Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det är svårt att träna upp sitsen på ostadig häst :angel: Men knappast omöjligt! Man kan ju träna en del utanför själva ridningen också! :)


Min lille kuse är lite väl sitskänslig. Omöjligt (nåja, nästan) för någon ny som sitter upp att hitta knapparna direkt så det brukar inte bli mycket vettigt gjort. Brukar få höra kommentarer som: "hur får man honom skritta?" "hur stannar man?" "hur styr man?" :rofl:
(så det skulle nog inte ge så mycket att prova rida honom menar jag! ;) )
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL

Måste få bubbla ur mig lite! Jag red en lektion ute i Hällekis tidigare i våras. Oj vilken skillnad jag upplevde! Det var inte alls som något jag provat tidigare! Aldrig har jag träffat en tränare med sånt fokus på vad jag säger till hästen och hur man faktiskt kan påverka med minimala hjälper. Hela hästens attityd till voltarbete förändrades, han är grymt mycket känsligare för alla hjälper efter bara en enda lektion!
Och jag kan inte ens säga vad tränarn faktiskt gjorde.. En mycket bra tränare!

Ska bli spännande att överföra tankesättet till kossedrivningen i höst :D Om vi nu kommer så långt med dummyträningen förstås..

(Var så trött på "kasta paj-trådarna, behövde få vara lycklig över att jag hittat något som funkar för oss, utan att få en stekpanna i huvudet).
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vi behöver alla få vara lyckliga utan att riskera att få stekpannor i huvudet! Visst BLIR man lycklig av nya insikter och erfarenheter!
Måste få fråga - tränar du i Skara (western alltså)?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Japp. Här finns många tränare att välja på! Jag har valt den som är närmast och som jag tycker är rolig att ha att göra med (misstänker dock att det inte är helt ömsesidigt :D).
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag instämmer i det här med att rida som en kratta :) Totola skrev dock något i början av tråden om att om man lägger in bilder/film såhär i början kan man ju iaf bara bli bättre. Så det är väl det jag går och hoppas på när jag lägger in alla mina katastrof-filmer och hukar mig får hårda slag varje gång. Påstår inte att jag är något proffs, VET att jag inte är något proffs, men jag vill lära mig och få andra perspektiv på min ridning som jag själv kan missa. Ibland funkar tipsen, ibland inte men det kan vara bra och ta en extra funderare oavsett.

Måste även säga att än så länge har jag endast fått bra kritik på det viset att man har varit sjyst med hur man ger den, flera tips har varit värda att ta till sig också. Så ni får stå ut med fler hemska filmer från mig :) Och kan jag, kan du - Pallas!

kl
Idag bjöd Goliath på något fantastiskt, lugn och avslappnad arbetstrav i form där jag kunde hålla samlingen genom enbart sätet. Wow, vilken häst han blev! Sen att det handlade om fem steg på rakt spår ute på grusväg gör mig ingenting, själva känslan var underbar. Ni får hålla ögonen öppna om tio år eller så, då ni.... ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack Hanna! Jo, när jag läser lite för mycket drabbas jag av sjuk prestationsångest och är säker på att hästen kommer gå sönder bara jag sätter mig på henne... Just nu jobbar jag lika mycket med att faktiskt våga rida som med att få henne avslappnad och gymnastiserad. Med en sån här häst känns det som att man måste börja någonstans före utbildningstrappan på något sätt.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Påstår inte att jag är något proffs, VET att jag inte är något proffs, men jag vill lära mig och få andra perspektiv på min ridning som jag själv kan missa. Ibland funkar tipsen, ibland inte men det kan vara bra och ta en extra funderare oavsett

Kan inte annat än att hålla med. Det är spännande att höra någon utomståendes funderingar ibland, någon som inte vet allt om ens häst osv och kan ge en mer opartisk bild av det hela, om ni förstår hur jag menar?

Lovar att det kommer upp lite filmer från mig snart också! Är hästlös fram till söndag sen ska jag hem till ponnyn igen, får väl ta en liten svängom i paddocken då, vågar knappt lägga upp filmerna sedan vintern jag heller ;) På söndag är det förresten bara EN VECKA kvar tills vi åker till Oskarshamn och tränar i fyra långa veckor :D åh vad jag längtar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Idag var det äntligen träningsdags! Blev ingen film för tränaren kom själv den här gången. Goliath var inte hundra procent följsam men efter passet förtjänade han ändå en guldstjärna! Det är så himla bra när man får ut någon som kan och ser vad man gör för fel och säger åt en vad man ska träna på tills nästa gång.

Upptäckte under passet att jag vill göra för mycket, spänna mig i skolorna, be om för mycket böjning/tvärning och när jag slutade med allt det där nådde jag känslan av att bara sitta där på hästryggen och få några stegs perfekt öppna. Lika i slutan, bara placera mig rätt och hästen gick som han skulle utan att ens fundera på att fatta galopp som han annars gjort (eftersom vi använt slutan till hjälp i fattningarna). Däremot måste jag bli snabbare på att visa honom till ställningen och påminna honom om att bli kvar i sökningen till bettet. Han blir gärna snabbt rakställd och då faller bitarna ut.

Det som kändes extra positivt var att min tränare underströk vikten av att rida lugnt och avslappnat, alla övningar ska komma ur avslappning. Det här har jag och Goliath tränat ganska mycket på även om vi har en lång väg kvar. Grejen är att det varit min filosofi från första start med sötnöten, medan andra gärna velat dra på tempot och menat att han helt enkelt bara går emot. Istället är det ju för att han gått och spänt sig och inte förstått. Man SKA gå på sin egen magkänsla....!

Vi löste även "problemet" kring ytterbog. Anledningen till att bogen faller ut är att Goliath helt enkelt tappar böjningen och skjuter på med inner bak istället för att lyfta upp och in under tyngdpunkten. ( Poäng till dig Totola ;) ) Så när ställningen och sökningen till bettet funkar, rätar hela hästen upp sig och trampar under sig. Då finns det ingen anledning till att sitta och korrigera in bogen. Min tränare tyckte dock inte att det var fel att korrigera in ett bakben eller ett framben genom öppna/sluta-tänk om det behövs.

Idag fick faktiskt också till riktigt fina travsteg med sökning nedåt-framåt på liten volt. Goliath blev så stabil och jämn de stegen han tog och svingade igenom ryggraden. Då förstår man att det inte är så svårt att sitta ner och följa med om han rör sig sådär fint! Nu ska jag se till att träna några pass inför nästa veckas träning.

Nu är vi på G!!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl


Nu har jag precis kommit hem från ett besök på horse-vision, utan häst dock :D Va där o fotade och hälsade på bästa kompisen och tränarna och fick massa inspiration såklart!

Väldigt skoj när man vet att hästen e halt därhemma, sparkad i hagen blev han, suck!

MEN!

På lördag hämtar jag hem min nya hästis! Ni gamla bukare har kanske en aning vilken d e, det e min älskde curly som jag velat ha i 2,5 år nu!
Och äntligen blir han MIN!
:love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Imorgon tänkte jag slänga in bettet i truten på ynglingen för första gången på veckor. Han fick nämligen en bit av sin lilla tunga avbiten i hagen, den lille stackaren. :eek::(
Nu har det äntligen läkt så pass att han kan ha bett igen. Hurra!
Så imorgon blir det äntligen träning. Vi ska börja med att tömköra lite tänkte jag. Ska bli så roligt att få börja igen!

Gamle Zebbe är dock fit for fight! Han kör på i superform. Jag har tagit lite ridsemester och slappat till det nu när ynglingen varit dålig. Men nu blir det nya tag och lite tilltuffning med gamlingen med. Han har aldrig varit så bra som han var innan jag slappade till det.

De två verkar gilla varann också. Jag har betat dem ihop, promenerat och haft lillkillen som handhäst då jag ridit. Nu har de gått i hage ihop med lite på gräsinvänjning. Det bådar gott iom att de ska gå ihop sen när Zebs hagkompis flyttar.

Idag fick jag tag på en NH-tränare jag lasttränat för. Och han ska komma så vi kan göra ngt annat skoj från marken. Ska bli roligt! Det ser jag fram emot!

Och så är träningsläger inbokat om hästen kan hålla tungan rätt i mun. :P
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tackar!

Här är en bild på mina nya FETA häst från augusti 2009, det vill säga sist jag såg honom haha! det blir spännande på lördag ;)

 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh vad roligt att du fick ut så mycket av träningen, Hanna :) Det där med avslappning är nog bland det svåraste, men också viktigaste. När något "går fel" eller stressar upp sig, brukar jag försöka stanna upp en liten stund och försöka reda ut hela situationen. Brukar göra mer än gott :)

Känns som jag inte tillför någon här mycket mer än glada kommentarer, jag är väldigt mycket newbie och håller mest på att prova mig fram med allt som jag inte fått hjälp med. Har väl en hel del uppfattning och syn osv, men vet inte riktigt hur jag ska förklara vad jag tänker utan att visa, eller se någon annan. Men jag hoppas att det är OK ändå!

Låter läskigt att bita av tungan? :O Hur gick detta till?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack!! Känns helt overkligt ännu bara haha, såg han i augusti sist och IMÅN ska jag hämta han! weeii!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Vi löste även "problemet" kring ytterbog. Anledningen till att bogen faller ut är att Goliath helt enkelt tappar böjningen och skjuter på med inner bak istället för att lyfta upp och in under tyngdpunkten. ( Poäng till dig Totola ;) ) Så när ställningen och sökningen till bettet funkar, rätar hela hästen upp sig och trampar under sig. Då finns det ingen anledning till att sitta och korrigera in bogen. Min tränare tyckte dock inte att det var fel att korrigera in ett bakben eller ett framben genom öppna/sluta-tänk om det behövs.

Fick du något svar på varför han tappar böjningen då?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Fick du något svar på varför han tappar böjningen då?

Jag funderade lite samma sak, men då kanske man får utveckla det lite: Vad hos ryttare eller häst som orsakar det.

Hästar är ju (helt naturligt, och ffa när de inte jobbat på det viset tidigare) ojämna och vänjer in sig vid en viss rörelsemekanik som inte stämmer överens med det man vill ha i ridningen.
Men sen kan det såklart också vara att vi som ryttare triggar det alt. att man krävt för mycket, eller något "värre" i fysiken som man faktiskt borde ta hänsyn till och kanske reda ut innan man ens försöker insistera på böjningen.

Nu var det säkert inte det du menade, men jag tror jag förstår din tanke om att gå djupare än till "att innerbak inte bär" som är den lite förenklade versionen (och ändå mer utvecklad än många tränare bemödar sig förklara :angel: ).
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Han tappar böjningen för att han helt enkelt vill ta upp tempot och kliver förbi tyngdpunkten med inner bak istället för att lugna ner sig, hålla sig i en stabil ställning och sökning till bettet. Men så fort vi kunde ta ner tempot, hitta en lugn takt och bibehålla böjningen och formen rätade han självmant upp sig och satte innerbak på rätt plats. Vi har ju en hel del grundjobb kvar med själva ställningen och sökningen eftersom han gärna rätar ut sig, skjuter på vilket beror på koordination och styrka som jag ser det. När man nyss har börjat med det här jobbet och kanske inte tränat så konsekvent heller ser jag inga konstigheter i att det blir så.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul att det går framåt! :)
Haha, har ju en tendens att vara en känslomässig berg- och dalbana i början! :p Man får nog försöka komma ihåg de glada stunderna helt enkelt! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Han tappar böjningen för att han helt enkelt vill ta upp tempot och kliver förbi tyngdpunkten med inner bak istället för att lugna ner sig, hålla sig i en stabil ställning och sökning till bettet. Men så fort vi kunde ta ner tempot, hitta en lugn takt och bibehålla böjningen och formen rätade han självmant upp sig och satte innerbak på rätt plats. Vi har ju en hel del grundjobb kvar med själva ställningen och sökningen eftersom han gärna rätar ut sig, skjuter på vilket beror på koordination och styrka som jag ser det. När man nyss har börjat med det här jobbet och kanske inte tränat så konsekvent heller ser jag inga konstigheter i att det blir så.

Ok, jag tänkte mer på att scenariot bara skulle kunna utspela sig för att det finns en väg ut genom bogen. Har man stängt den vägen genom ytterbogen så måste hästen vinkla om istället för att skjuta på i det läget. Så egentligen är ju så att du redan har öppnat upp för en väg ut genom bogen. Vad jag menar är att det är inte möjligt för hästen att ta upp tempot och kliva förbi om ytterbog hade varit stängd.

Bogen kan inte falla ut för att hästen tappar böjningen i det läget utan bogen faller ut först och sen tappar hästen böjningen genom att det då finns en väg för tex innerbak att skjuta ut genom ytterbog. Stäng ytterbog och hästen måste vinkla om och börja bära.

Det är bra som du gör att du tar ner tempot lite för att hålla koll det gör jag oxå men problemet är ju så fort hästen börjar använda sin skjutkraft vilket den måste så ställs det oerhört mkt mer krav på att kontrollera att hästen inte försvinner ut genom någon bog. Genom att kontrollera bogarna kan du oxå kontrollera att hästen spårar, så fastna inte i det långsamma bara för att det känns bra utan utmana ödet titt som tätt och rid på framåt så du ser vad som händer. Nu tycker jag att du har ett bra tempo i din trav som det är men att det saknas ihopkoppling, men så fort du får till det kommer hästen korta upp sig bakom sadeln och bli mer bärig... fast jag hade ju förståss skippat stången och gått tillbaka till tränsbettet även om han känns hemsk , för det är ju oxå en fråga om att vara lösgjord och det avslöjar sig markant på ett tränsbett om man har det eller inte.

Det brukar ju heta att det man inte har bak får man fram, men det är ju inte heller riktigt sant för det du inte kan kontrollera fram dvs bogar får du problem med bak dvs att hästen skjuter sina bakben både hit och dit och även flyttar runt ryttaren på ryggen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 218
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp