Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

*KL*

Red båda hästarna under helgen, både lördag och söndag :) Men shit va sliten jag blir av att hålla på, det märks att det händr saker i kroppen med bäbis i magen.

Igår blåste det isvindar så det fick bli overall på till stallet. Tog med mig Fengur och vovve en tur i skogen, men jag kan ju säga att det är spännande att vara gravid (=kissnödig hela tiden) och vara ute och rida i skogen klädd i overall. Tillslut resulterade det i en kisspaus inne i skogen och det var inte bara bara med overall :crazy: Ibland önskar jag att jag var man....:cool: Men det gick bra och vi kunde fullfölja vår ridtur i det fina vädret :)

Sen tog jag med Laukur till ridbanan. Prövade Erlingurs tips att ha viktboots på bak för att hjälpa honom med tölttakten och det funka! Vi töltade faktiskt några steg!!! Inte bara ökad skritt utan tölt :D :love: Duktiga bäbishäst!
Trodde inte jag skulle hinna nå målet med att få till mer riktigt tölt innan nyår, men det kanske går ändå :)

Ja, det är superkul :) Särskilt när dom är så olika och på så olika nivåer. Jag utvecklas mycket som ryttare genom att ha båda :)
Visst, ibland är det svårt att få tiden att räcka, men Laukur är ju bäbis och behöver inte gå så många dagar i veckan.

Snart är magen så stor så jag inte vågar rida Laukur längre förrän bäbis kommit ut, sen kommer väl gränsen med Fengur också. Gissa om jag kommer få spel! Jag har aldrig haft nåt längre riduppehåll i hela mitt ryttarliv :p Får skicka ut sambon på Fengur ibland och träna Laukur från marken :)

Länge sen jag skev här... Men kära nån, varför hoppar ni på Niela, vill hon ha sin häst helklippt så låt henne, det är ju knappast något som skadar hästen, dessutom så växer ju pälsen ut igen.

Jag har själv mina hästar helrakade, de står i varmstall, och jag rider för det mesta i ridhus, som också är värme i. Det hade aldrig funkat men all islandshäst päls, hur söta de än må vara i sin päls så är det inget som funkar för mig. Dessutom när Örn är exem häst, så är det så mycket lättare att ha honom helrakad, då han förut haft lätt att få svamp infektioner. Han drabbades dessutom för ett tag sen för någon hud bakterie, något jag aldrig hade upptäckt om han hade haft all päls.

Jag liksom Niela står också i storhäst stall, och förstår att hon vill raka bena på sin häst då hon lindar, de blir inte lika snyggt att få det jämt med all fluffig isis päls.

Så snälla ni, kan inte denna diskution hur vidare man vill klippa sin häst sluta här och nu !!? Och detta forum kan åter gå till en trevligare ton..

Tack! Det är min egen design och märket heter Fager :) Jag älskar det bruna lackade också och ska göra en islandsversion av det senare tänkte jag.

Va har du gjort de själv?? något man kan komma köpa ute i butik sen eller kan man köpa de av dig idag??

=)Imponerande=)

KL

Idag red jag i min grannes ridhus för första gången.
Randalin tyckte det var lite läskigt i början, men sen lugnade hon ner sig & gick & frustade.
Underlaget var väl kanske inte det bästa då det är anpassat till hopphästar, det är havs-sand & något gummi i har jag för mig.
Det kändes ganska "tungt" att rida i, men det kan ju vara skönt att rida i ett ridhus överhuvudtaget någon gång ibland :)

Har även longerat Kristall ett kort pass idag, igår var första gången vi red ut med honom och det gick jättebra! Han gick både före, efter & jämte Randalin & tyckte det va riktigt skog att springa lite i skogen :) kul med unghästar!

Åhh idag red jag och en i stallet ut och fyyyy baljan vad fint det är ute nu när snön har kommit och ligger på trädena=)

Bara njuta så länge de varar ska väl töa bort lagom till helgen..blääää

Kompisen red barbacka och varken jag jorunn eller kompisen hann reagera förrens hon låg på backen då hennes häst vart rädd och gjorde en suuperfin piruett:D
Ingen skada skedd tack och lov=)

Idag testade jag någe nytt min sadel är ju så stenhård för min rumpa=( så jag tyestade och ha en gelépadd som på ena sidna är klibbig och andra sidan i tyg. Så hade tygdelen uppåt så jag satt påden.

Jösses vilken skillnad det vart.. satt som en sessa:love: nu känns det inte lika akut att köpa ny sadel. Nu kan jag fortsätta jobba några lördagar till sen så kan ajg köpa en sadel för 30 tusen utan problem.
Så då ska jag leta i lugn och ro efter en sadel som passar hästen och mig som ett smäck.Och tar de 3 år att hitta den så får de ta 3 år=)

Har iaf hittat ett hästtäcke som jag bara måste ha, ett shire vintertäcke i rött som byter färg beroende på hur du viker tyget:love:

Men först måste jag köpa ett skååååp, har växt ur min sadelkamamren med alla mina täcken och ridtäcken och schabrak haha

All min utrustning får nog plats i EN Ikea-kasse. :D Skickade med nästan allt stallbohag när jag sålde gammelvalacken, har nu en enkel uppsättning av allt, mycket praktiskt men kanske inte så varierande, haha.

Det jag tror många missar med dina inlägg Niela är att du ofta har glimten i ögat. ;)

REIN: Ja, men ha tålamod, ni får nog några flingor innan våren! :angel:

Va har du gjort de själv?? något man kan komma köpa ute i butik sen eller kan man köpa de av dig idag??

=)Imponerande=)

Jag har designat dom ja men inte tillverkat dom :) Det låter jag dom skickliga sköta. Kommer enbart säljas av återförsäljare då jag har mitt "vanliga jobb" att hinna med också :) Men ja det ska bli spännande och se var det står om ett år. Kommer finnas bl.a på GHS och Falsterbo är bestämt :) Superskoj verkligen! (Kolla min profil så hittar du till hemsidan där de första produkterna finns)

Alltså detta handlar inte om att man inte får klippa sin häst:rofl: Jag åker runt och klipper hästar "på beställning" så jag skulle aldrig säga att man inte bör/får/kan klippa islandshästar för att de "svettas" och för det mesta svettas de inte ner till kotorna.

Som jag sagt tidigare bör man inte klippa hästens ben då det är mycket större risk för mugg och rasp då man tar bort hästens skyddshår på benen(hovskägg osv).

Man får ju inte tävla med klippa ben heller så det säger ju en hel del så varför ska man då klippa benen?

Att helraka kroppen är något helt annat speciellt när nu Thengill hade regnskållor då jag tvingades till detta annars hade jag aldrig helklippt denna vinter.

Visst, jag skulle aldrig raka så, men i Nielas fall tror jag inte det gör så himla stor skillnad, hon står väl på box som säkert hålls efter och mockas ordentligt och ute gick hon väll i grushage, vilket inte borde bli såå himla lerigt.

Åh du får rida där alltså? Lyx!

Synd det var ett sånt underlag, men det är ju jättebra för att stärka tölten i med korta pass iaf :)

All min utrustning får nog plats i EN Ikea-kasse. :D Skickade med nästan allt stallbohag när jag sålde gammelvalacken, har nu en enkel uppsättning av allt, mycket praktiskt men kanske inte så varierande, haha.

Det jag tror många missar med dina inlägg Niela är att du ofta har glimten i ögat. ;)

REIN: Ja, men ha tålamod, ni får nog några flingor innan våren! :angel:

Ha ha ÄNTLIGEN inser en att det är just vad jag har:banana::bump: Glimtem i ögat är alltid där hehe.
Och ska erkänn att jag vet oftast vilka "knappar" man ska trycka på för att få lite liv här inne bland alla höns:D

Ja jag är en äkta pryl svårt å säga bög när jag är tjej jag får väl kalla mig själv för prylflata haha.
Mjo jag bara älskar prylar och de avspeglar sig rätt bra på hästen men även i hemmet..
När jag flyttade sist så slängde jag hela mitt förra hem en tv var som hängde med mig in i det nya boet.Resten köpte jag nytt:o:D

När jag sålde allting till mitt hbl som inte passade Jorunn insåg jag hur jäkla mkt saker jag hade.. Familjen som köpte allt rubbet fick knappt plats i allt i deras minibuss.
Det var täcken, sadlar träns hagpinnar tråd elagrigat benlindor skrittäcken ja allt möjligt som man köpt på sig under 15 års tid=)

Nu i helgen insåg jag att jag börjar få lite väl mkt saker när jag tittade runt isadelkamamre...Hmm Niela få se här 1 sadelkamamre och 2 som delar den andra tjejen har 2 sadlar hänger och en stor gul gekås påse med saker i.Resten är mina saker som ligger på ställen som igentligen är hennes plats:o
Så skåååp till mig skall inhandlas=)

Åh du får rida där alltså? Lyx!

Synd det var ett sånt underlag, men det är ju jättebra för att stärka tölten i med korta pass iaf :)

aah dom har inte bestämt vad det ska kosta ännu, men min granne sa att jag gärna fick provriden vilken dag jag ville :) & jag rider ju oftast på förmiddagarna så jag "stör" ju ingen.

Vet du hur det är med sånt underlag, med leder & liknande?
Kan det vara risk för inflammationer pga underlaget? när det är så mjukt, "tungt" & "djupt"?

Eller om någon annan vet?

Vad vill du veta? Jag kan nog svara på det mesta. :)

Gärna personliga referenser. Hur den är att rida i, levde den upp till förväntningarna, viken modell, bilder på hur den sitter på din häst, hur din häst beteer sig med skillnad från andra sadlar mm. Så mycket du har lust att svara på :)

Jag har designat dom ja men inte tillverkat dom :) Det låter jag dom skickliga sköta. Kommer enbart säljas av återförsäljare då jag har mitt "vanliga jobb" att hinna med också :) Men ja det ska bli spännande och se var det står om ett år. Kommer finnas bl.a på GHS och Falsterbo är bestämt :) Superskoj verkligen! (Kolla min profil så hittar du till hemsidan där de första produkterna finns)

Helt klart intressant... prylgalen som jag är så var ju detta träns bara ett måste såå snyggt=)=)=:love: Jorunn kommer bli galet fin i det ju)=

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 970
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 680
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka