Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Jaha, Rönd är himla fin! Lilla Rakel också. Jag bodde i en lägenhet på gården i somras och hade dem lekandes precis utanför fönstret. Blev mer fart på dem när hon fick jämnåriga lekkompisar. Nu leker de ihop med åringarna också, jätteroligt att titta på när de skuttar runt.

kl

Idag har vi tagit ridtur nummer två. Det blåste galet mycket så det blev en ganska spännande ridtur. Först skulle vi ta oss förbi en stor port som lät jätteläskigt, självklart på samma gård som det så många gånger tidigare hänt läskiga saker (kossorna bland annat) så efter de va Sol lite på tårna. Hon skötte sig ändå bra tycker jag. Hon hoppade några gånger när vi red förbi brevlådor som smällde igen precis när vi red förbi och rusade iväg några steg på sin höjd. Men med tanke på att hon vilat i 1.5 månad och vädret så tycker jag hon skötte sig helt ok.

Jag satt jättebra på paden, den är perfekt barbacka, ligger jättestadigt och har lite sånt där klistrigt upptill så man kasar inte runt så lätt om hon hoppar runt. Plus att jag kommer upp lite och inte sitter rätt på ryggen. Känns kanon, men när vi ska börja trava kommer sadeln på igen. Då är det inte kul att sitta barbacka. :bump::angel:

KL.
Idag har vi travat och tagit några skuttor galopp också. :bump:

Bloffe börja äntligen kännas lite bättre, kunde inte lägga märke till några ryckningar och han verkar super arbetsglad! Ljuvligt! I traven och den ena långsidan galopp som vi tog, så fick man nog försöka sitta stadigt på rumpan sin då Ó taggade till lite väl mycket. :p

Dock vara han en dunderbombhäst att sitta på med endast ridbälte, i andra ändan ridplanen tyckte Ó att de nya "sockerbitarna" - som håller bommarna uppe - var super läskiga! Och efter att de slutat vara läskiga var de roliga att tugga på istället.... :angel:

Och en bild från julterrängen! En del av privatryttargänget.
401184_10150512197334933_820699932_8196654_525635808_n.jpg

Kl.
Pga personliga skäl kommer jag inte orka hålla ihop allt på ett tag så jag vill bara kika in och önska alla ett jättegott nytt år och önska alla lycka inför nästa år med sina raggisar. Jag kanske kollar in nån gång då och då för att kolla läget men mer än så blir det inte på ett bra tag.

Så tack för tiden hittills alla gamla och nya, ha ett super 2012 och njut av allt ni har kärt!
Kram

Idag hann jag med båda hästarna:)
Började igångsättningen efter 1½ nästan 2mån vila för dem.
Thengill har jag fusk ridit 2 gånger under den tiden men mkt kort och kravlöst, töltade dock några dagar innan julafton...DEN tölten ska jag jobba för att han ska ha alltid snacka om dröm herregud.
Red samma sväng idag på honom men han kändes inte alls lika taggad(verkar som att när han fått hö innan vi ska rida blir han mkt segare någon mer som upplever det?) Men vi tog det lungt mkt skritt i lite svårare terräng sen ska han markarbetas mycket med.
Tänkte köra honom rätt mkt framöver och ta med Glampi som handhäst bakom vagnen...

Men frågan är hur och om man ska sätta fast Glampi i vagnen?! och om ni hade vågat köra själv med två hästar? jag menar kommer det en bil kan man ju få problem om man nu måste gå fram o ställa sig vid thengill då har jag ju glampi att kolla med.

markarbetade Glampi idag med, kollade om han kom ihåg det vi tränade på innan han fick vila och det gjorde han-
Jag tycker dock att han är i väldigt omogen ålder så han känns inte redo att ridas på men ja jag vet inte.

Bilden är ju inte optimal, för att kallas pass så ska det finns ett tydligt sväv och det går ju inte att se direkt. Men att döma av benens position så ser det ut som svävet inte finns där.

Om du är osäker på körhästen skulle jag inte ta med handhäst. Kör in Glampi istället.

Gott nytt år till dig och alla andra också för den delen!! :D

KL
Idag hade svullnaden gått ner igen, hoppas verkligen att hästarna håller sig lugna ikväll så att hon inte påfrestar benet mer igen. Hon fick stå inne och äta ett par timmar häromdagen och då var benet svullet igen, tror att hon stått och sparkat i väggen för hon var måttligt irriterad på grannen som stod och tjuvnöp på både henne och fölisen på andra sidan (han brukar stå i en annan box, vet inte vad han gjorde där just den dagen).
Hon haltade lite också, så vi fick strunta i skritten igår och idag.

Så nu hoppas jag att svullnaden går ner igen så att vi kan börja sätta igång igen.

Himla typiskt svullnaden hade ju nästan försvunnit helt vid jul, så har det kommit tillbaka. Nu har det gått så lång tid som vet. sa att det borde ta innan hon är ok igen. Om inte svullnaden lägger sig helt igen inom ett par dagar så får vi nog tidigarelägga återbesöker. :(

Bilden är ju inte optimal, för att kallas pass så ska det finns ett tydligt sväv och det går ju inte att se direkt. Men att döma av benens position så ser det ut som svävet inte finns där.

nej tyvärr blev benen kapade.
Alltså det är ingen tvekan om att det går fort :angel: men vad jag kan se så ser man höger frams hovskägg som att det benet med är en bit ifrån marken och vänster bak vet man ju inte men ja jag vet inte men jag anar att det är sväv faktiskt trots allt:)
Jag kan ju inte så mycket om pass men tror nog detta(om det är sväv) inte ser ut som en helt dålig "pass" väl?
Borde väl gå att bygga något på som 5gångare sen kanske:)?!

Han har redan väldigt stadiga gångarter naturligt och kan trava på en väldigt liten volt utan något takfel så jag tror han kommer kunna separera gångarterna bättre än vad Thengill kunde som unghäst.
han töltar i nedsaktningar och det blir mer och mer ju mer han tränas det är så himla spännande detta:)

Idag tog jag med honom bakom vagnen och det gick ju givetvis hur bra som helst, jag oroar mig alltid i onödan när det gäller Glampi.
han saktade inte ens ner och försökte inte stanna eller något sånt(band honom med panik knut i vagnen) han följde så fint och när vi skulle trava en bit så var det han som förstod kommandot för trav snabbare än thengill hihi.

han verkar så pigg och glad och sammarbetsvillig men endå så himla lydig tror han kommer bli helt perfekt precis så som jag vill ha honom:love:

Om du är osäker på körhästen skulle jag inte ta med handhäst. Kör in Glampi istället.

Det gick skitbra och Thengill är ju min klippa, jag oroar mig alltid i onödan snällare körhäst finns lixom inte men det är det att jag är "överförsiktig" och noga med detta med säkerheten så jag tänker mig alltid det värsta men ja som vanligt är det helt i onödan.
Det är så häftigt att känna hur jag kan styra över två hästar samtidigt så himla lätt men det beror ju på att de känner mig så himla väl och lyder på samma kommandon det underlättar verkligen något enormt.

mina älskade hästar:love:

img_4179_157044708.jpg

Hittade en bild som togs någon sekund tidigare än "pass" bilden. här försöker han hoppa/springa/galoppera över några träpinnar det är då han la sig i pass efter detta....
Som sagt syns det att det går hyffsat snabbt haha...

Nej jag utgår i från bakbenet, när frambenet lämnar backen ska det diagonala bakbenet vara högt över backen.
Snabbt kan det gå även fast hästen är alldeles för fyrtaktig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 440
Senast: Tantan
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
941
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 658
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Pivo