att det snarare är det som gör den tölt- eller passaktig (låst rygg) och att den har en massa krav på sig i övergången. På en sån kan det möjligtvis fungera att öva på övergångarna efter att man redan låtit den få trava på lite utan krav.
Eller - så jobbar man i traven istället med att i första hand lyckas med konststycket att lära sig själv att inte störa/låsa i så hög grad som möjligt och kunna avlasta + kompensera balansen så bra som möjligt, för att sen eller i samma veva jobba på med lite övningar för att förbättra traven. Börja med lite balansövningar och att få till kroppskontrollen i traven, med högre krav på sig själv (och hur noggrann man är med sina signaler/sin balans) än hästen, lära hästen att det är ok att trava på och den kommer inte bli störd av ryttaren, och så småningom kan man vidareutveckla det till att öva på avslappning/böjning/skolor. Om/när det känns bra kan man såklart träna övergångar också fast att man är noga med att hästen ska känna sig fri och självbalanserad precis i övergången.

Sen finns det andra varianter också. Som sagt - anpassa till sin egen häst! :) Det blir lätt att man gör det som känns bekvämt eller som är enligt hur man "ska göra" och det är ju inte alltid det är det bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Travövningen från filmen går ut på att först samla min häst i t ex åtta steg, släppa ut honom i en längre form i kanske fyra steg och sedan samla åtta steg igen. Från samlingen går jag över till trav och travar så samlat som vi klarar av.
En annan övning har varit att försöka samla och länga ut i traven.

Vi har även så smått börjat med diagonalsluta i trav, då har vi rätt svårt att hålla takten men det går bättre och bättre.
När jag lärde Hrekkur att trava så longerade jag dels över cavaletti och sedan slutade jag så snart han travat något steg då jag red. Av och morot så snart han bara tänkt trav en liten bit. Efter ett tag kunde vi trava en halv volt, sedan en hel. Efter cirka ett och ett halvt år funkade traven något varv på ridbanan.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Verkar som smarta övningar...jag är ju också inne på det här med tempoväxlingar, jobbar mycket med skritten och då ska jag nog ändå fortsätta på min tänkta linje med kortare övergångar till trav i mer samlad form. Måste bara bli mer konsekvent och lägga upp en strategi som ni gjorde med antal steg, tror man rider mer noggrant själv då än att ta det som det kommer.

Longerar i trav är också riktigt bra för vår del, dock har jag inte lagt in cavalettis men det var ju en idé! Slutorna har vi precis börjat med så det lät lite som överkurs för oss än :) Det finns ju flera som menar på att man inte ska upp i nästa gångart innan man fixar skolorna i t.ex. skritten först..men när man är hobbyryttare som njuter av långa trav/galoppraider i skogen dessutom vill man inte bara skritta runt. Däremot är jag inne på att göra det största grundläggande jobbet i skritt innan man går över i trav - givetvis. Fixar vi inte öppna i skritt gör vi det ju inte i trav heller. Men att börja lägga in travövergångar tror jag även fungerar stärkande för skritten om man då ser till att få med bakben och rygg.

Vad kul att ni har gjort framsteg och att du haft tålamodet och en bra strategi som det verkar för att utveckla traven!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Verkar som smarta övningar...jag är ju också inne på det här med tempoväxlingar, jobbar mycket med skritten och då ska jag nog ändå fortsätta på min tänkta linje med kortare övergångar till trav i mer samlad form. Måste bara bli mer konsekvent och lägga upp en strategi som ni gjorde med antal steg, tror man rider mer noggrant själv då än att ta det som det kommer.

Longerar i trav är också riktigt bra för vår del, dock har jag inte lagt in cavalettis men det var ju en idé! Slutorna har vi precis börjat med så det lät lite som överkurs för oss än :) Det finns ju flera som menar på att man inte ska upp i nästa gångart innan man fixar skolorna i t.ex. skritten först..men när man är hobbyryttare som njuter av långa trav/galoppraider i skogen dessutom vill man inte bara skritta runt. Däremot är jag inne på att göra det största grundläggande jobbet i skritt innan man går över i trav - givetvis. Fixar vi inte öppna i skritt gör vi det ju inte i trav heller. Men att börja lägga in travövergångar tror jag även fungerar stärkande för skritten om man då ser till att få med bakben och rygg.

Vad kul att ni har gjort framsteg och att du haft tålamodet och en bra strategi som det verkar för att utveckla traven!

Efter övergången skritt/trav travar vi bara några enstaka steg, sedan blir det skritt igen

Tror du har rätt i att göra grundjobbet i skritt, men ibland kan du ju testa lite. Och galoppraiderna i skogen tror jag är jättejättebra, vi rider också en hel del i skogen. Hrekkur har en väldigt liten medryttare ibland, det är ömsesidig kärlek dem emellan. De busar rejält mellan varven, hoppar, tolkade i vintras osv.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Typiskt. Syrran kommer från Stockholm och vi ska fira hennes 35-årsdag på lördag.
Men fortsätt gärna tala om när det är träning/kursen på G. Någongång passar det.:)[/QUOTE]

Fått nya datum för nästa träningar.U.F kommer den 12/6 och C.D den 16/6 men då har inte jag ngn semester så jag kommer kanske inte att vara med.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Min pålle är tvärtom, kan vi göra en sak i trav är det ingen garanti för att vi kan göra det i skritt! :p
Vilket man upplevde först i efterhand när man "vågat" testa och bara kasta sig in i en övning utan några större krav men med positiv inställning. Inte liksom tänka "vi kan inte göra skolor i skritt, då är det ingen idé att testa i trav" utan bara nollställa sig från fröväntningar och tänka att "nu gör vi en diagonalsluta i trav!" :D
Haha om inte annat så tycker jag traven ofta blir bättre när man siktar högt. Sitter man och tänker att vi kräver bara det här, för det har gått lite dåligt på sistone, då blir det oftast bara ännu sämre. Medans om man kastar sig in i en övning som kräver noggrannhet, balans och fokus, så vips kan man få mycket bättre kvaliteter i traven även om man kanske inte ens får till övningen i sig! :)
Haha jag brukade tänka att vi skulle rida i piaff/passage när vi bara skulle försöka trava i balans och normaltempo, eller tänkte att man fortfarande skrittar och skrittjobbar om hästen ville gå för snabbt i traven. Funkade kanon! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vet inte om jag passar in här och vet inte om min ridning har ngn speciell inriktning och jag har ridit vanlig dressyr i många år men har nu börjat om. Rider mkt mer för känslans skull, vill ha 100% kommunikation och avslappnad ponny och tänker mkt på min sitts. Har en extremt känslig ponny så detta passar oss perfekt (har skrivit i 2 andra trådar på detta forumet om det)
Är nyfiken på CR, Sally Swift, Hempfling men vet inte mkt om just AR.

Just nu fokuserar jag på att han ska vara lugn, avslappnad o känna att jag är nöjd med honom- vilket innebär mest skritt o bara lite trav i paddocken, men framför allt rider vi mkt i skogen och på grusvägar och har kul ihop.

Jag är 40+, Nobel är D-ponny, 18 år, welsh cob och fd fälttävlans häst som älskar att galoppera.

Imorgon blir det en lång snack o skritt tur på ca 1,5 timma, bra för både kropp o själ!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha jag brukade tänka att vi skulle rida i piaff/passage när vi bara skulle försöka trava i balans och normaltempo, eller tänkte att man fortfarande skrittar och skrittjobbar om hästen ville gå för snabbt i traven. Funkade kanon! :D[/QUOTE]

Åh så bra tänkt, det ska jag verkligen testa på min stolliga polle som verkligen förstår vad jag tänker. Tänk vad ridsugen jag blir varje gång jag får bra tips, tack!!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Hallå på er alla, ni har väl inte gått och dött?

Har ni släppt era hästar på bete än då?

Pink släppte jag ut i förrgår, glad värre blev han!
Å andra sidan va han jäkligt vrång idag, verkligen tyken, jag menar kollar mn på han ser han ju trött ut, samma igår, ögonen somnar, han står där och hänger, men sen när man ska träna då jävlar hettar det till! totally wild om man säger så, fortfarande ridbar dock :D men något galen, jag tror han behöver ut o springa imån!

Sen ville jag se också om bilden funkar haha, kolla så söt han är i sin lilla fläta!(jag menar dte e ju inte mycket att fläta med:D )

23102_1272047693.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Va menar du??!?! BETE?!?! REDAN?!?!? herrejeez. Vi har massa snöhögar kvar o helt grått på backen än. Idag såg jag något enstaka litet strå med gräs. Lite avis är vi nog iaf på er där nere :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nää! är det sant? stackare! här är det grönt! han går ju in på natten ändå men from nästa vecka e det dygnet runt :)
Jag skickar lite värme och grönska upp till er ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack tack! :bow:
Det behöver vi... Vi har inte ens fått blad på björkarna än :s

Jag såg nån tussilago härom dagen, och idag lite videung. Men fåglarna kvittrar :laugh:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

:devil: Om man ändå hade sett gräsmattan hemma. Det är VITT överallt utom på vägarna och en och annan liten plätt närmast husväggar är framme. Men är just nu i Uppsala på väg till Seglinge Gård och här grönskar det så vi får iaf se en liten försmak av det som komma skall snart även till Norrland. :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Men våra björkar e rätt sega också, de e previs nästan utslagna, sådär ljusknallgröna typ :D
Men d vet det kommer nog snart på posten! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, alltså vi gör ju nästan inte det :S :D

Åh, jag längtar till ljusknallgröna björkar! Det är så vackert och så skört, Det för mig är sommar, fast det eg är vår... Då vet man att prime time råder, och det inte är länge kvar tills dom är murrigt gröna o mörkret faller på o vintern snart är tebax :S Ljusknallgrönt är härligt! Där vill jag alltid vara! :D

Fast jag flyttar söderåt i sveariket om någon månad och kommer då få kanske en till två månader mindre vinter än nu... Och ljuset!! Det härliga ljuset!!!
:bump:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vi har fått lite gräs! Haha, fast inte direkt betesgräs...

betar_87477131.jpg


Men det börjar nog bli dags att vänja in lite på gräs, haha det lilla gräs som finns!

Vad söt han är i sin lilla fläta! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Sötnosen :) Betet dröjer nog ett bra tag till men lite har de fått att käka på nu när det börjar spira.

kl
Jag och Goliath har fått hålla oss till längre turer med en hel del tempo för hans elaka matte köpte foder med mer krut i och hoppsan vad det slog över det lilla det blev! Ingen idé att träna öppna/sluta när man har en häst som det pyser ur öronen på :) Vi har dragit ner rejält på dunderfodret och kör mest det gamla vanliga igen så jag hoppas att han snart är fit for fight när det gäller träning. Strax innan foderbytet fick vi nämligen till riktigt fina skolor från marken, så det är väl typiskt att jag skulle gå och klanta till mig såhär!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det e så härligt! jag älskar våren i maj! så underbart!
Men åh va härligt! Vintern e trevlig i lagom längd ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 350
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 215
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp