Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag får göra det en hel del för min tränare för att verkligen inse hur SNABBT hästen "faller" på ena bogen, bullar ut med ena magen osv. Och även om man hela tiden försöker rida med sitsen, så är man ändå snabbare i handen än man är i röven. :o

Det jag får göra är att rida på ytterhand och så ska handen vara EXAKT ovanför manken hela tiden. Tränaren refererar i början åt mig, så att jag får upp känslan för hur snabbt jag vill handrida. (Det är tyvärr hela förbaskade tiden). Jag får lov att bromsa, rakt bakåt, men handen får inte drifta. Och så ska jag styra runt på spåret, volten osv med sitsen och inte med handen. Man känner otroligt mkt snabbare när hästens bogar börja fladdra, eller när den kastar en ner i ett hål på ena sidan.

Jag tycker det är suveränt för att öva upp sin egen snabbhet och det får en att inse att hur lite man än tror att man rider med handen - så gör man det tyvärr alldeles för mycket. :o

HannaZ> jag hoppas du inte tog det som trist kritik, det var bara lite tips som jag tror min tränare gett mig om det var jag i Goliaths sadel! :laugh:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

No no, jag tyckte det var ett bra tips som jag definitivt ska pröva. Sitter här och visualiserar för fulla muggar i kontorsstolen :)

3+1 har vi diskuterat innan och det ska jag försöka pröva på när min tränare kommer ut så att jag har någon som kan läxa upp mig från marken när jag gör fel!

Blir bara så grymt ridsugen när man diskuterar sånt här, ska nog tjuvtesta lite ute i skogen imorrn :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha eller så skaffar man en häst som man öht inte kan styra om man sitter och motverkar i sitsen, eller inte har förekommit att den placerat kroppen fel! :p
Så är det ju tyvärr, greppreflexen och fifflandet med händerna är djupt inrotat! Säkert kanonbra att öva att inte flytta handen alls stundvis, ska prova det någon dag! :) Annars så ger det ju faktiskt väldigt mycket att kunna placera händerna rätt, alltså bara justera tygellängd och bogplacering genom handens placering. Fick t ex i hemläxa att öva på att använda längning av yttertygeln bara ett par cm som signal för omböjning (förutom att sitta om såklart) för att inte missa att länga yttertygeln. Låter jättebasic, men när jag har varit van att behöva rama in bogar hit och dit så har det blivit en ovana att vilja hålla tygellängden för kort.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har en sådan häst. En del som testar honom får knappt ut honom på spåret. :o MEN... Man acklimatiserar ju sig efter varandra och jag "kan" tyvärr fippla alldeles för mkt med handen. :o
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl på mig själv

Igår tänkte jag att nu får det bära eller brista så jag satte på Goliath det tredelade tränsbettet och slängde mig upp barbacka! Och tydligen ska man trilla ner i djupa hål för att bli så smart att man bygger sig en stege och klättrar upp igen, för nu gick det super :)

Vi skrittade ut på grusvägar och i skogen på total eftergift, de enda gångerna jag tog i honom var för att lösgöra på inner och göra eventuella förhållningar. Med ett bett i munnen så sökte han sig jättefint nedåt-framåt, klev på och kändes helt avslappnad i kroppen. Prövade att samla upp lite för sätet och sen släppa fram och han följde med lika fint nedåt som han kortade upp steget. Gjorde halter där han tappade formen just i själva avsaktningen, men lösgjorde stillastående, ställde och satte igång i form framåt.

Prövade även tipset om att rida på enhandsfattning och "känna" hur sitsen påverkar. Även om vi nu körde lättast möjligast med ridning rakt fram var det intressant att verkligen fundera på vad man gör. Fick faktiskt också till böjning åt båda hållen för endast sitsen och sidförflyttningar över vägen. Tur att man har en känslig och samarbetsvillig häst :)

På hemvägen blev det bara bus och vi fick till två klockrena galoppfattningar för innerhöft+smack. Hade riktigt, riktigt kul båda två igår!!

Kanske ska få till en filmning här till helgen och torsdag nästa vecka kommer äntligen tränaren.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad inspirerande! Visst är det härligt när man får hästen så där avslappnad och följsam. Jag var ju också tvungen att prova rida barbacka på en hand efter jackos beskrivningar. Jag behövde använda handen lite mer än bara mitt över manken, men oj vad nyttigt det var för min egen sits och isolering av hjälperna. Jag upptäckte hennes känslighet ännu mer än jag gjort förut. Skall absolut prova igen!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad roligt!

Sadeln stoppar ju en massa skitsnack -vilket kanske är tur för våra hästar, men ibland är det nyttigt att bli medveten om hur "lite" man behöver säga till sin häst när man rider barbacka. Kan man hålla sig stilla och mitt över hästen händer det magiska ting! Synd att det är så förbenat svårt bara! :laugh:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack allihop! Nu går det väl åt skogen imorrn på banan bara för det ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Sadeln stoppar ju en massa skitsnack -vilket kanske är tur för våra hästar, men ibland är det nyttigt att bli medveten om hur "lite" man behöver säga till sin häst när man rider barbacka. Kan man hålla sig stilla och mitt över hästen händer det magiska ting! Synd att det är så förbenat svårt bara!

Länge sedan jag skrev, men nu är jag tillbaka! Jag har faktiskt ingen bra sadel att träna i (köpte en ny för ca 4 månader sedan, har dock ändrat mig mycket sedan dess och vill inte alls lägga kål på hoppningen.. Men nu står jag här med en hoppsadel ändå haha) så jag tränar faktiskt alltid barbacka.. Och visst är det svårt, skritten går bra men trav aj aj aj! Fast som du sade, det ger en väldigt god uppfattning om hur man egentligen sitter och inverkar. Så jag tror absolut att man i längden kan vinna på det.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Halloj allihopa! Vet inte om jag skrivit här tidigare, kanske jag har? Ni kanske har sett bilder på min isabell, en liten korsningshäst på 5 år som jag försöker utbilda i akademiskt. :D

Två små funderingar om nån har lust att diskutera...

Nr 1 gäller skolsadelns vara eller icke vara... ;) Hehe, nej men jag har precis kommit till insikt ang. anledningen till att jag börjar ogilla min sadel, amazonas jeanne d'arc (om den nu räknas till skolsadel...?)... Jag har inte bålstyrkan att sitta korrekt i den!!:crazy: Har alltid haft rätt mkt svank och svag ländrygg och nu är ryggen ganska sliten pga jobbet så det är värre än nånsin! :( Jag börjar drömma efter en dressyrsadel med stora knävulster... :o och med ännu djupare sits, eller en Ecuyer :d, iofs också en skolsadel men med mkt mer stöd verkar det som - man verkar sitta som gjuten! Så... min tanke: träna bålen eller köpa ny sadel? :angel:

Nr 2. Som ni kanske hör, dags att byta tränare till en som fokuserar mer på sitsen, jag har redan valt ut en. Men får man diskutera tränare här?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Man kanske inte behöver byta tränare utan kan komplettera? :)

Själv har jag ofta upplevt att jag borde rida för flera tränare och då särskilt med inriktning på sitsen. Sen efter en del svårigheter att hitta passande tränare för ändamålet och insikten att jag ändå inte kan sitta och köra någon regelrätt "sitsträning" - pållen accepterar det inte, kom jag fram till att det finns fler sätt att utveckla sitsen. Haha, rätt självklart! ;)
I slutändan är det jag som måste lära mig rida min häst har jag insett. Det är hästen som sitter på svaren. Och även min egen kropp. Det mesta finns alltså redan till hands, om man är mottaglig för att lyssna och lära! :) (haha, OBS! mycket kvar att lära! så ingen får höga förväntningar! :D )

Har lyxen med en väldigt sitskänslig häst, vilket kan få en att slita sitt hår när sitsen är mindre bra, men är väldigt lärorikt genom trial and error.
Filma och fotografera mycket för att sen jämföra med sin egen känsla. Jobba med sin egen fysik (tips - testa en flexibar! kommer åt precis de muskler vi ryttare vill träna upp! :) ). Öva på att känna efter. Känna varje kroppsdel i sadeln i olika moment, gångarter och rörelser. Balansboll kanske? Öva på att visualisera och ta hjälp av bilder - trial and error, man får ju hitta det som funkar. Hästen är i slutändan det bästa kvittot! :) Sen måste såklart känslan utvecklas för att komma vidare, där är en bra tränare guld värd, men jag tror inte det måste vara en tränare som fokuserar mycket på sitsen - hästen är ju kvittot!

Klart det är lyxigare med en tränare som kan hjälpa till med sitsen.
Fast jag tror ju att det hänger ihop. Gillar inte sits-papegojjor för de har en tendens att kosta mer än vad de i längden ger för verkan (om man inte rider sisådär varje-varannan dag för tränare, då KANSKE - men det skulle ju kosta multum! :angel: )... Jobbet måste man i slutändan göra själv.
Genom att man hittar sin kropp och mer och mer får kontroll, förstår samband mellan känslan och effekten.
Viktigt tycker jag också är att tränaren fokuserar på effekten, svaret i hästen, inte enbart utgår ifrån hur det ser ut alltså ryttarens hållning. Visst finns det gemensamma nämnare för vad som är "korrekt" och hur det ska se ut, men som sagt - det är ändå hästen som sitter med svaren. Lätt hänt att sitta och felkompensera i sina försök att vara korrekt.

Det där med sadeln är klurigt.
Å ena sidan tycker jag absolut du ska prova andra sadlar om det inte känns som att denna ger dig rätt förutsättningar. Samtidigt så iom att det är rätt dyra sadlar vi pratar om så hade jag nog valt att träna lite core-träning, yoga och mental träning på sidan om (som exempel) innan jag tar steget att sälja sadeln. Typ som att man försöker muskla upp hästen med tömkörning innan man börjar leta sadel till omusklad häst! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Och sen gick det åt skogen.


Red ett pass på banan igår med tränsbettet på och till en början gick det rätt så bra i skritten. Men när vi skulle upp i trav funkade det inte alls. Försökte lösgöra på inner men hästen struntade i alltihop och med tanke på att tränsbett har en uppresande effekt kan ni ju gissa vart huvudet hamnade och hur hela formen blev eftersom han struntade i att lyssna på alla andra hjälper också. Frustrerande!

Så nej, nu struntar vi faktiskt i tränsbettet för ett bra tag framöver igen. Jag ska lära mig 3+1 på stång och kapson eftersom hästen visar att han trivs och blir lugn på det och att jag då kan påminna honom om att även tänka nedåt i traven utan att blockera sig som han gjorde igår.

Hade en kompis på marken som gav mig backning på min sits dessutom vilket var lärorikt. I traven hamnar jag i rätt balans men i skritten vill jag av någon anledning sätta mig på rumpan, luta mig bakåt och svanka med ryggen. Såg ju inte riktigt klokt ut när jag såg det på film....och det får ni INTE se :)

Bättre lycka nästa pass.....
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Men du... Hästen slår upp huvudet när den tappar balansen, det är det enda den kan ta till för att hitta balansen igen. Att då sätta på starkare bett tkr inte jag är någon lösning? Jag menar alls inte att "skriva på näsan", hoppas du inte tar det så. Men kan du inte ta två travsteg och sen tillbaka till skritt igen? Så att hästen klarar av att hålla sin balans.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Precis, bättre lycka nästa pass! :)
Jag har också svårare för sitsen i skritten än i traven. Tror faktiskt det (i mitt fall iaf) har att göra med att pålle rör sig rätt annorlunda i skritten jämfört med traven.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo vi testade det också och det kanske går ypperligt en annan dag men igår spunkade han ur så när han inte fick dra upp tempot och slippa ifrån allt jobb hittade han på att springa iväg med bogen före och bete sig allmänt djävulskt. Och när han gick emot på det sättet blev han totalt stenhård i munnnen och hur mycket vi än försökte lösgöra och ta och släppa så gick det helt enkelt. Igår var en sån dag som man vill glömma...

Men idag blev det hack på igen och när jag råkade rida förbi en äng ute i skogen (vi har ok att rida där) körde jag ett litet dressyrpass på kringelikrokvägar mellan några grästuvor och när han fick stanna upp och verkligen flytta runt på bogarna gick det riktigt bra. Han vill så gärna bara skjuta på och slippa sätta under sig. Gjorde även en del travövergångar där vi travade kanske fem steg där jag kände att han behöll formen och sen bröt vi av. Så idag var han mer medgörlig iaf.

Måste fråga, hur mycket fokus har ni på ytterbogen när ni rider och hur gör ni för att den inte ska falla ut? Här ligger största problemet hos Goliath just nu i traven, han vill bara falla utåt och för att fånga upp får jag ta till både skänkel och tygel mot halsen i nuläget, annars tappar vi balansen totalt. Vill ju få honom att spåra och då funkar det inte att sitta där och bara lösgöra på innertygel och försöka balansera med sin egen kropp, det är otillräckligt. Prövade även att ställa utåt några steg i taget idag och då märktes det verkligen hur han fick börja arbeta in ytterbak och inte låta den gå snett utåt från spåret som han gör i vanliga fall. Kreativa tips?
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Angående ytterbogen - jag försöker ha så lite fokus som möjligt på att "hindra den från att sticka ut". För jag upplever att det skulle bli en korrigerande ridning (det är så lätt ändå att hålla på och fippla en massa i onödan och bli tjatig gentemot hästen, därav att jag försöker låta bli, plus att "hindra från att sticka ut" är ett negativt uttryck - fokus på vad man inte vill åstakomma snarare än vad man vill åstakomma).

I huvudfokus ligger bakbenen. Att försöka arbeta upp jämnhet, styrka, teknik från bakbenen för i slutändan känns det som att det är det som avgör om bogarna kommer vilja fara iväg.
Sen måste man ju ta sig dit också på något vis. Visst kan man försöka styra bogarna genom att bromsa upp om den håller på att falla ut, säga "stopp" i den riktning som framdelen vill dra. Helst tajmade små förhållningar/avstämningar snarare än att konstant bromsa (när det frambenet är i marken är det jag fått lära mig, ev i samhverkan med styrande hjälper). Man kan reglera tygellängden och ge lite snålare marginal åt det håll bogen vill trycka ut och tvärtom lite mer marginal i det håll bogen vill trycka in.
Men helst så lägger jag fokus på bakbenen, OM bogen faller ur (tecken på att hästen behöver avlasta) och det inte enkelt går att flytta tillbaka den, då låter jag hellre bogen falla ut och låter hästen avlasta några steg, sen helt sonika be hästen flytta tillbaka framdelen på bakdelen igen.

Det är först nu när vi kommit längre både överlag i teknik/styrka och i rakriktningen som det känns som att jag börjar ha nytta av att kunna "hålla kvar" bogarna. För att jag vet att hästen är tillräckligt stark och smidig för att göra det jag ber om, att det mer handlar om att vara tydlig mot hästen (kan ju vara t ex att man får kompensera för att man sitter pyttelite fel med vikten själv).
Då räcker det i regel att säga stopp - "hit men inte längre!" med yttertygeln, öppnar i den riktning jag vill att hästen ska gå och stänger i den riktning hästen inte ska.

Det var f ö bara ett par dagar sedan det senare äntligen började lossna, att det faktiskt räcker med tänket öppna/stänga riktningen. Nu är jag helt lyrisk för att allt blivit så mycket lättare! :banana:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Just det, du ville ha kreativa (då tänker jag konstruktiva! ;) ) tips:
*Ha tålamod! Klart det inte är lätt att rakrikta en häst som är sned.
*Behåll fokuset på "rätt", börja inte yra iväg i att det är ett problem med ytterbogen. Tänk på hur du vill att hästen ska gå istället. Känn efter hur det känns utan att korrigera, sen ändrar du lite i inverkan/strategi till nästa gång när du hunnit känna efter hur det känns i kroppen.
*Tänk på helheten. Ok - det där momentet är svårt. Men jobbet runtomkring är också viktigt, kanske är det något helt annat mer eller mindre otippat moment som till slut förbättrar helheten och underlättar i det/de moment som nu känns svårt! :)
Var kreativ. Vad beror detta på? (vi har redan tidigare konstaterat att din pålle liksom många andra har svårare att bära med högerbak, men allt kan såklart vara nyanserat) Vilka övningar är gjorda för att träna upp detta? Och se till att variera, inte fastna på samma. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har jättemkt fokus på ytterbogen. Jag har en "bogstyrd" häst, om man så säger - lyckas jag få till balansen i bogarna korrekt har jag en Häst. När jag inte lyckas har jag en Elephant.

Jag styr ytterbog med min ytterskänkel och ytterhand. Och tillåter INTE att hästen skjuter mig snett över ryggen. Svårt som F-N, och måste börjas med i skritt och sen kan man bara ta några steg i trav och behålla det - sen får det bli skritt igen. (På en häst som är i början av sin utbildning).

Idag på min lektion fick jag ytterligaren en toppenliknelse. Ditt bäcken är en skål med blåbärssoppa, och du får INTE spilla. DÅ först snabbade mitt nervsystem upp sig och jag kunde Rida! :love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Bara en liten parentes, (inget som eg. säger emot det du skriver) är att har man en bogstyrd häst så säger ju det indirekt att man har en (än så länge) bogtung/framtung häst. Oavsett vilken väg man väljer att ta så för att lösa det behöver man få en mindre bogtung häst = det är bakbenen som räknas. Bakbenens jobb alltså, och för att få till rakriktningen brukar man ju faktiskt flytta framdelen på bakdelen.
Men tappar man fokuset på att bakbenen är grunden, eller kanske på att det är en helhet, så tror jag det är svårare att få till det långsiktigt.
Låter som att du löst det genom att inte låta dig flyttas med- inte låta hästen avlasta. Vilket ju är ett sätt! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 218
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp