Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Vad fin hon har blivit!!

Får man gissa att överbyggdheten försvunnit nu när hon blivit så fin i hullet? ;)

Nemen Gud, jag vill också ha så där mycket snö. :love: Här är det bara regn, regn och lite till regn... Börjar bli lite väl grått och tråkigt för min smak!

Jag har en bomlös sensation.
Mina bilder går visst inte att ladda upp, men kan försöka skicka via facebook om du vill.

Har även en sån sadelgjord med rullar från hööks, den har rätt många år på nacken, men du får gärna testa den med. Vet inte om de utvecklat den mer nu, den jag har tycker jag att spännena hamnar lite utanför så de ligger emot hästen. Tycker nästan det ser ut som att problemet är kvar på de bilder jag sett av den nya, men det kan ju säkert Gullan eller någon annan uttala sig om bättre.

Du får jättegärna komma hit, hade varit superkul! Jag räknar med att vi ska vara igång i alla gångerter i februari också, så det passar bra för vår del. :)

Sambon och jag var ute och hälsade på Rigel igår.

Blev en kort promenad. Han var på bushumör och verkligen på hugget! Kul då han varit seg och loj i sin växtperiod men nu börjar han bli väldigt jämn och fin i kroppen. Så antar energin kommit tillbaka. Började tölta bredvid mig vilket han knappt visat sedan han var föl och då är han ändå lite av en "naturtöltare". Hört många som är så att dom i princip bara töltar som små sen väljer traven/grisepass som unghästar, någon som har en förklaring? Har det med att göra att kroppen växer så det blir svårare att sätta in tölten för vissa?

Sen var jag ju tvungen att testa pannbandet såklart :) La bara över själva huvuddelen och nosdelen av storhästtränset för att se. Det kommer passa honom grymt bra som stor! Dock ej det tränset...

IMG_0711.jpg

:love:

Jag har haft problem med hennes sadelläge alltid. Även när hon var så här snygg...
kvext0724.jpg

Så den enda sak jag kan hoppas på är att mammatiden gjort att hon breddat sig lite. Hennes rygg är ju spolformad så allt åker fram, det finns inget som tar emot/stoppar fram. O jag har testat alla möjliga sorters antiglidaddar under.

Så jag har inga större förhoppningar om att viktnedgång löser problemet... Tyvärr! Önskar det vore som du säger!

Har du provat en stoppgjord? Fungerar alltid för mig pa alla möjliga sorters hastar!
Har aldrig upplevt att hästen haft någon obehagskänsla av det!

Senast ändrad:

Nej tyvärr inte hon är ju överbyggd och de sitter ju i skelettet och inte i hullet.
Hon har ju kortare framben det är därför pluss inge manke.. men visst blir hon mindre överbyggd nu är förr eftersom hon numera inte har 50 kilo fett på baken haha=)

Jag har en bomlös sensation.
Mina bilder går visst inte att ladda upp, men kan försöka skicka via facebook om du vill.

Har även en sån sadelgjord med rullar från hööks, den har rätt många år på nacken, men du får gärna testa den med. Vet inte om de utvecklat den mer nu, den jag har tycker jag att spännena hamnar lite utanför så de ligger emot hästen. Tycker nästan det ser ut som att problemet är kvar på de bilder jag sett av den nya, men det kan ju säkert Gullan eller någon annan uttala sig om bättre.

Du får jättegärna komma hit, hade varit superkul! Jag räknar med att vi ska vara igång i alla gångerter i februari också, så det passar bra för vår del. :)

Lägg gärna ut bilden här sen när du kan:)

Jaså har du med en sån, hur tycker du att den är?
Frågan är om det är din sadel då eller sadelgjorden som hindrar din sadel från att glida fram:idea:.

Jag tror jag förstår lite vad du menar med spännena men jag upplever inte det som något problem man får justera så de inte ligger på hästen bara.
Det överväger lätt att sadeln ligger så stilla:love:

ett tips till är att spänna sadeln löst först dvs alltid med 1-2hål hårdare i den främre stroppen, sedan gå med hästen första biten så att sadeln "lägger sig tillrätta" sedan spänner jag den ordentligt och hoppar upp då ligger den där den ska hela turen.
Och har alltid 1-2hål kortare framtill även när den är hårt spänd.

Kul hittade en gammal bild på Jorunn hehe nog har de blivit häst av köttbullen =)

Jorunnuppstlldstrck.jpg

Strecket ovanför henne har jag ritat dit själv en gång då jag ville på ett amatörvis kolla hur mkt överbyggd hon då va=)

Mellan de två bilderna du la upp så ser jag snarare en Mysig islandshäst med vinterpäls och så en tråkig helrakad(varför man nu behöver raka kotorna det förstår jag verkligen inte) ponny som ser ut att vara knoppad och som ägaren försöker göra om till en minivariant av ett halvblod av någon anledning???

Varför inte bara älska Islandshästen för vad den är utan att försöka göra om den till en annan ras:cry::confused:

Och om nu hon är så himla fin och går så bra hela tiden, varför kan du inte stå för det genom att visa bilder i så fall det tycker jag är himla löjligt.

Folk tror ju inte att det är så himla bra som du får det att låta när man inte ens får se en bild.:confused:

Vill inte vara taskig men det finns ju en gräns för allt...

Mellan de två bilderna du la upp så ser jag snarare en Mysig islandshäst med vinterpäls och så en tråkig helrakad(varför man nu behöver raka kotorna det förstår jag verkligen inte) ponny som ser ut att vara knoppad och som ägaren försöker göra om till en minivariant av ett halvblod av någon anledning???

Varför inte bara älska Islandshästen för vad den är utan att försöka göra om den till en annan ras:cry::confused:

Och om nu hon är så himla fin och går så bra hela tiden, varför kan du inte stå för det genom att visa bilder i så fall det tycker jag är himla löjligt.

Folk tror ju inte att det är så himla bra som du får det att låta när man inte ens får se en bild.:confused:

Jag kan hålla med om att hon "klagar" väldigt mycket på den häst och ras hon faktiskt skaffat sig, något jag nog aldrig kommer komma under fund med.
Men att hel raka hästen och hur man rakar är upp till var och en, det tycker jag man inte skall behöva klaga på, spela roll vad det är för ras det är VARFÖR man rakar som har betydelse. Sedan att man rakar ner till kotorna är en smaksak inget som dödar hästen precis.

Detta med att visa ridbilder, alla har inte tillgång till en kameraman, om nu hästen går bra eller ej, so what låt henne få skriva det då.

Vill inte hålla på att försvara någon då jag själv har reagerat starkt på Nielas många inlägg och har väl kanske inte heller förstått varför hon har islandshäst, dock finns det vissa saker som folk reagerar på som jag tycker är lite onödigt, det känns som att ALLT hon gör blir fel.

:)

Senast ändrad:

Nej tyvärr inte hon är ju överbyggd och de sitter ju i skelettet och inte i hullet.
Hon har ju kortare framben det är därför pluss inge manke.. men visst blir hon mindre överbyggd nu är förr eftersom hon numera inte har 50 kilo fett på baken haha=)

Ok, tyckte hon såg rakare ut nu, men det går ju inte riktigt att se så från sidan.
Men helt klart hjälper det ju att bli av med krockkuddarna där bak :p Borde ha gjort skillnad på ett par cm i alla fall. :)

*kl*

Kameran var med till stallet här omdagen, men ja, det går ju inte att få några vettiga kort på två tokpojkar till hästar! haha!

DSC_1410-1.jpg

DSC_1406.jpg

Här tror ja dom skrattar åt mig ;)
DSC_1398.jpg

Tokpojkarna!
DSC_1396.jpg

Senast ändrad:

sorry för bildbomd! :o

I fredags red jag Odinn för första gången på flera månader! :love:
Får skritta igång honom nu, och det kändes för jäkla bra i Fredags när vi gav oss ut.

Han gick med en energisk skritt, med långa avslappnade steg, halsen var lång och låg och han var så avslappnad. Tittade åt sidorna, rörde halsen väldigt mycket och var så glad att få komma ut.

Han var rätt pigg så han ramla in i trav en gång, och OJ vilken skillnad det var där. Sen vet jag inte om det bara var en engångsförteelse men då kändes de jäkligt bra i alla fall.

Han lixom bara tog ett kliv in i traven, och den var så sansad, balanserad, lugn och avslappnad. Det var lääääänge sen jag kände en sådan trav på honom! :love:

Så nu hoppas vi att han håller sig hel!! :D

Två betande Kompisar!
DSC_1156.jpg

( att de är taget den 10 December är lite svårt attt se, haha! :D )

Senast ändrad:

Lägg gärna ut bilden här sen när du kan:)

Jaså har du med en sån, hur tycker du att den är?
Frågan är om det är din sadel då eller sadelgjorden som hindrar din sadel från att glida fram:idea:.

Jag tror jag förstår lite vad du menar med spännena men jag upplever inte det som något problem man får justera så de inte ligger på hästen bara.
Det överväger lätt att sadeln ligger så stilla:love:

ett tips till är att spänna sadeln löst först dvs alltid med 1-2hål hårdare i den främre stroppen, sedan gå med hästen första biten så att sadeln "lägger sig tillrätta" sedan spänner jag den ordentligt och hoppar upp då ligger den där den ska hela turen.
Och har alltid 1-2hål kortare framtill även när den är hårt spänd.

Jag är kanonnöjd och jag är rätt säker på att det inte är sadelgjorden, för den ligger i en låda i min källare :angel::D
Använder en formigagjord och har ridit med flera "vanliga" gjordar. Sen har jag även en förmåga att spänna gjorden på tok för löst, så att man lätt får in en knuten näve emellan och kan se rakt igenom under magen när det är som värst. Och trots detta så ligger sadeln blick stilla, utan några specialpaddar. Så jo, jag vågar nog säga att den ligger otroligt bra, och det gjorde den även på Godi, även där utan paddar och utan någon anti-glid specialutrusning.

Sadeln är jag kanonnöjd med om det var den du frågade om. Jag pratade ju med hon som sålde barefoot och hon tyckte att sensation var en bättre sadel, så jag testade den först och åkte hem med sadeln direkt. Ingen tvekan om saken, första gången Godi travade ordentligt utan att dra benen i marken och den låg blickstilla från första ritten, inga ruggade hårstrån eller något sånt.
Och för min del så är det den första sadel som jag inte får ont i höfterna av, jag har ridit i den i flera timmar utan problem. Så otroligt skönt!!
Sol märker jag inte lika stor skillnad, har i och för sig bara testat med andra sadlar 3 gånger. Och då är skillnaden mest för min del, jag har lättare att känna av och ge finare hjälper och små justeringar i takten, vilket jag har svårt med i bomsadlarna.

Jag har velat lite fram och tillbaka om jag skulle ha en bomsadel till Sol som är såpass ung, men har faktiskt kommit fram till att denna sadeln är bäst för oss båda. Jag vet att den ligger bra, inget som klämmer och jag sitter jättebra i den. Och eftersom jag inte märkt någon skillnad på Sol när jag ridit med bomsadel så känns det som att hon gillar den också.

Vilka underbara bilder!!!

Skönt att få sätta igång, hoppas att det går bra med honom nu så han får komma igång ordentligt.

Vill inte hålla på att försvara någon då jag själv har reagerat starkt på Nielas många inlägg och har väl kanske inte heller förstått varför hon har islandshäst, dock finns det vissa saker som folk reagerar på som jag tycker är lite onödigt, det känns som att ALLT hon gör blir fel.

*delvis kl*

Jag håller helt och hållet med dig, och det är pinsamt hur folk tror att de kan kläcka ur sig vad f*n som helst bara för att det är internet och inte verkliga livet. Behöver somliga verkligen en hackkyckling? De flesta är jag hel säker på att skulle vara betydligt försiktigare med att yttra sig om de stod öga mot öga med personen de klankar ner på, på internet. Jag hoppas det faktiskt, annars är det bara att konstatera att folk är vidriga...

Min poäng: Har man inget snällt att säga ska man inte säga något alls, och även om det är ett diskussionsforum betyder det inte att man behöver spy ur sig precis allt man tänker. Personangrepp är liksom inte okej, även om man tycker att personen har FELFELFEL. Jag tycker i alla fall att det är bättre att vara tyst när man märker att man inte kan prata vett med någon :)

Ja du ska ju alltid klaga på allting och har verklligen svårt att acceptera att folk gö olika utan bara måste klanka ne lite på de som inte gör som du vill:;)

Att du inte fattar varför jag har helrakat henne behöver du inte fatta och jag behöver inte ens sitta här och förklara varför..Acceptera ist att folk gör olika:p

Knoppa manen?? du bör nog gå till en optiker för några knoppar på denna bild kommer du aldrig se för de finns inte.:p

En minikopia av ett hbl?? tillåt mig småle... så bara för jag lindar ben helrakar hästen så är det en kopia av en annan ras?

Ehhh ja okeeeeej???

Och om jag nu vill ha en minikopia av ett hbl får jag inte ha de?? knappast att hästen dör och lider av de.. ( fast nu är det inte som så att jag gör en minikopia av en annan ras)

Att jag skriver att de går sjukt bra för oss är för att de gör de.. jag ska inte behöva sitta här och överbevisa sånt... utan de räcker att jag säger de och att ni andra kan tro mig. Sitter inte å ljuger.
I går fick jag beröm för att jag hade gjort ett sånt bra jobb med Jorunn på så kort tid.

Och jag behöver inte ha bukepoliser som skall sitta och kommentera ridbilderna och tala om hur min häst är och inte är att rida enbart på att se ett kort som är 1 sekund av ett 60 min ridpass;)

Jag har inge behov utav de får inte ut någonting utav de heller så jag skippar den delen=)

De som känner att de måste ha bevis att de jag säger är sant är varmt välkomna att komma till mig och titta på när vi rider men några ridbilder kommer de inte bli:p

Sedan tycker jag att det är synd hur du kan säga att du ser en levnadsglad islänning på denna bild då det är allt annat mot vad hon just var på bilden.

Hon är här svårt sjuk och fått en kraftig obalans i sina organ och har regnskollor och mår faktsikt riktigt dåligt!
Strax efter bilden togs helrakades hon och hon fick behandling mot sin obalans som orsakades av att gödselstacken låg för nära brunnen till vattnet till stallet så de läckte ut kiss och skitbakterier i drickvattnet till hästarna:crazy:
Dessa bakterier slog ut hela Jorunns imunförsvar hon fick stora bölder på hela kroppen som skulle behandlas.

Dessutom är hon här kraftigt överviktig och jag har fått råd av veterinär att banta henne här för risken för fång var i riskzonen.

Så levnadsglad häst för dig är inte samma som för mig den saken kan vi här konstatera gansla väl!

Sedan ser jag på gårdagens bild en häst som är i gott hull välmusklad även om mer muskler skall jobbas fram 100% klar är hon ju inte.
Jag ser även en överlinje som börjar ta bra form även den behöver jobbas mer på dock.
Sedan ser jag en häst i snyggt matschande lindor och schabrak urläckert:love:

Visst tar de emot att säga något snällt ?? riktigt jobbigt att kunna säga.. oj vilken skillnad kul att hon blivit så fin Jorunn bra jobbat...
Sen om du tycker llindor och rakningen är onödig ja men tyck de då men dra inte in att hästen skulle må dåligt bara för de och bättre som orakad och fet för de är fel!!!!

Vet du vag gullan?? jag kommer blocka dig nu så slipper jag se och läsa dina tråkiga på hoppande inlägg framöver.
Så om du undrar varför jag inte längre kommer besvara dig så vet du de nu!

Hon står på ett bra sätt och jag står väl också på ett bra sätt som gör att hon ser icke överbyggd ut.
Det gäller ju att ta bild i rätt sekund så kan även grisen i säcken bli snygg:D

Men helt klart att hon har blivit snyggare i kroppen med allt dressyrarbete, hon har ju en extriör som går emot henne, överbyggd, kortare framben och längre bakben och kort hals.

Dock har jag genom att arbetat upp henne i muskler fått en så rätt okej hals och mindre överbyggdhet.

Menkul å se skillnaden man ser ju itne den lika väl eftersom man ser henne dagligen, men det vart en så stor skillnad nu när ajg fick se före och efter bilderna=)

hahahah omg vad roliga gulliga bilder=) och heeeeeelt sjukt att dte är den 10 dec.. kan ju tro att det är den 10 april...

Nä nu vill jag ha -10 grader och 3 dm snööö=)

Åhh vad snyggt pannband och träns.. vart har ni köpt de?? tränset var ju sjukt snyggt lack:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 970
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 680
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka