Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

När ska du vara där? Jag är där strax efter fyra, när vi ska släppa ihop galenpannorna :D
Tror att vi ses! :D

Allt har för övrigt gått bra, kras var ordentligt svettig. Stackarn har väl varit orolig.. Båda är iaf ute och skorna är på än! *peppar peppar*

Den verkliga kostnaden är egentligen ganska oväsentlig när man räknar förmånsvärdet på kost och logi, har jag inte fel för mig så är det schablonbelopp som gäller.

2 mil tar ju inte ens 2 timmar att rida...jag går milen på strax över 1 timme.. så travar och galopperar du lite på ridturen så går det fort.:)

Jag hade ridit och i det nya stallet hade jag lasttränat varje dag tills hästen går in utan problem.
Hatar att vara låst för att hästen inte går att lasta... om hästen blir sjuk och man måste iväg vill inte jag behöva bråka.
Eller om man vill börja åka och träna för någon eller tävla vill man ju inte behöva bråka 2 timmar per resa för att lasta:crazy:

Än är det ju inge kallt så rid pådu och njut av höstvädret=)

Lite trav blir det nog, men ingen galopp. Tänkte ta det väldigt lugnt så jag har räknat med 2.5-3 timmar ungefär och ska se till att rida iväg i tid.

Det blir lite svårt att lastträna eftersom jag inte har eget släp, så då måste jag hyra ett för att kunna träna. Det är väl främst om vi måste in till kliniken igen med honom som det blir kris, men jag tävlar inte och kommer ha skrittavstånd till ridhus och tränare som jag tränade för förut. :D

Jag har önskat plusgrader och solsken när jag ska rida, och så hoppas jag verkligen att snön inte har kommit tills dess! :p

Korven: Jag har ett par sköna joggingskor jag kommer byta till när jag ska promenera. Av mina ridskor får jag skavsår om jag går länge i dem. :p

Ugh, jag som är usel med allt som har med pengar, skatter osv osv att göra blir alldeles snurrig hit. :crazy:

Okay, summa sumarum; vad tycker ni att skulle vara en vettig lön ifall jag skulle lyckas hitta ett ställe där jag skulle kunna jobba, bo, ha hästen samt tjäna lite fickpengar? Vad är liksom ett ok "lönekrav" i den situationen?

Har redan ett par ställen i tankarna men absolut ingen aning om ifall de har behov/möjlighet att anställa efter årsskiftet....

När jag började med hästarna hade jag boende, mat och ingenting annat.
Fick jobba ihop mina fickpengar själv genom att ha lektioner, ta träningshästar själv o.s.v.
På andra jobbet började jag på en liiiiiten liiiiiten summa på 3500:- utöver mat, boende, stallplatser för två hästar samt foder m.m. till dessa.
Enligt mina uträkningar var det en helt okej summa. Jag hade råd att ta hand om mina två hästar och fick resten.
När jag sedan flyttade därifrån själv förhandlade jag upp summan jag fick i handen då jag varken bodde eller åt där längre.
Det beror på vad man själv vill och är ute efter ...

Ett seriöst hästföretag har kollektivavtal handels och där finns det löner som säger vad du ska tjäna minst med och utan utbilning och med eller utan erfarenhet.

Skulle aldirg någonsin jobba för en lön före skatt under 15000
Man har ju andra räkningar att betala ev lån försökring på djur och sig själv. fackavgifter, bilskatt och bil försäkring bensin för bilen sparande telefonräkningar ja det rullar på. Så att få 5000 i lön skulle inte jag klara mig länge på.
Bo vill jag inte göra i ett rum jag har en lägenhet och där vill jag bo kvar i=)
Så om jag skulle va hästskötare som har erfarenhet och utbildning skulle jag kräva minst 15000 före skatt EX all OB så som kvällar helger.

Sedan betalar jag hellre av min lön stallhyran inte säkert man vill ha hästen i de stall där man jobbar alla gånger.

Skulle jag arbeta med hästar skulel det inte vara någe annan stans än i trav där får man normala löner man klarar sig på.

Ridsidan är mestadels svart eller rena rama skämtlöner..JObba 10 timmar omdagen ingen ob, jobba helger jobba nätter om det fölas under sommaren.
Och så får du bo i ett skjul med 3 andra och dela toa och dusch och åka lite med våran skruttiga gårdsbil och äta mat som du själv inte får bestämma över vad det blir. Och som fickpeng kan du få 2000.:rofl:

Inte undra på att 90% av tjejerna är under 25 som jobbar inom ridsporten se de mer som erfarenhet inför en sökt utbildning eller tillfälligt arbete mellan 2 jobb.
Jag har jobbat i ett stort dressyrstall när jag var mellan 2 jobb.. funkade super kunde på detta vis ha min häst kvar och slapp sitta hemma och rulla tummarna vilket inte är min grej
Jag fick ha hästen gratis och betald bensin till och från stallet så vart det några 100 lappar över till annat nöjen.

Men när jag fick ett riktigt jobb slutade jag och flyttade hästen

Med en lön på 15000 så klarar man knappast att hålla en häst (jo man kan givetvis göra det med en nästan gratis stallhyra, ingen försäkring etc men jag syftar på mer normala men låga kostnader på kanske på minst 2000-3000 i månaden) någonstans mellan 15 och 20.000 ligger en normal ingångslön, få i ridhästbranschen får dock vettigt betalda vita jobb.

Och visst är villkoren dåliga för hästskötare, men de som klarar sig bäst ekonomiskt är nog de som får mat, husrum och fickpeng, allt svart. Om nu inget händer och man inte räknar på utebliven pension etc. Ska man få motsvarande villkor vitt är det helt andra kostnader för arbetsgivaren som gäller.

När jag började med hästarna hade jag boende, mat och ingenting annat.
Fick jobba ihop mina fickpengar själv genom att ha lektioner, ta träningshästar själv o.s.v.
På andra jobbet började jag på en liiiiiten liiiiiten summa på 3500:- utöver mat, boende, stallplatser för två hästar samt foder m.m. till dessa.
Enligt mina uträkningar var det en helt okej summa. Jag hade råd att ta hand om mina två hästar och fick resten.
När jag sedan flyttade därifrån själv förhandlade jag upp summan jag fick i handen då jag varken bodde eller åt där längre.
Det beror på vad man själv vill och är ute efter ...

Var det svarta eller vita pengar? Två stallplatser, kost och logi och 3500 i handen är ingen dålig lön om det är vitt.

Är nog där senare än 16, brukar bli kvällstid - runt 19. Meeeen å andra sidan så brukar man alltid vara i stallet längre än vad man önskar första dagarna ;)

Hej på er.
Läser era inlägg varje dag men skriver...typ aldrig.
Jag vill bara att ni ska veta att ni är ovärderliga när det gäller att bjuda på er själva, berätta om framgångar och bakgångar, ger tips och råd i alla möjliga situationer. Oftast görs det utan personlig prestige och med hästens bästa som målbild.
Alla ni som tränar seriöst (i mina ögon för instruktör och ibland en tävling eller två) och sedan går in hit och öppet diskuterar problem och problemlösningar, ni är GULD värda för oss som VILL mycket men kanske inte har de bästa förutsättningarna. Vi (iaf jag) tar med era diskussioner i bakhuvudet och går hem och testar i vår lilla värld ute i obygden;)
För att inte tala om när det "dåliga" sker, alla olyckor och sjukdomar, ni får oss (återigen, jag, men jag är övertygad om att vi är många här bakom skynket) att vara mer vaksamma och inte ta så lätt på sånt som måste åtgärdas.

Vill bara att ni ska veta det. Man (jag) tycker ofta att jag inte har något intressant att komma med men läser man här är vi lika, vi har alla våra små hinder att ta oss över. Ni förgyller oftast min dag! :bow::bow::bow:

Haha, jo tack :p
Vi lär säkert ses, ser du en kort tjej med tjock häst så är det jag :p
:love:
Och jag längtar otroligt mycket till stallet nu! Helt sjukt!

Var det svarta eller vita pengar? Två stallplatser, kost och logi och 3500 i handen är ingen dålig lön om det är vitt.

Jag vet att det inte är en "dålig lön" med tanke på allt som ingick. (Sen bör man såklart räkna in hur mycket man jobbar också för att kunna anse om det är okej eller inte ... )
- Stallhyra för två hästar (4000:-)
- Boende (Iofs "bara ett rum på gården")
- Mat (köpte dock ändå en hel del själv då det fylldes på illa .. )

Det är inte normalt för en 20åring att kunna ha 2 egna hästar, så jag är mer än tacksam för den möjligheten att få stallhyran avdragen på resterande sas. Det var enda chansen för mig när jag köpte häst nr 2. Sedan fick jag även en betäckning med mycket välmeriterad förstaklasshingst men det gick ju tyvärr som det gick, dock såldes stoet istället efter sommaren och har det underbart!
Jag är otroligt tacksam för det "lilla" och hade säkert gladeligen börjat ett hästjobb med ännu mindre i handen, då jag knappt hade andra kostnader än mobil och bilen.

NU däremot, när jag bor tillsammans med sambon, har det helt plötsligt blivit dyrare att leva ;)
Det är kostnader hemma för 3500/mån.
Sedan mobilkostnad, bil+bensin
Mat ...
Sen har vi hunden också som ska ha mat o.s.v.
Det drar iväg och nu skulle det aldrig fungera med att "bara få ett par tusen i fickpengar.".

Nu skrev jag väldigt långt och krångligt ..
Men som det är nu, när jag inte längre jobbar med hästarna så har jag helt plötsligt inte råd att ha häst själv alls :eek:
Så jag är, och säger åt er andra, att var tacksamma för allt det som ingår. Det är en chans att hålla på med det man älskar :)

Fast sociala avgifter och arbetsgivaravgifter är ju inte lön, utan just sociala avgifter och dyligt. Om minimilön ligger på 13000till exempel så menar de ju inte inkl alla avgiftersomarbetsgivaren har för den anställda. Då blir det inte många tusenlappar kvar. När man lämnar löneanspråk så räknar man ju inte med dessa kostnader. Utan lönen är ju det man har i månads- eller timlön.

Med en lön på 15000 så klarar man knappast att hålla en häst (jo man kan givetvis göra det med en nästan gratis stallhyra, ingen försäkring etc men jag syftar på mer normala men låga kostnader på kanske på minst 2000-3000 i månaden) någonstans mellan 15 och 20.000 ligger en normal ingångslön, få i ridhästbranschen får dock vettigt betalda vita jobb.

Och visst är villkoren dåliga för hästskötare, men de som klarar sig bäst ekonomiskt är nog de som får mat, husrum och fickpeng, allt svart. Om nu inget händer och man inte räknar på utebliven pension etc. Ska man få motsvarande villkor vitt är det helt andra kostnader för arbetsgivaren som gäller.

Det är många som pluggar och har häst . Jag är en av dem. Där är det knappast några 20000 det handlar om. Min häst kostar mig ca 4000 i månaden. Det är halva studiemedlet. Jag tar fullt lån. Upptill det jobbar jag deltid och får ut ca 12-13000 i månaden. Det är inte mycket utrymme för lyx precis, men det går. Och jag tycker inte jag har det så tight. Det handlar om att prioritera. Jag har en normal stall hyra och en
helförsäkring med lite olika tillägg. Tycker inte jag har sparat in på något vad gäller hästen. Självklart skulle jag inte vilja leva på så lite genom ett jobb. Men det går absolut att ha häst trots låg inkomst.

jag klarar mig på a-kasselön på 9000 månaden efter skatt att ha häst.
Beror ju på vad man har för kostnader.. jag flyttade från ett boende med 4500 i hyra till 2500 i hyra. Fick senare ett jobb i en butik p å75% och fick ut mellan 12 och 14 tack vare att jag jobbade varje helg.
Jag drog mer på festandet, köpte inte en massa kläder längre och jag köpte bra billig mat.
Tog cykeln så mkt som möjligt ist för bilen som bara användes till och från hästen istortsett.
Och jag red inte längre regelbundet för instruktör och ja man får leta en billig stallplats=)

MEN jag kunde ha henne kvar vilket var prio 1:love:

Idag tycker jag att jag får en dålig lön om den är under 25 tusen efter skatt:D man vänjer sig FORT HAHAH

Hej på er.
Läser era inlägg varje dag men skriver...typ aldrig.
Jag vill bara att ni ska veta att ni är ovärderliga när det gäller att bjuda på er själva, berätta om framgångar och bakgångar, ger tips och råd i alla möjliga situationer. Oftast görs det utan personlig prestige och med hästens bästa som målbild.
Alla ni som tränar seriöst (i mina ögon för instruktör och ibland en tävling eller två) och sedan går in hit och öppet diskuterar problem och problemlösningar, ni är GULD värda för oss som VILL mycket men kanske inte har de bästa förutsättningarna. Vi (iaf jag) tar med era diskussioner i bakhuvudet och går hem och testar i vår lilla värld ute i obygden;)
För att inte tala om när det "dåliga" sker, alla olyckor och sjukdomar, ni får oss (återigen, jag, men jag är övertygad om att vi är många här bakom skynket) att vara mer vaksamma och inte ta så lätt på sånt som måste åtgärdas.

Vill bara att ni ska veta det. Man (jag) tycker ofta att jag inte har något intressant att komma med men läser man här är vi lika, vi har alla våra små hinder att ta oss över. Ni förgyller oftast min dag! :bow::bow::bow:

Vilket fint beröm för alla som aktiva här i tråden! Jag löser en hel del, men tycker det inte är så lönt att skriva så mkt. Men ibland så!
Randalin är jättesnäll och skötsam verkligen. Känner mig helt trygg då jag rider henne, vilket jag iof inte gör i nån större utsträckning. Vi ska åka med henne till klinik den 26, för att kolla upp bakben och så. Är säkert vara jag som är nojig och löjlig, men känns bättre o kolla det iaf.

Fast om man vill ha jobb som hästskötare så måste man nog räkna in denna biten med för det är vad det kostar arbetsgivaren att ha vit arbetskraft. Märkte att jag glömde semesterersättningen med....

Lobelia, jag undrar ang stallplatsen mm som ingår ska det förmånsbeskattas eller inte?

( Jag är mest nyfiken för att jag börjat luska i Sveriges underbara skattelagar på sista tiden )

Hihi, och jag spydde på allt vad skatter hette när jag pluggade ekonomi. Är så glad att jag tog mitt förnuft tillfånga och hoppade av den utbildningen, det var döden!

Men varför skulle det vara annorlunda för en arbetsgivare bara för att man håller på med hästar och inte med låg säga bilar. Om det är vitt så måste det ju finnas någon fackförening som reglerar löner och så vidare. Varför skulle man inte behöva betala ut lön till sina anställda bara för att man har ett stall istället för en affär?

Jag vet att det ser ut som det gör, men det är ju precis lika mycket arbetarnas fel. Sålänge det finns folk som går med på att arbeta gratis så kommer det ju inte att bli några schyssta villkor. Om arbetarna istället gick med i facket och började kräva lite mer så skulle de ju helt enkelt få se till att det gick runt. Det skulle säkert innebära att priserna gick upp, och det kanske skulle medföra att det gick dåligt för en del, men så är ju verkligheten. Man får ingenting gratis.

KL på mig själv.

TJEJ PÅ ROSA MOLN IDAG!!!! :D:love::D:love::D

Herregud, vad hände här!?! Idag gick Sol som en klocka, helt otroligt. Filmade en liten stund på slutet och hat kollat igen det, det ser faktiskt riktigt bra ut. Hon går lite högt med huvudet i perioder när det blir jobbigt, men när jag får in henne på rätt spår så söker hon sig neråt och får riktigt fin överlinje.

Hon var så himla mjuk och fin och lyssnade verkligen jättebra på mig, verkligen Halleluja moment! Som natt och dag från i förrgår, jag fattar inte. Hon gick till och med fram i trav när jag bad henne, sen att hon var lite obalanserad och rollade lite rör mig inte i ryggen. Hon gick fram i trav utan att protestera! Och hon kändes så mjuk och härlig! :love:

Jag bytte pad idag, och nu undrar jag... kan det vara så att det var den andra paden som hon inte gillade? Ska bli riktigt spännande att se hur hon är på lördag, imorgon får hon vila för jag jobbar heeeela dagen.

Gud vad kul!! :)

KL*

Här gick det också helt fabolous idag! Red fram och tillbaks på grusvägen nedanför stallet, och det gick så bra!!! Första gången någonsin jag känner att jag faktiskt kan rida ordentligt på raksträcka, och inte bara att han springer iväg för mig. Bäst av allt var korta tölten där han verkligen satte under sig, och ena passläggningen blev grym! Solen låg så fint på också och kastade snygga skuggor upp mot gärdena:love: Det var helt enkelt underbart.

Och i helgen skall det filmas när jag rider denna gång!

Aldrig att jag skulle kunna sälja Thengill det vore som att sälja mig själv, mitt liv, min personlighet han är mitt allt.
Och mår jag dåligt endå gör han mig alltid på bra humör, kan inte se ett liv utan hästar även fast vi får spara in på varje krona nu när vi har ett barn med.

Men det är det värt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 987
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 616
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
56 57 58
Svar
1 152
· Visningar
60 356
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka