Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

*KL*

Igår när jag och sambon skulle ta in alla hästar så gick han och hämtade mina två och jag var kvar inne i stallet och fixade. När hästarna kom in och fick syn på mig så var öronen spetsade mot mig, ögonen uppspärrade och dom såg jätteglada ut och sträckte fram nosen mot mig :love: Åhhhh va jag älskar mina hästar!

Åh, låter supermysigt :D

Ridlektion i Tisdags denna vecka och denna ridlektion tränade vi överhängande igångsättningar och nertrappningar. Galopp. trav-galopp-trav osv.
Och galopp-skritt-galopp-skritt osv
Och trav skritt-trav-skritt
Målet är att övergångarna skall flyta som bara den det är på bra väg men galopp-trav är det lätt att de blir galopp-tölt- trav om man verkligen inte är med på sekunden och gör rätt.

Jorunn är extremt känslig och stressar gärna upp sig så det gäller att bara sitta och bara lugn och andas djupt och försöka tills hon fattar.När hon väl fattar är det som dag och natt=)

Steglängdsökningarna kommer mer och mer men inge direkt jag tränar massor på just nu men då och då.

Hovis ute så nu har vi 4 brodd i varje sko och suuulor.. nu kan snön komma nääär den vill:D

Provade mitt nya svarta schabra och lindor i Tosdags bara tokälskar schabraket:love:

Angående utrustning

Jag ÄLSKAR benlindor och schabrak.... tycker de är sååås nyggt med matschande lindor och schabrak och kan även ryttaren matscha så är det pricket över i:et=)

Jag rider inte längre utan något under sadeln sadeln tog stryk undertill av all svett.
Man fick göra rent sadeln varje dag undertill annars vart sadeln förstörd undertill och man fick skrubba tills man va blå i huvvet inann skiten försvann=(

Så jag har alltid schabrak under numera=)

Jag ääääääääääääälskar bling.. jag fick aldrig ha den där ponnytiden som ung jag typ föddes 175 cm lång:crazy:..
Så jag har den nu som vuxen=) bling bling och roda och skrikiga färger är bara såå snyggt=)=)

Jag har bara en sadel så den använs även vid tävling men har dock mitt finträns på då samt finschabrak som jag nyligen köpt som bara är till tävling(vitt)
Sedan åker lädergrimman på samt fin täcket vid lastning=)

En fråga... Jorunn som har så liiite man tycker jag.. är det tillåtet tro att ha hårförlängning i manen vid tävlingar??

Funderar på att köpa en hårförlängning till Journn som är just hästhår, inom western har man ju ofta de främst till svansarna men de finns till manen med:)

Skulle ju va snyggt och komma med lång snygg man=)

388437_10150612624003998_684793997_11633675_414103871_n.jpg

Jag tror inte man får ha hårförlängning, lika lite som man får klippa hur som helst.

Nej, hårförlängning är inte tillåtet vid tävling, det minns jag att jag läst någonstans. Men Jorunn är ju jättesöt med sin fluffman tycker jag :)

Nä man får ju inee klippa manen vet jag, men raka hästen får man ju, man får inte heller raka hjärtan och dyligt på rumpan..En regel jag tycker är sjukt löjlig och dålig..
Va sjutton har de med ridbarheten och tävlingsförmågan att göra?

Tycker man ska få klippa manen med om man vill, de har ju som sagt inge med tävlingsförmågan att göra..
Det är ju inte som så att hästen töltar sämre he he

Där gillar jag på storhästsidan, där får man om man vill tävla i lång eller kort man, rakad som orakad häst. Flätad som lockig man
Rakad hjärta på rumpan som utan hjärta på rumpan glitter som utan glitter knoppad som oknoppad man...

Ja man har oerhört fria händer där.. så de kan jag sakna.. själv skulle jag vilja rycka och kllippa Jorunns man kort.. den är ändå så ful och liten så det är inge snyggt som de är nu tycker jag!

Men men regler är regler=)
Hon lider ju inte utav att ha en ful man.. mer jag som lider till ögonen hahaa

På tal om annat har jag fått klartecken att få börja rida igen nu! :bump: Om vädret är någorlunda drägligt i morgon tänker jag ta mig en tur på Rósa, annars får det vänta till helgen. Åh vad roligt det ska bli!

Nej, hårförlängning är inte tillåtet vid tävling, det minns jag att jag läst någonstans. Men Jorunn är ju jättesöt med sin fluffman tycker jag :)

Ha ha mjo den är fin men kooort.. och på hösten blir den inte så fluffig då 50% fälls boret i samband med att hon sätter vinterpäls!

Varenda jäkla höst tappar hon sin långa fina man:cry: hon kliar ej av sig den utan den bokstavligen trillar av, tar man tag i den så har man en näve mani handen. Och detta är så länge som hon sätter päls sa 1½ månad.

Nästa år tänkte jag prova att ha täcke på henne redan i mitten av Juli allt för att hon ej ska sätta så mkt vinterpäls.

Annars har jag provat allt känns det som, ge extra b vitaminer vid pälsfällningen.

Mysko är att det aldrig händer när hon tappar vinterpälsen utan bara när hon sätter dne..Så man undrar ju vad som orsakar denna manfällning!

Före

RidbilderJorunn30mars08072.jpg

Efter
Bilder31juli2010020.jpg

Jorunn7okt08035.jpg

Skittråkigt:cry:

Nä man får ju inee klippa manen vet jag, men raka hästen får man ju, man får inte heller raka hjärtan och dyligt på rumpan..En regel jag tycker är sjukt löjlig och dålig..
Va sjutton har de med ridbarheten och tävlingsförmågan att göra?

Tycker man ska få klippa manen med om man vill, de har ju som sagt inge med tävlingsförmågan att göra..
Det är ju inte som så att hästen töltar sämre he he

Där gillar jag på storhästsidan, där får man om man vill tävla i lång eller kort man, rakad som orakad häst. Flätad som lockig man
Rakad hjärta på rumpan som utan hjärta på rumpan glitter som utan glitter knoppad som oknoppad man...

Ja man har oerhört fria händer där.. så de kan jag sakna.. själv skulle jag vilja rycka och kllippa Jorunns man kort.. den är ändå så ful och liten så det är inge snyggt som de är nu tycker jag!

Men men regler är regler=)
Hon lider ju inte utav att ha en ful man.. mer jag som lider till ögonen hahaa

MEN HÄNG KVAR PÅ STORHÄSTSIDAN DÅ DÅ.
Rid dressyr och strunt i idioterna med islandshäst istället.

Varför i hela friden ska man raka in hjärtan på rumpan och rycka manen på en häst vars naturliga utseende SKALL bevaras? Det handlar inte ett dugg om ridbarheten, det förstår du väl själv? Eller du ser inte anledningen till att man inte får lov att rycka och klippa och raka och dona helt fritt på islandstävlingar?

Täcka henne i mitten på juli för att hon inte ska sätta så mycket vinterpäls?
Du skojar va???

Suck.

Fast det där är nog bara en sån där sak som man vackert får acceptera, att börja med hårförlängnings på hästar tycker jag är höjden av löjlighet, oavsett vilken gren man tillhör, och att börja täcka henne för att hon ska få längre man låter helt galet :crazy: Var stolt över hennes fina gångarter istället för att haka upp dig på sådana bagateller :)

Herregud människa hur tänker du? Du vill sätta hårfärlängning på hästen, tycker det är konstigt att man inte får raka in hjärtan på rumpan samt du ska börja täcka henne i juli för att hon inte ska sätta så mycket vinterpäls?! Tycker synd om din häst, jo det är en häst du har inget gossedjur! Tycker du är pinsam.

MEN HÄNG KVAR PÅ STORHÄSTSIDAN DÅ DÅ.
Rid dressyr och strunt i idioterna med islandshäst istället.

Varför i hela friden ska man raka in hjärtan på rumpan och rycka manen på en häst vars naturliga utseende SKALL bevaras? Det handlar inte ett dugg om ridbarheten, det förstår du väl själv? Eller du ser inte anledningen till att man inte får lov att rycka och klippa och raka och dona helt fritt på islandstävlingar?

Oj var bara tvungen att hålla med dig här efter att jag snokat lite på buke ibland och läser vissas inlägg.

Niela: Det låter mer och mer och mer som att islandshäst och islandshästvärlden inte är något för dig, du verkar höja storhäst världen och sänka islandshästvärlden, vill inte på något vis hacka på dig men tror du ska ta och tänka igenom vad du egentligen vill..känns som att du är lite vilsen.

Det är inte tillåtet med förlängning av man eller svans i dressyr heller. Du får t.ex. inte heller lacka hovarna svarta.
Glitter är inte heller tillåtet att ha på hästen, utan enbart strass på pannbandet, men då ska det vara läder under stenarna.

Nemen äsh då, man har ju hunnit sakna dig medan du varti "borta." :)
Bra att man kan stalka dig på din blogg då istället. ;)

Hej!! Läste bloggen och ville bara säga att jag håller alla tummar och tår att höften blir bättre.

Tibra!! Hur är det? Vad gör du? Hur går det? :D
Jag är så dålig på att läsa bloggar, glömmer alltid bort att du har en...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 970
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 672
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka