Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Nu är ju hästen rätt fet vilket är helt oki den är ju mamma och inte riden så mkt.
Men jag är nog rätt säker att får du ner magen och upp hästen i tävlingskondition kommer dina sadelproblm att försvinna och du behöver inte denna gjord.

Jorunn hade samma problem som din häst förr, då var Jorunn fet som en julgris:o manke fann inte och några ryggmuskler fanns inte heller ställde man en tunna på ryggen så stod den kvar där! haha

Nu när jag har ridit regelbundet och tränat upp henne i muskler och fått ner henne i hull har problemet försvunnit helt. samma sadel sitter som ett smäck rör sig inte en mm under ridpasset och det är väldigt skönt=)

Jag har haft problem med hennes sadelläge alltid. Även när hon var så här snygg...
kvext0724.jpg

Så den enda sak jag kan hoppas på är att mammatiden gjort att hon breddat sig lite. Hennes rygg är ju spolformad så allt åker fram, det finns inget som tar emot/stoppar fram. O jag har testat alla möjliga sorters antiglidaddar under.

Så jag har inga större förhoppningar om att viktnedgång löser problemet... Tyvärr! Önskar det vore som du säger!

Kvandi: Gjorden är inte tillåten på tävling.
Jag mailar dig svaret jag fick från SU.

/Malin

Fasiken oxå *slår med näven som gamla gubbar gör*.

Får man klistra kardborre på hästens rygg? :D *fniss*

Hmm. Då Blir det ingen öppen fyrgång för mig iaf i framtiden. Efter en galopp sitter jag helt löst på nacken, inge skoj med några varv till efter det ;). Skämt åsido, det var synd. Men jag tror man får tävla med svanskappa, kanske skulle testa den igen. Kveikja vill jag ju gärna tävla med, hon kan bli fin om vi lyckas nån gång. O barbackadispans får man väl inte utan sjukintyg.

Tack för hjälpen M! :bow:

Har du testat den som jag har?

Jag hade ju samma problem på Godi och denna låg helt stilla på honom, helt otroligt!!

Undrar vilken sjukdom som kräveratt man rider barbacka...

Vet inte om det gills enligt tävlingsreglerna, men jag fick rida barbacka när Godi hade regnskållor för massa år sen. Han hade på magen precis där sadelgjorden satt (under/bakom frambenet) och en baktill på ryggen, precis där sadeln slutade. Barbacka var det inga problem, men med sadel satt de väldigt illa till.

Men visst var det en tjej som hade läkarintyg för barbackatävling?
Hon köpte häst av en buke-kändis som jag helt glömt bort vad hon heter! Hon hade en silversvart som blev ekollonförgiftad?

Kvandi: Har du provat med en rejäl förgjord då? Alltså en sån lös, med ett par stoppers som sitter ivägen för sadeln så den inte kan kasa fram?

Jag har haft problem med hennes sadelläge alltid. Även när hon var så här snygg...
kvext0724.jpg

Så den enda sak jag kan hoppas på är att mammatiden gjort att hon breddat sig lite. Hennes rygg är ju spolformad så allt åker fram, det finns inget som tar emot/stoppar fram. O jag har testat alla möjliga sorters antiglidaddar under.

Så jag har inga större förhoppningar om att viktnedgång löser problemet... Tyvärr! Önskar det vore som du säger!

Har du testat h**ks islandshäst gjord den med rullbara spännen? och då kan man spänna den bakre gjorden mindre 1-2hål och gjorden anpassar sig lixom efter magen på ett helt annat sätt.

Thengill har med samma problem allt har glidit fram på honom även när han varit smal(dock inte lika mkt) men denna har varit skitbra behöver aldrig sadla om.

*tips*

Fasiken oxå *slår med näven som gamla gubbar gör*.

Får man klistra kardborre på hästens rygg? :D *fniss*

Hmm. Då Blir det ingen öppen fyrgång för mig iaf i framtiden. Efter en galopp sitter jag helt löst på nacken, inge skoj med några varv till efter det ;). Skämt åsido, det var synd. Men jag tror man får tävla med svanskappa, kanske skulle testa den igen. Kveikja vill jag ju gärna tävla med, hon kan bli fin om vi lyckas nån gång. O barbackadispans får man väl inte utan sjukintyg.

Tack för hjälpen M! :bow:

Köp fuskmatta som ser ut som Kvandis päls, klipp och klistra det på extra sadelgjorden och voila :D borta!

..Annars, testat eric le tixerant gjorden?

På min blogg har jag skrivit lite mer information om sadelgjorden:)
Tycker den är superbra faktiskt.
330004_01_179620556.jpg

En bild från idag.. åhh vad jag gillar Jorunn här... här ser man hur hennes hals börjar bli riktigt fint musklad:love:

bilder025.jpg

Kul hittade en gammal bild på Jorunn hehe nog har de blivit häst av köttbullen =)

Jorunnuppstlldstrck.jpg

Strecket ovanför henne har jag ritat dit själv en gång då jag ville på ett amatörvis kolla hur mkt överbyggd hon då va=)

Hugger en knapp till alla nu...

Tack för alla tips. Hööks sadelgjord har jag inte testat, kanske är en idé!

Eric Le Tixerant har jag testat, gav inget direkt resultat med bomsadeln. Men jag har inte testat den ihop med den bomlösa, det skall jag göra idag!(om jag får tummen ur o kommer ut på ridtur). Min kära inackordering köpte en sådan som hon inte använder, jag får låna den som jag vill = perfekt.

Annars har jag testat div klistriga paddar, en "mankehöjare" som jag satte långt fram så att den blev som en manke(ser för lustigt ut), men det gled ju oxå givetvis.
Bild på den...
finapasktolt.jpg

Förgjordar kräver ju att sadeln har gjord för det, det har inte nån av mina.

Stoppgjord har jag inte testat, det måste ju vara fruktansvärt för hästen att ha den skärande in bakom bogbladen? Har alltså inte vågat...

Freyr's kontakt på högre ort kallade min mammagjord för "Djurplågeri", hmm -det kändes ju bra? Eller inte, jag är en djurplågare... Jag vet att den gjorden har stötts o nötts i trådar här på buke, o det som förvånar mig är att det skulle vara så hemskt mot hästen. Allt annat vi hittar på som är vedertaget är ju oxå hemskt? Betten, Nosgrimmorna -dom ger ju i vissa fall öppna sår, men de syns inte så det är ok. Hållningen vi rider hästarna i (hög form o nosen in) kan hindra hästens andning, men det är ju det som eftersträvas på banan?... Men bakgjorden sitter inte hårt, den glappar så det klickar i spännena, jag har svårt att se att det skadar hästen o skulle hindra andningen... Men en svanskappa som drar i svansen är lixom helt ok. Eller att sadeln är för lång o trycker bak i länden är helt ok. Eller att sadeln är för trång så hästen får bomortspetsen i bogmuskeln är helt ok. Ibland förstår jag bara inte reglerna. Det känns som om SIF är lite gammeldags. Ta de nya överrullningsskorna t.ex. Asbra för hästen, men inte lovligt på tävling? Sif hade nog behövt "hänga med" lite i utvecklingen. Sen kan jag se problemet med om folk satte på en icke passande sadel o höll kvar den med en bakgjord, men när sadeln passar?

Men, jag fortsätter jakten på att lösa sadelproblemet. Har ju inte prövat sån där baksele som riddarna hade -undrar om det skulle vara tillåtet :D Fler tips mottages tacksamt! Önskar jag hade kunnat lämnat iväg pållan på läger o så kunde hon komma hem med en som funkar.

Elina, vad heter din sadel? Vi kanske skulle träffats en dag o bytt sadlar för en ridtur ihop? Min Jr special mot din bomlösa? Jag kan nog börja köra iväg med frökenlöken i februari nån gång utan att fölis blir ledsen.

Jo, så tänkte jag på det där med sjukintyget. Det stod i islandshästen om nån tjej med ryggproblem som fick läkarintyg på att hon inte skulle rida med sadel. Men det var många år sedan den artikeln. Jag har dck svårt o tro att jag skulle få något sådant -jag är ju frisk (typ :angel: )

ps, igår fick jag skruvat ihop det sista på min visningsgrimma jag började med i somras. Helt meningslöst egentligen men den känns ju fin iaf ;)
wpid-dsc_0932.jpg

Du är sååå duktig p åatt göra träns... hur gör du gör du även tränset själv eller köper du bara ett med typ platt mosgrimma??

Jag gör både själv och köper färdiga träns med platta remmar. Visningsgrimman sydde jag själv. Men bäst gillar jag att köpa färdigt o så bara sy på flätan. Fläta är ju det som är roligast så slipper jag det tråkiga läderjobbet är jag glad :)

O så har jag varit lite missnöjd med mina spännen när jag syr eget. Använder man det varje dag som jag gör så rostar dom efter något år. Det vill jag inte sälja. Handsytt skall ju vara kvalité lixom. Sen kanske det inte är alla som använder sånt varje dag iofs...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 970
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 680
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka