Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Min pärla i lördags;
Elina8: Det var min hästs hjärna som fick mig att skicka iväg Vilja på träning. Jag orkade inte med att fortsätta inridningen av henne utan nu vill jag ha en fullt inriden häst som klarar av alla gångarter och som är ridbar när hon kommer tillbaka.
Jag har märkt att jag blivit rädd efter våra rodeo turer i paddocken och det är bättre att någon annan fortsätter allt nu så jag inte förstör det. Jag är hur trygg som helst när jag rider henne ute, men i paddocken väntar jag bara på bocksprången. Hatar att åka av hästar, det gör ont att käka grus. Nu har jag haft tur varje gång jag åkt av henne men det gör ändå ont.
Jag har så svårt att sitta kvar på henne pga mina balansproblem och min svaga vänstersida, mitt vänstra ben är riktigt svagt så det är inte så lätt att sitta kvar när hon får för sig att bocka.
Du är bra på att låta opartisk my friend!
Kl
Tänkte bara visa bilder från idag och igår...
(ser ni vad lik Lína är Snöggur? Jag får titta två ggr extra när jag hämtar i hagen nuförtiden. Lína är kompisens häst och Snöggur är hennes farbror. Lika som bär!)
Och så kan jag inte låta bli att visa att mina boxar äntligen är på gång!
Det kommer bli så himla bra! Det är bara hörnstolparna som är nergjutna i betongen som skall vara som det är på bilden, alla andra brädor är bara stöttor för att de skall gjutas fast helt rakt. Boxarna kommer att bli helt öppna utan galler och ca 130cm höga. 1 stor tvåhästarsbox(fölbox) och två mindre boxar. Det skall bli skönt att ha, även om jag givetvis har lösdrift som standard så kan det va gott att kunna ställa in så de är torra innan massör, hovslagare eller på vintern när de är svettiga.
Har ni andra tillgång till boxar i era lösdriftsstall? Hur har ni det då, en egen box eller ospecifikt "ta den ni vill vid behov"?
Klokt beslut. Jag har kännt lite samma att om jag inte får ordning på det nu så får jag hellre skicka iväg henne till någon som kan sina saker.
Hon är ju absolut inte dum och gör inga bus eller protester på det sättet. Utan hon försöker slippa undan genom att skjuta ut baken, alltså att hon inte vill sätta under sig ordentligt med svaga sidan.
Det har varit två tillfällen som jag kännt att hon skulle kunna dra iväg, men det har jag inte märkt av nu det sista. Vi har tränat en hel del övergångar och nu blir det ingen lång stoppsträcka, utan när jag säger stopp så är det stopp. I värsta fall tar det några steg och jag får säga till en andra gång. Men det kommer nog försvinna det med efterhand.
Det jag är lite rädd för är ju att jag ska förstöra henne, och det var anledningen till att jag var så himla osäker på om jag skulle köpa en ung häst. Men jag fick mycket pepp från ridkompisar, och jag hade fått smygträna lite med Sols halvbror och det kändes jättebra och superkul! Plus att jag visste att jag kan få hjälp om jag behöver det. Dels så har vi en hovslagare som brukar ta emot hästarna på träning nån gång om året, och sen så hade jag goda förhoppningar om att det skulle blir mer kurser och träningar.
Jag har inte riktigt känt att jag har velat åka iväg på kurs innan nu, för det har tagit tid för henne att känna sig hemma och trygg. Plus att jag har velat få lite tid att lära känna henne också.
Det har gått lite upp och ner hela tiden sen hon kom, och det hade jag förväntat mig, och jag har levt på uppgångarna. Men nu har jag känt att jag behöver mer stöd, och gärna att någon annan sitter upp och rider henne också. Jag fick upp min vanliga dressyrtränare på henne en liten stund, och hon bekräftade då att det är inte bara jag som är svag i vänster och tappar henne, utan hon är också svag i den sidan och vill gärna fuska.
Jag hade verkligen ställt in mig på att det skulle bli tufft första månaderna, eller första året till och med.
Anledningen till att jag tvekar på att skicka iväg henne är att hon blir så stressad vid förändringar, så om jag skulle skicka iväg henne till ett nytt ställe skulle det ta 2-3 veckor minst innan hon var riktigt sig själv. Och när hon inte är sig själv så är hon inte rolig att jobba med. Så om jag kan få hjälp på hemmaplan och få ut så mycket som möjligt av det från dag 1 så hade det varit guld värt!
Inget hjälmtvång?