Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Håller med dig om att hon är lagom i hull. Men visst blir de små och ynkliga i klippt skick...
Tänkte ut och rasta Karl i kväll, när jag fått gå hem från jobbet. Han är en liten speta så det är tur han har all päls som gör att han ser lite bredare ut...
Jag hoppas att det fortfarande är lite fruset på vägen, lättare att träna hans tölt när inte broddarna sjunker ner. Annars är han ju trevlig att rida i trav och galopp, förstås.
Och nej, Karl heter inte Karl:D.

Ja o ja hästen går ju ner minst 50 kilo bara på att få bort pälsen haha.
Men jag har jobbat rätt hårt med att få upp halsens muskler på Jorunn få fram nacke och manlkans muskeln eller vad de nu heter. Eftersom hennes hals inte är så bra kan man ju lura ögat lite mer hjälp av lite muskler:D

KL*

Usch, jag är långt nere på motivationsskalan just nu:( Tycker inte alls det är kul att ha häst just nu! Har bara massa annat jag borde göra istället med skolan/jobb osv, fullt upp med flytt och separation, och har jag väl tid så är det snöblask, storm och en halvmeter lera överallt...

Har fått lite perspektiv på livet och ändrat om mina planer lite, istället för att börja jobba ordentligt direkt efter plugget så funderar jag på att resa utomlands hela nästa höst och kanske även längre. Isåfall hoppas jag att jag kan få ha min lilla prins hos förra ägarna på bete, vet ju att han skulle trivas där och att hon kan ta hand om honom! Men vill verkligen se till att komma igång ordentligt under våren nu isåfall, så jag hinner med några tävlingar och kan ha honom i toppform innan han då eventuellt mer eller mindre ställs av.

Han är ju världens roligast häst, allt jag önskar mig! Men känner inte alls att det känns kul just nu och jag hoppas innerligt att de bra känslorna kommer tillbaka i takt med ljuset..

304237_10150316833256814_541216813_8689405_1960732764_n.jpg

Tack, han är rätt fin. Han är född -07 så han har precis blivit fem.
Snäll och trevlig kille, ´rena grundgångarter och otränad tölt. Inget spektakulärt i gångarter men han är heller inte köpt som tävlingshäst. Köpte honom som 3-årig klapphingst för att få en utmaning.

Jag har ridit "3-gångare" i många år, tävlat lite western. Ridit in och tränat en vbl-travare till MSV dressyrövningar, placerad på regionalnivå i reining samt taktren tölt där jag kunnat träna henne i sidvärtsrörelser och tempoväxlingar även i tölten.

Tyckte det kunde vara kul med en islänning också, för att få jobba mer med min egen kroppskontroll gentemot hästens takt.
Blev nästan besviken eftersom Karl inte har några problem med takten;).
Han har egentligen inte taktproblem i tölten heller; tölten är bara inte särskilt tränad, och när han är lite för mycket framåt och har lite för bråttom så blir han travtaktig. i långsam tölt är han, vad jag som mer eller mindre novis kan avgöra, rent fyrtaktig. Men han behöver träna för att orka hålla sin trevliga tölt längre sträckor, och för att så småningom kunna töja steg och hastighet också.

KL*
och har jag väl tid så är det snöblask, storm och en halvmeter lera överallt...

Ja, visst har vi fint väder... jag har skridskobana hemma på gårdsplanen. Inte alls kul men ger nya utmaningar vad gäller min balans.
Min ridbana är väl det enda som är ordentligt fruset här, och därmed betongliknande i konsistens. Usch.

varför flyttar dom? är de sålda?
har du ingen häst sen då? :o

Erro är såld till en av min mammas kompisar så han ska flytta "hem" till värmdö. Inte det sista jag ser av honom då hon kommer rida lektioner för mig och jag får när som helst rida honom!
Sen är jag helt utan egen häst för första gången sen vi köpte Ási 2005.
Har dock iaf minst två som jag får rida när jag vill.

Ja du håller ju till här i denna delen av landet, då vet du precis hur det är!
Lera och dyngsurt överallt, som eventuellt fryser på någon natt så det istället är snorhalt överallt. Blä!

Ja sen blir du väl aldrig riiktigt hästlös.. jag menar du har ju en mor som har häsatr och det är ju bara att åka och rida när du vill.

Passa på att leva livet skaffa familj och gör allt de där som man vill göra.. herregud hästar finns ju kvar och vill du om 20-30 år köpa en ny så kan du ju göra de när barna flytta hemmifrån eller är så gamla att de är självgådne..

Tror det bästa är att inte tänka så mkt utan lev i nuet.. för man vet aldrig vad som händer imorgon.

Det är nu man tackar han där uppe för man har drenerad hage.. har aldrig haft de men visst är det skillnad.Visst är det lerigt men bara hovarna som blir geggiga inte kotan eller karllederna. Förr har det ju varit dm djup lera=(
Ja om hon inte far runt och busar i hagen för då är hela hon geggig undertill och benen.

Men de flesta hagarna är nog söndertrampade just nu.. inge bra vinter för marken detta=(

Ja vädret är skitråkigt här nu!

Har mer eller mindre lagt ner ridningen med Laukur fram tills bäbis kommer, blir för osäker på en unghäst rygg nu när magen börjar bli stor. Blir markarbete för hans del nu :)

Rider Fengur när jag känner att jag orkar och mellan stormarna..:grin: Han har hostat en del det sista som jag skrev om och han fick medicin, men blir inte bra. Pratade med veterinären igår och då har dom på apoteket skrivit fel på burken så han har fått en fjärdedel av vad han ska ha per gång :cool: Då var jag inte glad....så nu ska han ha rätt dos i 10 dagar så hoppas vi att han blir bra nu och slipper hostan!

En sak som gör att jag gruvar mig för att åka till stallet är att jag inte orkar lika mycket längre. Att ta hand om 4 hästar, 6 med mina, är tungt som gravid. Går rätt bra när sambon är med, men själv är det jobbigt, särskilt att ha morgonpass innan man börjar jobba kl 7. En annan sak somgör mig omotiverad är att ingen gör som man säger när det gäller ens hästar, tröttsamt!

Vi håller på med vårt egna stall och hoppas på att kunna flytta dom redan i februari! Livet skulle bli sååå mycket enklare och lättare. Vill inte slita ut mig pga andras hästar. Kan vi inte flytta dom så tidigt säger jag av mig alla pass och sköter mina egna helt själv. Det underlättar iallafall :)

Superlycklig efter en härlig ridtur i skogen, och Flaekja var så pigg och glad och vi fick världsmästartölt! :love:

Härligt!

Kl*

Någon som har lite info om sadeln so.tsaddl.s ska ta in? Innova Tölt?
Någon ny form av bomlös och snygg var den också :d

För det är väl inte Bates?

Hahaha, Meya gjorde verkligen min dag. Började asgarva när jag såg bilderna, vilket litet charmtroll! :love:

Spände du Snöggur på samma sätt som Kveikja? Om du vänder på innertömmen så att du spänner fast den i gjorden och låter den löpa genom bettringen inifrån och ut mot dig så kan du leda med den handen och få till ställningen. Du behöver inte spänna om när du ska gå rakt fram, bara när du byter varv.:)

Skall testa det nästa gång :) Jag brukar sätta som på Kveikja-bilden, med två olika förlängare, den Kveikja har är den korta. Det blir oxå som ett ledande tygeltag.

Eller så sätter vi den så här med en förlängare i trissan(den nedra fästpunkten som syns på bilden) tror inte det är någon förlängare på just denna bild:
kungtom_46844748.jpg

Jag kan säga att jag inte det minsta saknar att behöva longera på en mini-mini-volt på garageuppfarten!

Vi håller på med vårt egna stall och hoppas på att kunna flytta dom redan i februari! Livet skulle bli sååå mycket enklare och lättare. Vill inte slita ut mig pga andras hästar. Kan vi inte flytta dom så tidigt säger jag av mig alla pass och sköter mina egna helt själv. Det underlättar iallafall :)

Livet blir inte enklare och mindre slitigt med eget stall ;) Men man får göra som man vill, när man vill och hur man vill -DET är den stora fördelen.

Det som mest underlättar stalljobb är lösdrift och som du får -för bara två hästar. Det är perfekt, inte så många höpåsar att packa o släpa ut, inte så mkt vatten att fixa o inte så mkt skit att mocka :D

Du måste visa bilder sen när de flyttar hem! :laugh:

KL

HURRA, HURRA, HURRA!!!

Jag fick igenom böjningen till höger idag! :love::banana:
Förstagången hon riktigt lossnar och inte går och spänner sig i högervarvet.

Jag svängde bara utan att fundera allt för mycket på den där sabla bogen, utan ville bara att hon skulle svänga för sitsen, och några steg in i vändningen så var min haka i knät och Sols huvud nere i marken och frustade så hon skadade. :eek::eek:

Jag var tvungen att göra om det för jag trodde knappt mina ögon, och joho då, hon svängde och alla ben var med där de skulle vara och hon frustade så nöjt så. :love:

WOW vad kul det är att börja rida igen, det ska bli så spännande att se vart vi hamnar nu.

PS: Är man nörd eller inte när man blir överlycklig över att ens häst svänger några steg? :angel::D

Fy vad tråkigt, alla har väl såna där perioder. Får hoppas att det går över snabbt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 728
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
502
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 325
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka