Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vilken grymt läcker häst! :love:
Haha förstår inte hur du lyckas sitta kvar barbacka med det bakbenssteget! :rofl:
Ni ser ut att ha kommit en bra bit!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är ju typiskt att jag inte kunde åka och kika på er! Det ser verkligen kanon ut! Jag var "tvungen" att följa med på min egen möhippa istället ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack så mycket båda två :) Han har blivit så duktig, är så stolt över honom :O) Idag har han fått lära sig att betäcka en atrapp också så han kan vara tillgänglig på semin, trodde aldrig det skulle gå men till slut så lurade jag på honom :)

Totola: Han är sjuuuukt bekväm att sitta barbacka på, enda gången han blir skumpig är när han tappar framåt/neråtsökningen

Hanna: Men va fan, möhippan hade du väl kunnat skippa ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

lånar knapp av mig själv

Jag har också varit på kurs i helgen! :)
Jobbigt men lärorikt och peppande! :banana:
Pålle var duktig efter omständigheterna, bäst gick pass 2 dag 1 för då hade han landat lite i skallen och blivit uppvärmd, dag 2 märkte man att han var mör :angel:
Det är kul för det blir lite som en måttstock för hur långt man kommit samtidigt som vi får tips och övningar för att ta oss vidare!

Skrittpiruetterna kan vi bli mycket bättre på men det har gått framåt iom att vi iaf vänder i båda varv nu, från början var det toksvårt att få till en riktig vändning i vänstervarvet! :p Och våra "svåra" skolor där man kommer åt höger bak (vänster diagonalsluta, höger öppna, vänster sluta) var plötsligt inte våra svåra skolor längre utan alla låg på ungefär samma nivå utom vänster-öppnan som just nu är lite klurigare. Hehe, det går framåt iaf! ;) Skolskritten börjar vi bli säkrare och starkare i.
Det var jättekul att det hunnit hänt så mycket på två månader, ibland känns det ju som att allt står stilla! :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jaa du, vad är väl en möhippa ;)

kl
Jag tänkte jag skulle använda era kloka huvuden här inne och fråga er hur mycket ni tycker att man får "ta i" och påverka formen i början av utbildningen av hästen? Jag och andra fodervärden hade diskussion igår för vi har börjat jobba Goliath lite mer i traven nu och känner båda att vi gärna vill visa honom vilken form vi vill ha honom i. Det medför att man under de första tio minutrarna av ridpasset får ta en del i tyglarna för att ta rätt på ställning osv för att sen när han värmt upp sig kunna låta honom bära sig mer själv.

När vi då funderar på hur vi tänkt oss ur AR-mässigt perspektiv ska vi inte inverka lika mycket som vi nu faktiskt gör, utan låta honom mer själv rulla på och hitta takt och balans. Grejen är bara att vi tycker att han hittar takt och balans snabbare när vi stödjer honom mer i början. På det här sättet visar vi ju honom mer vart vi vill ha honom direkt än att han rullar på lite vind för våg och vi väntar ut honom.

Frågan är alltså, om ni nu hänger med i mina funderingar, hur mycket ska man inverka såhär i början?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag vet inte riktigt hur mycket man "får" ta i med tanke på det mål vi har, men jag kan berätta hur jag gör i allafall. Jag skolar ju om, så det kanske blir lite speciellt?

Mitt mål är en självbärig häst, som söker en lätt kontakt på en lätt hand (dvs följer med framåt nedåt om jag för min, i jämförelse med ridskoledressyr med fem kilos tryck på yttertygeln, mycket slappa tygel framåt. Man kan lugnt säga att vi är... eh... ljusår från detta! :grin:

Jag har tidigare fokuserat på helt fel saker med henne, eftersom jag är van med hästar som inte har såna problem med sin kropp (stel, inte van att böja, trassligt med att trampa in mot tyngdpunkten osv). Jag försökte träna böjning på en häst som knappt kunde gå rakt fram (förlåt, Juli!). Nu har jag gått över till att bara fokusera på var jag har bogarna och träna in sidförande skänkel och sitshjälper. För att få henne att fatta måste jag emellanåt visa vägen med övertydliga tygeltag och med mer stöd än jag behövt på föregående hästar. Går hon emot rejält kan jag behöva ta i och visa vägen på ett sätt som känns brutalt mot vad jag är van vid. Detta alltså för att jag ska kunna få igenom en eftergift = det ska bli riktigt bekvämt att göra rätt. Som jag ser det är det just eftergiften som är kärnan i undervisningen, går hästen emot precis hela tiden kommer jag ingen vart, oavsett från marken eller ryggen. För Julis del går hon emot för att hon inte fattar eller när hon tycker det blir jobbigt. Därför rannsakar mig själv noga, så att jag inte begär för orättvisa saker, tex för mycket böjning för länge.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det kommer förmodligen bli så att man gör för mycket periodvis i början, tills man själv hittat balans mellan att inverka rätt men inverka med bra timing och utan brus, och hittat det perfekta krav-läget för hästen.

Det beror nog mycket på vad man har för utgångsläge.
Jag har hellre en häst som går för "fri" och för högt med huvudet än att ha en häst som går lågt och på bogarna/med sänkt manke. Men på en annan häst kanske jag skulle tänka annorlunda. Jag vill iaf ha bogar/manke uppe trots att huvudet kommer ner. Och jag vill till största del att huvudet "kommer ner" av sig själv pga jobbet som gjorts bakifrån snarare än att man inverkar på huvudet och talar om vart det ska vara. Inverkan för att be om ställning är en annan femma.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag instämmer i era svar...har hellre en mindre "korrekt" form framför lodplanet där det är jobbet bakifrån som formar hästen. Måste nog visa er klippet från igår, det är Goliaths andra fodervärd som rider och vi testar och funderar alltså...

http://www.youtube.com/watch?v=9G6yyVpXoLA

Sen tittar vi på det här där jag inverkar mindre....sitter dock på blank stång och ni får bortse från att jag inte kan hantera stången korrekt än. Kolla heller inte på galoppfattningarna på slutet för man ska inte sitta med stångbett och behöva ta tillbaka så mkt. Kändes inte alls bra.
http://www.youtube.com/watch?v=UVxF2ulYvzU
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hacket är alldeles för löst spänt. Skänklarna går parallellt med marken när hon tar i tyglarna, fast han inte är bakom lod. Spänn åt ett par snäpp, så de inte går mer än 45 grader mot mungipan när man tar en förhållning. Det kan mycket väl vara det han protesterar mot. Det blir liksom ryckigt överallt (nosrygg, kindkedja-/rem/nackstycke) när det är spänt så löst.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag föredrar formen på det andra videoklippet, även om det är samma brister i grunden som man får jobba bort så tror jag det kommer vara lättare att få till en bra grund i det än i första klippet med hacket där balansen är sämre.
Sen skulle jag inte vilja se mindre inverkan av handen utan ungefär som nu i andra klippet men mer hjälp från ryttarens sida överlag, genom sits/inverkan, övningar osv. Hästen blir hela tiden påverkad av bettet och som det ser ut just i det klippet så blir den liksom påverkad fel trots att du inte tycker att du gör så mycket - vilket jag tolkar som att det beror på vad man inte gjort bakifrån/hjälpt hästen i övrigt snarare än vad man gör eller inte gör i handen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Missade det andra klippet :o men har nu tittat på det också. Tycker också att formen är trevligare, men att det ser ut lite som att han tycker att stången är lite skarp och inte vågar ta stöd? Och att du inte riktigt vågar ge stöd kanske? Det är alltid svårt att rida på blank stång första gången, det är därför jag kör med dubbla tyglar, så att jag även kan rida på den som "tränsbett". Då använder jag tränsbettet för att inverka på ställning och för exvis ledande tygeltag och stångtygeln för sökning framåt/nedåt. Pilligt!

Kul att se film på er! :bow: Tro nu inte att jag rider bra eller är någon expert, jag bara spånar lite från det jag ser och känner igen med min egen häst. De ser ut att ha mycket lika gångarter och samma "framåtanda". :D Något jag också tycker mig skymta är att han gärna tappar ut bogarna lite, men inte lika mycket som jag och Juli, som vinglar som fyllon hit och dit hela tiden. En tanke: är han stark nog att fatta galopp ur skritt- eller travsluta? Isåfall kan det kanske kan vara ett tips för att komma åt hans ivrighet och tendens att inte invänta din galoppskänkel?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Man kan också koncentrera sig på att sitta mitt över hästen hela tiden. Hästen skjuter dig rätt mkt utåt, och då kan inte "nyckeln träffa nyckelhålet". Jag tycker det är bra att öva på det barbacka, så att man verkligen får upp känslan för hur man håller ett sittben på varje sida ålen.

För att få koll på bogarna hade jag lagt lite tid på att rida enhändigt (på tränsbett faktiskt), så att jag känt tidigare i min sits NÄR hästen tränger och inte ta det i handen alls.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Rida enhändigt med tränsbett verkar vara lite idiotförklarat (haha det verkar ju rätt skumt måste medges) men faktiskt tycker jag det är kanon - för att känna ramen som sagt, och för att inte frestas att flänga åt alla håll med händerna! :rofl:
Rider jag någon annan häst eller om jag rider på tränsbett på min egen, då blir det per automatik enhandsfattning om jag inte tänker på det. Och faktiskt tycker jag precis som du att det är lättare att hålla koll på rakriktningen när man inte kan greja för mycket med händerna utan måste göra det genom kroppen :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

jacko: berätta mer om enhändigt på tränsbettet! Jag håller också på och tragglar med bogkontroll, men vi är i preciiis i lindan av omskolning från travet och jag rider inte särskilt bra. Är enhändigt en hjälp då, eller blir det överkurs?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Herregud vad mycket bra funderingar ni hade, visste väl att det var rätt ställe att fråga på ;)

Nu ska vi se då.... På andra filmen där jag själv rider tycker jag att Goliath känns mer avslappnad och i lite bättre balans. Finns massvis mer att önska men det är iaf den spontana känslan. Sen vill jag ha på kapsonen för att kunna ta ledande och böjande tygeltag och att jag, som påtalats, inverkar mer med min kropp istället för att flyta med som det blev nu.

Bogarna har en benägenhet att falla ur lite här och där, ska pröva tipset med barbacka och på tränsbett. (Tränsbettet funkar dock inte särskilt bra för han blir hård och stum...) Vet ju själv att det är väldigt lätt att försöka parera med en hand hit och dit istället för att rama in med sitsen...hm.

När det gäller galoppfattningarna så har vi lärt in honom att fatta från sluta i skritt, problemet har nu blivit att han vill kasta sig framåt i galopp varje gång man vill arbeta i slutan också. Därför har vi nu övergått till att bara skjuta fram innerhöft och dubbelsmacka som vid longeringen, utan att försöka krångla till det. Det funkar när han är "med" på hjälperna och inväntar signal.

Jobbade från marken med kapson idag och emellanåt kommer vi fram till en fin avslappnad balans där han söker framåt-nedåt och verkligen svingar igenom. Då blir det så påtagligt med hur jag vill att han ska arbeta och det är dit jag vill komma även uppsuttet. Med för mycket korrigeringar och för mkt stöd tänker jag att man mer stör honom och har svårare för att nå dit till det vi uppnått i longeringen.

Skönt att ni ger kritiska tips utan att döma ut oss! Jag ska försöka återkomma med ytterligare klipp när vi klurat vidare :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Angående tränsbett + barbacka så utifrån det du skrivit så tror jag det skulle funka lika bra med 3+1 fattning. Enhändigt på tränsbett blir liksom mer för att skola ryttaren tycker jag, vilket ju är bra, men man får såklart ta hänsyn till vad hästen trivs med. Effekten när man börjar rida med 3+1 brukar bli ungefär samma - du kan inte hålla på och fiffla och korrigera lika mycket med handen utan får lära dig att hålla handen riktad utifrån höfter/bakben och du får ungefär samma känsla av att behöva hålla bogarna mellan tyglarna. Fusket däremot består av att du har kapsontygeln i högerhanden att greja med, tyvärr är vi nog allmänt lite grejjiga av oss i högerhanden! ;) (Ursäkta jacko om jag feltolkat dig nu, svarar utifrån mina egna erfarenheter)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 218
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp