Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Okej
brunte.jpg

Så om man tar en vanlig resårgjord runt magen på hästen (Det gråa)
Sen tar ett dressyrspö (Det röda) och på manken en sån gul vanlig svamp som man lägger handtaget på spöet och sen promenerar med hästen så så borde den ju automatiskt spänna magen lite och ryggen på "bärande sätt"
Tänk er in i det, är det helt fel?

(Louise som håller på att starta varumärke och har alldeles för mycket konstiga ideer haha)

Vill inte testa det, inte menat att någon annan skulle göra det iheller. Men lek med tanken, vad tror du?

Fin arab.. men dom där bilderna var tyvärr omöjliga att säga något om direkt.
Hästen går på bogarna är på framdelen
På travbiilden kan jag inte sätta fingret på vad det är för fel på din sist en tendens till stolsilt.
Hästen går ju inte på tygeln någonstans utan har mer huvudet lite neråt bara avslappnad iallafall fin i munnen på bilderna.
Denna häst skulle jag skritta ut på rakt ut i skogen så den får lyfta på tassarna klättra och jobba massa massa i skritt bara. Så upp bärighet och styrkan.
Jag jobbade mkt i skritt och tränade på att flytta bogarna, flytta ut eller in baken ställa hästen ut eller in på volt och rakställa på volt.Bak och framdelsväningar skänkelvinkningar. öppna och sluta. steglängdsökningar
Alla övningar i skritt
Och detta gjorde underverk på Journn iallafall.
Sedan började man lite smått i trav när allt funkade bra i skritt!

=)

Den ser inte så stor ut?? ponnymått??

Varför tas mitt inlägg bort hela tiden om Jorunns föl??

Såg ute på annonssidorna när jag var ute och kikade att han var till salu.. Han hade blivit en riktigt snygging isabellskäck och allt=)

Godi plutten hoppas han hamnar hos en bra familj vore ju roligt om man fick kontakt med nya köparna vem vet kanske är det en blivande bukefalist!:laugh:

KL

Jisses vilken dag, jag suckar och skrattar omvartannat.

Vet inte om hon börjat brunsta nu, plus att de bytt hade så det är lite rörigt. Men idag var hon jättekonstig, ville inte gå fram och tittade på allt annat och var helt upp i det blå. Kändes knappt som att hon var medveten om att jag satt där på ryggen och försökte få kontakt med henne stundtals.

Sen när vi travade så plötsligt tvärstannade hon och ställde sig och galopperade på stället med bakbenen inunder sig, som om hon skulle skjuta iväg i en jäkla fart. Men hon slutade och sen travade hon på lugnt igen.
Hur konstigt som helst, jag vet inte vad som hände. :crazy::confused:

Hon var väldigt konstig hela rundan, betedde sig väldigt underligt och var allmänt seg.

Hoppas att det bara är miljöombytet (för jag hoppas inte det är brunst så hon är så varje gång) till den andra hagen som gjorde det. För hon blir väldigt orolig när man tar in henne i stallet (som hon blivit varje gång hon flyttat hage) och gnäggar efter kompisarna som är kvar i hagen.

*kl*
Berättade tidigare om att Vattar hade en hovböld. Men enligt andra hovslagare så är det nog en bärrandsröta som blivit en inflamerad hålvägg. Men nu är den på bättringsvägen.2-3 skoningar till så är hoven som ny igen. Känns riktigt skönt.

287152_10150345126027570_697957569_8054780_1342231675_o_170311150.jpg

Såhär ser det ut nu. Hovväggen är uppskuren. Och inga fickor finns kvar! Hoppas bara på det bästa nu.

Vattar är för övrigt i fullgång och bantat honom ca 100 kg sen i början av augusti. Känns hur skönt som helst.

331932_10150353084382570_697957569_8100710_696321872_o_170311110.jpg

Oj men har inte hovslagaren täppt igen hålet med typ plastic padding?? Ja det är inte just de hete rnått annat som de använder men detär en svart massa som man lägger in och som blir hårt somen hov följsam som en hov som växer ner med hoven så slipper man ha ett hål sådär=)

Snyggt täcke =)

Nej, alla 3 hovslagare som tittat på det säger att det ska vara öppet. Annars stänger man in bakterierna och det blir bara värre. Det här funkar fin fint å skon sitter på plats. Och det växer ut nytt horn jätte fint säger hovis. Så det borde inte bli några bakslag nu. Han skos var 6e vecka nu. Kommer dock inte kunna sätta sulor på honom i vinter. Men det får väl vara så.

Ja, jag diggar det där täcket. Dessutom sitter det bra :)

Nu har min lilla Romeo flyttat till sitt nya hem det känns konstigt men lättande på samma sätt..underlig känsla.
Nu har jag "bara" två islandshästar, mina fina killar.

dscn3111_170364567.jpg

Ted rider sista turen på Romeo.

*KL*

Dethär kan bli långt, men måste få skriva av mig litet. Idag har varit den värsta hästdagen i mitt liv (om man såklart inte räknar med då Drymla dog).

Började med skrittarbete på planen, går helt bra och G. lyssnar och jobbar fint. Sedan skall det travas. I höger går det helt ok på volt, i vänster inte alls. Blev bara töltpass-stress. Vi måste nog verkligen kolla upp honom, då han inte alls varit sådan tidigare.
Efter en del jobb fick vi trav också i vänster varv, så jag bestämde mig för att rida ett litet varv ut.

Det började helt bra, vi travade, töltade och galopperade och G. lyssnade bra. Tills vi skulle ta galopp på hemvägen. Först blev galoppfattningarna bara pass (det här är då också en sak vi tränat massor på och han borde kunna). Till sist fick vi galopp och så for de iväg. Han har aldrig stuckit med mig förr, så var helt oförberedd på det. Fick inte stopp, vägen tog slut (kom till någons gård), sprang genom litet kvistar och vad ser man då framför sig.. Jo, en risbuske och massor mellanstora stenar. Har nog aldrig varit så rädd för att hästen skall bryta benen som då... :crazy:
Han stannade då sen i busken, så det var bara att hoppa ner, kolla igenom alla ben - de var som tur hela och han skrittade och travade för hand helt normalt. Så vi gick tillbaka och töltade långsamt den väg han hade stuckit på - nu lyssnade han perfekt igen. Efter det bestämde jag mig för att hoppa av och leda hem honom resten av vägen (inte så lång väg).

Det var en otrolig tur att jag hoppade av, för helvetet slutade inte där. Efter en liten stund när vi började närma oss grannstallet (finns ett annat stall på andra sidan vägen, där vi ofta rider förbi) såg jag en lös häst från grannstallet komma galopperande mot oss på den smala sandvägen.
Okej, tänkte jag, jag ställer mig framför G. på vägen och viftar med händerna och skuttar, så borde en normal häst vända om och springa tillbaka, alternativt stanna.

Känslan jag kände när jag såg att det var grannstallets 3åriga finnhäst hingst går inte att beskriva. De har haft den max. 3veckor, och finnhästar är inte direkt kända för att vara de som aktar människor... :devil:
Som tur hoppade den åt sidan i sista sekunden, men hoppade därefter bakom G., som var betydligt mindre. Så snurrade vi där med hingsten i G.'s rumpa, tills jag lyckades slå till hingsten (nej, jag slår aldrig annars hästar) och den sprang tillbaka mot stallet.
När den kom tillbaka mot oss (kom någon människa gående från grannstallet), så kastade jag viktbootsen på den, och den for som tur bort.
Efter en stund fick några människor från grannstallet fast den.

Jag vet inte vad jag ville åstadkomma med att skriva det här. Antagligen blir jag väl halshuggen för att G. stack och för att jag slog en häst. Själv är jag bara överlycklig över att jag och G. klarade oss helskinnade (så gott som, ett litet sår hade han fått på ena bakbenet, om det var av hingsten eller att G. stack, kan man inte veta).

Vågar inte ens tänka på vad som skulle ha hänt om jag suttit på G., eller om det skulle ha varit någon yngre där (en flicka på 13år brukar ibland rida på S., tänkt om det skulle ha varit de två där istället för jag och G. :crazy:).

Jag får nog höja på hatten för G., som stod (/gick runt) lugnt trots att en främmande hingst tränger i hans bak. :bow: Skulle ha varit mycket jobbigare med en häst som skulle ha börjat slåss/försökt springa iväg.

Och ja, jag vet, G. måste på veterinärkoll.

Senast ändrad:

Jag ber om ursäkt för möjliga stavfel, finlandismer och den allmänt mycket flummiga texten. Är nog fortfarande ganska chockad.

Fast jag tycker inte alls att du ska bli halshuggen. I såna situationer tycker jag absolut att man får markera. Ok, man försöker såklart inte skada hästen. Men att smälla till för att få bort den tycker jag är helt förståeligt i en sån situation där det kan gå illa i annat fall. Tror inte att en viktboots hör så stor skada, om man nu inte kastar den i huvudet eller så.

Tur att allt gick bra ändå, det är fruktansvärt när det händer saker. Hoppas att det inte är något allvarligt med G, det låter ju inte helt bra om han helt plötsligt förändrats så. Låter vettigt att kolla upp det så att han inte har ont någonstans.

Bra att du förstår det. :) Nej, jag kastade ju nog bootsen på bogen, och smällde till på höften/bakbenet (typ), dessutom inte så hårt med en hand i bandage. :grin:

Vilka fina!!

Trodde först det var en ny bild och tänkte att du måste vara otroligt varmblodig, men sen såg jag att det var ganska så grönt i naturen och hästarna såg inte särskilt lurviga ut. Så jag drog slutsatsen att det nog är ett minne från varmare tider :p

KL

Är det inte väldigt dött här inne nuförtiden? Vad har hänt?

Tycker också det är dött här inne. Alla kanske har fått en massa att göra samtidigt? :p

*KL*

Red Laukur på banan igen igår och jag tror faktiskt han klev över tröskeln från ökad skritt till långsam tölt!!! Gissa om jag var lycklig efter ridpasset! Nu ska vi träna under helgen och till veckan sen har vi Erlingur kurs nästa söndag :) Vore kul om han töltar bättre då så vi kan gå vidare :)

Wow, vad roligt! Är det första tölten?

Spännande med kurs, jag är så grymt sugen, väntar fortfarande på besked om när det blir av för min del. De hade inte bestämt datum, men det var preliminärbokat som jag förstod det.

Kom på att många kanske lägger in vila för sina hästar nu, kanske därför det är så dött. Lite tråkigt tycker jag, som är buke-beroende. :p

Ja, men det var bara några steg :) Han har varit såååå nära länge nu, men har inte riktigt gått över tröskeln. Spännande och se hur det går när jag ska rida honom i morgon :)

Beställde nyss täcken åt Laukur, behöver ha en bra svettäcke och ett regntäcke ifall att. Vintertäcke är inte aktuellt till honom eftersom han inte ska klippas.

Har JN täcken till Fengur och jag ÄLSKAR dom! Men jag har inte lyckats få tag i dom nu, men fick reda på att det är Bucas som har "tagit över" JN så jag beställde ett Bucas Freedom Turnout Light regntäcke och Bucas Power Cooler Svettäcke. Hoppas dom är bra i passformen på en islänning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 642
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 180
· Visningar
61 997
Senast: Blyger
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 013
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka