Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

aa visst e han :D Jag håller tummarna för att det går snabbt till betet för er :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Lilla Pink snyggar sig i hagen XD
48311_1273400500.jpg


Från i onsdags när vi släppte ihop dem :)

Nu ska jag till stallet och ut o galoppera i skogen!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Pink snygg som vanligt!

Nu har jag äntligen börjat rida min stora kille lite smått, sen nån månad tillbaks.

Han är väldigt unghästig och hade lite fasoner för sig så fokus har legat helt på att komma över det nog så jag kan börja stärka honom så man sen kan börja rida lite mer vettigt.

Just nu är vi nånstans mittemellan anti-fason träning (typ massor markarbete, lyssna-lyda, longera innan uppsittning vissa dagar etc.) och utbildning (vore ju trevligt att inte behöva ta ledande tygeltag...och om han bara kunde lära sig sidoförande haha)

Men det artar sig sakta :)
Han har fått normalt hull nu iallafall och musker kommer...

Har ju inga fina ridbilder tyvärr för rider oftast själv...eller så har det varit kassa mobil bilder vid avkrittning men så här kan vi se ut (man skulle ju tro jag är hoppryttare om man går på utstyrsel men den sadeln passade bäst haha)

Så här kan man se ut efter vintern

sitsen var ju inte i fokus när jag skrittade av haha

Nöjda efteråt

en annan dag som var lite slappare


Det var min lilla uppdatering här ;)
Snart är det dags för roliga kurser och utbildningar så jag och Lorre ser fram emot sommaren!
Vi har båda Hellekis ett par gånger, Tteam kurs och lite annat kul inplanerat så känns väldigt positivt. (och nån gång blir det en dressyrsadel också jippe! -ska bara bli lite mer muskler först)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vilket roligt sommarschema ni har! :D
Fin pålle har du också! Märks att han börjar lägga på sig lite hull/muskler! :)

Försöker planera in lite själv också haha men det är mindre lätt när man samtidigt vill hålla i plånboken! ;)
Skulle vilja ha någon form av hästsemester iaf. Det mesta går fetbort för att det ligger så långt bort men något borde ju gå att klämma in!


kl
Igår var vi på utflykt och tittade bl a på en liten uppvisning hos B.J. Jätteroligt och inspirerande var det! :banana:
Perfekt med en extra motivationsboost nu när vi ska iväg och träna nästa helg! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har också ett härligt sommarschema :)
Endagskurs en gång i månaden för "min" riddare, helgkurs i juli för Bent, sommarakademin i augusti då jag blir officiellt medlem av riddarskapet som väpnare.
Igår var vi iväg på majkursen. Min underbara lilla häst (som förresten blev myndig i onsdags :D ) har fattat det där med samling, så nu har vi de halva stegen. Faktiskt vågade vi (läs: jag) t o m galoppera igår, trots laddad häst.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Härligt med framstegen! Bara att njuta!
Det låter som ni har en underbar sommar framför er också.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha appropå framsteg så fick jag och pålle till en travökning idag! :D

Tror inte man kan klassa det som ökad trav, lite tempoökning och lite för kort steg, men en bra mellantrav iaf! ;)
Haha jag kände mig som en studsboll där på ryggen, det går ju an när det är upp-ner men när det blir längre steg också då får man vara med! Haha värsta lyxproblemet! ;)

Nu kan man ju undra varför jag tar upp det i ett AR-forum, men för mig känns det som att vi kommit långt när vi kan börja öka på traven utan att tappa balansen och utan att det bara är tempot som går upp. Mycket roligare att kunna växla mellan samling-påskjut än att bara sitta och korta. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Grattis! Det är ju samling-påskjut som ger nåt tycker jag ;) . Jag gillar att känna kraften som finns där i samlingen som lixom får utlopp i påskjutet. Det är som att det ligger där och bara väntar på att få komma ut. Det är coolt.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha precis! :D
Har ju knappt något val, om man väl har samlat och ökat energin så måste den ju användas till något. Så börjar kuse öka på då är det bara att sitta och hålla i sig (haha inte bokstavligt!) och se glad ut, försöka omvandla till något vettigt, för man kan ju inte sitta och samla samla och få mjölksyra! :P Men det var först idag jag själv bad om lite sprutt och liksom försökte sitta med i en ökning snarare än att glida med på den luftigare och mer energiska trav man får! :banana:

Så tuff känsla när bakbenen rör sig STORT (halva hästen består av bakbensrörelser helt plötsligt känns det som) och ändå i en mjuk rörelse - men att sitta på arslet var bara att glömma, höfterna hade aldrig klarat hänga med i dom rörelserna! :crazy:
Förmodligen känns det ännu värre än det är när man har en pålle med "lång" och lite hög bakdel och som även i normalläge rör sig mycket i höfterna.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL.
Lite trams i tråden........... Man skulle ju kunna häva ur sig allt.
Jag och min dotter hade kul igår när vi fnissade oss fram till nedanstående bild (inspirerade av div påhopp på forum-kollega i en annan tråd *vinkar till dig*) ;).

BILDEN
Hästen: Lååång ponny med mulen i vädret – gärna fångad på bild just innan han ska till och pinka för att undanröja alla tvivel på att han skulle kunna vara på väg att trampa under sig!
Utrustning: Sadel ST Espaniola. Vanligt träns med pullarnosgrimma, pessoabett + pannband med frans. Dressyrspö – längsta modellen.
Ryttaren: Sitter med långa stigläder (fötterna når NÄSTAN ner till stigbyglarna (Iberiska) – spikrak i kroppen och hållandes spöet upp i luften (tvåhandsfattning).

TEXTEN
Hej! Jag har börjat med akademisk ridning och skulle vilja veta hur ni tycker det ser ut. Det märks att det är bra för hästen och jag kommer fortsätta rida akademiskt för jag har utvecklats jättemycket. Jag tror att jag köpt alla saker men är det något mer man behöver när man håller på med ridkonst? Jag ska börja tävla snart och vet inte om det är något mer man måste ha på tävling. Håller jag spöet rätt (jag är inte rädd för kritik)? Jag tycker det är svårt att svänga ibland men inte så farligt.


Kanske blir det av att vi tar bilden också! Någon som har ett pessoabett att låna ut?
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hihihii...det är väl ungefär sådär man känner sig emellanåt ;)

Igår var ett bra exempel faktiskt. Tog ut Goliath på banan för att...ja, utan nån direkt plan- och då vet vi ju all hur bra det brukar gå. Kom fram till att jag ville koncentrera mig på att göra rätt med stångtygeln för jag har inte fått till det riktigt bra än. Tog av kapsontygeln för att slippa två grejer att hålla koll på och sen satt jag mest och testade mig fram. Hästen var seg och hängde sig i handen och jag blev allmänt frustrerad. Jag har iaf kommit fram till att jag måste bli mycket snabbare med eftergiften samt gå tillbaka till sökning nedåt-framåt, har nog velat haft lite bråttom....

http://www.youtube.com/watch?v=d_s_R1ehb0w

Kom med lite input, har fastnat för tillfället. Ska försöka få hem min tränare så snart som möjligt...
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det jag personligen ser som brister är att han belastar mycket på vänster fram, och blir förböjd i halsen i vänster varv. Är ju samma som tidigare egentligen, att det gäller att få höger bak att börja ta vikten istället. Men för att inte hamna i fallgropen att man tror att hästen är böjd när den i själva verket viker i halsen skulle jag ta en mycket svagare (hellre med tanken att hästen ska t o m vara pyttesvagt utåtställd eller rakställd, bakre delen av halsen ska iaf gå rakt ut framför manken!) böjning i vänstervarvet. Egentligen i båda, men i höger blir det ju lite per automatik mindre böjning ser det ut som?
Sen är det ju inte något som är gjort i en handvändning, men det finns ju ändå sånt man kan tänka på för att lättare trigga de bra stegen till att bli bra och de mindre bra stegen att bli färre! :)
Försök flytta framdelen på bakdelen dvs placera den mer mot högerbak, främst med hjälp av sitsen/handplaceringen och ev. snabb förhållning i båda tyglar som förstärkning, belöna med eftergift så snart hästen gör rätt (och ta för vana att låta den gå i eftergift några steg efteråt även om den faller tillbaka - det upplever jag personligen funkar bättre i längden, dels lär de sig att akta sig för det bra läget om man kräver det för många steg/för stor procent av tiden, dels blir det tjatigt och avtrubbat pga det, dels är det i eftergiften man egentligen får svaret i hästen! :) ) bara att be om det igen sen.

Men sen stirrar man sig nog lite blind på problemen som finns just nu och glömmer bort att man ju faktiskt lägger upp övningarna/rörelserna för att på sikt förbättra det. (pratar utifrån mig själv nu igen! ;) ) Om man lägger mer fokus på övningarna än på de detaljer som än så länge brister så brukar det faktiskt lättare lossna. Även om det alltid kan ta tid att ändra inrotade rörelsemönster.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du och dina detaljerade beskrivningar, dom är bra dom :) Det jag tittade på mest i filmen och tänkte på under ridpasset var att jag skulle ta i BÅDA tyglarna samtidigt på stången och låta bli att tänka tränsbett. Gick väl lite lite bättre än sist, men jag behöver någon på marken som ger mig korrigeringar för att jag ska hitta rätta känslan tror jag.

Sen har du så rätt i att han helst bara viker in halsen åt vänster, det brukar vi träna på i vanliga fall. Då är jag noggrann från början att ta lite lite ställning med en understödjande förhållning på höger för att han ska tänka nedåt med nosen och inte spänna sig. Sen flyttar jag på vänsterbogen ut åt höger för att han ska få in den ordentligt och spåra bättre. Ibland behövs det bara ett lätt trängande tygeltag mot halsen, ibland flytt för vikthjälpen eller när han verkligen försöker slippa undan- en flytt för skänkeln. Så det är vårt dagliga jobb kan man säga :) Höger ställning funkar mycket bättre och den tar han för det mesta numera enbart för vikthjälpen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad bra att det känns lättare när ni inte har blank stång.
har du testat 3+1 tygelfattning?

Alltså att du rider med stång och kapson (eller tränsbett och stång, men jag har faktiskt aldrig sett någon som haft den fattningen med tränsbett...) och har båda stångtyglar + vänster kapsontygel i vänster hand, och höger kapsontygel i höger hand.

Det är mycket mindre risk då att använda en tygel i taget av stångtyglarna och bra förberedelse för enhandsfattning! :)

Tips- om du känner att du behöver någon som ger dig korrigeringar, lägg upp en övning åt dig själv istället. Rid övningen (t ex bara en ridväg eller ett par ridvägar efter varandra med skola/-or på strategiskt ställe) så noggrannt som möjligt men rid bara vidare om det är någon detalj du stör dig på (istället för att sitta och korrigera utan att hitta rätt läge). Blir det fel så känn efter hur det kändes och prova igen. Lätt att låsa sig! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja jag har funderat på att testa 3+1 fattning faktiskt, det borde iaf minska min benägenhet att vilja särskilja tyglarna på stången. Ska testa till veckan :)

Bra tips på övning, jag brukar försöka ha en riktig plan men skulle nog kunna hårddra det och göra som ett eget litet "dressyrprogram" åt mig själv. Ofta vill man korrigera sig själv och istället för att börja om från ruta ett ur avslappning försöker man ur "felläget" och det säger sig självt att det inte ger något toppenresultat. Ska bara göra det i praktiken också :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha, det var ju just den lilla detaljen! :D Att göra det i praktiken...
Jag brukar pliktskyldigt sitta och öva på hemläxorna emellanåt (som ju är upplagda som övningar), eller gå in i en övning i en viss situation, typ - idag behöver vi öva på avslappningen då gör vi det här - gör övningen, det går mindre bra (förmodligen fanns det ju en anledning till att avslappningen inte var bra och övningen blir svårare! :p ) planen raserar totalt och plötsligt yrar man runt i jag vet inte vad! :rofl:
Haha har iaf blivit bättre på det på sistone. :angel:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Klämmer in mig här i tråden när ni skriver om 3+1 fattning. Jag har ganska nyligt börjat rida så och jag personligen har verkligen fått ha tungan rätt i mun:d och när jag skulle iväg och rida tog det inte 2 sek innan tygelfattningen var rätt utan närmare 2 min:D men jag har kämpat och Especial har verkligen fått ha tålamod med mig men nu har det börjat släppa träning efter träning och vi båda har det rätt så behagligt och vi går framåt med allt så sakteligen. Längtar nu till tisdag och onsdag då vi får hit K som ska hjälpa oss framåt och kanske lite nya AHA-upplevelser.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är ju det som är det roliga! :) Först känns det åt skogen, sen sakta men säkert blir det bättre, för att sen kunna titta tillbaka på det man lärt sig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 350
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 215
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp