Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17
Ett seriöst hästföretag har kollektivavtal handels och där finns det löner som säger vad du ska tjäna minst med och utan utbilning och med eller utan erfarenhet.
Skulle aldirg någonsin jobba för en lön före skatt under 15000
Man har ju andra räkningar att betala ev lån försökring på djur och sig själv. fackavgifter, bilskatt och bil försäkring bensin för bilen sparande telefonräkningar ja det rullar på. Så att få 5000 i lön skulle inte jag klara mig länge på.
Bo vill jag inte göra i ett rum jag har en lägenhet och där vill jag bo kvar i=)
Så om jag skulle va hästskötare som har erfarenhet och utbildning skulle jag kräva minst 15000 före skatt EX all OB så som kvällar helger.
Sedan betalar jag hellre av min lön stallhyran inte säkert man vill ha hästen i de stall där man jobbar alla gånger.
Skulle jag arbeta med hästar skulel det inte vara någe annan stans än i trav där får man normala löner man klarar sig på.
Ridsidan är mestadels svart eller rena rama skämtlöner..JObba 10 timmar omdagen ingen ob, jobba helger jobba nätter om det fölas under sommaren.
Och så får du bo i ett skjul med 3 andra och dela toa och dusch och åka lite med våran skruttiga gårdsbil och äta mat som du själv inte får bestämma över vad det blir. Och som fickpeng kan du få 2000.
Inte undra på att 90% av tjejerna är under 25 som jobbar inom ridsporten se de mer som erfarenhet inför en sökt utbildning eller tillfälligt arbete mellan 2 jobb.
Jag har jobbat i ett stort dressyrstall när jag var mellan 2 jobb.. funkade super kunde på detta vis ha min häst kvar och slapp sitta hemma och rulla tummarna vilket inte är min grej
Jag fick ha hästen gratis och betald bensin till och från stallet så vart det några 100 lappar över till annat nöjen.
Men när jag fick ett riktigt jobb slutade jag och flyttade hästen