Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Brukar inte uppdatera här så ofta längre, skriver mest på min blogg.

Men tänkte nu dela med mig lite nya bilder på Örn :d Kommer ni ihåg oss? ;)

Brukar inte uppdatera här så ofta längre, skriver mest på min blogg.

Men tänkte nu dela med mig lite nya bilder på Örn :d Kommer ni ihåg oss? ;)

Vi börjar äntligen få till hullet, och ridningen hittar jag bara fler och fler knappar, så det går framåt. Passen börjar bli mer säker. Sen måste jag bara tillägga att jag tok älskar min häst !! :love:

Vi börjar äntligen få till hullet, och ridningen hittar jag bara fler och fler knappar, så det går framåt. Passen börjar bli mer säker. Sen måste jag bara tillägga att jag tok älskar min häst !! :love:

Är lite trött såhär efter en veckas sjukdom och febern börjar komma tillbaka, men nu började jag allvarligt fundera på om jag var sjukare än jag trodde. Trodde jag såg dubbelt först :p

Han ser ut att vara i jättefin form! Snyggt jobbat!

Mina hästar finns mitt emellan Borås och Herrljunga, så kanske inte direkt i närheten men inte så långt bort heller ;)

vad härligtatt det går så bra, fick för mig att du skulle sälja honom?
hur är det med gammel mannen, tycker han med är så fin.

vad härligtatt det går så bra, fick för mig att du skulle sälja honom?
hur är det med gammel mannen, tycker han med är så fin.

Jo hade ute honom på annons, var fast besluten att sälja, men efter vi flyttat till ett nytt stall med ridhus och hela kittet, så har alla poletter sakta men säkert fallit på plats, och är nu bara skitkul att rida.. Efter 3,5 års evigt kämpande har de äntligen gett lite resultat.. :laugh:

Gáski, är pigg och glad. Han fullkomligt älskar nya stället. Han beter sig vissa dagar som en unghingst, och är minst lika pigg som han var för ca 7,5 år sen när jag köpte honom. Det är härligt att de är så mycket liv i min herre, 23 år ung..

Jo hade ute honom på annons, var fast besluten att sälja, men efter vi flyttat till ett nytt stall med ridhus och hela kittet, så har alla poletter sakta men säkert fallit på plats, och är nu bara skitkul att rida.. Efter 3,5 års evigt kämpande har de äntligen gett lite resultat.. :laugh:

Gáski, är pigg och glad. Han fullkomligt älskar nya stället. Han beter sig vissa dagar som en unghingst, och är minst lika pigg som han var för ca 7,5 år sen när jag köpte honom. Det är härligt att de är så mycket liv i min herre, 23 år ung..

Så där var det för mig med, jag tappade allt vad hästar gällde ett tag.
Jag hade hästen ute på lösdrift ingestans att rida inge ridhus en rätt dålig paddock och ja allt kändes så tråkigt och jobbigt jag hade långt till hästen red oftats själv=(
Jag åkte knappt ut för jag hade inge lust, så Jorunn stod mestadels hela året 2010. Så jag var också besluten på att sälja eller låna ut påfoder.Det gick så långt att jag hade en fodervärd hittad och allt var bestämt.

Men så kände jag bara nej detta är fel... hur skall jag göra för att få tillbaks hästglödjen igen??

Jag hittade då en annons om stallplats som hade ridhus, bra ridvägar och där allt ingick in och utsläpp alla fodringar och täckesbyten alla dagar i veckan året runt.
Foder fick man köpa själv och hittade en superbillig och bra fodersäljare så jag klagar inte=)

Jag själv kände att med årena ju äldre man blir så är det inge roligt att rida ut sjävl i mörker eller i mörker alls. Jag vill ha ridhus så jag kan rida när som helst och inte behöva tänka på väder.
Och så ju äldre jag har blivit dessto sämre har mina leder blivit av rematiska skäl. och att då rida ut i kyla eller regn eller blåst pallar inte min kropp av längre tyvärr. Då är ridhuset gulld värt.

Dessutom hatar jag pass handen på hjärtat så vill jag inte ha pass och betalar hellre för att slippa de. Ta in och ut andras hästar som hoppar och far hit och dit, man ger fel matbukd/höpåse man sätter på fel täcke man tar in fel tid och nä fy för pass. Så många år man haft ont i magen när man ska ta in ich ut andras hästar som är halvgalna sparkar och har öronen bakåt när täcket skall på och av eller som kutar in i hagen eller tränger ut när man ska ta in.
Usch ryser

Jag sa till mig själv att får jag inte tillbakt hästkänslan nu så säljer jag jorunn inan år 2011 är slut!

Och den totalvände:love:
Jag längtar ut varje dag nu, jag shoppar massa saker till Jorunn jag bara tokälskar de nuförtiden, jag åker ut och kan va i stallet i timmar, trivs med allt folk i stallet som är så underbart trevliga timmarna bara flyger iväg där nuförtiden.

Både jag och hästen har blivit helt superglad och mer vakna vi stortrivs verkligen i nya stallet.

Dessutom hatar jag pass handen på hjärtat så vill jag inte ha pass och betalar hellre för att slippa de. Ta in och ut andras hästar som hoppar och far hit och dit, man ger fel matbukd/höpåse man sätter på fel täcke man tar in fel tid och nä fy för pass. Så många år man haft ont i magen när man ska ta in ich ut andras hästar som är halvgalna sparkar och har öronen bakåt när täcket skall på och av eller som kutar in i hagen eller tränger ut när man ska ta in.
Usch ryser

Tack för att du precis tog orden ur min mun!! :laugh: Håller med! Längtar till våren då jag kan ta hem mina hästar och äntligen få eget stall med bara mina hästar i och slippa ta hand om andras utan kan lägga den tiden på mina hästar och min familj istället :)

Gissar att det finns en handfull här inne med bedömda ston, är det någon som skulle vilja slänga in lite bilder och berätta lite om dem, vad de fått höga/låga poäng på och lite sånt kanske?

Sinfó är ett sto som många tyckt borde gått in i första klass, iaf ridegenskapsmässigt, men helt enkelt inte gör det, hur flott hon än må vara hemma.
Hon har en total på 7,89 som bäst, den visningen är från 2008. Som bäst har hon fått 7,99 på exteriören och 7,99 på ridegenskaperna, dock vid två olika tillfällen. Hennes bästa exteriörpoäng är från 2009 där hon först fick 7,99 med vid omvisning två dagar senare sänkte de henne till 7,92.
Sinfónía är visad 4 (!) gånger, tre gånger innan jag köpte henne.

Exteriör
Huvud 7.5
Hals-Manke-Bog 8.5
Rygg och kors 8
Proportioner 7
Ben (kvalitet) 7.5
Benställning 8
Hovar 7.5
Man och Svans 7.5
Exteriör total 7.73

Ridegenskaper
Tölt 8
Trav 7.5
Pass 8
Gallopp 7.5
Spirit 8.5
Helhetsintryck 8
Skritt 7.5

Ridegenskaper total 7.99
Långsam tölt 8
Canter 7.5

Totalt 7.89

Och så bilder:
sinfopass.jpg

SinfoMeistardeildVIS2.jpg

SinfoMeistardeildVIS4.jpg

SinfoJoi6.jpg

SinfoJoi4.jpg

sinfonia071Small.jpg

Precis hemkommen från Island, två månader efter fått 7,99 för exteriören (sorry för kass bild!)
sinfonia-sve1.jpg

Vad retligt att man inte kan få lägga ihop bästa resultat från olika tillfällen. ;)

Hon är ju jättefin!! :d

Måste bara säga, OJ vad långt bak de sitter. :o

Gullan

Vi pratade för ett tag sen om det här med tunnel på bomlösa, nu har jag fått svar från föreläsaren.
Hon sa att tunnel behövs, men den behöver oftast inte vara lika bred som på en bomsadel eftersom en mjuk bomlös följer böjningen i ryggen när hästen böjer sig. På en bomsadel måste ju tunneln vara lite bredare för att ge utrymme för ryggradens rörelse annars riskerar bossorna att trycka på ligamenten. Med en mjuk bomlös behöver man inte ha lika stor marginal på sidan av ryggraden eftersom den inte åker emot på samma sätt.

Hur går det för er alla?

Jag ligger hemma och är sjuk och jag har jättetråkigt!!! Så uppdatera så mycket ni bara orkar :D:bow:

Jag ligger i 22 mil hemifrån och är sjuk :( Saknar min lilla vita, jag vill ju ut och rida!! Istället är jag här i göteborg och måste fira jul...

Det går ;) Fast nu är allt så stenfruset att man inte kan göra så mycket. :mad:

S har vi börjat rida igen, bara i skritt. Förutom det tömkör vi och går med henne (bara skritt) mycket i backar, enligt senaste klinikbesökets förordningar.
Har ridit henne en gång, första gången hon hade ryttare på nästan 6 veckor. Hon verkade nöjd över att få göra något litet annat emellanåt och var ovanligt pigg (kan vara otroligt lat ibland :grin:)

G har det gått litet uppåt och nedåt med. Funkar hur bra som helst i skritt, trav och tölt (för det mesta). Galoppfattningar från trav går också hur bra och lugnt som helst.
Men när man skall fatta galopp från skritt eller tölt :devil: Det är jääättespännande och sååå svårt tycker lilla pojken, så det far fort iväg i pass istället. :grin: Vi har i alla fall nåt att träna på. :idea:
Idag när jag red G var han otroligt okoncentrerad när vi skrittjobbade (öppna, sluta, skänkelvikningar) och stretade emot. Jag hann redan tänka att det är en sådan här dag igen... Tills vi började tölta och han blev som förbytt. :love: Han jobbade så bra och verkade så nöjd med tillvaron. Inget tjafs, inget håsande :bump:

Det lustiga är ju att av alla våra hästar i haft (3 st, 2 ston och han (= vallack)) så är han överlägset mest stoig. :grin:

Det blev visst en ganska långrandig uppdatering. :angel:

Lägger in en bonusbild på lillpojken ;) (kom just på att han "fyller" 8 år vid årskiftet :eek: Han är kanske inte så liten mer...)

32827534.jpg

Så här såg det ut för några veckor sedan, nu har vi ingen snö alls. :mad:

WOW, din lillpojke har ju VIT svans!!! :eek::love::eek::love:

Min lilla solstråle fick sig en liten tvätt idag, hon såg bedrövlig ut!! Men svansen rår jag inte på.

Jag vill också ha snö!! Jag är trött på leriga ben och lerig svans, och idag (någon har tydligen haft väldigt kul i hagen) lerig mage!!

Nästa vecka ska jag också börja skritta lite efter drygt 5 veckors vila. Längtar nåt så otroligt!

Jag ligger i 22 mil hemifrån och är sjuk :( Saknar min lilla vita, jag vill ju ut och rida!! Istället är jag här i göteborg och måste fira jul...

Usch, stackare. Vi får bilda grupp. "Ryttare med abstinensbesvär mot sjukdom". ;)

Nä men hjälp vad roligt!!! Lova att ta en hel hög med bilder! :D

Just nu har jag ingen röst så jag är extra beroende av internet.

Så fortsätt uppdatera allihopa!! :D

Jag är och hälsar på familjen på Åland över jul, saknar hästarna och sambon (som är hemma och tar hand om katterna) något vansinnigt :(

Eyja är ett litet monster nu för tiden, nu har hon bestämt sig för att vara svårfångad också :grin: Matte är lagom lycklig som får jaga häst åtskilliga varv runt hagen varje gång...

Usch då, jaga är inget roligt.

Och jag som muttrar över att fröken Sol inte behagar komma fram till grinden längre. Dags att börja träna inkallning igen. :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 234
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 975
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 683
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka