Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

för att bara vissat 3 gångarter så e det ju ok, i programet var det ju en lapp med poängen hur dom satte där kan du ju läsa mer.

Hon fick ungefär 50/50 3or å 4or.. å 1 etta på tölten eftersom hon bara visade fåtal steg..

här kommer bild på henne. Oavsett poäng e hon min prinsessa =)

32771262.jpg

Oh vad roligt välkommen hit:)
Har ni egen gård?
Hinner du med hästarna bra när du har två barn?
har du heltidsjobb hur gör du för att hinna med dem?
är lite i samma sits som du.

Har en unghingst på inridning(4år) och en valack på 11år som jag rider och ett barn på snart 1år.
Sen är jag 25år då och vi bor på egen gård.

jag tycker det är svårt att hinna med hästarna:(
Har nyss sålt min 3e häst.

Tackar!

Nej vi har inte egen gård. Har de inhyrda på ett toppen ställe. 3-åringen har alltid gått på lösdrift och i unghästflock så honom har det inte vart så mycket jobb med. Han kommer hem i februari och då kommer han fortsätta gå på lösdriften fastän han då är "ridhäst".
Damen går ute så länge det går sedan kommer hon troligen stå inne på nätterna.... Då måste jag dit varje dag för att mocka o.s.v men vi är ett bra stallgäng som hjälps åt när det behövs!

Jag jobbar ca 80-85% just nu, hade helt klart vart tuffare vid 100% jobb.
Min man tar ett stort ansvar för både barn och hem, eller rättare sagt vi hjälps åt mycket och han brukar skicka ut mig till stallet när jag är på dåligt humör för då vet han att han får tillbaka en gladare fru ;)
Ska jag "bara" mocka och fixa så kan barnen följa med till stallet.....

Sedan går hästarna i stora hagar så jag rider 2-4 dagar i veckan beroende på vilken tid jag har. Det kanske inte kommer gå att hålla båda två i tip top tävlingskondis men det får vara så medans barnen är små, man får helt enkelt sänka kraven lite på sig sälv!:)

Jag tycker det är lite lättare våren, sommaren och härliga vinterdagar än som nu när hösten är här med mörker och rusk!

Till Elina8...

Såg pløtsligt en bild på dig och Sol på facebook, nær jag kollade på en kompis mobiluppladdningar! Helenas nya hæst Lif ær ju min gamla ælskling som jag har haft i 9 år:) Men en flytt till Norge och 2 barn senare var jag bara tvungen att inse att det var dags før en hæstpaus.. Værlden ær bra liten alltså ;)

jo, jag vet. Jag är ändå jävligt envis av mig :devil: men jag har fasen mött min överman. Hon är extremt hård i huvudet. Jag red ju hennes halvbror ett tag och tyckte att han var tuff, men helt klart gick han att övervinna med lite list. I början tyckte jag inte alls att Sol var så tuff som han var, men ojojoj vad hon bedrog mig. Hon har både hård huvud, klinnlig list och är envis som synden.

Hon är svag i vänster och tycker såklart att det är jobbigt, och vill slippa undan. Men hur jag än försöker och kämpar så får jag helt enkelt inte upp henne i trav eller tölt när hon går rätt. Jag smackar som en galning driver och petar hela tiden tillbaka rumpan när hon försöker smita, men det går verkligen inte. (eller det gör det ju säkert, men jag kan inte)
Jag försöker att jobba henne lite extra i skritten så att hon kommer in med vänsterbenet. Tänker att det så småningom borde ge resultat.

Det är så svårt tycker jag att veta hur mycket man kan pressa på. Hon är ju inte riden så mycket och har inte blivit riden så mycket sen i vintras, så jag är rädd att jag sak trycka på för mycket. Men samtidigt så tycker jag ju att bara jag får till EN bra övergång så borde det göra nytta.

Det jobbiga är att den sidan som hon är svag i och försöker slippa undan är samma sida som jag är svag i, så när hon skjuter ut rumpan så skjuter hon också över mig på andra sidan, och jag får jobba dubbelt. Både för att hålla kvar mig själv och för att få tillbaka henne på spåret. Jag har beväpnat mig med en pekpinne för att kunna peta in baken lättare när hon gör så, men det är ändå inte tillräckligt.

Hoppas verkligen att tränaren kan hjälpa mig med detta innan det spårar ur.

Att hon börjat dumma sig är ett försök från hennes sida att komma undan från arbete och krav, och då hon märkt att du ger efter så är det klart hon fortsätter nästa gång och gör det till en vana.

Det du ska göra är att bestämma dig för vad du vill! Vill du ha en övergång, MED tygelkontakt ja då ser du till att vara kvar med krav och kontakt och press tills hon gör övergången med kontakt. Egentligen är det inte svårare än så. Hon testar hur stark du är i dig själv och hur långt hon kan gå innan du ger efter och låter henne falla in lång och utan krav. Ge inte efter yta. Håll kvar kraven och va kvar tills hon tänker det du vill tt hon ska utföra.

Det viktigaste med unghästar är att vara KONSEKVENT och ENVIS. Hon kommer fortsätta tills du inte låter henne komma undan och sen kommer hon hitta på nya knep att testa på ;) så är det med dom där ungdomarna. Härligt va?!

Till Elina8...

Såg pløtsligt en bild på dig och Sol på facebook, nær jag kollade på en kompis mobiluppladdningar! Helenas nya hæst Lif ær ju min gamla ælskling som jag har haft i 9 år:) Men en flytt till Norge och 2 barn senare var jag bara tvungen att inse att det var dags før en hæstpaus.. Værlden ær bra liten alltså ;)

Nämen va kul! Helena bor en bit ifrån oss bara, vi brukar rida ihop en del, hon är så himla go. Hon var min personliga coach när jag letade häst och var med när jag var och provred Sol andra gången.
Lif är ju bara så himla läcker. Vi var ute och red ihop för ett tag sen och Lif töltade före och Sol galopperade efter. Och hon sa att hon fortfarande höll tillbaka.:p Jättehäftig häst!

Kl

Tänkte bara visa bilder från idag och igår...

meyjagras.jpg

rondhopp.jpg

rondskutt.jpg

(ser ni vad lik Lína är Snöggur? Jag får titta två ggr extra när jag hämtar i hagen nuförtiden. Lína är kompisens häst och Snöggur är hennes farbror. Lika som bär!)

Och så kan jag inte låta bli att visa att mina boxar äntligen är på gång!
wpid-imag2566.jpg

Det kommer bli så himla bra! Det är bara hörnstolparna som är nergjutna i betongen som skall vara som det är på bilden, alla andra brädor är bara stöttor för att de skall gjutas fast helt rakt. Boxarna kommer att bli helt öppna utan galler och ca 130cm höga. 1 stor tvåhästarsbox(fölbox) och två mindre boxar. Det skall bli skönt att ha, även om jag givetvis har lösdrift som standard så kan det va gott att kunna ställa in så de är torra innan massör, hovslagare eller på vintern när de är svettiga.

Har ni andra tillgång till boxar i era lösdriftsstall? Hur har ni det då, en egen box eller ospecifikt "ta den ni vill vid behov"?

Senast ändrad:

Det måste väl finnas ett visst antal boxar till lösdriften. Typ en på fyra eller något sånt, minns inte kvoten.

Jag har nyss gjort det mest impulsiva, nästan 100% säkra beslutet någonsing... :o

Ifall jag skulle få alla praktiska detaljer ordnade och tillåtelse av Ófeigurs ägare, skulle jag vilja flytta med Bloffe till Sverige nästa Januari.

Hihi, jag är nog också ganska taggad.

Dock är det nog en hel del praktiska detaljer att ordna.
Skulle kunna tänka mig flytta till någon hästgård för att jobba med islandshästar heltid, och såmed ha Bloffe ståendes där i samma veva. Med en "will work for food" policy liksom. Skulle iaf till en början vara lättare att kunna bo på gården och arbeta där för lite fickpengar, istället för att genast försöka hitta bostad, jobb och arbetsplats.

Och en hel lista med andra detaljer....

Så nu kära bukefalister, ifall ni har några som helst förslag på vart en flitig, ambitiös och glad islandshästmänniska med en liten fet valack skulle kunna åka och jobba, sätt PM till mig! :)

Gud vad kul!! Hoppas det fixar sig bra för er! Hör bara av dig om du kommer till dessa trakter så hjälper jag till gladeligen.

Tackar tackar!

Dock har jag ju fortfarande en ganska viktig fråga att ställa till en viss ägare av en häst så att säga... :angel:
Kan bli en aning svårt att smuggla ut en häst utan att någon märker. :D

Haha, du har väl sett hockeytrunkarna i reklamen? Bloffe får lätt plats i en sån. :p

Edit: Ooops, kom precis att tänka på att ni kanske inte har samma kanaler och tv-reklamer i finland. :p

Utan några som helst problem! :D

Ah, är så super taggad just nu, kan knappt vänta tills jag kan sätta igång och planera allt. Ids inte riktigt börja ringa runt den här tiden mera. :p

Har redan nu några saker som jag borde välja...
- Söka jobb hos en tränare med enbart privathästar eller stall med både privathästar och turridning/ridskola?
Båda har ju sina för - och nackdelar, har inget emot att jobba med enbart träningshästar osv. men gillar även att arbeta med kunder och turridning osv.

- Bo på gården och work for food + lite fickpengar eller försöka få full lön och hyra bostad i närheten?

- VAR? Även om jag stortrivs på "landet" osv när jag är på stallet, men jag är ändå född nära stan och vill inte bo helt ute i skogen. Får abstinensbesvär ifall jag inte kan åka in still stan med jämna mellanrum så att säga. :p Men det är väl super dyrt att ha häst i Stockholms - trakten...?

Questions questions question...

Men det är väl klart att du ska komma till Varberg!! Förutom att det är sveriges, och troligtvis världens, ja universums nästan.... finaste stad, så är det också oförskämt nära till lilla london som också är himla trevligt. Och inte alls långt från malmö och alla andra roliga städer på västkusten. :D:love:

Dessutom är det "landet" så fort man kommer 10 min från centrum och hyrorna är inte nästan gratis.

Sen att jag inte på rak arm kan komma på någon som behöver personal är ju en helt annan sak. :angel: Men det kan ju inte vara så himla svårt att ordna. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 997
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 633
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
57 58 59
Svar
1 177
· Visningar
61 743
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 011
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka