Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Jisses!! I en kasse?!?

Jag har också förvaringsproblem, rensade ändå som en galning när jag flyttade, men det är fortfarande massa som behöver bättre förvaring. Borde köpa en garderob att ställa in allt i.

Just nu står det mesta i påsar antingen i stallet eller nere i min källare. :o

Tyvärr vet jag inte utan enbart hört och tror, så överlåter någon annan till att svara på din fråga.

Gärna personliga referenser. Hur den är att rida i, levde den upp till förväntningarna, viken modell, bilder på hur den sitter på din häst, hur din häst beteer sig med skillnad från andra sadlar mm. Så mycket du har lust att svara på :)

Jag älskar den, och då ska jag vara ärlig med att jag hade verkligen inga höga förväntningar, jag tyckte den var rätt ful det jag sett på bild. Tycker väl inte den är så supersnygg nu heller, men inte så där gräslig heller.
Jag har en junior, 16.5" den är en G3 med G4 sits. Anledningen till att jag köpte den är att den var kortast, och jag får gott och väl plats. Stallkompisen som har längre ben satt inte bra i den dock.
Har inte så bra bilder, kan fixa det en dag i veckan om du vill.
32823557.jpg

Bild från när jag provred den.

Den ser inte ut att ha så stora stöd, men den känns mycket stabilare än de andra bomlösa jag ridit i. Det är nog olika vad man trivs med, denna ger stödet lite längre ner, eftersom stiglädren är fästa i sadeln. Jag kan ta lite kort, för det är svårt att förklara utan bilder. Men stigläderremmen är fäst uppe under sitsen som vanligt, och sen går den ner till stigbygeln och upp till nederkanten på kåpan. Detta gör att det inte blir lika hårt tryck vid stigläderfästet som det blir om man har vanliga webbers. Det är nog en vanesak mycket, jag tyckte det kändes annorlunda i början men sen hittade jag hur jag skulle spänna dem så att det funkade för mig. Nu tycker jag det är superskönt, det blir stadigt men jag kan ändå röra skänkeln så mycket jag vill. När det tar stopp har jag skänkeln uppe på rumpan typ, och där har man ju ändå inte fötterna. :p Så jag tycker det är skönt.

Största skillnaden på den jämfört med andra sadlar är att jag får en helt annan känsla, jag känner alla ryggrörelser på ett helt annat sätt, minsta lilla rörelse känns direkt. Man måste prova för att förstå. Har ju ridit med bomlöst innan, men jag tycker inte det var samma sak med den, den var mycekt stelare. Och framförallt så kan jag lättare ge vikthjälper. Nu när jag rider i bomsadel så känns det som att jag måste överdriva och rida så jäkla mycket istället för att bara sitta och vinkla lite hit eller dit. Och jag får kontakt!
Jag har mycket lättare att fånga upp tölten när det börjar bli fel takt, och övergångarna känns mycket smidigare.

Och som jag sagt innan, på Godi märkte jag jättestor skillnad redan på provridningen, så jag blev ju bara tvungen att köpa den direkt. Traven var störst skillnad, han verkligen tog i med hela ryggen i traven och han som innan varit en flygande soffa blev nu rätt bra schwung i. Och han bar helt enkelt upp sig på ett helt annat sätt, fick mycket bättre hållning och blev mycket friare i sina rörelser.

Och jag har inte haft problem med höfterna sen jag bytte till denna sadeln. Innan så fick jag ont i höftböjarmuskeln, och det låste sig så jag fick hoppa av och trycka tillbaka benet för att det skulle lossna. :eek:

Kan inte komma på så mycket mer att säga, fråga på om det är något jag har missat som du vill veta.
Jag är hur som helst kanonnöjd!
Det enda jag varit lite skeptisk till är ju att den inte har någon panel för ryggraden, men det blir det ju med padden. Dock så föredrar Sol den paden som inte har någon panel. Så jag brukar variera lite. Har hört lite om huruvida panelen är viktig eller inte på bomlösa, jag har ju helst panel så jag ska försöka fixa till en annan tunnare pad så att jag kan ha inläggen i den istället och se om det passar fröken Sol bättre. :)

Hästar med mycket hovskägg,exempelvis kallblodshästar och vissa ponnyraser, kan få fotskabb, chorioptes. Det är vanligast att man ser detta på vintern.
Nu ska jag tala om varöfr jag helrakar Jorunn en gång för alla

Orsaken är ovanför.

Jorunn står installad och när hon ståd installad med tjock hovskägg hon får TJOCK ooch tät så utvecklar hon väldigt lätt fotskabb eller svampinfektiner i karlleden.

Jag har svårt att hålla henne både torr och ren där då det är en massa hovskägg ivägen.

När jag rakar henne har jag lättare koll på hennes ben lättare att komma åt och göra rent in till huden nu när det är så geggigt och blött ute och hon torkar betydligt fortare i benen som orakad.

Dessutom är det svårt att upptäcka ev svullnader gallor och värme när jag har 1 dm päls mellan mina händer och hennes ben längst in mot huden!

När jag rider blir hon så svettig att svetten rinner nerför bogen och ner på framsidan av benen och svetten kom in på huden och torkade sedan in och detta gjorde så huden vart irriterad.
När jag spolade benen så kom aldrig vattnet ritkigt in till huden för all päls var ivägen.
Nu när hon har bättre kondis så blir hon inte längre så svettig som förr.

Sedan är det också en kosmetisk fråga=).. det är snyggare att raka även benen tycker jag än att ha pudelben=)

Sen att man inte får tävla med helrakade ben har jag aldrig sett i någon regelbok. jag läste nyss FIPO och hittade i inge om de.

Dessutom så tävlar jag på sommaren och då rakar jag inte min häst så även om det är förbjudet så är det inge jag drabbas av.:)

Som de flesta säger så rakar alla vi av olika orsakeroch ingen skall behöva få kommentarer om att det är fel för det är det inte.

Ja då är det illa om din häst får sådana problem, se även över hagen då den ofta är boven i dramat. Små hagar blir leriga fort, vilket inte ses med blida ögon hos de som inspekterar stallar och ger dessutom tydligen dessa fotskabbs problem. Fast i alla ära så har jag aldrig träffat någon islänning med dessa problem tidigare, ja förutom din nu då annars är de mer för tinker, irish cob osv medan islandshästen har klarat sig väldigt bra från sådant.

Vi hade t.o.m två tinkrar med fotskabb i en lerig hage och ingen av dom andra hästarna smittades. Ingen annan häst i stallet heller fast dom reds i samma paddock och stod i samma stall.

+ Niela

Ja, är sjukt imponerad av mig själv. :D Jag har använt två stora backar (typ IKEAs största) till förvaring och allt har knappast fått plats, men nu har jag ingen användning för dem. :eek:

KL.
Nu har vi ääääntligen fått snööö! Så killarna fick springa av sig lite..
dsc_9388_179855589.jpg

dsc_9413_179855673.jpg

dsc_9501_179856253.jpg

dsc_9504_179856336.jpg

dsc_9675_179856882.jpg

Medans min tjej bara gick i hagen och hade det mysigt :)
dsc_9702_179857434.jpg

/tessan

Åååh, sånt där vill jag också ha!!!

Enda fördelen med vårt väder är att det fortfarande är någorlunda varmt när solen är framme.

Jag älskar den, och då ska jag vara ärlig med att jag hade verkligen inga höga förväntningar, jag tyckte den var rätt ful det jag sett på bild. Tycker väl inte den är så supersnygg nu heller, men inte så där gräslig heller.

Hehe precis min tanke, men är den så skön som alla säger både för häst och ryttare så får det överväga.
Jag har en junior, 16.5" den är en G3 med G4 sits. Anledningen till att jag köpte den är att den var kortast, och jag får gott och väl plats. Stallkompisen som har längre ben satt inte bra i den dock.
Jag har inte långa ben och funderar på en 16 eller 16,5" men helst en G4 om det gick att fixa, men G3an med G4 sits är alltså ändå kortare?
Har inte så bra bilder, kan fixa det en dag i veckan om du vill.
32823557.jpg

Skulle vara snällt men inget du måste göra för min skull då jag ändå inte ska ha sadel än. Tänkte köpa en som jag kunde ha till medryttarhästarna (med ägarens tillåtelse såklart) som jag sen också kunde ha till min egen när det blev dax men fick förklarat för mig att den anpassar sig väldigt efter en häst så då vågar jag inte riskera det efter som det blir en "inridnings sadel". Så då får det hellre vänta.

Bild från när jag provred den.

Den ser inte ut att ha så stora stöd, men den känns mycket stabilare än de andra bomlösa jag ridit i. Det är nog olika vad man trivs med, denna ger stödet lite längre ner, eftersom stiglädren är fästa i sadeln. Jag kan ta lite kort, för det är svårt att förklara utan bilder. Men stigläderremmen är fäst uppe under sitsen som vanligt, och sen går den ner till stigbygeln och upp till nederkanten på kåpan. Detta gör att det inte blir lika hårt tryck vid stigläderfästet som det blir om man har vanliga webbers. Det är nog en vanesak mycket, jag tyckte det kändes annorlunda i början men sen hittade jag hur jag skulle spänna dem så att det funkade för mig. Nu tycker jag det är superskönt, det blir stadigt men jag kan ändå röra skänkeln så mycket jag vill. När det tar stopp har jag skänkeln uppe på rumpan typ, och där har man ju ändå inte fötterna. :p Så jag tycker det är skönt.

Låter bra!

Största skillnaden på den jämfört med andra sadlar är att jag får en helt annan känsla, jag känner alla ryggrörelser på ett helt annat sätt, minsta lilla rörelse känns direkt. Man måste prova för att förstå. Har ju ridit med bomlöst innan, men jag tycker inte det var samma sak med den, den var mycekt stelare. Och framförallt så kan jag lättare ge vikthjälper. Nu när jag rider i bomsadel så känns det som att jag måste överdriva och rida så jäkla mycket istället för att bara sitta och vinkla lite hit eller dit. Och jag får kontakt!
Jag har mycket lättare att fånga upp tölten när det börjar bli fel takt, och övergångarna känns mycket smidigare.

Jasså, kul! Hört att det är lättare för hästar att bygga ryggmuskler med (bra) bomlösa. Men med en korrekt anpassad bomsadel borde det ju inte vara en skillnad? Just det som du skrev om vikthjälperna går lättare fram är jätteviktigt för mig då jag i princip bara rider med "känslan" och vill att hästen ska kunna uppfatta små små hjälper.

Och som jag sagt innan, på Godi märkte jag jättestor skillnad redan på provridningen, så jag blev ju bara tvungen att köpa den direkt. Traven var störst skillnad, han verkligen tog i med hela ryggen i traven och han som innan varit en flygande soffa blev nu rätt bra schwung i. Och han bar helt enkelt upp sig på ett helt annat sätt, fick mycket bättre hållning och blev mycket friare i sina rörelser.
Häftigt, hört många som sagt liknande. Det är alltså samma sadel som du nu har till Sol? Kände du att den anpassade sig efter henne snabbt och sitter bra?

Och jag har inte haft problem med höfterna sen jag bytte till denna sadeln. Innan så fick jag ont i höftböjarmuskeln, och det låste sig så jag fick hoppa av och trycka tillbaka benet för att det skulle lossna. :eek:
Har också problem med ett knä så med rätt sadel och stigbyglar borde det kanske bli skönare :)

Kan inte komma på så mycket mer att säga, fråga på om det är något jag har missat som du vill veta.
Jag är hur som helst kanonnöjd!
Det enda jag varit lite skeptisk till är ju att den inte har någon panel för ryggraden, men det blir det ju med padden. Dock så föredrar Sol den paden som inte har någon panel. Så jag brukar variera lite. Har hört lite om huruvida panelen är viktig eller inte på bomlösa, jag har ju helst panel så jag ska försöka fixa till en annan tunnare pad så att jag kan ha inläggen i den istället och se om det passar fröken Sol bättre. :)

Tack :bow: Uppskattade tiden du tog för att svara. Även om det nog inte blir något köp förren 1,5 år. Då kankse den även har förbättras ytterliggare :)

Det smittar inte på så sätt, utan hästen måste ha en predisposition för det och i allmänhet så har inte islandshästen sådan problem. Men självklart verkar det finnas undantag. Samma gäller pälslöss, alla hästar får inte detta trots att andra individer i flocken har det.

Ja då är det illa om din häst får sådana problem, se även över hagen då den ofta är boven i dramat. Små hagar blir leriga fort, vilket inte ses med blida ögon hos de som inspekterar stallar och ger dessutom tydligen dessa fotskabbs problem. Fast i alla ära så har jag aldrig träffat någon islänning med dessa problem tidigare, ja förutom din nu då annars är de mer för tinker, irish cob osv medan islandshästen har klarat sig väldigt bra från sådant.

Nja illa å illa är det inte, problemena är borta iom att jag rakar benen.. Hon har även haft detta i stooora hagar räcker 30 hektar för dig för att den skall kallas stor motro??

Alla hagar blir geggiga vid in och utgången och det är där hästarna står större delen av sin tid i hagen eftersom de vet att där kommer fodret=)

Så problem med leran har vi nog alla nu stor som liten hage!

Jorunns hage är inte super liten den har gräs men inte står hon där för de utan i leran:grin: Får väl försöka prata vett med henne=)

Jag har mött islandshästar med dessa problem förr bara kliva in i en hage med 2 åringar och lyfta p åtassarna och känna efter så har en eller flera en massa skroft i karlledarna.

Men det är ingen som märker detta då de flesta som sagt inte hanterar sina 2 åringar för de ska ju va hästar och busa och leka hela dagarna:grin:

Och nu är vi där igen.. åhh islandshästar har aaaldrig några problem bara andra raser.. nåväl jag har väl ett missfoster till islandshäs då.. vem vet kasnke är det Jorunn själv som vill va en liten minikopia av en tinker nu då eftersom de är dom som tydligen får detta skit=)

Nåväl problemet löstes mkt enkelt iom att jag helrakade benen=)

Nej, G4 (dressyrmodellen) är kortare än G3 (som är lite mer mot allround) men det är bara junior som finns i 16.5", de andra görs i 17 och uppåt. Därför är min kortare, för att den är junior. :idea: Hade man jämfört 17" så hade G4 varit lite kortare än G3.
Jag vet inte om det går att få G4 i junior. Går säkert att kolla upp.

Anledningen till att jag har en G3 är att den är anpassad för att funka på en överbyggd häst, som ju Godi var och det var ju honom jag köpte den till. En G4 skulle inte funka på honom, tyngdpunkten skulle bli helt fel.

Och G4 sitsen är helt enkelt för att det ska bli lite snyggare och stilrenare. En ren estetisk fråga alltså.

Ang. att den anpassar sig så kan jag tänka mig att det blir så ja. Sadelhängaren hängde lite snett och då kunde jag se att sadeln hade vridit sig, men jag kunde vrida tillbaka innan jag la den på hästen och det kändes som att det höll sig bra.
Jag upplevde dock inget problem med passformen till Sol, det är samma och de har egentligen inte alls lika ryggar. I början kunde jag tycka att den lyfte lite precis baktill, men det rättade till sig så fort jag spände sadelgjorden och syntes inte alls när jag red. Nu har jag faktiskt inte tänkt på det, så jag gissar att den har rättat sig efter henne nu då. Ska kolla imorgon.

Hittar man en riktigt bra bomsadel som ligger perfekt så tror jag inte det är någon skillnad, jag kan se det från två håll: 1. den bomlösa är så otroligt följsam så det kan ingen bomsadel ens med flexibom slå, därför låter den musklerna jobba med minsta möjliga motstånd och ger större rörelsefrihet. 2. tryckfördelningen blir inte lika bra på en bomlös som på en bomsadel även om de bra bomlösa idag är i en helt annan liga när det gäller stötdämpning mot förr.

Jag kan ju bara tala för min egen del, och Godi var totalt urholkad bakom bogen när han hade bomsadel pga att det var svårt att hitta en som passade mer än ett par månader och det blev ett litet tryck som kom smygandes hela tiden och gjorde att han aldrig hann muskla sig när han fick en ny sadel. Nu hade ju han ganska svår rygg, väldigt kort och dessutom överbyggd men spikrak, fast i framåtlutning. :o

Kan inte säga så mycket om hur det blev med denna bomlösa eftersom han inte hann ridas så mycket med den, men han har haft bomlöst förr och varit mycket finare i ryggen då.

Kan faktiskt inte hålla med om detta med att de står i leran. Vi har också lera vid ingången och vid en smal passage som dessutom är i en liten svacka så där blir extra blött.
Men de står inte i leran, även om de ofta står vid grinden så går de inte så nära att de står i leran. Resten av hagen är ju rätt blöt den också, men inte sådär lerig så de sjunker ner.
Jag har inte träffat många hästar som vill gå i leran, eller som går i leran frivilligt, utan de flesta går bara ner där om det är något som drar dem dit.

Däremot tycker jag att det är väldigt vanligt att man ser hästar som står själva som står i leran vid grinden. Varför vet jag inte, men bland de hästar som jag sett som står själva är det snarare regel än undantag att de står i leran så fort man går förbi.

Ja när alla berättar hur deras hästar är dessto mer kommer sanningen fram Jorunn ÄR en utomjording haha.

Hon har alltid stått mest vid in och utgången alt runt hösilagebalen i hagen vilket det också där är lerigt!
Även när hon gick på lösdrift de andra i flocken stod låååångt borta och betade men hon stod mest för sig själv nära ingången och eftersom hon även älskade att rymma gjorde hon ju de ett par gånger om dagen och lämnade flocken helt och gav sig ut på nya äventyr=)

Samma sak när man ska beta med henne på våren ni ska ju inte tro att hon går dit gräset är som högst och tjockast nej nej hon ska så klart stå där gräset är 2 cm högt och glest.

Knäpphäst men men älskar henne lika mkt för de=)

Alltså ingen av våra unghästar har haft karledsproblem, hovskägget är ett skydd för hästen men kan naturligtvis bli en fälla i de fall man har riktigt taskiga hagar. Inte heller står våra och häckar framför grinden till hagen, gör dom det så bör man kanske titta på vad som föranleder detta. Ofta är det så att de har så tråkigt i sin hage, och då står de gärna still på samma ställe. Det har jag bara upplevt när en av mina hästar tvingades gå ensam i hagen under en övergångsperiod, och bredvid sina kompisar. Då stod hon på samma fläck, likaså hennes hagkompisar som inte vek från flockledarens sida.

I övrigt som visiteras unghästarna dagligen så i de fall några karledsproblem hade uppstått, så hade de upptäckts där.

Alla hästar jag under alla år har betat går också till det kortare gräset, eftersom det är nytt och färskt är det oftast godast, så nej någon utomjording har du nog inte. Om nån av mina hästar skulle hänga i lera vid grinden eller rymma ifrån flocken flera gånger om dan skulle jag ta mig en ordentlig funderare på hur bra hästen trivs. Och då menar jag inte hur mkt rakad den är, hur många täcken den har, osv utan se till att den verkar trivas i hagen med sina kompisar! För din häst går väl inte själv?

Som sagt de flesta har geggiga hagar idag när det är så mjukt och regnigt ute så återigen det spelar ingen roll om du har stor hage eller ej hästar trampar upp tyvärr.

Och ytterst få har hagar under vintern på 30 hektar utan de flesta´kanske har en hage på 1-3 h till 10 hästar och då blir det gegigt.

Och du hakar verkligen upp dig på att min häst går själv och skyller allt på de.. När jag skriver att Jorunn även är likadan när hon går på lösdrift.
'Inse att alla hästarna inte är hästar som står och betar 24/7 och alltid leker och far runt i hagarna hela tiden.
Inse att vi tycker olika här.. du hatar när folk har sina hästar själva de respekterar jag men snälla respektera att andra inte tycker som du och att andra faktiskt tycker det är oki att ha hästarna själva!

Och vi delar inte heller samma åsikt om hovskägg... jag anser och på min häst är det bättre att inte ha hovskägg. Och du anser att man bör ha hovskägget kvar..
Ja låt oss göra som vi själva vill utan att någon skall anklagas för att göra fel=)

våra häsatr är glada och lyckliga och det är väl de som är det viktigaste??=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 970
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 680
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka