Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Varför lägger du inte upp några bilder så vi får se utvecklingen?

För att jag inte har någon som kan ta bilder, och sedan har ja ju nyligen lagt ut massa bilder=)

Sedan har jag tröttnat på att lägga ut bilder på Bukefalos.. det skall bara hackas och klagas och hitta fel... och då får det va=)

Ni får nöja er med och klara er med att läsa hur bra allting går.. och dem som vill se oss får tillfälle när vi tävlar=)

KL.

idag får Jorunn vila då medryttaren är sjuk.. det är bra kallt ute nu brrr-1 grad när jag var ut och mockade.
Igår fick Jorunn bada bada.... från topp till tå, schampoo, balsam och glansspray sen var hästen skinande fin/ren.:love:

Vad kul att du redan kommit så långt med honom:)
jag har inte kommit lika långt med min 07a men skyndar långsamt istället han är ju född lite senare med.

Hur har du gjort som har två hästar, med sadel, jag sitter o funderar.
Har du så att någon annan rider den andra hästen ofta så att ni behöver två sadlar?

skriver ner mina tankar här med...

Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till Glampi.
Han har ju lite längre rygg än Thengill och dessutom rakare med mer markerad manke.

Men tror inte det är så smart att köpa en bomsadel ännu när han inte växt klart.

Men funderar på om jag kanske ska vänta och göra en egen barbacka sadel till Thengill sålänge och rida Glampi med min bomlösa vanliga London sadel sålänge, han ska ju ändå vila många perioder nu framöver när han inte ska ridas så hårt eftersom han är så ung.
För det är ju bara när någon annan rider Thengill som jag behöver två sadlar...och Thengill går ju att rida barbacka men i en barbacka padd sitter man ju stadigare.
Har redan köpt en del tillbehör för att tillverka en...

Vad tycker ni och har ni några förslag på bra bomlösa till honom annars?

Jag vill inte ha för stor sadel(max 50cm om det går)
Och inte för stel tror jag för vill gärna kunna ha den på Thengill med om det går hade varit kul att variera.
Och Thengill klarar egentligen max 46cm som hans nuvarande är(om det är bomlöst, med bom klarar han max 35cm anläggningsyta)

alltså egentligen behövs väl ingen mer sadel på ett bra tag har ju ingen som kan rida med mig så himla ofta precis o när det väl händer kan ju de rida Thengill barbacka egentligen...men lite sugen är jag på en ny sadel(men behålla min gamla såklart) men vore kul med lite nytt och spännande.

ny_171857531.jpg

Här är båda mina killar med min sadel.
Den ligger bättre på Thengill än på Glampi konstigt nog, tycker den gled fram på Glampi och hamnade i bakvikt.Eller så är det mest en synvilla beroende på hur vi står på bilderna.
Men den har legat bra honom de flesta gånger förutom där så jag vet inte varför den gled fram hm...
Sadeln har ju legat bra på alla hästar jag lagt på den hittils...förutom glampi:angel: så det kan ju inte ha att göra med att den är ingången/formad efter Thengill i och med att alla de andra kunnat ha den...hm..

Men sen är de raka motsatsen, Thengill har lite svängd mkt kort bred rygg utan manke och Glampi har rak lite längre men rätt kort smal rygg med markerad manke.

Men red med sadeln på en arab för inte så länge sen som ju var den extrema varianten av Glampi o sadeln låg stilla hela tiden hm...
cimg0018_169670693.jpg

Min budget är på max 5000kr så det är inte mkt spelrum men dessa sadlar funderar jag över(och får ju främst leta begagnat då)
-cheyenne men den har inga benstöd och jag vill nog helt ha en dressyrmodell
-London lite tråkigt med två likadanna sadlar fast tänkte mig en str större nu då min bak blivit större:angel: alltså str 1 istället för 0
-Lexington denna verkar mkt intressant men tydligen kunde man bli framputtad i den och det känner jag inte för men den ser ut som en snyggare variant av min london + att de ändrat stropparna nu på ett mkt smartare sätt och man kan flytta stigläder fästena så de inte blir för långt bak.
-kari flex, finns knappt några begagnade länge eller, INGA och ja vet inte den är kanske inte så bra endå läste att den kan falla ner på ryggraden o den har ju dålig mankfrihet
-cheroke allroundmodell måste kanske ha kortare stigläder för att få nytta av benstöden, ser ut som en blandning mellan london och cheyenne.
-masterback verkar bra men verkar med mkt dyr och svår att få tag i begagnad sen var str 17 tydligen 50cm lång och det är nog en rätt stabil sadel och det kommer aldrig thengill klara, möjligen glampi.
-vad finns det mer? tycker det knappt hänt något på de 4åren jag haft min london vad gäller utveckligen av bra bomlösa sadlar, ska det vara så svårt att göra en bra kort bomlös sadel...man får ta o göra en själv snart känner jag:mad:

sadeln skulle helst passa Thengill med men han är ju så himla liten och kort o denna dissktionen har jag ju haft miljoner gånger med honom så det är inte lätt o hitta en kort mjuk sadel till han(slutar trava om sadeln är för stabil gäller även bomlöst han vill ha mjuka flexibla sadlar av någon anledning)
Men nu har ju min bak blivit lite större så ja tycker inte jag sitter lika bra i london sadeln men en större str går ju upp flera cm på thengills rygg:crazy: Glampis rygg klarar ju det säkert men ja..

ska säga det med att jag vill ha en sadel med mkt stöd som man gärna sitter smalare i och kommer åt hästen bra med skänkeln(så korta kåpor är kanske bra?) jag får panik av top reiter den där platta hemska sadeln tex eller diddi skulle aldrig kunna sitta på en planka utan att få ryggskott.
jag har gått från str 34-36 i byxor till 38-40 sedan jag fick barn(fast jag är nere på vikten före graviditeten men kroppen ändrar sig väl)ungefär så det är en rejäl skillnad.

Senast ändrad:

Vad kul att det verkar gå bättre för er igen :) hon är så vacker din Sol.
Har du inga nya bilder? (Samma som Niela) det är så inspirerande :)

Kl
I lördags var jag och Catrin ute och red på hennes hästar som jag är medryttare på. Dessa underbara små som mer och mer börjar se ut som nallebjörnar :P Red hela vägen in till Lund med min lapphund springande bredvid. Den hunden har kondis! Blev ungefär 1 mil totalt. Supermysigt väder.

Sen har någon tips på vad man kan göra åt en väldigt(!) framtung häst? Jag måste lixom hålla upp honom med rumpan och låren så han kommer med kraften bakifrån men direkt när jag slappnar av (Har inte kraft att bära honom en hel runda precis) så lägger han sig igen. Man är helt mör i kroppen när man ridit klart. Han funkar bäst på vanligt delat bett för när vi testat hackamore/kimblewick/stång så blir han bara värre. Tänkte nu testa vanligt delat med applemouth.
Han har ingen riktigt kondis och förra året när jag red han mer regelbundet så blev det såklart bättre så antar att det bara är att rida på och upp.

Ska kolla sadeln så det inte är den som trycker för mycket på bogarna.
Hmm...

Sen igår var jag sambon och hunden ute och hälsade på min egen lilla prins. Gick en liten promenad och träffade på 4 hjuling och bilar, inga problem. Han följer efter som en liten hund :)

IMG_2243.jpg

IMG_2257.jpg

Fick en fin kroppsbild men där är sambon med men fick absolut inte lägga ut den då han hade fula skor och ofixad frilla :rofl:

Tack :) Jag har inte bråttom med Laukur jag heller. Behöver han längre tid på sig att förstå tölten så får det ta den tiden. Mitt mål är inte att ha en flott tävlingshäst när han är 5 år, utan jag vill ha en positiv och hållbar häst till han närmar sig 30 år :)

Jadu, det där med sadlar är svårt. Jag köpte mig en bomlös Masterback dressyr som jag använder på båda hästarna. Är sambon med ute och rider så har vi en Wintec dressyr till Fengur som han rider i. Jag tycker det funkar bra så för det är oftast bara jag som rider, och är sambon med så fungerar Wintecen på Fengur :)

Det är synd att du ska behöva känna så.
Men förstår vad du menar, ibland kan det låta kritiserande när man menar att hjälpa.. Att sätta en smile eller välja sina ord med eftertanke borde vara något de flesta ska tänka på innan man postar. Man skriver/lägger in bilder för att få hjälp/visa sin utveckling.

Jag vill se en nybadad Jorunn :)

Kan uppdatera lite med vad jag håller på med med Glampi just nu.
Eftersom jag inte haft någon ridhjälp på ett tag(vill gärna ha någon som rider ut på Thengill samtidigt så han får sällskap och får se hur det går till lite, han är pigg o framåt men känns lite dumt att rida ut själv första gångerna)
Har markarbetat en del, tömkörning och så tränar vi med kort tygel på att flytta bakdelen, flytta för skänkel och flytta framdelen, förslag på övningar mottages gärna...

och bra tips på hur man lättast lär dem att flytta framdelen/bogen vid markarbete på kort töm/tygel

Har börjat vänja han så sakta vid bett i munnen även när vi tränar(utan att användas givetvis) han har sidepullet och så bettet i munnen, köpte ett med parerstänger, fasta ringar och 3delat 9,5 verkar vara bra att växla med, har vanligt 3 delat med fasta ringar och rakt med fasta ringar med som man kan växla med sedan.

bild1129_171872371.jpg

Här är en bild från i Februari när jag nyss börjat vänja honom vid sadel, här ser ni att sadeln ligger mkt bättre(även om jag glömt justera padden)

han har som synes inte heller världens längsta rygg men mer normal än Thengill.

men här är en rolig bild på thengill med sadel
bild386_171872660.jpg

här ser sadeln minimal ut kan inte riktigt fatta varför men troligen beror det på att jag har en annan padd under som inte är för stor(vilket den andra är).
så sadeln är ju lagom för Thengill men denna är ju bara 46cm lång med.
här syns hur stropparna sitter på min, inte lika bra som de gör nuförtiden mina sitter för långt bak så de drar ofta fram sadeln.

oh vilka underbara bilder, älskar motsolsbilder...men sudda ut de fula skorna och frillan då;)

ja okej ja det är kanske onödigt med två sadlar då, lite överkurs, men bra på så vis att man kan växla lite så trycket ändras lite tänkte jag(på hästen man rider mest alltså) men ja egentligen är det nog onödigt.

jaså, kan du inte visa bild på hur det ser ut, är det 17 du har i sitsen är den mkt lång?
Trivs du med den?
Är den jättestabil eller man känner att den är bomlös?

Har inga bra bilder på den här datorn, men du kanske ser något på den här iallafall :)

306789_1921771330945_1441933077_31627874_6794022_n.jpg

Vet inte hur lång den här, men den känns inte lång. Om jag kommer ihåg kan jag mäta den sen när jag ska ut och rida. Jag trivs jättebra med den! Den både ser ut och känns som en vanlig dressyrsadel. Men man känner hästens ryggrörelset mer, men jag tycker inte det känns konstigt eller så :)

När jag tränade på att flytta framdel och bakdel från marken med Laukur så använde jag spö och tippade på honom, funka super! För att lättast kunna ta med sidoförflyttningen upp i sadeln tog jag handen vid skänkelläget och tryckte tills han flyttade sig då släppte jag. Har sedan aldrig varit problem vid ridning att flytta honom varken stillastående eller i skritt :)

Vilka underbara bilder! :love:

Jo då, det kommer snart bilder på oss. Jag hade planerat att ta med syrran ut och filma när vi red ute, så att jag kunde se hur tölten ser ut, tycker det är så kul att kunna jämföra sen när man utvecklas. Men så blev det hagbyte och sol blev i obalans, så vi väntade och sen överlistade hon mig och jag kände att jag började ta kontrollen över träningen. Nu är vi på rätt spår igen, så nu blir det nog snart film. Jag filmade i förra veckan, men det var så mörkt så det vart ingen spännande film precis. Plus att vi just nu nästan bara skrittar , så det är inte så himla spännande.:p

Men till helgen blir det kurs, får se hur det känns efter det, om jag hittar knappar för att längs in högre växlar utan att förstöra arbetet i skritt.

yeey film :bump:

Ja ston.. hehe men tur dom är söta iallafall..
Vad roligt! Vad är det för kurs?

KL

Jag har nu varit med om en World Ranking-tävling i det stekheta Californien, en spännande upplevelse! Vi hade bara 15-talet hästar men 5 feif-domare och isibless-Henning på plats. Àsta som jag jobbar för gjorde kanonrundor och är nu på plats 2 på WR i T1:D Nu kan jag iallafall med säkerhet säga att Sveriges blåst, regn och snö inte är så dumt iallafall!

Ja, Thorri ja? :love: Han är urmysig!
Har fortfarande denna bildserie som en stor favorit som jag tog på honom i vintras:
167369_496544586813_541216813_6795844_643620_n.jpg

Så kul att allt gick bra för er! Hörde att Erlingur varit väldigt bra, sade Malin som inte ridit för honom förr. Tänkte försöka satsa på att åka med nästa gång det blir av :)

Ja ibland trillar dom bara i knät på er. Titta på min sessa, jag har snart ägt henne i 2 år och jag som inte ens skulle köpa en häst och definitivt inte att dräktigt oinridet sto.

*kl*

Var idag och sa hejdå till Vilja som åker ner till Hässlöholm den 1 nov. Fick fina vitsord från tränarna som sa att hon var värd att visas och att hon idagsläget travar för en 8 :o och då är hon otränad och omusklad! Så vi satsar på visning till våren!!!

Insåg dock att jag måste lära mig att rida igen, ska jag få en häst som är tränad för visning så lär jag lära mig att rida henne ordentligt när hon kommer hem.

KL

Jag har nu varit med om en World Ranking-tävling i det stekheta Californien, en spännande upplevelse! Vi hade bara 15-talet hästar men 5 feif-domare och isibless-Henning på plats. Àsta som jag jobbar för gjorde kanonrundor och är nu på plats 2 på WR i T1:D Nu kan jag iallafall med säkerhet säga att Sveriges blåst, regn och snö inte är så dumt iallafall!

Är du säker på det?

yeey film :bump:

Ja ston.. hehe men tur dom är söta iallafall..
Vad roligt! Vad är det för kurs?

Ja, hon är ju så otroligt charmig och kan verkligen konsten att se så otroligt oskyldig ut. Hon ser snarare förnärmad ut när man tittar på henne, som om det vore skamligt att jag inbillar mig att hon gjort något dumt.
Så jag kan ju liksom inte bli arg på henne, utan det slutar ju ändå bara med att jag skrattar åt henne. :p
Men nu har hon faktiskt lärt sig vilket som är min "arg-röst" och då får hon den där förnärmade uppsynen. :rofl:

Hon har lärt sig nu att jag menar allvar med att hon inte får ta höet som ligger i höpåsarna utanför boxarna i stallgången. Så det räcker att jag säger "Ah-a!" med skarp ton så drar hon sig snabbt som katten ifrån påsen och ser sådär oskyldig ut. Och i förra veckan vände jag mig med ryggen mot i två sekunder för att lägga ner hovkratsen i lådan, och vad hör jag då?! Prassel, prassel!!! Hahaha, bushäst! :rofl:

Det blir kurs för en tjej som flyttat in en bit ifrån vårt stall, jag vet inte så mycket om henne, men en annan ridkompis har ridit för henne och tyckte att hon var bra. Så jag hoppas att vi har samma smak på tränare, för det hade varit jätteskönt att ha någon på hemmaplan.
Sen har jag även bokat in en tömkörningskurs, och ska eventuellt anmäla mig till en lektion med Hinni. Var bra sugen på att få plats på en kurs för Johan Häggberg med, men plånboken sa stopp där. Får nog spara ihop lite mer pengar, just nu behöver jag mer regelbunden träning och då har jag inte råd att lägga 1500 på ett tillfälle.

Hoppas verkligen jag får chansen längre fram. Det finns så många bra som jag vill testa! :D

Jag vill också verkligen gå en tömkörningskurs. Alltid nyttigt att kunna det ordentligt. Helst innan jag börjar på min egen. Ska man kanske gömma sig bakom ett träd med en filmkamera kanske? :D

Nä men det är som du säger, man måste vara "den intressanta" för att hästen inte ska köra över en. Sen att dom kan vara ögontjänare är ju bara gulligt :angel:

Halvt knapplån..
Verkar som min häst mamma kommer till mig i vår och ska bli inriden. Åh vad roligt det isf ska bli :love: Tänk vilken kul grej!

Det är han, världens goaste hingst!

KL*
Vill ni se en halvkass passläggning?
Behöver inte ha kritik här, vill bara visa upp oss när vi för en gångs skull har fastnat på film :D
http://www.youtube.com/watch?v=haG-Hykm-VA&feature=youtube_gdata

Hörde att Nils Kristian som tävlade Hnokki ett tag i Norge sade en rolig sak förövrigt. Att man inte kan förvänta sig 100% av denna hästen på träningarna, men så fort han är ute på banan är det 300% och en av de bästa! Skall bli kul att känna på ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 967
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
55 56 57
Svar
1 135
· Visningar
59 217
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka