Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jag kan inte annat än att hålla med dig men tyvärr är det så det ser ut i dagsläget. Tråkigt som fasen och det är många som blir utnyttjade av stallägare men om dessa inte gick med på att arbeta svart så hade läget sett annorlunda ut och du ang brutto och nettolön man anger alltid bruttolön pga att skattetabellerna ser olika ut för varje län.

Pratade med Viljas tränare alldeles nyss och damen sköter sig jättebra och att tölten inte är långt bort nu. Dom sa att hon är jätterolig att arbeta med och att hon älskar det.

Saknar dock min skrutta även om det har varit skönt att vara utan henne denna vecka då hjärnan min är full av snor och lungorna är fulla med slem...

Det du gör är det absolut svåraste och osjälviska man kan göra för sin häst. Stor eloge till dig och alla andra som tänker mer på hästen än på er själva.

Jag gjorde det jag aldrig trodde att jag skulle kunna göra, sålde en av mina familjemedlemmar/ett av mina "barn" och jag gjorde det för att jag tänker mer på hästen än på min själv och jag hann inte med honom hur mycket jag än ville.
Jag sålde honom till ett hem där jag vet att han får det bra och nu är jag glad att jag klarade av det.
Jag sålde Romeo...

Men jag är inte egoistisk när jag behåller två av mina tre hästar för i så fall skulle alla som har hästar vara egoistiska:confused:.
Jag skulle som sagt inte klara av livet utan dem och speciellt då Thengill.
Det handlar inte om att vara egoistisk jag gör helt enkelt allt för att kunna behålla dem för jag skulle som sagt inte må bra utan dem.

Jag tror säkert de skulle få det toppen någon annanstans med men jag har dem ju för att jag vill ha dem annars hade jag aldrig köpt dem eller vad man ska säga.
De betyder mer för mig än vad en "häst" gör de är något mer för mig.
Thengill är min bästa vän och han är som en bror för mig eller ett barn jag kan inte tänka mig ett liv utan honom så enkelt är det sen får jag rätta mitt liv efter det.

Lägg märke till att jag skriver(detta är svar till michis med) jag får rätta mitt liv efter det alla andra gör som de vill jag pratar bara för eget bruk nu.

img_4520_171505297.jpg

Jag förstår om man vill ta en paus och göra annat i livet och inte vara bunden till en häst för man är väldigt bunden.
och för mig betyder själva "ta hand om" biten väldigt mycket, jag trivs inte som inackorderad jag älskar att sköta mig själv och mina hästar, bygga hagar som jag vill ha dem, inreda stallkammare som jag vill ha den, pyssla med hästarna som jag vill, fodra dem som jag tycker osv...

Och jag tycker det är jättmysigt att bara kunna springa ut och krama dem precis när jag känner för det.
Att titta ut genom fönstret och se dem gå där och strosa och bara känna ett lugn, att de har det så bra.

De är precis som mina familjemedlemmar och jag skulle inte vilja byta ut detta livet i småland mot något annat liv:love:.

vad fin hon var, så himla snyggt med bläs på svart islandshäst:) och hon passade i blå ögon med annars kan det lite lite konstigt ut ibland.
men jättefin.
hur gammal?

Förstår absolut din ståndpunkt, men du har ju guldläge som har hästarna hemma. Snart blir det verklighet för mig också (igen, bodde ju hemma på gården hos mamma fram till mina sena tonår).
Att ha kass ekonomi, mycket att göra i skola/jobb och dessutom vara inackorderad- kanske med lång restid, kanske med en massa folk och hästar man inte trivs med, kanske med en massa pass i stallet där man ska släpa andras hästar in och ut ur hagar... ja, då är det inte så kul och jag har varit less många gånger och undrat vad jag gör egentligen :(

MEN, om ett par månader är huset klart och då bor jag med hästarna utanför dörren- det längtar jag efter! Då blir slipper jag ju jobbiga "måsten" och får allt det jag gillar. Kunna rida när man vill, kunna kila ut i pyjamas och pussa hästarna godnatt, osv osv :D

Men jag är inte egoistisk när jag behåller två av mina tre hästar för i så fall skulle alla som har hästar vara egoistiska:confused:.
Jag skulle som sagt inte klara av livet utan dem och speciellt då Thengill.
Det handlar inte om att vara egoistisk jag gör helt enkelt allt för att kunna behålla dem för jag skulle som sagt inte må bra utan dem.

Alla vi med hästar är egoistiska, ja. Vi rider på något som inte är gjorda att bli riden på.

MEN det är ägarens ansvar att se till att HÄSTEN har det så bra som möjligt, inte jag själv som ägare har det bra. Lider hästen för att jag ska må bra så bör man se till att göra något åt situationen för hästens skull.

Jag kan vara ärlig och säga att jag lider nu när min häst är borta. Jag saknar henne redan men jag vet om att detta är det bästa för henne eftersom jag inte har tiden för henne just nu. Hon älskar att arbeta, att göra rätt och att få vara med och då är det inte rätt att bara låta henne gå i en hage och få stimulans 1-3 ggr i veckan eftersom det inte räcker åt henne.

Nu har jag inte tid för henne pga att jag tävlar i dart och ska kasta i en klass där jag vet om att jag blir borta flera helger per år och som kräver att jag tränar regelbundet och då får jag välja det bästa för henne= att skicka iväg henne på träning så att både jag och hon får det så bra som möjligt. Hur dåligt jag än mår när hon är borta, nu hamnar hon dessutom 50 mil enkel väg från mig och jag kommer inte att kunna hälsa på henne på länge. Men som sagt var det är mitt ansvar att hon mår bra hur dåligt jag än mår av situationen. Jag vet om att hon kommer att leva som en prinsessa där nere.

Hur det blir nästa år får vi se men jag har en förhoppning om att vi ska gå upp i Elitserien med vårar damlag redan nästa år och då kräver det ännu mera träning av mig men då är hon "klar" och kan få sig en medryttare som kan hjälpa mig med henne så att hon mår bra och jag kan då med gott samvete vara borta några helger per år utan att hon mår dåligt av det.

Förstår absolut din ståndpunkt, men du har ju guldläge som har hästarna hemma. Snart blir det verklighet för mig också (igen, bodde ju hemma på gården hos mamma fram till mina sena tonår).
Att ha kass ekonomi, mycket att göra i skola/jobb och dessutom vara inackorderad- kanske med lång restid, kanske med en massa folk och hästar man inte trivs med, kanske med en massa pass i stallet där man ska släpa andras hästar in och ut ur hagar... ja, då är det inte så kul och jag har varit less många gånger och undrat vad jag gör egentligen :(

MEN, om ett par månader är huset klart och då bor jag med hästarna utanför dörren- det längtar jag efter! Då blir slipper jag ju jobbiga "måsten" och får allt det jag gillar. Kunna rida när man vill, kunna kila ut i pyjamas och pussa hästarna godnatt, osv osv :D

Ja du kommer få det underbart:love: det är ju det hästar verkligen handlar om tycker jag det har alltid varit min dröm att ha hästarna utanför huset på egen gård med eget stall.

Men helt klart är det mkt jobb, mkt mer jobb än när man är inackorderad för då kan man ju betala ofta och få det mockat osv och fodringar osv har man dem själv så står man ju för ALLT både arbetsmässigt och kostnadsmässigt.

Men det är det värt, för det är en sån psykisk påfrestning att vara inackorderad alltid är det någon som inte är nöjd eller inte har något att göra så de ska klaga osv.

hur kul är det egentligen på en skala att släpa ut och in på andras hästar...och sen behöva betala för det med.
Jag har med haft skitlångt till stallen, ett tag hade jag 6mil enkel resa:crazy: sen 3mil enkel resa, 1,3mil enkel resa och efter det ca 0,5km och efter det 2km och efter det har jag haft dem utanför dörren tack och lov.

Det var riktigt kämpigt där ett tag när jag hyrde ett stall på ett helt annat ställe och hade mina 4 hästar helt själv att köra till flera gånger om dagen.
och dessutom jobbade mer än heltid.

vad härligt för dig, är det du och sambon som bygger gård?

Fördelen med att ha dom hemma är att du kan göra allt när du själv vill göra det :D

Saknar att ha eget stall men en vacker dag ska jag ha det så igen! Men kanske inte en en gård med 50- 100 hektar mark och 17 st hästar. Denna gång nöjer jag mig med att ha 2 hästar och typ 4-6 hektar mark ;)

Du tar orden ur munnen på mig Gullan :) Precis så känner jag oxå.

Det här att kunna gå ut i stallet närsomhelst, är man minsta orolig så går man ut o kollar, stjäl sig en varm mulepuss innan man åker till jobbet eller bara stoppar näsan i manen o luktar häst.

att man sen sitter på jobbet o det visst luktar häst om skorna -då känner man ju sig bara hemma :D (undrar om nån mer än jag känner den lukten?) Eller när man hittar hö-bôs i finjackfickan.

Att ha egen gård tycker inte jag är så himla jobbigt, det är jobbigare att ha måstet att ÅKA till stallet. Att ha fodringar och in/utsläpp av andras hästar och att anpassa sig efter nån annans regler... Jag vill göra som jag själv vill -precis som du. Jag har oxå ett stort kontrollbehov, jag mår dåligt om jag inte kan ha tillsyn på mina hästar flera gånger per dag. O ännu sämre mår jag om jag inte får gå ut, om jag så har tok-feber så mår jag dåligt om jag inte får mocka lite o packa lite höpåsar...

Det som är med gård är ju att det kostar pengar... Och inte en bestämd summa varje månad man vet att man kan avvara. Plötsligt måste man göra en investering, köpa stora partier foder, fixa inredning m.m. Födelen är ju att man kan dra momsen o kvitta förluster mot sin egen skatt. Perfekt för oss som har stora årslöner och samtidigt stora utgifter på gården för att få den i driftbruk där vi kan tjäna pengar på den(eller ja, gå +-noll). Då utnyttjar vi skattesystemet till max :angel:

Sånt här gillar jag, ta med strandstolen ut i hagen o bara sitta med flocken o mysa
wpid-imag2543.jpg

Vilket ego-inlägg det blev :D Sorry allihopa!

Jag har aldrig sagt att du är självisk som behåller dina hästar, du lyckas ju få det att funka med de två, så varför skulle du inte ha kvar dem?

Min kommentar var enbart till de som är storsinta nog att inse när det inte finns någon möjlighet att ha kvar dem man älskar.
För mig skulle livet utan hästar vara jättetomt, och jag skulle verkligen inte sälja i första taget, och det är jag säker på att Michis inte heller har gjort.

Kan man behålla hästen så tror jag att de flesta här inne gör det, men när det inte finns någon möjlighet så tycker jag det är extremt storsint att inse när man inte kan ge hästarna vad de förtjänar längre, precis som du gjorde med Romeo. Tack vare att sälja honom så fick han förhoppningsvis ett bra hem och du fick mer tid för Glampi och Thengill. :)

Pratade med Viljas tränare alldeles nyss och damen sköter sig jättebra och att tölten inte är långt bort nu. Dom sa att hon är jätterolig att arbeta med och att hon älskar det.

Saknar dock min skrutta även om det har varit skönt att vara utan henne denna vecka då hjärnan min är full av snor och lungorna är fulla med slem...

Vad roligt!!

Kan/får du åka och hälsa på och ser hur det går? Eller blir det julafton när du får hem henne?

Fördelen med att ha dom hemma är att du kan göra allt när du själv vill göra det :D

Saknar att ha eget stall men en vacker dag ska jag ha det så igen! Men kanske inte en en gård med 50- 100 hektar mark och 17 st hästar. Denna gång nöjer jag mig med att ha 2 hästar och typ 4-6 hektar mark ;)

Ja ioförsej men det måste ju göras någon gång;) och man är ofta själv med att göra det o speciellt svårt nu när jag har ett barn och ingen barnvakt förrän pappan kommer hem.

Ja eget stall det är något speciellt, förstår om det blev för mkt med 17 hästar så stor gård hade jag inte heller velat ha det får inte bli ett tvång och ett arbete som blir något negativt.
Jag har 2 hästar nu och 6hektar mark, stall med 4 boxar, två lösdrifter...perfekt:)

Livet med hästar är underbart och det handlar ju inte bara om ridningen, det handlar om att umgås med dem precis när man vill.

Haha känner igen det där med hö i fickorna på finjackorna och lukta häst, ofta orkar man inte byta om och upptäcker att man står ute i stallet med finskor och finkläder och borstar leriga hästar...ups:)

Men hästar är livet helt enkelt.

Vad roligt!!

Kan/får du åka och hälsa på och ser hur det går? Eller blir det julafton när du får hem henne?

Just nu kan jag åka och hälsa på då hon bara står några mil från mig men till årsskiftet flyttar dom ner till Hässlöholm och hon följer med dom dit. Jag hade planerat att åka ner i dag men jag står knappt på benen så jag får vackert krama kudden istället för hästen.

Det blir lite långt för att åka och hälsa på henne men jag ska givetvis försöka ta mig ner någon helg för att se hur det går för dom längre fram.

Jag tyckte det var urmysigt att ha häst hemma, men samtidigt älskar jag verkligen känslan att åka ut till stallet! Står man på en bra inackordering, har goa folk och hästar i stallet, så tycker inte jag att det finns något som slår just grejen att få åka dit och komma bort en stund och inte vara på hemmaplan.

KL*
Red en snabbis idag medans en kompis filmade. Övertaggad småtjaffsig häst, så det gick allt annat än toppen. Men skall bli riktigt kul att få se sig själv för en gångs skull :) Lägger ut filmerna här så fort jag får dem!

*kl*

Odinn ska utredas på klinik nu :(
Han är inte alls fräsh längre, blir sne å fast hela tiden, väldigt fast i kroppen, stel i nacken, går orent (dock ingen synlig hälta) skjuter inte på med vänster bakben.

Så nu blir de en stor utredning på honom, åh jag hoppas verkligen att de kommer hitta nått som kan förklara vad som får honom att bli såhär.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 981
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 599
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
56 57 58
Svar
1 144
· Visningar
59 796
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka