Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Börjar nästan längta efter snö...
Herregud leran i hagen är 40 cm djup! :(

Om det bara kunde frysa på lite!

Jag använder aldrig inspänning, visst går det att använda på ett bra sätt men i mitt tycke är det ytterst få som klarar av att använda dem på rätt sätt.

En lång och trevlig överlinje kan man få till i alla fall (på ett mycket trevligare sätt).

26991607.jpg

19907153.jpg

Nu hittade inte jag så många av mina bilder men två exempel. Den översta hästen är Stelpa som jag jobbade en del med när jag bodde i Stockholm (någon kanske minns henne?), och den undre är Ör efter en del arbete. Stina är den av mina hästar som fortfarande har problem att länga sig när jag arbetar henne från marken, vilket rotar sig mycket i att hon hade en hel del spänningar i överlinjen när hon var överviktig, men det kommer mer och mer.

Longering rent generellt ser inte jag så stor mening med. Jag jobbar gärna hästarna från marken i repgrimma men att longera varv på varv för motion, nja. Då föredrar jag tömkörning. Eller att t.ex. släppa hästen lös på ridbana eller liknande så den får springa av sig.

Har inte kommenterat det tidigare tror jag men gud vad söt Meyja är!

*kl*
Har inte varit inne här så mycket på ganska länge nu men tänkte att jag kunde komma med en liten uppdatering.

Svårt att veta var jag ska börja för jag vet inte när jag uppdaterade sist ;)

Men Kopar blev ju i alla fall min för ganska exakt ett år sedan (vet inte om jag skrivit det?), sedan har vi dragits med en gaffelbandsskada som har tagit tid att läka ut, men nu är han helt fräsch igen och kommer igång mer och mer. Jag har inga krav på samling när jag rider honom än efter närmare 8 månader konvalescens utan bara rena gångarter med bra överlinje och det går bra, så det är roligt att komma igång med honom igen.

31745958.jpg

Stina visades ju i slutet av sommaren och det var kul, nu vet jag massor jag hade kunnat göra för att höja poängen men så var det ju min första visning också. Vi satsar på ny visning i vår!
Stina uppförde sig också exemplariskt med tanke på att det var första gången hon var ute på "äventyr".

32700169.jpg

Brandy vet jag inte om det finns så mycket att uppdatera om, han är min "på riktigt" nu igen och vi har påbörjat skänkelvikningar i trav utan sadel och träns (uppsuttet).

27148135.jpg

Ör finna det kanske inte heller så mycket att uppdatera om... Jag funderar på att betäcka om henne men det blir nog inte förrän nästa år, i år prioriteras Rispa.

32034806.jpg

Bilden är från förra vintern under igångsättningen efter att hon gått med Litla.

På tal om Rispa visades hon samtidigt som Stina, tyvärr märktes det att det blev lite väl mycket stress och hon stängde av helt precis innan vi skulle in för ridbedömningen, så med det i åtanke får man väl vara nöjd med resultatet. Det var inte alls samma häst som det är hemma, kan jag ju säga.

Men med 9 för rygg och kors och 9,5 för man och svans får man väl vara lite stolt över henne. Vi får se om det blir ny visning i vår eller om det bara blir hingst i sommar.

32700138.jpg

32700128.jpg

Och så Litla då, henne har jag inte sett sedan i somras och då var hon i mitt tycke inte världens vackraste :o Men jag ska inte vara för hård med henne, hon lär ju växa till sig.

32394748.jpg

Gamla bilder, min systemkamera har gått sönder men jag ska försöka ta nya med kompaktkameran snart i alla fall!

Måste fråga något jag funderat på i helgen, när ni(alla här) longerar använder ni någon inspänning och isåfall vad? Det finns ju några olika typer? eller kan inte ni berätta vad ni känner kring longering och om ni nyttjar det?

Jag longerar mina hästar nån gång varje vecka. Som lite variation och då jag kanske inte hinner rida.

Longerar oftast utan inspänning då jag är dålig på hur det där funkar. Brukar bara ha en vanligt grimma på som jag fäster linan i ringen under hakan.

Fengur kan behöva longeras i trav ibland när han varit för uppstressad i traven när jag ridit för att han ska hitta sin egen balans utan ryttare.

Tack, vad kul att du tycker det! :)

Just Rispa är ju dock inte min ;) Jag har haft henne en hel del på träning och har mycket kontakt med ägaren, det är en häst med mycket kapacitet och vilja och jag tror inte ens vi har fått fram ens hälften än...

Men skillnad är det!

Från detta

28813820.jpg

28813821.jpg

30014343.jpg

På andra bilden klappar jag henne för att hon travar, blev kanske tre steg? När ägaren köpte henne gick hon bara i grisepass, till och med rejält passtaktig skritt.

Men nu har det hänt grejer!

32700142.jpg

32299205.jpg

32299208.jpg

Det är ett par år mellan bilderna :)

Jag tycker också att hon är riktigt fin och fölet blir i alla fall mitt! Ska bara lyckas välja hingst!

KL*

Måste fråga för jag blir knäpp.
Vad har jag missat?
När uppfödaren lämnade honom på hingstbetet i Maj förra året ås sa hon att dom missat en spruta och gav honom den då, men det verkar som dom glömt fylla i det i vaccinationsintyget.

Kan någon som är duktigt på det här hjälpa mig?

vaccination.jpg

Enligt vacc.kortet har han ej fått någon vaccinering under 2011.
Du måste alltså göra en ny grundvaccinering ELLER få tag på veterinären som gjorde vaccineringen och hoppas på att denne har underlag m.m. kvar för att styrka hans vaccinering och på så sätt föra in i kortet.
Men för att få tävla, visa m.m. så behövs en ny grundvaccinering.

Kul att läsa om dina hästar Brandybus. En fråga.. hur hinner du med alla? :eek:

Är de bestämt vart ni ska vara nu?? Så himla många svenskar överallt, helt omöjligt att hålla reda på alla ;)

//Petronella

Jag longerar rätt sällan, men ska göra det lite för att träna galoppen på unghästen tänkte jag. Dock utan inspänning. Vill jag träna form eller liknande från marken föredrar jag tömkörning/dubbellongering med tömmar så att man har mer kontakt med hästen.

Det är verkligen ett evigt pussel med tiden! Men nu har jag gått ner på 50% på jobbet så förhoppningsvis ska jag hinna med båda hästarna nu.

Vonarneisti: Tack! Han är verkligen min lilla nallebjörn! :love:

Koppen: Här kom det ännu mer snö idag. ;) Bara att komma och hämta!

KL

Åh, idag är jag så glad!! Red en liten skritt på finaste Sòl! Det var mörkt och hon har rejält med överenergi och därmed också nerverna på utsidan, plus att hästarna kutade runt som galningar i paddocken när vi skulle sitta ut.
Min lilla Sòl stod stilla så snällt ändå vid uppsittningen, och det var säkert tusen farliga saker på vägen och det blev en del stopp för att titta rätt ut i mörkret (jag försökte hitta det hon tittade på med pannlampan och då blev hon lugn och gick vidare). Men hon backade totalt bara 4 steg och gick fram nästan direkt vid varje stopp. Så med tanke på omständigheterna skötte hon sig kanonfint!

Vi kom runt hela rundan, som var typ 1 km. :p och på vägen hem var hon cool igen. Hon är så himla pigg och glad och även om jag inte jobbar henne direkt nu i början så är hon så himla rolig att jobba det lilla jag gör. Blir lite steglängdsväxlingar och lite ställning och svag slalom i vägkanten. Hon lyssnar så fint. :love:

Åh vad kul det är att börja igen!!

Åh vad roligt att det går bra för er!

Tänk bara om 1 år från nu, när du kan hennes knappar! Ska bli så kul att följa er.

Jaa!! Jag längar något så otroligt att få komma igång igen. Jag har varit som ett barn kvällen före julafton (och jag var ett sånt barn som inte kunde somna och sen vaknade kl 5 varje julafton) hela denna senaste månaden som hon har vilat.

Jag har verkligen fått tid att tänka igenom hur jag vill lägga upp det och vad jag vill göra. Har tre tränare från tre olika inriktningar som jag skulle vilja testa. En har jag tränat för till och från de senaste åren och hon gör under för min sits och kommunikation, den andra har jag tittat på men aldrig fått chans att rida för så det ska bli spännande, den tredje är helt ny med en helt ny inriktning som jag är nyfiken på. Ska se om det kan finnas något för oss att plocka från.

Får se hur jag ska få ihop det tidsmässigt och ekonomiskt. Men nu jäklar är jag laddad, om jag så ska planera in i minsta minut. Jag vill utvecklas!!! :D

Planera och drömma är det bästa! Speciellt nu när du utbildar henne själv. Man kan bara bli bättre :bump:

Kul att ha tillgång till så många olika tränare också :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 764
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
506
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 335
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka