Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Javisst är det fantastiskt det kortet :) det är en hemmasydd filt som en i stallet gjort :) finns i blått med

Jag har också ett visat sto:
"min" Assa (Hon ägs av min mor men jag har två avkommor efter henne) är bedömd två gånger och första gången gick det bäst;

7.94 för exteriör:

Huvud 7.5
Hals-Manke-Bog 8
Rygg och kors 8.5
Proportioner 8
Ben (kvalitet) 8
Benställning 7.5
Hovar 8
Man och Svans 7.5

7,83 för ridegenskaper:

Tölt 7
Trav 8
Pass 8.5
Galopp 8
Spirit 8.5
Helhetsintryck 7.5
Skritt 7.5
Ridegenskaper 7.83
Långsam tölt 7.5
Canter 7.5

Tyvärr styvnade hon en del när tempot i tölten gick snabbare, som drog ner poängen... Hon är hur som helst en riktigt trevlig häst, har precis satt igång henne efter sommarens fölning och det är så härligt att allt bara "sitter". Hon kommer ihåg allt, även om orken än sålänge inte är så fantastisk...

Bilder:

DSC_0073.jpg

Assa_trav.jpg

assaextrior2006liten.jpg

Fantastiskt fin häst!
Jag skrev för "hundra år sedan" något inlägg i denna tråd och har sedan glömt bort den.
Jag har fyra islänningar: Isa som är född -05 och köpt som projekt då något gått snett vid inridningen. Köptes dräktig, födde i maj "Dagmar" och har därefter satts igång huvudsakligen med uteritter och lite dressyr.
Isa blir gärna stressad när något blir svårt, och biter då fast i bettet och blir springig, jag har jobbat mycket med att hon ska våga stanna kvar i situationen och inte rusa iväg i blind panik. Hon har svag tölt men den finns. Tränar inte så mycket tölt utan mer kontroll på bogar och bakdel då jag är övertygad om att det är i den kontrollen som tölten sitter (om hästen får panik av att man försöker flytta baken, lär den inte reagera särskilt praktiskt på ett försök att "skjutsa in" ena eller andra bakbenet för att korrigera takten).
Dagmar är alltså ett halvår gammal. Ledvan eftersom hon flyttas mellan stall och hage varje dag. Står ut med att bli verkad om hon får vara lös i boxen med mamma.
Snorri -09, ledvan pga går in och ut mellan stall och hage varje dag. Lasttränad så han lastar sig själv. Tänkte börja med lite tömkörning efter nyår och eventuellt försöka köra in honom.
Karl -07, valack e. Toppur. Inridning börjad i maj -11, reds tre gånger i veckan augusti ut, sedan vila sept till halva nov, nu åter ridning upp till tre dagar per vecka (utom sista tre veckorna då jag har varit för sjuk för att orka rida). Fick skor i tisdags, med broddar. Tölten usel den enda gången jag hunnit rida honom med skorna och tror att det beror på att grusvägen inte var frusen så broddarna hakar förstås i och hindrar. Karl är inte särskilt mycket riden i tölt: jag har bett honom om långsam tölt och han är kanonduktig för han lyfter verkligen ryggen och tickar iväg i ganska ren fyrtakt, men mest har jag fokuserat på att han ska hitta rena grundgångarter och ska ta den gångart som jag ber om. Har ridit honom lite i paddock också, och då jobbat med att han ska hitta formen i skritt och trav, och kunna flytta undan bakdelen lite för sitshjälper. Tror att det är lämpligt att kunna kontrollera rumpan väl, för att kunna jobba med tölten så småningom även på Karl.
Karl heter förresten Nattfari...

Jättefin häst! Jag är svag för skimlar som är sådär fint apelkastade :love:

KL

Jag blir så grymt imponerad av alla fina hästar här på buke och framförallt så blir jag så himla peppad!!! :bump::bump::bump:

Den här vilan har verkligen gett mig tid att hitta rätt i mina tankar och gett mig lite nya perspektiv på sånt som jag egentligen har vetat innerst inne länge.
Nu ser jag verkligen fram emot att sätta igång och börja träna igen. Jag har tagit kontakt med en instruktör som jag tror kan passa oss, ska bli kul att testa och se om det klickar. :laugh:
Blir ju inte än på ett par månader, Sol ska sättas igång först. Men det är så härligt att ha något att se fram emot.

KL

God Jul ute i stugorna!

Jag skulle behöva lite input vad gäller värdet på en häst jag blivit erbjuden att köpa.

Är 45.000:- ett vettigt pris för en
  • valack född 2007
  • inriden 2 mån i våras och 2 mån i höstas
  • efter obedömda föräldrar, men med bedömda far-/morföräldrar - bra resultat, särskilt för ridegenskaper
  • mycket gott lynne (tuff, men lyhörd)
  • mycket vilja (dock lätt att få stopp på)
  • bra överlinje
  • torra ben
  • fått bra betyg (lovande tävlingshäst) av tränare som tävlar på hög nivå

Jag har nu i några veckor läst annonser för att försöka bilda mig en uppfattning om dagens prisbild, men det har bara gjort mig mer osäker.

Vad tror ni? Är priset de föreslagit - lågt, vettigt, eller högt (i dagens läge)?
Nu är det ju oerhört svårt att göra en bedömning baserat enbart på ovanstående, men jag är tacksam för de kommentarer jag kan få!:bow:

Den här tränaren, är det något du tagit kontakt med som är oberoende av köpet? Eller är det någon som säljare känner.

Har tyvärr rätt dåliga erfarenheter av vissa säljare som gärna smör på med både grädde och socker och ett litet körsbär på toppen. Men när man börjat skrapa lite på ytan har både det ena och det andra kommit fram. Så vad gäller omdömen litar jag bara på väldigt få personer förutom mig själv. :angel:

Helt omöjligt att säga utan att ha sett hästen. vilken relation, om någon har tränaren ovan? Och har du hört det själv eller via ombud?

Jag är ockwå lite skeptiwk mot "inriden" vad det innebär kan variera i hög grad.

+ Lobelia

Tävlingsryttaren som gett honom bra betyg är en vän till min stallägare och tränaren har ingen relation alls till hästen eller hästens ägare.

Hästen finns i samma stall som min syster har sin häst så jag har kunnat följa honom under hans uppväxt och har haft förmånen att se honom ridas både i paddock och ute, både med och utan sällskap. Han har fin aktion och bra lyft samt är riktigt trygg i sig själv.

Han går i alla gångarter (utom pass som han dock visar i hagen), men han är inte utbildad så kostnaden för ytterligare träning tillkommer, då jag vill att han ska ha de bästa förutsättningarna (jag kan rida, men det är en annan sak att utbilda en unghäst).

Anledningen till försäljningen är att ägaren (tillika uppfödare) ville ha en häst hon kan rida i skog och mark samt åka iväg på lite träning med, men absolut inte tävla + hon tycker att han är alldeles för framåt samt vill ge honom en möjlighet att få springa (jag gillar fart!).

Jag frågade tävlingsryttaren vad han trodde om värdet och han trodde att det egentligen var högre, men i dagens läge vet man inte. Å andra sidan räknade han nog inte in att en tränare ska ta hand om utbildningen.

Men vad är du beredd att betala, för häst med kapacitet, vilja och rörelser? Nu utgår jag inte ifrån enbart detta objekt, jag tänker mig på det stora hela, vad är det högsta pris du vill betala för en mycket bra ridhäst eller häst som stämmer med dina kriterier?

Just nu går det att köpa bra hästar till mycket bra pris, det är möjligt att hitta likvärdigt till samma pris samtidigt är det nästan gratis för det du beskriver.

Det här med värde är inte lätt, allt beror ju på vad en köpare är beredd att betala. :crazy:

För en mycket bra ridhäst där jag vet vad jag får är jag beredd att betala en hel del, men när det kommer till en unghästs värde och alla tillkommande kostnader och väntetid innan det blir en ridhäst är jag betydligt mer fundersam.

Det är ju alltid en chansning att köpa en unghäst med "potential". Det är ju inte säkert att kapaciteten räcker till för den nivå man önskar.

Att jag är velig beror på att jag redan har en mycket bra ridhäst, 18 år, och en blivande familjehäst på 6 år. Det jag letar efter är ngn som kan ersätta gammelman när han inom några år ska trappa ner och då tror jag att denne kille skulle passa.

Men utifrån det jag skrivit och om vi antar att allt detta stämmer skulle då ni tycka att priset de begär är vettigt? eller kanske till och med ett kap? :)

Förutom det som redan tagits upp:

Jag tycker det är svårt att avgöra då begreppet "tävlingshäst" kan syfta på väldigt många nivåer.

Vad har du för målsättningar med ditt tävlande och stämmer det överens med det omdöme som "tävlingshäst" som unghästen har fått från tävlingsryttaren? Dvs, pratar ni om samma sak?

KL

Glädjen är stor idag. Har ÄNTLIGEN suttit på fina Sòl igen efter lång vila. Bara 10-15 min skritt men ändå. Det var så himla kul att känna att vi är på väg igen.

Jag red barbacka med en pad och det var så himla nyttigt. Nu kände jag precis vad jag gör för fel!! :idea: Det blev så himla tydligt nu när det dels var barbacka och dels att jag inte tänkte alls på att vi skulle göra något, utan jag red bara runt och kände in.
Så nu har jag kommit fram till att jag släpper ena sittbenet när jag svänger. Tränaren har ju varit på mig förr om att jag viker mig i sidan, men nu har jag alltså lärt mig att inte vika överkroppen, utan bara tippa bäckenet så att ena sittbenet tippar upp och det andra lite ut. Så därför har jag fått jobba så med att få med henne på böjt spår.

Nu gick hon helt jämnt, väldigt svag böjning eftersom jag inte vill påfresta henne nu i igångsättningen. Men vi tog några mjuka hörnpasseringar och det gick så himla bra.

Hon var så himla pigg, direkt när jag tog fram henne i skritt efter uppsittningen var hon nära att göra ett stort hopp, men jag fick stopp på henne och efter ett par minuter skrittade hon som vanligt.

Åh kan tänka mig den otroliga känslan Elina8. Har idag kört iväg mina föl från sina mammor så ska inom de närmsta dagarna få rida igen jag med!!!! Vad tiden gått fort.....samtidigt som det känns som evigheter sedan jag red mina egna hästar.

Visst är det konstigt att tiden kan gå så snabbt och så otroligt långsamt på en och samma gång. Det känns som en evighet sen, samtidigt som det känns precis som vore det igår. Konstig känsla.

Kan tänka mig att det blir ännu mer så efter en så lång vila som jag antar du haft med föl och allt. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 063
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 710
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka