Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Haha, jag har faktiskt (dåliga, men dock) bilder på orsaken till den regeln.
Vi kan tacka Sverige för att regeln kom till i FIPO ;)

/Malin

Kan det ha varit en frisyrändring på en brun häst eller liknande? Som fick hjälp av frisör innan ett VM eller liknande? Har för mig att jag sett den på bild på ett bildkollage på Fors..

Alltså, ÅH! Har du testat att göra en snygg grimma med tentråd? Både sidorna och på nosen skulle va jättefint. I svart lädergrimma och rosa/silvetråd på till din tjej :d

Här är suddiga, dålig mobilbilder på ett foto som hänger på Fors:

main.php

main.php

Titta på hästens man/svansfärg kontra färgen på benen.
Hästen fick mycket mer utstrålning med ljus man :idea:

Regeln är så hård för att göra det enklare. Våra hästar skall inte "piffas" inför tävling, mer än att de skall vara rena och gärna välridna.
Man skall inte diskas för att hästen har ett rakat hjärta på rumpan, detta togs faktiskt upp på förra domarseminariet.
Dock får inte hästens hovskägg, känselhår, man eller svans friseras/flätas/klippas (hästen skall så klart inte trampa på svansen dock) då hästens naturliga utseende skall bevaras.

Kvandi; jag skall kolla med "högre instans" ang. gjorden.
Har aldrig sett en sådan på banan.

/Malin

Senast ändrad:

Jag är nog ensam här inne på isiforumet som har rakat min häst från huvudet ner till kronranden,
jag är nog ensam om att ha hästen själv i en hage
Jag är nog ensam om att rida med lindor dagligen

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag du borde köpa en storhäst,
efter allt du skriver. Förstår att det är så när du står i ett så
fint dressyrstall. Men ska du tävla islänning så är det inte samma
som stor/dressyrhäst. :)

Har verkligen inte haft tid för Hnokki nu på sistone, massa att göra i skolan och på jobbet...Har blivit några ridturer, men när det blir så sällan låter jag honom faktiskt hellre stå för att han bara är okoncentrerad och består av tonvis med överskottsenergi när det blir så oregelbundet.

Men är det någon som inte alls håller med om att det är skönt att stå så är det Hnokki! Skall han stå och bara glo i hagen, inte göra någonting, äta, ta det lugnt?!:eek:

Så igår släppte jag honom lite på banan så han fick springa av sig lite åtminstone. Han tycker våran banan är lite för liten att rejsa runt på så det blir mest jämfotaskutt, men kul tycker han att det är iafll! Passade på att filma lite på slutet :)

http://youtu.be/Uym2drVcrEg

Tycker det är helt sjukt att man gör så! Det är en sån ide som jag lätt hade fått för mig men aldrig vågat genomföra haha.

Men coolt var det!

Skicka honom till mig några månader? :angel: Looovar att behandla honom som det mest värdefulla i världen.

Han är så fin!

Jag sticker ut för mkt har inte samma tänk och tycke i rätt mkt som andra isis männsiskor har.
Jag är en storhästryttare i nästan allt tänk

Jag är nog ensam här inne på isiforumet som har rakat min häst från huvudet ner till kronranden,

Här inne anser folket att det är synd om min häst att den få gå själv och man anser att de är fel och så vidare.

Inne på dresyrforumet är det ingen som hoppar på mig för de och inte heller inne på hoppforumet.
man höjjer inte ens ögonbrynet eftersom det är så många där inne som har sina dyra fina hästar just själv i hagen!:)

Så därför lägger jag inte längre upp några ridbilder på mig och Jorunn.... de bilder ni i framtiden får se är sånna ni har fått sett här, bilder på dagens outfit och andra ickeridbilder helt enkelt=)

Du får givetvis göra hur du vill, men vad har ovanstående med ridbilder att gör?

Och hur hänger det ihop med bilder på "dagens outfit" de är väl rimligen sånt du borde undvika om du anser du sticker ut för mycket.

Snälla Niela kan du inte göra en tråd om din ensamhet och din unika filosofi. Jag tvivlar på att jag är den enda som börjar bli trött på behöva läsa om det i varenda tråd om och om igen.

Jag vet att jag bara kan hoppa över det, men det hade varit så mycket enklare om du kunde göra en tråd och skriva ur dig allt där en gång för alla så kan de som vill gå in där och läsa. Räcker det inte nu? Vi har hört, vi fattar, låt oss gå vidare....

Jag sticker ut för mkt har inte samma tänk och tycke i rätt mkt som andra isis männsiskor har.
Jag är en storhästryttare i nästan allt tänk

Här inne anser folket att det är synd om min häst att den få gå själv och man anser att de är fel och så vidare.

Inne på dresyrforumet är det ingen som hoppar på mig för de och inte heller inne på hoppforumet.
man höjjer inte ens ögonbrynet eftersom det är så många där inne som har sina dyra fina hästar just själv i hagen!:)
Att du blir påhoppad här inne gång på gång kan ha något att göra med att du flera gånger i veckan påpekar hur annorlunda du rider och sköter din islandshäst, och hur illa du anser att det uppfattas bland islandshästryttare. Om du fortsätter att gång på gång lyfta fram att du helklipper från topp till tå, att hon står ensam, och att du oftast rider i ridhuset på vintern som någonting udda och påpekar hur olika du anser att "andra" tänker gentemot dig och så vidare kommer diskussionerna att fortsätta. Skriver du på samma vis på dressyr och hoppforumen? Alltså, lyfter fram hur du sköter din häst och poängterar att det är en islandshäst? Det är kanske när du lyfter fram det som något konstigt som det blir en stor grej av det. Och faktiskt spär på fördomar angående hur olika "storhästryttare" vs "islandshästryttare" tänker.

Folk är folk, och hästar är hästar tänker jag, man behöver inte kategorisera och säga att "såhär gör storhästryttarna, och såhär gör islandshästryttarna". Jag började också med ponnyer när jag började rida, och hade sedan en period när jag red på "stora hästar" innan jag övergick till att rida islandshäst.

För min del får du göra som du vill med din häst, och jag vet flera som sköter, eller har skött sina hästar på liknande vis, och så länge inte hästen lider så får man göra som man vill tycker jag. En häst är en häst, och de är oftast väldigt snälla, tåliga och anpassningsbara till det liv deras ägare väljer åt dem.

Jag tycker att det är roligt (och jag är inte ett dugg ironisk) att du upptäckt att tölt är roligt det med och att islandshästen är en häst med mycket goda förutsättningar för samling. Vad tiden går fort! Läste att Jorunn redan hunnit bli 9 år! Vad synd att du inte vill lägga ut bilder längre, det är roligt att följa utvecklingen hos olika ekipage. Ska ni ut och tävla något nästa säsong?

Kvandi: Gjorden är inte tillåten på tävling.
Jag mailar dig svaret jag fick från SU.

/Malin

Angående hela den här grejen med hur mycket/vad man får klippa på hästen, var går gränsen vid vanlig klippning? Måste huvudet och benen alltid lämnas när man helklipper?

Angående hela den här grejen med hur mycket/vad man får klippa på hästen, var går gränsen vid vanlig klippning? Måste huvudet och benen alltid lämnas när man helklipper?

Man tillåter klippning av hygieniska skäl, men inte av estetiska. Det förklarar rätt bra tycker jag i alla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 970
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 680
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka