Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Ja men det syns på den första bilden, han ser ju mycket smalare ut :) Gud vad kul för er!

Tack! :D Han är mycket smalare nu, väger bara ca 405 kg. För ett år sen vägde han över 460 kg.. :angel:

Det är riktigt kul! Nu ska vi bara få till gångarterna och förhoppningsvis har jag en dressyrtränare på g som vi ska träna för så det blir nog bra! :)

Vad härligt att höra att han klarade sig bra. Ni har ju kommit långt med vikten, vi peppar på den sista biten! :D

Idag hade jag tänkt ta med mig syrran för att filma när jag red, men det regnade så det blir i helgen istället.

Men jag filmade lite ändå när jag löslongerade. :D

De bytte hage idag, och en av vallackarna hade blivit lämnad kvar i hagen där stona skulle gå, så det var väldigt stirrigt och energiskt. Väl inne i stallet for hon runt som en galning och gnäggade jättehögt på kompisen som var kvar ute i hagen.

Jag misstänkte att det skulle bli väldigt spännande att rida idag, så jag tog ut henne och lät henne springa av sig istället. Jag knäppte loss grimskaftet och hann bara ta två steg ifrån henne innan hon for iväg och bockade och sparkade med frambenen a la spansk skritt och ruskade med huvudet. :rofl:
Så jag stod bara i mitten i ungefär 10-15 minuter medan hon sprang runt, runt och busade. Jag bad henne byta varv emellanåt, annars skötte hon sig själv.
Sen när hon lugnat ner sig skrittade vi runt lite och hon fick följa mig, och flytta lite fram och bakdel.
Sen fick hon springa några varv till när hon hämtat andan, försökte få henne att springa lite lugnare och det gick bra bortsett från någon kortare spurt. :p
Sen satt jag upp och skrittade och töltade lite barbacka. Hon var mjuk som en överkokt spagetti :D

*KL*

Red Fengur en kort tur på ridbanan igår kväll, gött att vi fått ljus dit igen :D

Men gissa om jag fick rida! Har träningsvärk i låren idag! Red MAX i 20 min! Han var galet pigg och hade väldigt bråttom så det var mycket sitta emot och försöka flytta och göra halvhalter för att få han att koncentrera sig på mig:p Älgjakten börjar den här veckan så det blir mest ridning på banan de här dagarna, men jag tror det är nyttigt för Fengur så han får tänka lite och inte bara tänka "SPRIIING" :devil:

Ska rida på banan ihop med grannen idag, har jag tur så hinner jag ta båda mina hästar en sväng innan högsta natten. Jag och Laukur ska träna stenhårt på tölten den här veckan. Han blir bara bättre och bättre:love: Ska bli roligt med Erlingur kurs nästa helg!

KL.

Min ridtur igår slutade på akuten!
En lugn skritt tur f ö.
Kvistur blev rädd och slängde sig rakt upp och iväg och jag fastnade i tyglarna,
som (SOM TUR VAR) gick sönder efter många meters släpande.

Tur i oturen blev det bara en hjärnskakning och skadad axel. Jag minns ingenting, men på kläderna syns det
att det inte var någon skön avåkning. Landade mitt på huvet! (tacka vet jag att hjälm finns).

Efter akuten fick jag iaf åka och hälsa på min bäbis som stog lugnt och fint i sin box, men som
nog undrade vad matte hållt hus. Min älskade bäbishäst <3

Nu blir det inte ridning på några dagar (jag kommer dö av trisstess) för min del..

usch! Hoppas du är på benen snart. Var ju med om en liknande avåkning häromveckann, och man är verkligen sjukt uttråkad av att ligga hemma med hjärnskakning och inte orka göra nått...

Jisses så ni har hunnit skriva om det ena och det femtonde medan jag varit borta på stallet. Man hänger ju inte med mera. :D

Min tur att skriva loss lite.

KL.
Jag vet liksom inte ens varifrån jag skall börja ang. veckoslutet, det har varit en av de bästa beckosluten/kurserna någonsing!
Sara Ástþórsdóttir, min arbetsgivare på Island och den bästa hästkvinnan jag känner, kom alltså till Hestbakki fredagen den 7 för att hålla kurs.

Den där kvinnan är helt amazing I tell ya. Varenda häst hon rider går helt otroligt fint. Jag höll på börja gråta av stolthet då hon testade Ófeigur. Hon hoppade upp, töltade av och an en lång raka på vägen, kom tillbaka med ett brett leende och sade tre enka ord som fick mig att hoppa av glädje: I like him!

På lö ville hon att jag skulle testa rida på vägen med isländskt kandar; herre min jävlar så Bloffe gick bra! Han har aldrig gått så fint som han gjorde då! Så ni kan tänkar er när vi skulle rida ordentlig lektion på sö, fortfarande med kandar, hur jävla underbart han gick! :love:
Saras tips var jätte bra, och varje övning fick bara mer och mer klossar att falla på rätt plats. När Sara prövade ökad tölt samt trav med honom på ridplanen med kandar så hade jag svårt att tro det vara samma häst, han såg helt magisk ut. Sara tyckte att vi är på rätt spår, och att Bloffe kommer att komma långt ifall vi fortsätter på samma sätt.

Alla kursdeltagare var otroligt nöjda med kursen och Sara, så nu skall hon med största sannolikhet komma på nytt redan i November! :) Är sjukt taggad redan nu!

Jag är fortfarande helt i extas, det var underbart att få träffa Sara igen och kursen var verkligen värd varendaste en slant!
Skulle kunna skriva en hel roman om veckoslutets alla höjdpunkter, men tror att det här inlägget är redan långt nog. :D

Ibland är det nog bara för härligt att syssla med hästar. :love:

Senast ändrad:

Jag red arab för några dagar sedan;)
cimg0018_169670693.jpg

cimg0021_169670884.jpg
obs svag nedförslut.
är impad över min sadel som kan växla mellan bred rund liten häst utan manke och stor smal häst med massa manke.

Ni får gärna komma med lite konstruktiv kritik.

Nenneh är det som har hästen på foder och hästen är inte igång för fullt riktigt utan har mest blivit markarbetad.

Senast ändrad:

Vilken fin! Vad är det för häst? :)

Tycker att det ser ut som den, vad jag tycker, väldigt typiska arabformen. En lång och tunn hals som de gärna knäpper av istället för att verkligen bära upp sig och länga överlinjen. Träna mycket på att verkligen få en ärlig form där hela överlinjen hänger med i en lång och låg form så du bygger upp den från grunden!

Jag har töltat idag. Fick låna en pigg 18-årig femgångsvalack. :)
Vad roligt!
Jag har oxå lånat häst idag! Turboladdad femgångare! Han brukar visst va toklugn. han testade mig som 17. Bla genom att försöka sticka, samt att börja bocka i nedförsbacke! Började hitta lite knappar på slutet iaf. men han var lyhörd o trevlig. Hoppas det kan bli fler gånger.

Men min lilla Randalin så blev det en månskenpromenad! Underbart! Gick till ridbanan som ligger en bit bort, och longerade lite i båda varven. Funkade bra!

Vad är det där för nåt som skymtar mellan huvudet och bringan? :angel::p

Jättesöt lite sak, men jisses vilken tunn liten hals. Jag hade liksom nästan glömt bort hur späda fullblod kan vara.

Åh, vad härligt det låter.

Jag är grymt taggad på kurs nu!! Har anmält mig till en som jag fortfarande väntar på att de ska bestämma datum för. Vill att det ska vara klart NUUUU!!!!

Har dessutom anmält mig till en tömörningskurs också, han är grymt duktig och jag har tänkt fråga honom massa gånger. Nu äntligen blir det av!! :D

KL

så härligt att läsa hur det går för alla, saknar mina hästar och träningen av dem såå mycket!!

Min ridning nu är mest att underhålla kunders hästar, men nästa vecka ska vi plocka ner en unghingst och börja rida in, längtar tills dess:D

Ush din stackare! Hoppas du blir bättre snabbt.

Jag som tycker synd om mig själv som inte kan rida pga vanlig förkylning och feber..

Nu är det som du sa nedförsbacke så kan vara svårt att bedömma samt som du sa att hon inte har så mycket muskler än.

Men själv skulle jag nog försöka stärka en sådan häst i ryggen mycket först innan träningen men samling kan börja ordenligt annars är risken stor att den bara kröker på naken och hasar bakbenen efter sig lite som på bilderna.

Klätta för hand, ååh nu kom jag på en rolig ide! ska rita lite i paint sen återkommer jag :D

Förlåt om jag bara hoppar in här och besserwissar, inte meningen, vill bara vara määä :D Jag har ju äntligen också köpt häst igen haha..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 641
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 180
· Visningar
61 979
Senast: Blyger
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 013
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka