Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Ja det tycker jag med, brukar aldrig se lika bra ut som det känns:p

Lobelia, jag undrar ang stallplatsen mm som ingår ska det förmånsbeskattas eller inte?

All lön ska beskattas (och betalas arbetsgivaravgift på) oavsett vilken form man får den i. Jag vet inte vad den kallas, men hyrs stallplatser ut för 2000 kr så är det den summan man ska ta upp och den ska betalas med skattade pengar så vill man få ut 5000kr behöver man kanske få 9.000 10.000kr vitt. 7.000 i lön + stallplats och sedan skatt på dessa pengar. (och 12% i semester ersättning alternativt betald semester)

De flesta som jobbar som stall/hästskötare jobbar nog åtminstone delvis svart.

Det är många som pluggar och har häst . Jag är en av dem. Där är det knappast några 20000 det handlar om. Min häst kostar mig ca 4000 i månaden. Det är halva studiemedlet. Jag tar fullt lån. Upptill det jobbar jag deltid och får ut ca 12-13000 i månaden. Det är inte mycket utrymme för lyx precis, men det går. Och jag tycker inte jag har det så tight. Det handlar om att prioritera. Jag har en normal stall hyra och en
helförsäkring med lite olika tillägg. Tycker inte jag har sparat in på något vad gäller hästen. Självklart skulle jag inte vilja leva på så lite genom ett jobb. Men det går absolut att ha häst trots låg inkomst.

Om du har 12-13.000 i månaden att röra dig på så motsvarar det en lön på 18-19.000. Ganska normalt som första jobb om man inte är högutbildad.

Betalar man skatt på lånade pengar? :confused:

Jag kommenterade bara din kommentar om att man inte kan ha häst om man inte tjänar 20000. Och då menar jag att det går även under 15000. När folk frågar vad jag tjänar så säger jag inte inte vad jag tjänar brutto, men det kanske är fel.

Senast ändrad:

Fotade hästarna lite idag.

Glampi fick ett sidepull
dscn3232_171373529.jpg

dscn3227_171374193.jpg

dscn3234_171373369.jpg

dscn3238_171373992.jpg

och tömkörde lite med det
dscn3340_171375737.jpg
skritt
dscn3256_171376464.jpg
trav

Thengill fick testa det med, funkade mkt bra att rida med.
dscn3352_171377068.jpg

Nej inte gör man det, men man betalar skatt på lönen. Du har lika mycket att röra dig med som en som tjänar en 18.000 eller så.

Fast även om allt hade varit lön så hade jag sagt att jag tjänade 13, eftersom att det är det jag får ut. Skatten är ju inte min, den är ju statens. Så därför räknar jag inte med den. Men som sagt, det kanske är jag som säger fel.

Brukar man ange bruttolönen när man pratar om vad man tjänar? Såklart gör man det i skattesammanhang och så, men i dagligtal?

ja man säger vad man tjänar INNAN skatten är dragen...

så tjänar man 14 tusen en månad får man ju ut typ 10 tusen bara.

Vilket fint!! Vart har du hittat det?

På börjes:) är supernöjd i katalogen ser ju deras ut att ha rep över nosen(stenhårt för sånt sålde de innan) men i affären är det detta som jag köpte, fanns i mörkt brunt eller svart, jag tog det bruna:)
det flätade över nosen är jättemjukt och följsamt men endå "skarpt" för de lyssnade jättebra på det, speciellt styrningen funkade jättebra tyckte jag.

Ja i dagligt tal så menar man bruttolön när man säger lön. Skatten kan variera något enormt, har man endast sommarjobb så kan man exempelvis begära skattejämkning och då kanske betala 10% i skatt eller inget alls.

Jo, det förstås. Jag har aldrig haft månadslön, så jag har inte haft så bra koll på vad jag tjänar brutto i månaden. Det står ju såklart på lönespecen, men det är ju inte det jag lägger på minnet, utan vad jag har att spendera. :p

Det är lite annorlunda att ha en egen liten gård i Småland mot att bo i bostadsrätt med hund, åka utomlands och skaffa en framtid med killen, på det ha tre olika jobb och sen försöka ha häst på det 40min från Stockholm.

Erro är en del av mig också, han har fram tills nu varit det absolut viktigaste i mitt liv och min enda trygghet. Då ingen här inne vet hur jag haft det dom senaste åren så är det inte heller någon som faktiskt vet hur viktig han är för mig. Utan erro hade jag aldrig suttit här idag. Men ibland kan man inte vara ego och han får det underbart hos någon annan dom älskar honom och kan ge honom allt jag inte kan just nu. Förhoppningsvis hamnar ha dessutom hemma också så jag kan pussa på honom när jag vill!

När jag pratar lön med folk så säger jag alltid vad jag får ut efter skatt för det är ju det jag får ut liksom, det är det som är mitt. Så jag (och sambo) pratar solid netto.

Det du gör är det absolut svåraste och osjälviska man kan göra för sin häst. Stor eloge till dig och alla andra som tänker mer på hästen än på er själva.

Och jag säger alltid antingen vad jag tjänar innan skatt, eller så säger jag "Jag får ut c:a 10 000", t.ex.

Pratar jag timlön säger jag alltid innan skatt.

F.ö så tycker jag att du är sanslöst stark i det här med Erro. Men, tappa inte bort dig och ditt! Jag finns alltid här för dig, när helst du behöver.

Aldrig att jag skulle kunna sälja Thengill det vore som att sälja mig själv, mitt liv, min personlighet han är mitt allt.
Och mår jag dåligt endå gör han mig alltid på bra humör, kan inte se ett liv utan hästar även fast vi får spara in på varje krona nu när vi har ett barn med.

Men det är det värt.

För en månad sedan sålde jag hästen som format min personlighet och den som varit tryggheten i mitt liv. Det är ett beslut jag kommer att ångra litegrann hela tiden. Men när jag ser hur bra Ofsi har det, hur rätt han hamnade, får jag styrka att stå ut med saknaden. Han är inte död, han gör bara någon annan glad. Och vad kan vara finare än det? Istället för att jag ska vända ut och in på mig själv.

Jaa, film vill vi ha! :D

KL.
Tjihi, är lite småtaggad just nu. Skickade idag den första e-posten ang. jobb i Sverige, till ett ställe utanför Stockholm. Can't wait!

Var dessutom ute och red en sväng med Bloffis, han betedde sig underbart som vanligt. Fick en trevlig och lugn trav också, oftast brukar han vara för otålig för trav ute i terrängen. Myshäst. :love:

Senast ändrad:

försommaren 2010 var hon till salu - jag lyckades inte
Hösten 2010 fick jag äntligen chansen att köpa hennes avkomma, vackraste Ìsungur :)
Fick chansen att köpa henne oxå, men tyvärr föll jag på mål linjen...
Sommaren 2011 -till salu igen.... många turer fram och tillbaka...
Men nu står hon här..världens vackraste!!! Mamma till vackraste Ìsungur
Hon blir/blev min till slut :love:

Mitt dröm sto står nu här. och jag e så hiiiiiiimla glad!!:bump:

BILD BOMB
307508_10150855385000057_733515056_20909834_1788129317_n.jpg

301006_10150855386745057_733515056_20909837_117073165_n.jpg

303891_10150867927475057_733515056_20999336_1380492787_n.jpg

294636_10150884193555057_733515056_21106009_784318074_n.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 981
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 599
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
56 57 58
Svar
1 144
· Visningar
59 799
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka