Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Har ni börjat fodra med grovfoder/flyttat dem till vinterhagen?

.

Just nu står de på box på natten i väntan på att vindskyddet ska bli klart. Men redan innan de flyttade in på natten började jag ge lusernhack inne, ihop med lite mineraler. Annars klarar de sig mer än väl på det lilla gräs som finns kvar, de är så runda och fina allihop. :angel:

*KL*
Men det känns som att det händer lite väll lite i forumet, så alla kan väll berätta sin/sina hästar största för och nackdelar och era egna största för och nackdelar i ridning så det händer lite.

//Petronella

Bra initiativ!
Hennes största fördelar är att hon har en helt fantastisk trav, hon är otroligt charmig och rolig att rida.
Hennes nackdelar är väl att hon ibland är lite väl uppe i det blå och har svårt att lyssna. Hon är rätt så brötig av sig, vilket jag tycker är jobbigt. I ridningen så beror alla problem på att hon inte riktigt lyssnar. Så kommunikationen tränar vi mycket på och det går bättre och bättre. Hon är otroligt känslig för miljöombyten och det räckte med att byta hage för att hon skulle bli upptrissad och stressad igen.

Mina största fördelar, det är mitt engagemang och min vilja att utvecklas. Jag är väldigt intresserad och suger åt mig som en svamp från alla håll.
Mina största nackdelar är väl att allt går så långsamt när jag ska lära mig något, jag måste verkligen tänka på det hela tiden och traggla in. Jag vill så gärna, men det går inte så snabbt och smidigt som jag skulle önska.

KL
Idag red vi till stranden, 6 glada ekipage var vi.

Vi travade och galopperade i havet och det var såååå underbart!!!! :love::love::love:

Filmade när vi skrittade längs en av stränderna, men jag vill inte lägga upp den utan de andras tillåtelse. Däremot kommer det säkert lite bilder imorgon. :)

Sol var riktigt trött på vägen hem så jag hoppade av och gick med henne en bit på vägen hem och så fick hon mumsa lite gräs. Det blev en ganska lång runda även om vi skrittade nästan hela vägen. Traven och galoppen i vattnet var nog jobbigt för henne, men hon tyckte det var så kul och hon skötte sig så himla bra. Så det känns ändå som att det blev en bra runda. :) Vi var borta i 4 timmar, inklusive fika/betespaus.

Hade tänkt testa min nya app (endomondo) för att mäta hur långt vi red, men såklart glömde jag sätta på gps:en så det blev ingen mätning. Typiskt.

Imorgon blir det väldigt lugnt så hon får mjuka upp träningsvärken som hon troligtvis har.

KL

Har tävlat idag, min klubb bjarg hade en inofficiell gaedingakeppni. I T5 kom jag 4 och b-flokken vann jag:D är så glad och stolt över min fina och duktiga Randalin:D

*kl*

Idag börjasde inridningen av Draken! SÅ skoj att vara igång! :D

Lite tokbilder när hon & Fafnir fick springa av sig lite energi!

DSC_0334.jpg

DSC_0400.jpg

DSC_0333.jpg

Draken gör kamelen! :p
DSC_0296.jpg

Fafnir i fullt ös
DSC_0290.jpg

DSC_0269.jpg

*kl*

Jag har inte skrivit i denna tråd förrut, men följt er i tystnad det är roligt att läsa om alla och se så fina hästar:)
Så det kanske är dags för en liten presentation av oss.

Jag är en 26 årig tjej med två barn(1,5 &3 år)&en man samt två Islandshästar då, en 3-årig valack som är på inridning och nu ska få vila några månader och ett 12-årigt sto som jag köpte för ca 1,5 månad sedan.

piltur2011_167851267.jpg

fluugis_166887624.jpg

Jag har ett innetäcke med fleecefoder ca 100 grams foder kan jag tänka mig.
Sedan har hon ett amigo ofodrat regntäcke med helhals ute ovanpå innetäcket

I vinter kommer hon ha ett 350g innetäcke med helhals inne och är det sjukt kallt typ -25 eller kallare kommer hon ha ett 300 g vintertäcke över med helhals annat amigoregntäcket över bara..

Jorunn rakades i förrgår helrakasdes från kronranden upp till huvudet sååå skönt att slippa allt jäkla hår på benen så man kan llinda eller ha benskydd eller spoola benen efter att hon kommit in om hon är lerig.

Jag kan ta en bild.. måste dock köpa en liten mini trimmer och klippa alla kanter snyggare det var svårt med den stora rakmaskinen.

Det är 4:e gången jag rakar jorunn nu i år hittills:crazy:

Måste bara skriva å säga hur de gick på utställningen med min Aleiga i går. :love:

Hon skötte sej exemplariskt....

Hon gick rätt på släpet hemma å stog helt lugnt i släpet på väg ner till Båstad.. Väl framme fick hon stå i släpet å där stog hon jätte snällt å sen lastade vi ur å hon va cool lugn... Sen in i ridhuset å visa henne å hon va sååååååå fin...

Hon fick kritiken:

Lättbyggt ungsto med slank hals och med bra bogar. Högbent, Visar trav och galopp med lätta rörelser. Vaken och allert.
Exteriör 7,9
Karaktär 7,8
Gångarter 7,7 (eftersom hon ej visade mer tölt å pass)
TOTALT 7,8

Vet inte om poängen e bra men jag e kanon nöjd.... :love:

Oj är hon helklippt då alltså annars låter det himla varmt med redan 200grams foder?!

Nej, hon är inte klippt något alls, men hon är konvalescent och står fortfarande på boxvila (med undantag för vistelse i sjukhage modell liten en knapp timme/dag). Hon får begränsat med foder och står väldigt mycket stilla.

Jag citerar från atrikeln jag länkade till ovan:
Konvalescenten mer frusen
En "hobbyhäst" som endast tränas lätt, och därför inte är klippt, behöver inget täcke i stallet under vintern. Men den kan behöva ett täcke i hagen om man inte istället väljer att öka högivan lite.
Som hästägare bör man vara uppmärksam på konvalescenter och andra hästar som inte utför något arbete och som inte växer. Eftersom de får ganska lite foder, bara underhållsfoderstat, är deras energiintag lågt. Därför behöver man höja högivan eller lägga på ett täcke redan när temperaturen kryper under tio plusgrader! Deras låga energiintag gör dem lika känsliga för kyla som en klippt häst i medelhård träning.
Den hårt arbetande tävlingshästen har högst energiintag tack vare sin frikostiga foderstat och är därför tåligare mot kyla. En del av energin går självklart till arbete, men den har fortfarande mer till värme än en häst med lägre energiintag.
Om tävlingshästen är klippt, vilket de ofta är, behöver den dock ersätta sitt förlorade isoleringslager med ett täcke. Men med ett termotäcke klarar den då ner till minus femton grader innan den behöver ett extra täcke eller extra hö. Att lägga på dubbla täcken är alltså oftast helt onödigt.

för att bara vissat 3 gångarter så e det ju ok, i programet var det ju en lapp med poängen hur dom satte där kan du ju läsa mer.

KL

Frustration på hög nivå, trots att det ändå gick ett litet myrsteg framåt idag.

Jag MÅSTE verkligen få tag på en tränare NU!!!! Har en på god väg, förhoppningsvis har hon tid och lust.
Tycker jag har frågat runt överallt, men ingen har ju tid!!! Varför, varför, varför finns det inte fler tränare häromkring, de få som finns har ju fullt upp! :mad:

Hade eventuellt en kurs på gång i november, men det känns alldeles för länge till dess. Hoppas verkligen att den som jag fick nys om igår kan tänka sig att ställa upp, för nu har jag totalt kört fast känns det som.

Så fort man ska växla upp så skjuter hon ut rumpan till vänster och verkligen välter till vänster. Har försökt peta in rumpan, men då vägrar hon växla upp och höjer huvudet istället när man ber henne om trav eller tölt.
Hon verkar inte ha ont, för när hon väl kommer upp i trav eller tölt så går hon jämt. :confused:

Och jag får henne verkligen inte att ta in baken, så alla övergångar "måste" ske på lång tygel för att hon inte ska springa allt för mycket på tvären. Ju mer jag försöker parera, balansera, ställa, böja eller flytta, desto värre blir det. Jag har verkligen provat allt, och ju mer jag kämpar desto värre blir det. Så det enda återstående alternativet är att hon får falla in, med betoning på falla för bakbenen släpar 40 meter bakom. :angel: Och med väldigt lätt kontakt på tygeln lyckades jag idag få henne att hålla ren tölt. Men som sagt, formen är ju inte direkt to die for. Jag hade hellre sett att hon samlade sig från skritten och tog 2-3 steg i tölt. Men nä då, då blir det rumpan ut och springa på tvären.

Jag sliter mitt hår, vad fasen ska jag göra?!! Alla duktiga bukare, flytta hit, ni kan få bo på min soffa. Jag är verkligen desperat!! :devil::angel:

Kan du åka någonstans med hästen eller måste det vara en tränare som kommer ut? Det borde vara enklare att hitta en tränare som har tid att ta emot dig när du kommer med hästen till tränaren.

Annars har jag tyvärr inga tips att ge dig om vad du ska göra.

Oh vad roligt välkommen hit:)
Har ni egen gård?
Hinner du med hästarna bra när du har två barn?
har du heltidsjobb hur gör du för att hinna med dem?
är lite i samma sits som du.

Har en unghingst på inridning(4år) och en valack på 11år som jag rider och ett barn på snart 1år.
Sen är jag 25år då och vi bor på egen gård.

jag tycker det är svårt att hinna med hästarna:(
Har nyss sålt min 3e häst.

Kan du åka någonstans med hästen eller måste det vara en tränare som kommer ut? Det borde vara enklare att hitta en tränare som har tid att ta emot dig när du kommer med hästen till tränaren.

Annars har jag tyvärr inga tips att ge dig om vad du ska göra.

Jo, det kan jag bara jag har någon med mig som hjälper mig lasta. Men annars är det inga större problem. Hon har bara åkt 3 gångar, men hon är väldigt lugn och fin i och efter transporten så det är säkert inga problem. Kursen som är om en månad är 5-6 mil härifrån, och jag har planerat att åka och träna för förra ägaren lite längre fram.

Nu fick jag precis svar hon som tipsade om tränaren. Det blir en kursdag om två veckor och jag ska försöka få till en privatlektion innan dess också. Det visade sig dessutom att denna tjejen kände min lilla Sol sen innan, jättekul!!
Så nu hoppas jag verkligen på detta, hon bor bar 20 min ridväg ifrån mitt stall så det hade varit underbart att ha en tränare på hemmaplan. :love:

Att hon börjat dumma sig är ett försök från hennes sida att komma undan från arbete och krav, och då hon märkt att du ger efter så är det klart hon fortsätter nästa gång och gör det till en vana.

Det du ska göra är att bestämma dig för vad du vill! Vill du ha en övergång, MED tygelkontakt ja då ser du till att vara kvar med krav och kontakt och press tills hon gör övergången med kontakt. Egentligen är det inte svårare än så. Hon testar hur stark du är i dig själv och hur långt hon kan gå innan du ger efter och låter henne falla in lång och utan krav. Ge inte efter yta. Håll kvar kraven och va kvar tills hon tänker det du vill tt hon ska utföra.

Det viktigaste med unghästar är att vara KONSEKVENT och ENVIS. Hon kommer fortsätta tills du inte låter henne komma undan och sen kommer hon hitta på nya knep att testa på ;) så är det med dom där ungdomarna. Härligt va?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 997
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 637
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
57 58 59
Svar
1 177
· Visningar
61 795
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 011
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka