Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Ja, så tänkte jag med. Men får se hur jag gör, måste hyra transport isåfall.

Tänkte rida på morgonen om jag ska rida dit, så jag hinner fram medan det är ljust och så ska jag ta på massor av reflexer då det är en ganska trafikerad väg jag måste rida efter.

Boende, fri basmat, stallplats och minst 5000 kr/mån efter skatt tycker jag är rimligt att jobba för. Skulle idag på ett svenskt hästjobb inte nöja mig med mindre, utomlands åker jag mest för erfarenheten och då spelar pengarna mindre roll. Har som bäst tjänat 8000 kr/mån som hästskötare i Sverige och 6700 kr/mån inkl boende o stallplats i Norge. Som sämst har jag jobbat för 2500/mån + boende/mat/box, det var mer av en praktikplats så lönen blev därefter. Lättast att hitta bra jobb är via kontakter! :) När jag har fått sålt min underbara häst och fått ordning här hemma (har en sjuk familjemedlem) så ska jag iväg igen. Kan inte annat än säga att det är värt att ha häst som livsstil trots låga löner och för det mesta dåliga arbetstider!

Det är inga dåliga krav på ett första jobb, fri mat och fritt boende + stallplats och 5000kr netto motsvarar en relativt hög lön om allt är vitt, motsvarar en lön på 20-25.000 brutto skulle jag tro, kanske mer. Eller räknar du med att man kör förmånerna svart? Många förvärvsarbetare har definitivt inte råd att ha häst och får vända på var krona för att få det att gå ihop.

Får man svart lön så är den inte pensionsgrundande och inte får man a-kassa eller sjukförsäkring utifrån den heller.

När jag har räknat med mina förra arb.givare har bruttolönerna varit runt 15000 kr. Betänk då att boendet ofta bara är ett rum i delat hushåll, stallplatsen på lösdrift och maten äts ihop med familjen. Skoningar och foder är inte inkluderat. Har bara jobbat svart en gång och kommer aldrig att göra det igen, blev skadad och hade inga rättigheter eller försäkring så det kunde gått illa. Jag har utbildning, erfarenhet och bra referenser, så JAG tvekar i alla fall inte att ställa dessa krav. :)

Filipuss: Det beror lite på kondisen på hästen och hur mycket tid du har om du ska köra honom i släp eller rida tycker jag. :-) Det är inte så långt som man kanske tror med 15-20km (om det inte är väldigt kuperat och svår terräng). Jag kollade i min mobil (jag kan mäta mina rundor med GPS) och en enmilatur tog 1,40h i "normalt tempo" i alla gångarter med min Spá.

Filipuss: Det beror lite på kondisen på hästen och hur mycket tid du har om du ska köra honom i släp eller rida tycker jag. :-) Det är inte så långt som man kanske tror med 15-20km (om det inte är väldigt kuperat och svår terräng). Jag kollade i min mobil (jag kan mäta mina rundor med GPS) och en enmilatur tog 1,40h i "normalt tempo" i alla gångarter med min Spá.

Filipus har en ganska bra kondis, vi rider ofta en väg som är ca 9,5 km lång och det är inga problem. Sist vi körde honom i släp tog det ca 3 timmar att lasta, och då var vi 3 personer. Det är rak grusväg första milen, sen blir det lite asfalt så det blir bara skritt för våran del. Har räknat ut att det tar ca 3 timmar att rida, så då borde det ju vara bäst att rida dit om man varierar mellan ridning och att jag hoppar av och leder en bit då o då.

Hade planerat att komma iväg så tidigt som möjligt, ska jag lasta måste jag börja jättetidigt då jag vill komma fram i dagsljus och se hur allting går med ihopsläpp och såna saker.

Äsch, det är ju inte så långt. Jag hade ridit. Jag red 1 mil igår (normal ridrunda som i normala fall tar ungefär en timma. Igår tog det nästan en och en halv, då var det skritt nästan hela vägen och framförallt många stopp på vägen.

Vi skrittar mellan 5-10 km/tim beroende på om man lunkar på lång tygel eller om man trampar på lite, och Sol har ganska långsam skritt jämfört med de andra islänningarna. Så om du skrittar på i någorlunda tempo så borde det inte ta mer än 2-2.5 timma.

Äsch, det är ju inte så långt. Jag hade ridit. Jag red 1 mil igår (normal ridrunda som i normala fall tar ungefär en timma. Igår tog det nästan en och en halv, då var det skritt nästan hela vägen och framförallt många stopp på vägen.

Vi skrittar mellan 5-10 km/tim beroende på om man lunkar på lång tygel eller om man trampar på lite, och Sol har ganska långsam skritt jämfört med de andra islänningarna. Så om du skrittar på i någorlunda tempo så borde det inte ta mer än 2-2.5 timma.

Då tar jag och rider ner gonom till det nya stallet då :)

Filipus har en ganska framåt skritt, trampar på bra och mitt sto brukar ha svårt att hänga med i hans skritt och då är hon ändå betydligt högre, och är jättepigg. ;) Så förhoppningsvis tar det 2.5 timmar att rida dit, tänkte stanna lite efter vägen och fika också :p

Jag blir helt övervälidag av de summor ni talar om. :eek:

I Finland skulle man aldrig kunna tjäna sådana där summor för stallarbete, inte ens på större, välförtjänande träningsstall. Här skulle man kunna tjäna med god tur 12000 kr/mån, boende och stallplats inte medräknat. Skulle man ha turen att få bo och ha hästen på stallet så skulle lönen röra sig runt 6000 -7000 kr kanske.

I mina öron låter alla de summor ni nämnt helt otroligt stora. :D

Jag blir helt övervälidag av de summor ni talar om. :eek:

I Finland skulle man aldrig kunna tjäna sådana där summor för stallarbete, inte ens på större, välförtjänande träningsstall. Här skulle man kunna tjäna med god tur 12000 kr/mån, boende och stallplats inte medräknat. Skulle man ha turen att få bo och ha hästen på stallet så skulle lönen röra sig runt 6000 -7000 kr kanske.

I mina öron låter alla de summor ni nämnt helt otroligt stora. :D

Jag vet inte om de räknar i stockholmsområdet, men häromkring går boende på 4000 för en normal tvåa, är det på landet så blir det ju ofta billigare, då kan man komma ner på 3000 för en likvärdig. Boxplatser går på mellan 1000 och 2000 lite beroende på vilken service som ingår. Med tanke på att man ska jobba där så borde man ju inte räkna in servicen eftersom man troligtvis är den som utför den. Mat för en person går ju knappast på mer än 2000. Så om man räknar högt kommer jag upp på 8000 för mat+boende+stallplats. Det blir ju ihop med fickpengen 13000, även när man räknar skatt på det kommer man ju inte upp i 20000. (beror väl i och för sig på vad man betalar i skatt såklart :p Om man är miljonär blir det ju något mer)

2 mil tar ju inte ens 2 timmar att rida...jag går milen på strax över 1 timme.. så travar och galopperar du lite på ridturen så går det fort.:)

Jag hade ridit och i det nya stallet hade jag lasttränat varje dag tills hästen går in utan problem.
Hatar att vara låst för att hästen inte går att lasta... om hästen blir sjuk och man måste iväg vill inte jag behöva bråka.
Eller om man vill börja åka och träna för någon eller tävla vill man ju inte behöva bråka 2 timmar per resa för att lasta:crazy:

Än är det ju inge kallt så rid pådu och njut av höstvädret=)

Ett seriöst hästföretag har kollektivavtal handels och där finns det löner som säger vad du ska tjäna minst med och utan utbilning och med eller utan erfarenhet.

Skulle aldirg någonsin jobba för en lön före skatt under 15000
Man har ju andra räkningar att betala ev lån försökring på djur och sig själv. fackavgifter, bilskatt och bil försäkring bensin för bilen sparande telefonräkningar ja det rullar på. Så att få 5000 i lön skulle inte jag klara mig länge på.
Bo vill jag inte göra i ett rum jag har en lägenhet och där vill jag bo kvar i=)
Så om jag skulle va hästskötare som har erfarenhet och utbildning skulle jag kräva minst 15000 före skatt EX all OB så som kvällar helger.

Sedan betalar jag hellre av min lön stallhyran inte säkert man vill ha hästen i de stall där man jobbar alla gånger.

Skulle jag arbeta med hästar skulel det inte vara någe annan stans än i trav där får man normala löner man klarar sig på.

Ridsidan är mestadels svart eller rena rama skämtlöner..JObba 10 timmar omdagen ingen ob, jobba helger jobba nätter om det fölas under sommaren.
Och så får du bo i ett skjul med 3 andra och dela toa och dusch och åka lite med våran skruttiga gårdsbil och äta mat som du själv inte får bestämma över vad det blir. Och som fickpeng kan du få 2000.:rofl:

Inte undra på att 90% av tjejerna är under 25 som jobbar inom ridsporten se de mer som erfarenhet inför en sökt utbildning eller tillfälligt arbete mellan 2 jobb.
Jag har jobbat i ett stort dressyrstall när jag var mellan 2 jobb.. funkade super kunde på detta vis ha min häst kvar och slapp sitta hemma och rulla tummarna vilket inte är min grej
Jag fick ha hästen gratis och betald bensin till och från stallet så vart det några 100 lappar över till annat nöjen.

Men när jag fick ett riktigt jobb slutade jag och flyttade hästen

Jag vet inte om de räknar i stockholmsområdet, men häromkring går boende på 4000 för en normal tvåa, är det på landet så blir det ju ofta billigare, då kan man komma ner på 3000 för en likvärdig. Boxplatser går på mellan 1000 och 2000 lite beroende på vilken service som ingår. Med tanke på att man ska jobba där så borde man ju inte räkna in servicen eftersom man troligtvis är den som utför den. Mat för en person går ju knappast på mer än 2000. Så om man räknar högt kommer jag upp på 8000 för mat+boende+stallplats. Det blir ju ihop med fickpengen 13000, även när man räknar skatt på det kommer man ju inte upp i 20000. (beror väl i och för sig på vad man betalar i skatt såklart :p Om man är miljonär blir det ju något mer)

Skatt, arbetsgivaravgift, pensionsförsäkring är något många glömmer bort att räkna in i lönen för det måste arbetsgivaren betala för sina anställda. Så även om du har ut 13 000:- i handen så betalar din arbetsgivare betydligt mycket mer för dig i månaden.

Något man bör tänka på när man ska försöka sig på att jobba i en bransch där många jobbar nästan gratis.

Sedan ang servicen man ger SIN häst på SIN arbetstid, det är något man har betalt av arbetsgivaren för att utföra. Du lunchar ju inte alla hästar utom din egen tex...

Ugh, jag som är usel med allt som har med pengar, skatter osv osv att göra blir alldeles snurrig hit. :crazy:

Okay, summa sumarum; vad tycker ni att skulle vara en vettig lön ifall jag skulle lyckas hitta ett ställe där jag skulle kunna jobba, bo, ha hästen samt tjäna lite fickpengar? Vad är liksom ett ok "lönekrav" i den situationen?

Har redan ett par ställen i tankarna men absolut ingen aning om ifall de har behov/möjlighet att anställa efter årsskiftet....

KL*

Måste bara få skriva av mig att Hnokki var fantastisk idag! Han hade tonvis med energi men klarade av att koncentrera sig ändå. Gick toppen i alla gångarter, och lade en pass som inte går av för hackor! Han börjar verkligen få växlar nu, alla takter börjar ligga prydligt i varsitt fack. Och det är underbart:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 047
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 757
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 242
· Visningar
64 668
Senast: miumiu
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka