Sv: Snack och alltiallotråden!
Fantastiskt fin häst!
Jag skrev för "hundra år sedan" något inlägg i denna tråd och har sedan glömt bort den.
Jag har fyra islänningar: Isa som är född -05 och köpt som projekt då något gått snett vid inridningen. Köptes dräktig, födde i maj "Dagmar" och har därefter satts igång huvudsakligen med uteritter och lite dressyr.
Isa blir gärna stressad när något blir svårt, och biter då fast i bettet och blir springig, jag har jobbat mycket med att hon ska våga stanna kvar i situationen och inte rusa iväg i blind panik. Hon har svag tölt men den finns. Tränar inte så mycket tölt utan mer kontroll på bogar och bakdel då jag är övertygad om att det är i den kontrollen som tölten sitter (om hästen får panik av att man försöker flytta baken, lär den inte reagera särskilt praktiskt på ett försök att "skjutsa in" ena eller andra bakbenet för att korrigera takten).
Dagmar är alltså ett halvår gammal. Ledvan eftersom hon flyttas mellan stall och hage varje dag. Står ut med att bli verkad om hon får vara lös i boxen med mamma.
Snorri -09, ledvan pga går in och ut mellan stall och hage varje dag. Lasttränad så han lastar sig själv. Tänkte börja med lite tömkörning efter nyår och eventuellt försöka köra in honom.
Karl -07, valack e. Toppur. Inridning börjad i maj -11, reds tre gånger i veckan augusti ut, sedan vila sept till halva nov, nu åter ridning upp till tre dagar per vecka (utom sista tre veckorna då jag har varit för sjuk för att orka rida). Fick skor i tisdags, med broddar. Tölten usel den enda gången jag hunnit rida honom med skorna och tror att det beror på att grusvägen inte var frusen så broddarna hakar förstås i och hindrar. Karl är inte särskilt mycket riden i tölt: jag har bett honom om långsam tölt och han är kanonduktig för han lyfter verkligen ryggen och tickar iväg i ganska ren fyrtakt, men mest har jag fokuserat på att han ska hitta rena grundgångarter och ska ta den gångart som jag ber om. Har ridit honom lite i paddock också, och då jobbat med att han ska hitta formen i skritt och trav, och kunna flytta undan bakdelen lite för sitshjälper. Tror att det är lämpligt att kunna kontrollera rumpan väl, för att kunna jobba med tölten så småningom även på Karl.
Karl heter förresten Nattfari...