Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jag har ett Bucas regntäcke. Men det är så tjock så det använde jag några få gånger på min förra häst som var spårklippt när det var som allra värst väder och jag behövde växla lite.
Tror det är ca 200g, fast det säljs som regntäcke. Det är nån specialfyllning i "fleecen" (nån slags ullblandning tror jag) som ska vara bra på att suga upp fukt och andas jättebra, så jag köpte det för att kunna släppa ut honom när han var svettig istället för att han skulle behöva stå inne i flera timmar.
Men som sagt, alldeles för varmt så jag klippte spårklippning istället så han torkade fortare.

Men det var bra passform, kort och bra så det inte hänger ner över knäna. Något tight i halsen på min, men annars låg det ok.

Bäst gillar jag dock Shires som säljs av three horses. Det är fenomenalt bra passform på min.

Det här regntäcket var ofodrat, vill jag ha lite värme kan jag lägga cooler täcket under regntäcket :) Troligen kommer coolertäcket användas mest om han kommer in blöt efter skitväder eller ridtur :)

Är det blötsnö väder i vinter kan det vara gött att ha ett regntäcke att slänga på honom också.

Det är ju bra, hur tycker du det funkar med ofodrat? Verkar vara delade meningar om det tynger ner pälsen så de får svårt att hålla värmen. Men å andra sidan, de håller ju värmen när de är blöta bara de är torra närmast huden. Och då blir ju pälsen också nedtryckt, av regnet.

Jag använde som sagt oftast shire-täcket om jag behövde täcke. Det hade ett tunt fleecefoder inuti och nylon över/mot pälsen. Det har funkat bra och varit lagom varmt. (Har bara använt det när det behövts)

Jag har aldrig upplevt att ofodrat skulle påverka negativt på nåt sätt. sällan det används på vintern iof för då klarar pälsen av blötan bra ändå :)

De senaste åren har det ju varit bra vintrar även här nere, men annars brukar våra vintrar bestå av råkyla, massa regn och halv storm.
Värst är det när det blåser och regnar och är ett par plusgrader, sådär så att det nästan är snö, men det smälter på vägen ner och blir bara kallt äckligt regn från sidan.

Sånt väder är riktigt värdelöst och då kan jag förstå att man lägger på ett täcke, tidigare har jag alltid stått så att de kan gå in och ta skydd när det är sånt väder och det gör de faktiskt ofta. När det bara regnar eller när det bara är kallt använde de sällan vindskydd, men när den halländska vintern kom så gick de ofta in och tog skydd i pissvädret.

Hoppas på en fin vinter i år igen, med lagom mycket snö och lagom kallt. -25 är lite för kallt för min smak :angel:

Det är ju bra, hur tycker du det funkar med ofodrat?

Fråga är ju inte ställd till mig men eftersom jag har långtråkigt o älskar att skriva så... ;) hoppas det är ok!?

Jag har upplevt ofodrade täcken som inte alls någon höjdare. De blir kalla iaf för min hand när de ligger på o det regnat mycket. Hästarna är ju varma i pälsen ändå, men ytan på pälsen känns kall. Jag använde en del fleecefodrat ett tag efter den upptäckten men drog slutsatsen om dom, att de drar så väldigt fram om bogen, sitter stenhårt tillslut, eftersom fleecen har hög friktion o dras med bakåt när hästen rör sig. Absolut bäst gillar jag de regntäcken som är fodrade med 40-100gr foder. Då är hästen varm mitt uppe på ryggen även efter ett dagsregn. När hästarna är mer klippta på vintern kör jag iofs 300gr. Ett hett tips oxå är täcken med halvhals! Så skönt att slippa få våtvarm ompackning om bogarna ;)

Jag har lite tjaffs med min dator, så är mest inne och läser korta stunder ibland..

KL*
Har haft en riktigt lugn vecka med Hnokki. Mest skrittat och markarbetat på banan. Men så red jag ut och raceade en liten sväng idag, och han var sååå rooolig! Kom tillbaka med DET leendet! Han är så galet rolig när man väl lyckas koncentrera energin till att arbetas med och inte bara springa fort framåt. Vilken häst jag har:love:

Klart att du får svara, det är ju jättekul!!

Jag gillar inte heller med bara fleecefoder. Det jag har som är fleecefoder så är ju bara själva fyllningen i fleece, hela insidan är nylon, sånt glansigt som glider fint.
I ett annat är det bomullstyg mot pälsen och fleece inne, men det tyckte jag också blev "strävt".

Jag tycker det är så svårt att hålla rent fleece också, nylontyget fastnar det inte hår i och så, väldigt smidigt att borta av mellan tvättningarna.

Idag red jag lite i paddocken och sen red jag ut två korta rundor (gjorde sällskap med en som skulle provrida stallkompisen).

Idag var hon helt speedad, men inte pigg. Inte logiskt för fem öre. När jag skulle hoppa upp ville hon inte stå stilla så hon fick gå runt runt runt istället tills hon stannade.

Sen var hon väldigt mjuk och fin i början och gick stundtals i riktigt trevlig form. Sen blev hon lite otålig när vi vi red ut där hon brukar få springa (och ännu mer otålig när vi tog en vända till :p) så då tjafsade hon lite med formen, men lyssnade ändå bra så jag fokuserade på att hon var duktig som höll tempot och struntade i formen sålänge hon inte drog upp huvudet.

Ska eventuellt rida till stranden en vända imorgon också, ska bli kul! :D

Red Thengill idag en långritt, har klippt honom halvklippning men han svettades igenom det idag så ska nog klippa han igen får se hur mkt jag tar, det är rätt kallt här nu.
Frost på nätterna och de äter fortfarande bara gräs och har inget vindskydd just nu(de går på "bete")

Har ni börjat fodra med grovfoder/flyttat dem till vinterhagen?

Det är så mysigt att rida lite längre, hitta vägar ritter med min fina kille.
Glampi står snällt och väntar medans vi är borta.

Imorgon ska vi hämta hö får se när vi börjar fodra.

Vilka fina!!

Trodde först det var en ny bild och tänkte att du måste vara otroligt varmblodig, men sen såg jag att det var ganska så grönt i naturen och hästarna såg inte särskilt lurviga ut. Så jag drog slutsatsen att det nog är ett minne från varmare tider :p

KL

Är det inte väldigt dött här inne nuförtiden? Vad har hänt?

tack:)
ja det är från i sommras en dag jag badade med hästarna så då var det varmt hihi.

usch saknar sommaren redan.

Våra hästars bete har börjat bli helt slut, och hästarna har själva börjat söka sig upp till vindskyddet(matplatsen) självmant om kvällarna. Så de har börjat få nått på morgon och kväll!

Åh stranden! Så avundsjuk jag blir.

kl*

Idag har jag semesterdag så den tillbringades bla med hästarna, blev lugn skrittur med båda hästarna var för sig :) Sadel och barbacka, mysigt i detta vädret!

bild-1.jpg

Imorgon ska vi vara ett gäng som ska rida ut på långtur. Det ska bli så roligt! Sen på Söndag ska min egen lillkille visas och hämtas hem, guuud vad tiden går snabbt han är redan 1,5 år :love:

*KL*

Jaa, jag skriver inte här speciellt ofta men försöker ibland ;) Har precis börjat nytt jobb som jag trivs kanonbra på (efter en sommar och tidig höst med underliga chefer och provning att jobba i stallområde i storstad, där hunden vantrivdes..) och är i full fart med att träna hästar från morgon till kväll :) Idag har det varit runt 10plus och sol på Island, i måndags var de snö och minus, man hinner aldrig tröttna! Så vi bestämde att avelsston med fölisar skulle få flytta från sensommarbete till höstbete och dessutom ta in åringsstona och tvååringsstona och "förträna" dom i 2-3dagar, så dom fick komma hem och mammor med fölisar fick flytta ut, allt flyttades med hjälp av "jagning på häst" = helt underbart i detta väder :)

I övrigt är de inridning och träning av saluhästar som de sysslas med, på måndag kommer äntligen hovslagaren - de dinglar lite granna i stallet om man säger så ;) Och dessutom tror jag hingstarna ska få dojjor i fram iaf - så duktiga mina småpojkar :)

Mina egna hästar är inte i träning, en har fått haft kul med grabb i sommar så hon är FET och glad och väntar på att få komma hem igen och den andra lever livet som en glad 2åring och ska väll förhoppningsvis ta sig hemåt i vinter :)

Så mkt annat har jag inte att förtälja :)

Men det känns som att det händer lite väll lite i forumet, så alla kan väll berätta sin/sina hästar största för och nackdelar och era egna största för och nackdelar i ridning så det händer lite.

//Petronella

Jag skriver ju så himla sällan, har aldrig något vettigt att komma med... men ni andra får inte göra som jag, jag måste ju ha något att läsa! :D

Men för att ändå bidra lite kan jag ju besvara Petronellas fråga.

Min häst Barkis största nackdel skulle jag säga att hans skalle är (ibland). Hästen är envis till synden, har aldrig träffat på något liknande. Han inbillar sig även gärna att han är räddare än han faktiskt är för saker och ting.
Största fördelen är hans känsliga och milda sätt. Det är en genomsnäll häst som är jätterolig att jobba med, som reagerar snabbt och vill så mycket.

Min största nackdel är också skallen (vi passar ihop :p). Höga krav, prestationsångest och dåligt ridsjälvförtroende.
Största fördelen är att jag har ett oändligt tålamod (åtminstone trodde jag det tills jag träffade Barki...) och lugn.

Vad säger ni andra om er själva och eran häst?

Har ni börjat fodra med grovfoder/flyttat dem till vinterhagen?

Imorgon ska vi hämta hö får se när vi börjar fodra.

Jag öppnade till vinterhagen för 1-2v sedan, då var gräset i sommarhagen inte mycket att hänga i granen. Jag började fodra frukosthö i måndags, rent praktiskt för att det är mörkt på morgonen o jag vill se att alla är ok innan jobbet. O det var ju lagom för efter några frostnätter finns vad jag hört inte mkt näring kvar i gräset.

I två dar har de oxå fått kvällsmat.

Jag fodrar oxå gärna nu för att de skall äta sig lite mätta på hö o sen inte vräka i sig fruset gräs. Fruset gräs som fortfarande växer innehåller massa kolhydrater(socker) och där finns risk för fång!

Jag väntar just nu på analysen på höet, så jag ger ingen specifik mängd just nu utan bara lagom som äts upp.

*KL*

Men det känns som att det händer lite väll lite i forumet, så alla kan väll berätta sin/sina hästar största för och nackdelar och era egna största för och nackdelar i ridning så det händer lite.

//Petronella

Min största nackdel som ryttare är att jag saknar "drivet" att ta mig och hästen framåt i utveckling. Sen har jag ganska dålig koll på hästkroppen och vad som händer, även om jag genom snöggur borjat känna mer o mer! Största fördelen ar nog att jag värnar hasten, jag kör inte över hästen för att åstadkomma något, hästen skall i första hand vilja vara med, om inte så gör jag något fel.

Nu e det ju några hästar i familjen men here we go...

Kveikja, nackdel: hennes förbannade sadelläge där ingen sadel ligger kvar. Hon e dessutom ganska flummig. Fördel: Alltid glad o kämpar, reaktionssnabb!

Andi, nackdel: spatten, humöret och anatomin. Fördel: så harmonisk, nöjd med livet o så full av kärlek o tacksamhet! Att han har lite Jävlaranamma när man ber om det.

Snöggur: nackdel: Sina tänder, hade känts bra att kunna rida på vanliga bett ist för pelham. Fördel: Han kan allt och älskar att jobba, 1h i paddock då trivs han! Han har ju gått från monster till underbar på ett halvår!

Rönd: nackdel: flyr kontakt med manniska, aningens svårfångad och när man släpper ut henne igen så flyr hon iväg direkt. Fördel: käck o trevlig, lättlärd till tusen! Känslig för små små signaler.

Meyja e för liten för att skriva om.

I två dagar nu har jag ridit Andi i paddock med bara halsring! O han som hatar paddock tycker det är så kul! Säkert för han får mycket godis... haha
I övrigt är här första älgjaktsveckan, då rider vi inte i skogen. O idag kommer min bror för sin fjärde ridlektion. Det skall bli kul när han kan rida helt själv pa ridtur, han ar ett naturamne!
Ber om ursäkt för alla ställen där jag missat å och ä för min telefon är seg som sirap på buke...

KL.
Har fortfarande svårt att tro att jag nuförtiden faktiskt rider Ófeigur barbacka som om det vore det naturligaste i världen. Ännu för typ 3 år sedan kändes rena tanken av barbacka med honom helt löjlig och absurd. Nu kan jag själv hoppa upp utan hjälp eller pall, han står stilla som en staty och är helt underbar att rida utan något onödigt emellan oss.

Red igår också lite barbacka på ridplanen, lite lösgörande och framåt-neråt i lugnt takt eftersom han har tappat en framsko. Men eftersom marken är så mjuk så reagerar han inte på lite skrittarbete.
Han är fortfarande helt otroligt mjuk och samarbetsvillig, ibland känns det som om han läser tankar!

Dessutom har jag fått min brors fru och deras dotter helt hästbiten, de var och prövade islandshästar igår och nu tänker hon ringa typ i morgon för att fråga om det finns plats på ridlektioner. :D

*KL*

Ohjaa, lite självreflektering, sånt gillar jag! :p

Mina största fördelar i ridningen; jag är ganska konsekvent och bestämd, ber jag om något så skall det genomföras också. Kan väl sägas att jag är en bra och bestämd ledare i ridningen. Försöker även rida så mycket med sitsen som möjligt, samt med mjuka skänklar och händer. Har enligt mig själv en helt okej grundsits förutom vissa fel som alltid då och då hoppar fram.

Största nackdelar; har fortfarande ganska dålig kroppskontroll, så ibland hittar jag helt enkelt inte rätt muskler eller rätt sätt att använda min kropp i ridningen. Har dessutom en ful ovana att vrida händerna då jag tappar koncentrationen, men arbetar stenhårt med det. Skulle vilja kunna slappna av mera i korsryggen så att min sits skulle bli stadigare och mer eftergivande, utan att svanka eller sitta som en påse potatis.

Ófeigurs fördelar; otroligt känslig och reaktionssnabb på det bästa möjliga sättet. Samarbetsvillig och försöker alltid sitt bästa. Är dessutom härligt flexibel och mjuk att arbeta i alla gångarter, vi kallar honom för gummihästen. :D Dessutom är han jätte social och gosig, samt nyfiken och modig.

Nackdelar; ibland har han lite väl mycket motor och vilja, vilket leder till att bromsarna inte alltid fungerar som de skall.... Har dessutom en ful ovana att gå under better och i värsta fall börja knirka med tänderna ifall han tycker någon övning är alldeles för jobbig enligt honom. Det har han dock inte sysslat med på länge.
Skjuter lätt ut med bogen ifall man inte koncentrerar sig ordentligt, och vill alltid öka på farten, när och var som helst. Ibland lite frustrerande. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 997
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 637
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
57 58 59
Svar
1 177
· Visningar
61 795
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 011
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka