Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Är man inte ägare till bilden eller har ägarens tillåtelse att visa bilden så får man inte lägga ut andras bilder, kanske därför hon tar bort dem? Bara en chansning!

Jo, så är det väl. Men så gör de ju överallt på buke. Kolla bara alla shoppingtrådar, där vimlar det ju av bilder som kopieras från olika hemsidor.
Förstår i och för sig att moderatorerna inte hinner med att gå in och ta bort allt som kommer upp hela tiden.

Jo ja vet, det var inte ett påhopp eller så till Niela, :) det var bara ett förslag till varför de försvinner! :)

Jo då det förstår jag. No offence taken. :)

Mest lite allmäna funderingar, min bild försvann ju med. Har aldrig varit med om att bilder försvunnit på något annat ställe på forumet dock.

Har läst lite i tråden om bedömning och började fundera på vad skillnaden är mellan första och andraklass. Självklart fattar jag ju att förstaklass är bättre, men hur mycket är det som skiljer och hur mäter man? Är det totalsumman man går efter, och vad i så fall är skiljegränsen?

Försökte söka både på google och youtube för att få tydliga exempel att jämföra, men det gick precis så bra som det brukar gå när jag ska söka efter något. :angel: Alltså käpprätt åt skogen.

Gissar att det finns en handfull här inne med bedömda ston, är det någon som skulle vilja slänga in lite bilder och berätta lite om dem, vad de fått höga/låga poäng på och lite sånt kanske?

/Elina som tröttnat på att stå och se dum ut när stallkompisarna snackar avel och tävling och nu försöker bilda sig lite. :D

8.0 går gränsen för "första klass". Så 7.99 är alltså "andra klass".
Och det är totalpoängen man går efter. Så en höög ext poäng kombinerat med
medioker ridpoäng kan ändå bli förstaklass osv. :)

De olika momenten har olika "värden" Exteriören är "värd" 40% & ridegenskaper är värd 60%
Tölt är värt hela 15% medans tex skritt bara är värt 4%

Här står alla regler; http://www.feiffengur.com/documents/fizo11e.pdf
Bläddrar du ner till sidan 26 så hittar du hur mkt allt är värt.

Kan visa Randalin's bedömning som exempel:

Exteriör (40%)
Huvud 8 (3%)
Hals-Manke-Bog 8.5 (10%)
Rygg och kors 7.5 (3%)
Proportioner 8.5 (7.5%)
Ben (kvalitet) 8.5 (6%)
Benställning 7 (3%)
Hovar 7 (6%)
Man och Svans 8 (1.5%)
Exteriör 8.03

Ridegenskaper (60%)
Tölt 7.5 (15%)
Trav 8 (7.5%)
Pass 5 (10%)
Gallopp 8 (4.5%)
Spirit 7.5 (9%)
Helhetsintryck 7.5 (10%)
Skritt 7.5 (4%)
Ridegenskaper 7.18
Långsam tölt 7
Canter 7.5

Totalt: 7.52

Efter varje moment har jag skrivit vad det är "värt"
Det bedöms på en skala mellan 5.0-10.0

och lite bilder :)

261810_10150684948585104_738540103_19317251_6585812_n.jpg

263493_10150684949065104_738540103_19317255_6109694_n.jpg

263641_10150684949325104_738540103_19317256_2432277_n.jpg

264105_10150684949645104_738540103_19317258_4434568_n.jpg

261481_10150684950005104_738540103_19317261_7721676_n.jpg

Tack :) jag har planerat att hon ska visas igen 2013, kommande år ska jag rida & tävla henne lite.
Hon var iväg på träning ca 5 månader i våras, från feb till visningen, måste få njuta lite av min häst med :)

KL. (till Elina)

Gränserna för 1:a och 2:a klass försvann för några år sedan.

För att komma in i stambok krävs för ston en total på 7.50 och för hingstar en total på 7.75. Men visst är det ändå totalpoängen 8.0 och över som hägrar för många, lite av den "magiska gränsen". Men som sagt man säger inte 1:a och 2:a klass längre, förutom "hemma i stugorna" då kanske. :)

(Uppdatera mig gärna om jag skrivit fel :))

Senast ändrad:

Boj varför tar du hela tiden bort bilderna jag lägger in?? man ser inte vad det är för märke så det är inge reklam.
Alla andra forum får lägga in bilder så där men inte här inne på islandhästforumet???

Alla sadeltrådar där folk lägger in bilder på olika sadelmärken, då kan man ju få lägga in bilder på olika tränsmärken...

http://www.bukefalos.com/f/faq.php?faq=vb_faq

Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.

Boj/moderator

KL. (till Elina)

Gränserna för 1:a och 2:a klass försvann för några år sedan.

För att komma in i stambok krävs för ston en total på 7.50 och för hingstar en total på 7.75. Men visst är det ändå totalpoängen 8.0 och över som hägrar för många, lite av den "magiska gränsen". Men som sagt man säger inte 1:a och 2:a klass längre, förutom "hemma i stugorna" då kanske. :)

(Uppdatera mig gärna om jag skrivit fel :))

Ja, just det, det är så det är. Det hade jag glömt bort! "Hemma i stugorna" verkar det ju fortfarande pratas mest om 1:a respektive 2:a klass...

Kl*

Skådade snöflingor imorse! Så nu hoppas jag det vill komma mer och lägga sig! Bort med plussgraderna nu till efter Nyår.. Jag vill ha fina julfoton :D

Sen är det sista arbetsdagen idag till på tisdag, ska bli underbart skönt med lite semester! Har inte hagt det på jag vet inte när. Tog pengar istället för semestern iår då vi renovera. Livet är tufft men lyckligt :) Har inte haft tid eller orken att rida medisarna heller. Så ska verkligen passa på nu!

*KL*

Idag blev Fengur undersökt pga hostan. Han har hostat lite onormalt mycket de senaste veckorna och det har varken blivit sämre eller bättre. Vet tyckte allt såg bra ut förutom att han var lite ansträngd långt fram i luftrören. Ingen infektion på G heller så han ska få medicin i 14 dagar som öppnar upp och lindrar i halsen :) Kunde fortsätta rida lugnt, inga väldiga pass, men eftersom han är lika pigg som alltid så tyckte hon att han kunde få hålla igång :)

Känns bra att det inte var nåt allvarligt!

Finns det några här som mot förmodan bor i trakterna kring Ulricehamn och är sugen på ridsällskap framåt våren/sommaren. Är jättesugen på att komma och och miljöträna mina lite, och så är det alltid kul med lite ny natur och ridvägar....

Nu gör jag ett nytt försök nu då med att lägga ut bilden på de jag köpt..Denna gång har jag tagit bilden med min kamera.
Då måste det ju va oki??

Är det inte oki så får du väl ta bort bilden igen men som sagt kan inte tänka mig att det inte är tillåtet.Man tar ju dagligen bilder på utrustning när man tar ridbilder mm.
Bilden vart lite suddig men men man ser iallafall underverket=)

Kommer bli sååååååå snyggt på Jorunn... såg en bild på nätet en isabellfärgad häst som hade just vitt träns och tyckte det var så snyggt.Så nu köpte jag ett eget=)

21dec11017.jpg

Fast att ta en bild av en bild gör det ju inte till din egen...
Har du inte fått hem det än?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 234
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 970
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 683
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka