Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Njää. Livet är inte så enkelt. Min häst har bra förutsättningar för samling och han bär väldigt bra när jag samlar honom för sitsen. Men han vill förskjuta vikten i bogpartiet (precis som 99% av alla hästar) och då blir det stoppar för bakbenen. Kan man inte få rätt på bogarna, kan inte bakdelen bära sin front för boglåset går in.

Jag upplever inte att mitt primära problem är aktion bakifrån utan att jag måste vara noggrann med var bogarna är, så att de inte tar emot.

DSC_0185.jpg


Ber om ursäkt för min hängsits. :o
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack för ditt svar. Det är väl som man säger "ingen tid man lägger ner på sitsen är bortkastad tid". Och egentligen sätter ekonomin lite stopp för sadelinköp... :o men ibland kan man tycka det är skönt att "få lite gratis hjälp" av en bra sadel. ;)

Jag har flyttat från gården där min förra tränare stod och är för tillfället tränar-lös men också häst-lös i sommar då hästen är på bete. I höst blir det nya tag och ska då leta upp någon duktig tränare som fokuserar på sitsen/korrekt inverkan. Och gärna någon som kan peka ut mina svaga punkter i kroppen och coacha mig att att bli starkare där. Ingen papegoja ;) men någon som säger vettiga kommentarer vid rätt tidpunkt!

Jag ska kolla upp det där med flexibar och balansboll! Lät intressant! Jag skulle behöva nån slags styrketräning utöver ridningen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vet inte om vi kanske pratar om samma sak.
Generellt så vill de ju oftast "trilla på en bog" för att avlasta bak. Förbättra bärigheten/jämnheten bak och fenomenet försvinner (vilket man ju t ex får göra genom att styra bogarna). Men det kanske bara beror på hur man ser på processen, vad som beror på vad. :) Jag skulle som sagt ha skrivit tvärtom - om bakbenet inte vill/kan bära i rätt läge, då kommer bogen få avlasta.
Men som sagt, det kanske inte spelar så stor roll eftersom "flytta framdelen på bakdelen" i regel är lösningen oavsett :)

Upplever man att det verkligen är framdelen det sitter i, då skulle jag börja kolla upp så det inte finns låsningar som hindrar, att sadeln ligger och klämmer eller kanske att hästen har problem med en hov eller t o m har en lindrig hälta. Med det menar jag inte att din har det, utan jag menar att det är de enda gånger jag upplevt mig motbevisad, att det verkligen pekat på att yep, det är i framdelen i sig grundproblemet sitter. När det suttit ett problem i framdelen.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, det är ju onödigt att ha en sadel som motverkar. I längden iaf.

Själv tänkte jag satsa lite hårdare på sitsen i sommar, men mest att man blandar in fokus på någon detalj i taget i vardagsridningen och tränar lite fysiskt på sidan om. :)
Inverkan fokuseras det alltid mycket på, men liksom att man lägger ner lite extra! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Men han vill förskjuta vikten i bogpartiet (precis som 99% av alla hästar) och då blir det stoppar för bakbenen. Kan man inte få rätt på bogarna, kan inte bakdelen bära sin front för boglåset går in.

Jag upplever inte att mitt primära problem är aktion bakifrån utan att jag måste vara noggrann med var bogarna är, så att de inte tar emot.

PRECIS! Exakt såhär upplever jag vårt problem också. Har jag inte rätt på bogarna och sitter rakt över hästen (tippa blåbärssoppan :) ) finns det inte en chans att han får till det med bakbenen heller, oavsett hur mycket driv och aktivitet han har.

Hade fått för mig att fokus på ytterbog är ett big No No inom AR där man låter yttertygeln hänga till en början av utbildningen. Men jag upplever att jag aldrig kommer finna någon balans och ordenlig samling om jag inte får fånga upp hans ytterbog först. När man är ny inom en ridstil vill man (läs jag) så gärna följa manualen till punkt och pricka men jag börjar inse att man får gå mycket på sin egen magkänsla också. Och jag tänker att även duktiga tränare måste ha utrymme för att ta omvägar för olika ekipage beroende på hur hästen/ryttaren funkar och hur man måste angripa problemet. Detta ska väl också vara en del av AR-filosofin, att använda dressyren till hästen och då kan man inte följa samma bana som "alla andra". Så funkar inte tränsbett på min häst, nej då rider jag på det han trivs på och behöver jag rida in ytterbogen för att få till resten av kroppen så ska jag göra det. Sen använder man sig av utbildningstrappan men kan behöva ta olika vägar inom varje steg eller hoppa ner/upp på trappan för att få någon annan del att fungera.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag tror inte min sadel motverkar. Men den hjälper inte så mkt i alla fall! :p

Nu bannemig ska det bli fokusering! Har i många år gått och bara varit "medveten" om mina brister men inte haft orken att ta itu med dem. Har alltid haft som försvar: "Det första steget till förändring är medvetenhet!". :D Men det gäller ju att komma vidare därifrån också. :angel:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Grejen med många AR-tränare är att man fokuserar på att rida enbart med innerhjälperna och på hängande tygel först med tanken att så länge hästen inte lärt sig söka sig fram till handen bakifrån och så länge hästen inte söker till yttertygeln så har du ändå inget att rida på där. Tanken att man då hellre stör så lite som möjligt på yttersidan för att inte musklerna på yttersidan ska spännas (då kortas yttersidan ihop) och motverka böjningen.

Sen kan man såklart tycka vad man vill om det! ;) Själv tycker jag inte det är något konstigt i ovanstående. Det konstiga blir väl om man förväntar sig att hästen trots att den alltså inte söker sig framåt nedåt och till yttertygeln ska kunna gå rakriktat och med fina öppnor och slutor.
Du behöver inte göra det genom att korta yttertygeln eller allmänt korta tygeln, man kan t ex förbättra genom övningar (vilket ju också kan innefatta svagare skolor, men då får man sätta ambitionsribban därefter) och istället för att korta tyglarna kan man använda sitsens inverkan och snabba avstämningar som inte hinner inverka avkortande.

Det jag vill komma fram till är att fokus på ytterbogen inte är ett No-no på det sätt jag upplever att du menar(?) däremot fokus på ytterhjälperna, att hänga kvar eller allmänt inverka för mycket med ytterhjälperna. Beroende på vilken tränare du frågar.
Men allmänt så ska ju inte fokuset vara på en bog utan isf på helheten (böjningen) för att få helheten som resultat.
Det är väldigt lätt hänt - särskilt när man är lite rastlös och helst vill komma ur grovjobbet så snabbt som möjligt! ;) - att man rättar ett fel med ett annat. Inte heller är det ju så lätt alla gånger att avgöra det, om det blev bättre eller sämre, förrän efteråt när det kanske redan är befäst. Men tänker man en helhet som utgår bakifrån och "less is more", då tror jag det är mindre risk att hamna i den fällan. Bogen är inte problemet! :)

Ellyne: Haha, så sant! :p Det är nog ändå lättare att vara medveten om sina brister än att göra något åt dom! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo, Totola, om bogen är i vägen för sin bakdel så är det ett problem.

Om boglåset gått in (hästar använder sig av boglåset naturligt som ett sätt att bromsa exempelvis, men det är inget man vill ha i dressyr) måste man lösa upp det först och främst, så att bakdelen kan "gå igenom".

Hästar kan göra tiotusentals "fel". Att säga att det finns en standardlösning (vilket jag vet att du inte menar!) - t ex att "bogen är inte problemet" är en förenkling. Och så enkelt är inte ridning. Tyvärr!

Hanna_Z> jag ska tillägga att jag inte rider AR och har ofta problem med kvaliteten inom AR, som jag inte tycker är så hög som förespråkarna anser. Å andra sidan försöker jag lära mig rida från grunden, och stimuleras av diskussionerna på detta forumet. Jag anser mer försöka lära mig lite mer om "klassisk ridning", så jag tkr att jag kan vara ursäktad... ? På de clinics jag bevistat inom AR har inte fokus varit på ytterbogen, och jag har även ställt frågan på flera av de clinics jag varit - då jag tycker att hästarna bara trillar på ytterbog och "går av" genom att ryttarna inte instrueras att hålla koll på ytter utan endast böja inåt - men faktiskt inte fått något bra svar. I regel börjar tränarna citera något de läst i någon bok (av annan AR-tränare) eller något de hört någon säga. Rent biomekaniskt anser jag det vara fel. Men var och en blir salig på sin tro - bara man är medveten om att det finns folk som tycker annorlunda och har andra källor! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Frågan kring ytterbogens "vara och icke vara" är nog något jag måste fundera mer på, ska passa på att höra min tränares åsikt när hon kommer. Håller med om att det krävs massor av grundjobb för att få en stark, balanserad häst som kan behålla böjningen själv utan att skjuta ut olika delar osv. Samtidigt som jag tycker att jag vill markera för min häst om han skjuter ut ytterbogen att här är det stopp, genom tygel mot halsen eller en skänkel. Att bara t.ex. fortsätta framåt och räta ut för att sen be om en ny böjning känns som att jag ger honom tillåtelse till det istället för att markera att det var fel väg att gå.

Urk...nu skulle jag behöva åka ut till stallet och testa :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ber om ursäkt om du tycker jag förenklar/generaliserar, det är nog lätt hänt när man varit i ungefär samma situation själv och själv upplevt att det lättast blivit löst bakifrån! :) Du känner såklart din pålle och din ridning bäst!

Angående träningarna du sett så kan jag bara hålla med, jag instämmer inte heller i metoden att bara hålla koll på inner till en början.
Å andra sidan måste man börja i någon ände, och i syfte att skola om häst och ryttare från att missbruka (ur AR-perspektiv) ytterhjälper och lära sig en del i taget har det säkert ett syfte. När man däremot redan i det skedet börjar kräva ett snäpp vidare och ekipaget inte fått nog hjälp innan för att ha en chans i världen att klara uppgiften, utan en massa onödig frustration, då gillar inte jag heller tankesättet. Hade det varit korrekt utfört (dvs av en ryttare som redan har väl utvecklad timing/känsla) så hade det säkert sett bättre ut, men nu är det ju på nybörjarnivå man i regel har det fokuset! :p
Men som sagt - jag reserverar mig för att alla har sina metoder, och så länge det gör någon nytta så ekipaget går framåt, och man sen får hjälp att ta sig ur dessa "fällor" och tar sig vidare, då får man välja (nåja, inte djurplågeri-varning) vilka tillvägagångssätt man vill!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du kanske får välja dina strider så att säga? :)
Alltså - ibland lägga fokuset på att hästen ska följa din linje. Öva ridvägar egentligen. Och då är det skitsamma om hästen tappar böjningen ibland till förmån för att hålla linjen (skitsamma är det såklart inte, men man får ta det för vad det är - måste man prioritera får man ha en prio 1). Andra gånger (t ex om du ska försöka dig på en öppna) är det böjningen som är det viktiga och att hästen är rätt placerad utifrån böjningen för att komma åt bakbenet. Försvinner hästen iväg från det tänkta spåret så fortsätter man på det nya spåret att placera hästen i böjning/linje för rörelsen. Går det riktigt åt skogen eller krävs väldigt mycket för att få hästen gå kvar, då kanske det också var lite för mycket begärt eller för svårt i det läget - lika bra att släppa det och göra om.

Om hästen kommer uppfatta att den "kommer undan" eller inte beror ju mycket på hur inställningen till hästen och ridningen är överlag. Jag tror knappast att hästen kommer bli lat eller bekväm för att man själv är ödmjuk och erkänner att ok, vi räckte inte till den här gången för att få till det här. Det tror jag hästen uppskattar. Men pållarna är såklart olika och du känner din bäst! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja jag är också inne på den linjen, att be om en sak i taget. När vi red vägarna kring grästuvor var det absolut inte läge om att be om en bra böjning, det viktigaste var att få honom att stanna upp och lyssna på vart han skulle. Något som han verkligen behöver träna på under varje pass! Sen kan han vara väldigt fint och följsam andra gånger, men precis som vi så har han sina dagar... :)

I det här fallet som jag tänker mest på när det hela barkade ur totalt var det enbart en protest från hans sida när han drog iväg med ytterbogen eller ville öka tempot, och hade vi inte sagt emot där hade han fortsatt köra sitt race och blivit ännu värre. Dessa kallblod....! Så jag tror att det får bli upp till situationen som avgör hur man ska angripa problemet, är det jag som satt honom på det hala genom att inte förbereda ordentligt i en viss övning så känns det bättre att börja om från början igen. Sen kanske man kan påminna med en lätt impuls om bogen vill falla ut eller så....aja, får testa mig fram :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Bara en liten parentes, (inget som eg. säger emot det du skriver) är att har man en bogstyrd häst så säger ju det indirekt att man har en (än så länge) bogtung/framtung häst. Oavsett vilken väg man väljer att ta så för att lösa det behöver man få en mindre bogtung häst = det är bakbenen som räknas. Bakbenens jobb alltså, och för att få till rakriktningen brukar man ju faktiskt flytta framdelen på bakdelen.
Men tappar man fokuset på att bakbenen är grunden, eller kanske på att det är en helhet, så tror jag det är svårare att få till det långsiktigt.
Låter som att du löst det genom att inte låta dig flyttas med- inte låta hästen avlasta. Vilket ju är ett sätt! :)

eller så är Jacko medveten om ganska så många fler dimensioner i ridningen...
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nej, jag uppfattade inte riktigt som att du förenklade helt och hållet - men aktion bakifrån är aldrig mitt primära problem eftersom jag faktiskt köpt en häst för dressyr. (Tänker på disk i andra tråden där det framställs nästan negativt att köpa häst för att rida dressyr:laugh:). Jag förstår argumenten om att man kanske går en annan väg för att få bort tankarna på att dra i tyglarna, men samtidigt får man ju eleverna att bli innertygelfixerade. Det finns en anledning till att tyskarna kallar innertygel "den förgiftade tygeln". Det är ett big No No inom klassisk dressyrkonst att släppa ytter och rida på inner. Faktiskt.

HannaZ> när det blir helgalet i hästen kommer sådana protester. Låter som du har en bra läromästare och kommer att lära dig mkt om hur man sätter "ihop" en häst! (Fast det är inte lätt!)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag upplever inte att mitt primära problem är aktion bakifrån utan att jag måste vara noggrann med var bogarna är, så att de inte tar emot.

DSC_0185.jpg


Ber om ursäkt för min hängsits. :o

Ja jacko med underskänklarna därbak så förstår jag att du får problem med att hålla koll på var bogarna är, det är ju fritt fram för dom att ta vägen vart dom vill här.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Bilden är tre år gammal. Men visst har du rätt - sitsen är verkligen inget att hänga i julgran. Jag hängde inte med öht.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja jacko med underskänklarna därbak så förstår jag att du får problem med att hålla koll på var bogarna är, det är ju fritt fram för dom att ta vägen vart dom vill här.
En tråd för att häva ur sig allt om både glada och bedrövliga stunder och för att kunna peppa och rådge varann.
Ge tips på förbättring alltså, inte påpeka varandras brister för de tror jag de flesta känner till själva :)

Var ute och longerade lite med ponnyn idag. Känns som att det är något litet som brister just nu, inte riktigt lika följsam som vanligt. Har dock varit väldigt sporadiskt tränat senaste veckan, jag har varit sjuk, vi har flyttat osv. Så tror mycket väl det kan sitta i mitt huvud just nu. Men åker till E*ise om två veckor, stannar där i fyra. Så tror mycket väl att vi kan få grepp om allt och inte minst utvecklas ännu mera då :D Ska bli såå spännande :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha, ja om man vill kalla honom för läromästare :) Goliath är en 7årig kallblodstravare som omhändertogs av polisen när han var fyra. Hans ägare har gjort ett underbart jobb med tanke på att han var sjövild pga sin bakgrund, började ridas in runt 5 års ålder som jag förstått det och mest lärt sig rakt fram och svänga. Så jag är inte så överraskad att han tycker att vi utsätter honom för mycket konstigheter och man får tänka sig för och inte ställa för höga krav. Vilket är svårt. För ungefär en månad sen började han kunna trava "rent" utan att vilja tölta på ridbanan. Så jag är ändå stolt över de framsteg som han har gjort. Dessutom har han blivit en pärla i hantering, har inte träffat en så personlig och postiv häst som honom innan!

31015634.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

*kl*

Det vore roligt att träffas och rida varandras hästar. Jag har ridit outbildade hästar så länge nu och bara en massa olika (foderhästar, unghästar, lånehäst vid enstaka tillfällen). Detta gör att jag känner att jag inte utvecklats i min ridning alls. Så här i backspegeln borde jag väl inte köpt mig ett omskolningsprojekt utan en läromästare, men vafan... Just nu är jag i fasen att jag knappt vågar rida pga känslan att göra fel hela tiden - taskig balans, tendens till katadstrofsits, kan inte trava på hästen osv osv osv. Lade jag ut bilder eller filmer på min ridning här skulle fio få en field day! (Det kanske skulle vara nyttigt? Kommer du förbi och instruerar mig, fio?)

Nåja, jag är målmedveten och tävlingsinriktad och fast besluten att bli bäst, så det ger sig nog med tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 218
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp