Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Boende, fri basmat, stallplats och minst 5000 kr/mån efter skatt tycker jag är rimligt att jobba för. Skulle idag på ett svenskt hästjobb inte nöja mig med mindre, utomlands åker jag mest för erfarenheten och då spelar pengarna mindre roll. Har som bäst tjänat 8000 kr/mån som hästskötare i Sverige och 6700 kr/mån inkl boende o stallplats i Norge. Som sämst har jag jobbat för 2500/mån + boende/mat/box, det var mer av en praktikplats så lönen blev därefter. Lättast att hitta bra jobb är via kontakter! :) När jag har fått sålt min underbara häst och fått ordning här hemma (har en sjuk familjemedlem) så ska jag iväg igen. Kan inte annat än säga att det är värt att ha häst som livsstil trots låga löner och för det mesta dåliga arbetstider!

Tack för ditt inlägg, trevligt med lite riktlinjer att försöka följa iaf på något plan! :)

Boende, fri basmat, stallplats och minst 5000 kr/mån efter skatt låter i mina öron bra med tanke på att jag mest vill ut dit för erfarenhetens och upplevelsens skull.

Skall nog försöka börja ringa/mejla runt lite. Som jag sa tidigare, ifall ni har något ställe att rekommendera eller vet någon som letar efter arbetskraft, sätt gärna PM! :)

Senast ändrad:

sluta vara osäker på att du är osäker på att förstöra henne och osäker på att du är osäker på att du troligtvis lyckas med henne;)

Försök vara säker i det du gör även om det kanske inte är 100% riktigt, hellre en säker ryttare som är säker på sin sak för de känner direkt man är osäker och då blir man ännu mer osäker om man redan från början är osäker på om man gör rätt.

Haha, mycket osäkerhet där. Problemet är väl att när jag känner att det inte funkar så ger jag upp. Inte direkt såklart, men när jag kommer så långt att det bara blir bråk, och det leder ju ingenstans. Jag vet ju att felet ligger hos mig såklart, så istället för att fortsätta göra fel och få fel reaktion så lägger jag ner.

Idag rann bägaren över, stod på en grusväg 20 min från stallet med frustrationen långt upp i halsen. Tog fram telefonen och använde en livlina (ringde en vän :p) hon tipsade om en dressyrtränare som bor en bit bort. Hon kunde tack och lov ta emot oss på stört så jag bråkade Sol hela vägen bort till henne och där fick jag lite hjälp.
Hon sa precis samma som min tränare, och jag VET ju att det är det som är felet. Men jag har inte kännt någon ork eller inspiration att nöta det varje dag. Skritta i paddock är inte det roligaste jag vet precis. Men det är väl bara att inse att det inte funkar att lägga problemen på hyllan med en unghäst. Jag hade ju hoppats att vi kunde träna på det nån dag i veckan och lite i skritten när vi rider ut. Men tydligen så funkar inte det.

Så nu ser jag verkligen fram emot skrittarbete i paddocken på obestämd framtid tills jag känner att problemet är under kontroll.
Ska tillbaka till dressyrtränaren om en vecka exakt (på tisdagen) och sen på söndagen blir det kurs för en islandstjej. Hoppas verkligen att det kan ge en skjuts i rätt riktning. Som det ser ut nu kommer jag nog fortsätta med träning en gång i veckan så att jag får lite bättre förtroende för att jag gör rätt. Hur tråkigt det än är med skrittarbete så gör det ju i alla fall nytta, det går ju inte att sticka under stol med.

hur tyckte dressyrtränaren att du skulle jobba henne i skritt för att lösa problemet med att hon kör ut rumpan? :)

Knapplån!

jag är i 7:e himlen.. i går var nog ett av det bästa ridpassena p åJorunn sedan hon reds in. Vilken häst jag har:d

I går lyckades jag få till en galoppfattning i skritt klockren där 190% var på baken och där hon stor stooora höööga galoppsprång.Precis som en kúr dressyrhäst rund 3 taktig och bärig och lååångsam.
4 steg fick vi till.. 4 blir sedan 5 och 5 blir 10 och en dag kan vi nog galoppera runt där i ridhuset i denna fina galopp.

Sedan tränade vi som vanligt på att stärke hennes svaga sida genom att träna ställningar skänkelvikningar öppna/sluta och skittpiruetter.

Hon har ju som alal säkert vet svårare att ställa sig åt höger och flytta undan för höger skänkel. Men det är en stooor skillnad mot för 5 ridlektioner sedan.
Nu kan man flytta henne åt sidan även om det är minimalt åt höger men man får va glad för de lilla nu i början och utan att hon slåg upp huvudet och vill ta tölten..Jobbigt för damen men såååååå nyttigt.

Överllinjen på Jorunn har blivit hela superfin nacke bakmusklerna börjar komma ritkigt bra nu!

Åhhhh vad min häst är bäst och totalt en dröm att rida för dagen:love:

hur tyckte dressyrtränaren att du skulle jobba henne i skritt för att lösa problemet med att hon kör ut rumpan? :)

Problemet och anledningen till att hon skjuter ut rumpan är att hon är svag i vänstersidan och hon vill slippa undan. Sen har jag förstärkt problemet genom att ge upp när hon inte vill och jag har även missat yttertygeln (som jag alltid haft svårt med).

Just nu är hon såpass svag i vänstersidan att hon inte orkar trava eller tölta i spår. Jag lyckades få upp henne i trav några få steg bara. Så därför börjar vi i skritt där jag i alla fall hyfsat klarar av att få henne att spåra och sätta under sig ordentligt med alla ben. Så nu ligger fokus på att få henne att orka bära sig rätt helt enkelt.
Det har ju gått upp och ner, men mest utför sen jag fick henne. Och nu på vägen hem från träningen kände jag äntligen att jag börjar få kontroll på henne igen. Så jag hoppas att hon återhämtar sig fort så vi slipper skritta på banan. :p
Kommer longera henne också för att hon ska få springa lite också, men även när hon springer löst har hon detta problemet och det hade hon redan när hon kom, sen är det såklart mitt fel att det har förstärkts. :(

Aha! Trodde det var på Stenberga nämligen :) Hörde att det var en härlig uteritt med ett helt islandsgäng där i helgen nämligen :D

Hera_

Såg precis att jag läste lite fel. Frågan var ju HUR...

Tja, vi ska jobba mycket på volt, få henne att böja igenom och spåra. Flytta för skänkel för att få henne att trampa under och lossa. Framdelsvändning också för att få henne att släppa ordentligt.

När hon skjuter ut rumpan åt vänster ska jag ge ledande tygeltag åt vänster och flytta för vänster skänkel. Måste även se till att få med yttertygel så att hon rätar upp sig och flyttar riktigt. När man väl kommer åt att rumpan åker ut åt vänster så skjuter hon ut någon annan kroppsdel åt något annat håll, så det är lite jonglering innan man får ihop alla lemmar som far omkring som bläckfiskarmar :p
Så jag är glad om jag får henne att gå som hon ska några steg åt gången. Och jag jublar när jag lyckas ett halvt varv på volten. :D

Det beror på helt vad du vill få ut av jobbet, om du tar ett hästjobb som innebär mkt "tråkgöra" som du redan kan eller om jobben är en chans i din egen utveckling till att bli en bra tränare/lärare själv, så får man kanske prioritera om lite granna. Eftersom dom som anställer dom som "tråkgöraojobbar" vet att du klarar av jobbet bra efter introduktionstid medan du på ett annat jobb måste växa och dom som anställer inte har någon garanti för att du egentligen är "användbar" för dom i träningen.

Sen beror det ju på vart det är i landet, en boendeplats och stallplats växlar väldigt mkt beroende på vart du är bosatt = är de dyra hyror i övrigt blir de ju "en högre lön" än om det är lägre hyror.

Hoppas de går bra för dig och hitta jobb :)

//Petronella - som förrutom en vecka som cafeföreståndare på sommarfik inte har jobbat med något annat än hästar i sitt 22åriga liv :)

Detta pysslade jag med igår;
helmut_171003027.jpg

dsc_8860_171002983.jpg

tyckte det blev superbra :D

Jättesnyggt! Har du använt bling med självhäftande baksida eller har du limmat med sån där speciell bling-limpistol? Jag har köpt massa bling vid ett svagt tillfälle men vet inte vart jag skall sätta det... Det här var en väldigt bra idé!

Själv har jag inatt sytt en nosdel till ställbara nosgrimman från hööks, och så bytte jag ut Andis två år gamla tenntrådsfläta(min första fläta faktiskt!) för den var så sliten o ful så det var pinsamt :D Den blev inte jättevacker i färgvalet men får duga nåt år.

wpid-imag2582.jpg

wpid-imag2585.jpg

När man ser den här bilden kan man lätt konstatera att man INTE skall ha flera olika färger utan symmetri... Ser helt dumt ut. Men men...

Bonusbild på min blötnos efter dagens regnoväder
wpid-imag2579.jpg

*kl*

Här har livet förändrats lite, och två av mina hästar ska säljas. Dock inte Filipus, han får stanna kvar. Har fixat stallplats åt honom i min kompis stall så vi flyttar nog dit så fort mitt ena sto har blivit såld.

Men jag har funderat på om jag ska rida honom till det nya stallet (ca 1½-2 mil) eller om jag ska köra honom dit i transport. Men han var ju väldigt svårlastad sist, och blev väldigt spänd, så frågan är ju om det är värt att hålla på och bråka med honom en massa vid lastning eller om jag ska klä mig varmt och rida dit istället. Hur hade ni gjort?

*kl*

Här har livet förändrats lite, och två av mina hästar ska säljas. Dock inte Filipus, han får stanna kvar. Har fixat stallplats åt honom i min kompis stall så vi flyttar nog dit så fort mitt ena sto har blivit såld.

Men jag har funderat på om jag ska rida honom till det nya stallet (ca 1½-2 mil) eller om jag ska köra honom dit i transport. Men han var ju väldigt svårlastad sist, och blev väldigt spänd, så frågan är ju om det är värt att hålla på och bråka med honom en massa vid lastning eller om jag ska klä mig varmt och rida dit istället. Hur hade ni gjort?

Jag skulle prova att lasta och går inte det får ni ta matsäck med och rida/gå dit.:) Det fick min kompis m.fl göra.
Men börja tidigt så ni slipper gå i mörker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 990
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 624
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
57 58 59
Svar
1 169
· Visningar
61 280
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 011
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka