Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Årets betäckningsstatistik, hur många ston hingsten haft detta året, antal ston förra året, dräktighetsprocent osv :)
Tror dom visar alla hingstar som löst betäckningslicens/bevis.

jo så långt är jag med. men vad jag inte förstod var att vissa hade "levande föl procent" och "dräktighetsprocent", och vissa inte.

Vad betyder det och varför står det ionte på alla?

Ska betäcka nästa år, så hade vart bra att veta :D

De det inte står nåt om har de troligtvis inte fått in någon info om (i tid). Brukar vara så i alla fall. ;)

Det står på alla. Har hingsten betäckt 1 sto som blivit dräktigt men inte fött levande föl så blir dräktighetsprocent 100 och levande föl procent 0.
Förr skrevs procenten bara ut på de hingstar som betäckt minst 15 ston.

Åh, vad härligt. Jag blir ju jättesugen nu ju!!!

Nu är jag alldeles galet ridsugen, men nu snart kan jag hyra häst från grannens ridskola, så det ska jag allt passa på och göra. Sòlens vila blev ju lite längre än planerat nu med benet. Jag fick ett hemråd, så hon ska vila i hagen en vecka till. Nästa vecka ska vi ta några korta promenader. Och Sen veckan efter det ska vi skritta uppsuttet i två veckor och sen introducera lite trav. Så om 2 månader är vi nog igång i alla gångarter igen. :)

Shit va länge de känns, två månader. Då är det ju februari!! :eek:
Ja ja, det ska nog rulla på, denna månadens vila har gått fort, ändå känns det som att det var en evighet sen jag red.

Måste nog sluta skriva som jag tänker..

Ja om det är något speciellt man gör eller om det "bara" är att brodda och sen svisha (tölta) iväg :)

Men fick svar på frågan, tack!

Ja eller hur, tiden bara flyger iväg!

Om en vecka är det Jul, jo tjena!

Längtar så tills jag ska släppa grabben på sommarbete igen, sen tänker jag nog låta honom stanna där tills han är 3 år. Han verkar trivas bäst i Båstad faktiskt.

Åhh imorogn skall tränaren rida Jorunn hur spännande ska inte detta bli??
Få se hur Jorunn går med en som verkligen kan rida åhh vad roligt detta skall bli:laugh:

har nu semester i 10 dagar ska bara njuta och rid aut en massor nu när man kan rida när det är ljust=)

Nä man får ju inee klippa manen vet jag, men raka hästen får man ju, man får inte heller raka hjärtan och dyligt på rumpan..En regel jag tycker är sjukt löjlig och dålig..
Va sjutton har de med ridbarheten och tävlingsförmågan att göra?

Tycker man ska få klippa manen med om man vill, de har ju som sagt inge med tävlingsförmågan att göra..
Det är ju inte som så att hästen töltar sämre he he

De reglerna är till bland annat för att man inte ska kunna förändra hästens utseende så att de blir "mer i ögonfallande" på banan än de är naturligt, eller kunna klippa pälsen så att man lurar ögat att den rör sig bättre än den egentligen gör.

Någonstans måste ju gränsen dras, och för att inte behöva gå in på allt för omständiga regler kring detaljer så därför är all "konstklippning" av hästen förbjuden. Liksom att klippa manen eller färga den. (Som har förekommit :) )

Kl

Var iväg en sväng till gekås och råkade hitta precis en sån jacka jag letat efter, inte lika snygg som vikur och säkert långt ifrån samma kvalitet, men den kostade bara 149 kr så då kan jag testa och se hur länge den håller. Om den funkar ett år eller två är jag nöjd. Roligare att köpa fina saker när det inte bränner lika hårt i plånboken. :o

Du är otroligt duktig på tentrådsflätning och få det snyggt!
Sen passar Kveijka väldigt bra i rosa, älskar hennes dubbelsadelgjordar för bebismagen :D

Tack :o Jag gör mitt bästa att sy snyggt. Jag tycker det är så fult när man ser sömmarna. Tänk de stackare som köper sina träns för 1800 på typ Scandinavium eller påmarknadsgatan på sm o så lyser den genomskinliga tråden på långt håll. Ser billigt ut... Gjorde faktiskt klart ett iförrgår som jag blev riktigt nöjd med!
wpid-dsc_0923.jpg

Undrar om mina dubbelgjordar skulle vara lovliga på tävling?( Freyr, du e väl domare -vad tror du????) De funkar kanon, ingen sadel har nånsin legat så still som det gör nu. Det är rätt skönt att inte sitta på nacken efter en kort stund :D Det känns som att jag för första gången på fyra år kan rida obegränsat. Jag kan ta en galopp utan att behöva balansera en lös sadel på nacken, jag kan dra på i tölten närsomhelst på ridturen utan att behöva sitta av o lägga bak sadeln först(och efteråt). Det är helt enkelt så skönt! Mitt nästa steg annars är att börja rida barbacka. Denna sista sadeln är utprovad av sadelmakare o kan inte bli mer rätt för ryggformen. Men allt åker fram, även bomlösa...

Man får ju rida med förgjord, o det finns väl såvitt jag vet inget som säger vart den bakre gjorden skall sitta?

Här kommer den igen för er som inte orkar bläddra bakåt. Den smarta dubbelgjorden...
wpid-dsc_0506.jpg

Haha, jag har faktiskt (dåliga, men dock) bilder på orsaken till den regeln.
Vi kan tacka Sverige för att regeln kom till i FIPO ;)

/Malin

Färga manen eller hästen ja där går de till överdrift det håller jag med om.
Konstraka det förstår jag inte vad du menar. Att raka ett litet hjärta på baken om man är 10 år för man tycker det är gulligt tillhör ju inte konstrakning i mitt tycke.
Och knappast så att man kan lura en domare att hästen rör sig snyggare med hjälp av ett hjärta på baken.
Man kan inte lura en domare att en häst rör sig snyggare och kan man de så bör denna domare inte få va just domare i mitt tycke;)
mankan dra det åt andra hållet, finns de häsatr som har 3 strumpor och 1 utan och de kan förvirra åt andra hållet att hästen rör sig dåligt.. ska denna häst aldirg få vinna för att domarna har svårt att se hur hästen rör sig?? och alltid dömmer den sämre för de tror den rör sig dåligt??

Ne ne sjävklart skall en utbildad domare vara supertränad för att se förbi sånna här saker åt bägge hållena=)

Och man tävlar ju och då vill man ju vara extra fin och pråper.. fixa till manen antingen fläta den eller knoppa eller bara ha den vågig.
Det är ju snyggt och lite extra "piff" bara som inte påverkar hur hästen rör sig eller hur det ser ut att den rör sig!

Att man inte får ha benskydd och lindor förstår jag eftersom de får man inte heller ha i vanlig dressyr du får inte heller där ha hårförlängning eller färga hästen.
Står de skimmel i passet kan du inte starta en häst som kommer in som svart med bläs och 4 strumpor;)

Men jag tycker iallafall man skulle få knoppa manen iallafal eller fläta den finns ju olika flätningstips som är snyggt=)

Kan annars va svårt för en domare och se hur hästen arbetar med sin hals och om den använder den på ett korrekt sätt om det är 1 meter man ivägen=(

Så det kan va bra att få bort den också=)

Men men nu är reglerna satta och bara å finna sig i även om man kan få muttra lite över dom=)

Tack :o Jag gör mitt bästa att sy snyggt. Jag tycker det är så fult när man ser sömmarna. Tänk de stackare som köper sina träns för 1800 på typ Scandinavium eller påmarknadsgatan på sm o så lyser den genomskinliga tråden på långt håll. Ser billigt ut... Gjorde faktiskt klart ett iförrgår som jag blev riktigt nöjd med!
wpid-dsc_0923.jpg

Undrar om mina dubbelgjordar skulle vara lovliga på tävling?( Freyr, du e väl domare -vad tror du????) De funkar kanon, ingen sadel har nånsin legat så still som det gör nu. Det är rätt skönt att inte sitta på nacken efter en kort stund :D Det känns som att jag för första gången på fyra år kan rida obegränsat. Jag kan ta en galopp utan att behöva balansera en lös sadel på nacken, jag kan dra på i tölten närsomhelst på ridturen utan att behöva sitta av o lägga bak sadeln först(och efteråt). Det är helt enkelt så skönt! Mitt nästa steg annars är att börja rida barbacka. Denna sista sadeln är utprovad av sadelmakare o kan inte bli mer rätt för ryggformen. Men allt åker fram, även bomlösa...

Man får ju rida med förgjord, o det finns väl såvitt jag vet inget som säger vart den bakre gjorden skall sitta?

Här kommer den igen för er som inte orkar bläddra bakåt. Den smarta dubbelgjorden...
wpid-dsc_0506.jpg

Nu är ju hästen rätt fet vilket är helt oki den är ju mamma och inte riden så mkt.
Men jag är nog rätt säker att får du ner magen och upp hästen i tävlingskondition kommer dina sadelproblm att försvinna och du behöver inte denna gjord.

Jorunn hade samma problem som din häst förr, då var Jorunn fet som en julgris:o manke fann inte och några ryggmuskler fanns inte heller ställde man en tunna på ryggen så stod den kvar där! haha

Nu när jag har ridit regelbundet och tränat upp henne i muskler och fått ner henne i hull har problemet försvunnit helt. samma sadel sitter som ett smäck rör sig inte en mm under ridpasset och det är väldigt skönt=)

kommer vi få se bilder? :)

*nyfikenienstrut*

Tyvärr inte då det inte är jag som rider denna gång!

Och kommer inte lägga ut mer ridbilder heller på mig och Jorunn eftersom jag är trött på bukeryttarna som är bakom sin lilla data är "experter" och sjäv är ofelbara;)
Och kommer med tycke och tänke om allting som är åt skogen galet fel..

Jag rider Jorunn på ett sätt som funkar super för oss och många dressyrryttare på storhästsidan rider så.
Men som här inne inte anses vara oki av många och då ger det mig ingenting att lägga ut ridbilder här inne på isisforumet.
Jag sticker ut för mkt har inte samma tänk och tycke i rätt mkt som andra isis männsiskor har.
Jag är en storhästryttare i nästan allt tänk

Jag är nog ensam här inne på isiforumet som har rakat min häst från huvudet ner till kronranden,
jag är nog ensam om att ha hästen själv i en hage
Jag är nog ensam om att rida med lindor dagligen

Här inne anser folket att det är synd om min häst att den få gå själv och man anser att de är fel och så vidare.

Inne på dresyrforumet är det ingen som hoppar på mig för de och inte heller inne på hoppforumet.
man höjjer inte ens ögonbrynet eftersom det är så många där inne som har sina dyra fina hästar just själv i hagen!:)

Så därför lägger jag inte längre upp några ridbilder på mig och Jorunn.... de bilder ni i framtiden får se är sånna ni har fått sett här, bilder på dagens outfit och andra ickeridbilder helt enkelt=)

Här kan ni få en bild från de att jag longerade Jorunn då hon var PIGG här springer hon av sig alltså inge formarbete alls utan här 1 sek senare bockar hon och har skitkul=)
Så inga kommentarer på hur vidare hon går i formen tack;) eller hur sadeln ligger för den ändrade jag sen eftersom hon har bockat och hoppat som en galning här=)

Globen2011116.jpg

Skitdålig kamera jag har=( måste köpa ny verkligen.. få se vad tomten erbjuder:D

Här inne anser folket att det är synd om min häst att den få gå själv och man anser att de är fel och så vidare.

Ja det är väl inte vad folk anser härinne, utan för det faktum att JBV har regler som styr detta och som säger att hästar inte får gå ensamma. Det är också reglerat i hur stor den minsta hagen får vara, även om jag personligen tycker att den regeln är på tok för flat och hagen är ändå för liten enligt dessa regler.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 970
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 680
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka