Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Varför borde du studer?

Kolla upp om det finns någon lösning på alla "buts", i så fall behöver du ju inte oroa dig allt för mycket över det.

Jag hade massa buts när jag köpte Godi, som ju var min första egna häst. Och jag hade tusen anledningar till varför jag inte skulle köpa honom, men alla "buts" fanns lösningar på, så jag vågade ändå.
Jag hade inget jobb, men visste att jag kunde få jobb på mitt gamla extrajobb så att jag hade råd att ha kvar honom. Om jag skulle få heltidsjobb långt bort var jag orolig att jag inte skulle ha tid, men jag visste att jag kunde få hjälp i stallet. Och om jag inte skulle klara av det, tidsmässigt, ekonomimässigt eller rent allmänt av någon anledning att det skulle bli för stort... ja då lovade förra ägaren att hon skulle hjälpa mig hitta en köpare till honom.

Så jag kände till sist att jag ändå hade en backup plan på allt möjligt som jag kunde tänka mig skulle kunna gå fel.

Men om det finns massa Buts som känns helt olösbara så är det ju svårt.

Du har inga pengar, vet inte hur framtiden kommer att te sig, och vet inte hur ekonomin kommer att se ut framöver.

Släpp hästen och satsa på din framtid. Var glad istället över allt du lärt dig av hästen och köp en annan häst om några år och ta dig tid för att välja den bästa.
Det är det enda råd jag kan ge dig och det enda jag kan se att du kan göra.

Ibland blir inte livet helt som man tänkt sig, men det ordnar sig alltid i slutändan ändå.

Kan faktiskt bara hålla med Jonaz.
Har du så mycket osäkra tankar och känner att han "stör" din framtid i förhållande till studier och liknande så kan jag också tycka att det kan vara bäst att bara släppa honom. Hur jobbigt det än är! Vissa gånger får man kanske bara vara glad att man lärde känna en fantastisk häst även om man inte kan ha den för evigt, det kan vara bäst både för hästen och dig.

Har du tur kan du dessutom få en andra chans om det vill sig till, eller så hittar du en annan häst som är rätt för dig och din tid, och så kan du tänka tillbaka på bloffe som den underbara häst som du hade så himla kul med :)

Fiiin bild...

Knapplån!
Igår var Jorunn wow wow... tränade en hel del längningar i stegena i traven.
Och herreguuud haha hon länger stegena så jag tappar balansen och ja hon travar mig ur sadeln haha.
Men vilket häftig känsla det är när man känner hur motorn i bakbenen bara tar i och arbetar och frambenen bara sprätter iväg stooora luftiga lååånga steg.

Det kallar jag ökad trav:love: hon är sååå duktig min llilla guldklimp

Det låter kanske kallt, men jag tycker också att du ska släppa hästen. Det låter inte som rätt läge att köpa häst nu för din del.

Och även om det inte känns så nu så kommer det förmodligen att komma en dag när han inte är din ultimata drömhäst, det vågar jag satsa ganska mycket på. I mitt liv har det passerat flera "absoluta drömhästar" som jag haft på foder, eller varit medryttare på, eller jobbat med på någon gård. Som jag känt att jag velat köpa, och det varit tufft att skiljas från. Men med facit i hand så har jag utvecklats mycket sedan dess, och vartefter jag fått prova fler typer av hästar märkt att det var något helt annat jag var ute efter och om jag hade köpt dessa hästar på vägen så skulle jag antagligen ha behövt avstå från andra saker jag gjort sedan dess. Och i ärlighetens namn så skulle vi ha "vuxit ifrån varandra" också i nio fall av tio. Min första häst köpte jag när jag var 25 år.

Som Jonaz sa, gläds åt det du lärt dig av den här hästen. Och gläds åt att se fram emot att framöver få lära känna andra hästar som du kommer att lära dig lika mycket av, och så småningom hittar du din ultimata drömhäst.

Det är klart att man fastnar för individer, och att man är rädd att ens älsklingar inte ska få det tillräckligt bra någonannanstans. Men det finns många helt underbara häst-individer. Det är som med kärleken, "mister du en står det dig tusen åter", även fast man inte tror det just i sorgen.

Klart att man kan studera heltid på universitet och ha häst, men det är inget jag rekommenderar, det är en jobbig ekonomisk sits, och en ständig tidspress. Om man redan har en häst så är det naturligtvis bara att göra det bästa av situationen, men att köpa en häst lagom till att man börjar plugga är inte en jättegod idé. Jag har två, jag har löst det genom att lämna ut den ena på foder till en vän, och den andra har jag på lösdrift så att jag har så låga utgifter som möjligt för hennes uppehälle. Plus att jag försöker hinna med att dra in extrapengar vid sidan av studierna.

Jag vet att jag inte borde köpa häst i den här åldern och ekonomiska situationen, ni har alla helt rätt. Jag vet att jag bara borde släppa taget och inse fakta att han aldrig kommer bli min. Men det gör så himla ont. :cry:

Men med största sannolikhet åker jag även om jag inte får Bloffe med mig, jag kan inte låta chansen gå förbi mun helt enkelt. Skulle ju förlora honom även här hemma så varför pina sig själv liksom....

Vill ännu tacka er som stått ut med mina gnälliga och desperata inlägg, inser att mina problem kanske inte intresserar alla lika mycket som mig. :crazy:

Jag har 1000 kr på mitt konto just nu. Kanske jag kan köpa en andel med den summan, ena örat typ?

Jag har helt skriftligen inga pengar för tillfället, och är dessutom arbetslös som ni säkert förstått vid det här skedet. Skulle säkert få köpa honom på avbetalning, men vad betalar jag med när jag inte har inkomster. :confused:

Skulle han helt enkelt ägas av nån som inte vill ha pengarna loss från honom, så skulle ju problemet vara löst. Någon gammal gumma någonstans ute i skogen som vill äga en söt liten mulle men inte rida själv så hon ger ut den på foder. Oh, om situationen bara vore så ideal....

Hur mycket vill de ha för honom?
kan inte dina snälla föräldrar ta ett lån som du betalar av(genom att jobba i sverige på en gård o ha DIN häst med dig)?

100 000 är hans urpsrungspris.

Mina föräldrar vill nog inte köpa häst, och vad skulle jag göra med hästen när jag eventuellt åker någonstans för att studera? Känns så riskfyllt...

Jag vet att jag bara borde släppa taget och inse fakta att han aldrig kommer bli min. Men det gör så himla ont. :cry:
... Eller så blir han det en dag när det är ett annat läge. Min ena häst är en sådan! Jag träffade Spá på Island 2007 när jag intervjuade hennes ägare (Jag frilansar som journalist) och hästen fastnade i minnet. ("En såndär vill jag ha en dag...") Prislappen var rejält över budget, och hon var dessutom redan såld då så det var bara en ren fantasi att köpa henne, eller ens en annan häst med vettig prislapp med hennes kvaliteter upplevde jag då. Men i våras blev hon till salu igen (i sverige) för ett helt "normalt" pris på grund av olika omständigheter. Jag satte kvällstéet i halsen, DET ÄR SPÁ!!! Sedan gick det väldigt snabbt! En sömnlös natt, ett par telefonsamtal, mail och en provridning senare så var hon min. Så man ska aldrig säga aldrig. :) Jag trodde att jag skulle få vänta tills jag blev pensionär innan jag skulle kunna köpa en häst som henne.

Ta kontakt med den kommande nya ägaren och berätta om vad hästen betyder för dig och att du vill veta om han ska säljas igen någongång, eller lämnas ut på foder.

klappaspa.jpg

Det är Spá på min användarbild också.

KL

Jag skulle tydligen hoppa in här, eftersom jag blivit med islandshäst :D

En 12 årig valack som heter Blökkur! Främst min sambos häst, men jag ska minsann ha kul jag med :) Sambon behövde en välriden häst av mindre modell, så hittade jag den här underbara killen :)

Målet just nu är att få upp konditionen och muskler, lära känna varandra.

IMG_1281.jpg

Vad roligt att du kikade in här med. Varning, snacksidan är lika beroendeframkallande som islandshästarna. :angel:
Uppdatera gärna om hur det går för er sen. :)

Min Solstråle är ju för jäkla rolig alltså, slug som en räv är hon!! :D

Igår använde jag små koner att rida runt för första gången. Gjorde lite olika saker med dem.

Idag när jag plockade fram dem var det bara "Ok, nu kör vi!" och hon visste precis vad hon skulle göra, så jag fick säga Sakta i backarna, här är det jag som styr. :p Även om jag växlade övning jätteofta så räckte det att jag gjorde en rörelse en gång och sen fick jag banne mig hänga med i svängarna så att hon inte drog iväg och gjorde framdelsvändningar på egen hand. :rofl:

Testade på att springa lite idag också eftersom mina nya roliga övningar helt klart inte var någon nyhet efter första försöket. Och vi lyckades få till lite trav och lite tölt, men balansen och styrkan behöver fortfarande jobbas på. Hoppas verkligen att krumelurandet gör susen, det är redan jättestor skillnad så jag hoppas att det ger resultat.

KL.

Idag var det nästan enbart tölt som stod på schemat och i början gick hon rätt stelt och kunde inte slappna av men jag väntade ut henne och efter ca 10 minuter kom avslappningen och hon gick riktigt bra mot slutet.
Ökningarna börjar komma allt mer nu även i Tölten.... riiiktigt fort går det härlig känsla=)

Som sagt, jag tycker att du skall tänka på att det inte behöver vara helt kört som Moli skrev. Ibland händer de värsta sakerna för att det skall bli så bra som möjligt sen :) Även Hnokki är ju en sådan historia, allt var dåligt och jag var ledsen för att jag släppt en häst. Så kom Hnokki av en slump in i mitt liv, och här fick han ju stanna. Får än idag höra att "att det skulle ta 20 år för Hnokki att hitta sin människa".

Helt enkelt, man vet aldrig! Köp inte hästen enbart med hjärtat om det finns andra saker som inte stämmer i ditt liv just nu. Men ge inte upp, det blir alltid bra på ett eller annat sätt vet du!

Ja jag vill också se bilder eller film, det verkar ju gå så himla bra för er nu :)

KL*
Efter jobbet i eftermiddag skall jag åka till stallet och hämta kameran med filmen på :) Det krånglade lite, men då får jag äntligen se vad det blev av vår session! Hoppas på att det var något kul att se iafll!

Hon är så himla fin din Spá! En fin historia bakom också, som sagt, man vet aldrig :)

Och du, vill se fler bilder på er också snart!!

Shit vilken fin häst Malin i ditt stall har! Riktigt roligt och se dom på kursen igår :)

*KL*

Ja som sagt, jag och Laukur var på Erlingur-kurs igår :) Gick superbra! Erlingur sa att man måste ha tålamod med en sådan häst när man "lär in" tölten. Det var skönt att höra för jag har tyckt att vi stått stilla lite och trott att Erlingur skulle tycka att vi borde ha kommit ännu längre sen förra gången. Men han tyckte vi har blivit bättre! Laukur springer inte bara med huvvet uppe i taket utan trampar under sig mer och samlingen mot tölt är på väg! :D

Han tog riktiga flytande skritt steg med töltakt så man hörde i ridhus golvet vad han trampa i! Riktigt roligt var det :) Han tar korta sträckor tölt och vet vad som gäller. Han förstår vad som gäller när jag rider på det sättet och försöker inte trava lika ofta.

Här kommer en ful bild på oss från igår. Riktigt koncentrerade :P

0211.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 975
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
59 481
Senast: zassoo
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka