Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
2 mil tar ju inte ens 2 timmar att rida...jag går milen på strax över 1 timme.. så travar och galopperar du lite på ridturen så går det fort.
Jag hade ridit och i det nya stallet hade jag lasttränat varje dag tills hästen går in utan problem.
Hatar att vara låst för att hästen inte går att lasta... om hästen blir sjuk och man måste iväg vill inte jag behöva bråka.
Eller om man vill börja åka och träna för någon eller tävla vill man ju inte behöva bråka 2 timmar per resa för att lasta
Än är det ju inge kallt så rid pådu och njut av höstvädret=)
Ugh, jag som är usel med allt som har med pengar, skatter osv osv att göra blir alldeles snurrig hit.
Okay, summa sumarum; vad tycker ni att skulle vara en vettig lön ifall jag skulle lyckas hitta ett ställe där jag skulle kunna jobba, bo, ha hästen samt tjäna lite fickpengar? Vad är liksom ett ok "lönekrav" i den situationen?
Har redan ett par ställen i tankarna men absolut ingen aning om ifall de har behov/möjlighet att anställa efter årsskiftet....
Ett seriöst hästföretag har kollektivavtal handels och där finns det löner som säger vad du ska tjäna minst med och utan utbilning och med eller utan erfarenhet.
Skulle aldirg någonsin jobba för en lön före skatt under 15000
Man har ju andra räkningar att betala ev lån försökring på djur och sig själv. fackavgifter, bilskatt och bil försäkring bensin för bilen sparande telefonräkningar ja det rullar på. Så att få 5000 i lön skulle inte jag klara mig länge på.
Bo vill jag inte göra i ett rum jag har en lägenhet och där vill jag bo kvar i=)
Så om jag skulle va hästskötare som har erfarenhet och utbildning skulle jag kräva minst 15000 före skatt EX all OB så som kvällar helger.
Sedan betalar jag hellre av min lön stallhyran inte säkert man vill ha hästen i de stall där man jobbar alla gånger.
Skulle jag arbeta med hästar skulel det inte vara någe annan stans än i trav där får man normala löner man klarar sig på.
Ridsidan är mestadels svart eller rena rama skämtlöner..JObba 10 timmar omdagen ingen ob, jobba helger jobba nätter om det fölas under sommaren.
Och så får du bo i ett skjul med 3 andra och dela toa och dusch och åka lite med våran skruttiga gårdsbil och äta mat som du själv inte får bestämma över vad det blir. Och som fickpeng kan du få 2000.
Inte undra på att 90% av tjejerna är under 25 som jobbar inom ridsporten se de mer som erfarenhet inför en sökt utbildning eller tillfälligt arbete mellan 2 jobb.
Jag har jobbat i ett stort dressyrstall när jag var mellan 2 jobb.. funkade super kunde på detta vis ha min häst kvar och slapp sitta hemma och rulla tummarna vilket inte är min grej
Jag fick ha hästen gratis och betald bensin till och från stallet så vart det några 100 lappar över till annat nöjen.
Men när jag fick ett riktigt jobb slutade jag och flyttade hästen
När jag började med hästarna hade jag boende, mat och ingenting annat.
Fick jobba ihop mina fickpengar själv genom att ha lektioner, ta träningshästar själv o.s.v.
På andra jobbet började jag på en liiiiiten liiiiiten summa på 3500:- utöver mat, boende, stallplatser för två hästar samt foder m.m. till dessa.
Enligt mina uträkningar var det en helt okej summa. Jag hade råd att ta hand om mina två hästar och fick resten.
När jag sedan flyttade därifrån själv förhandlade jag upp summan jag fick i handen då jag varken bodde eller åt där längre.
Det beror på vad man själv vill och är ute efter ...
Var det svarta eller vita pengar? Två stallplatser, kost och logi och 3500 i handen är ingen dålig lön om det är vitt.
Med en lön på 15000 så klarar man knappast att hålla en häst (jo man kan givetvis göra det med en nästan gratis stallhyra, ingen försäkring etc men jag syftar på mer normala men låga kostnader på kanske på minst 2000-3000 i månaden) någonstans mellan 15 och 20.000 ligger en normal ingångslön, få i ridhästbranschen får dock vettigt betalda vita jobb.
Och visst är villkoren dåliga för hästskötare, men de som klarar sig bäst ekonomiskt är nog de som får mat, husrum och fickpeng, allt svart. Om nu inget händer och man inte räknar på utebliven pension etc. Ska man få motsvarande villkor vitt är det helt andra kostnader för arbetsgivaren som gäller.
Hej på er.
Läser era inlägg varje dag men skriver...typ aldrig.
Jag vill bara att ni ska veta att ni är ovärderliga när det gäller att bjuda på er själva, berätta om framgångar och bakgångar, ger tips och råd i alla möjliga situationer. Oftast görs det utan personlig prestige och med hästens bästa som målbild.
Alla ni som tränar seriöst (i mina ögon för instruktör och ibland en tävling eller två) och sedan går in hit och öppet diskuterar problem och problemlösningar, ni är GULD värda för oss som VILL mycket men kanske inte har de bästa förutsättningarna. Vi (iaf jag) tar med era diskussioner i bakhuvudet och går hem och testar i vår lilla värld ute i obygden
För att inte tala om när det "dåliga" sker, alla olyckor och sjukdomar, ni får oss (återigen, jag, men jag är övertygad om att vi är många här bakom skynket) att vara mer vaksamma och inte ta så lätt på sånt som måste åtgärdas.
Vill bara att ni ska veta det. Man (jag) tycker ofta att jag inte har något intressant att komma med men läser man här är vi lika, vi har alla våra små hinder att ta oss över. Ni förgyller oftast min dag!