Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
kl
Idag var det äntligen träningsdags! Blev ingen film för tränaren kom själv den här gången. Goliath var inte hundra procent följsam men efter passet förtjänade han ändå en guldstjärna! Det är så himla bra när man får ut någon som kan och ser vad man gör för fel och säger åt en vad man ska träna på tills nästa gång.
Upptäckte under passet att jag vill göra för mycket, spänna mig i skolorna, be om för mycket böjning/tvärning och när jag slutade med allt det där nådde jag känslan av att bara sitta där på hästryggen och få några stegs perfekt öppna. Lika i slutan, bara placera mig rätt och hästen gick som han skulle utan att ens fundera på att fatta galopp som han annars gjort (eftersom vi använt slutan till hjälp i fattningarna). Däremot måste jag bli snabbare på att visa honom till ställningen och påminna honom om att bli kvar i sökningen till bettet. Han blir gärna snabbt rakställd och då faller bitarna ut.
Det som kändes extra positivt var att min tränare underströk vikten av att rida lugnt och avslappnat, alla övningar ska komma ur avslappning. Det här har jag och Goliath tränat ganska mycket på även om vi har en lång väg kvar. Grejen är att det varit min filosofi från första start med sötnöten, medan andra gärna velat dra på tempot och menat att han helt enkelt bara går emot. Istället är det ju för att han gått och spänt sig och inte förstått. Man SKA gå på sin egen magkänsla....!
Vi löste även "problemet" kring ytterbog. Anledningen till att bogen faller ut är att Goliath helt enkelt tappar böjningen och skjuter på med inner bak istället för att lyfta upp och in under tyngdpunkten. ( Poäng till dig Totola
) Så när ställningen och sökningen till bettet funkar, rätar hela hästen upp sig och trampar under sig. Då finns det ingen anledning till att sitta och korrigera in bogen. Min tränare tyckte dock inte att det var fel att korrigera in ett bakben eller ett framben genom öppna/sluta-tänk om det behövs.
Idag fick faktiskt också till riktigt fina travsteg med sökning nedåt-framåt på liten volt. Goliath blev så stabil och jämn de stegen han tog och svingade igenom ryggraden. Då förstår man att det inte är så svårt att sitta ner och följa med om han rör sig sådär fint! Nu ska jag se till att träna några pass inför nästa veckas träning.
Nu är vi på G!!