Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Påminn mig om att aldrig börja med avel, jag kommer aldrig kunna sälja några hästar, det kommer sluta med att jag har flera hundra. :o:eek:

Jag köpte ju cremellostoet på bilden i våras, tänkte utbilda och sälja. Nu går tankarna annorlunda :p Hon äääär ju så härlig :love: Så, nej. Ingen uppfödning här heller.

Han skulle ha varit ett sto! Då hade jag bokat honom på direkten! Min drömhäst är ju en Isabell med bläs!

Hur tidigt kan man kastrera en hingst?
:D det kanske hade blivit lite fart på småtjejerna med en fölisgrabb i gänget...

*KL*

Under helgen flyttade vi! Fick upp en hästhage också, så nu längtar jag tills våren då vi kan flytta dit hästarna också :)

Vad roligt!

Gud vad alla flyttar till gård nu, men det ä väl något av en gemensam dröm här inne anar jag.

Själv har jag alltid viljat hitta den perfekta (inackorderings) stallplatsen med alla dess faciliteter och gärna så man kan cykla dit. Så man har många vänner att rida med!

*kl*

Filipus fick kolik igår! :(

Efter en lång stunds promenerande fick han igång magen lite grann, bajsade lite och sen blev han sämre. Ett tag trodde jag att han gav upp, att det bara var till o ringa efter nödslakt, men till sist kämpade han sig upp men var fortfarande hängig och hade lite temp.

Distriktsveterinären fick komma ut och slanga honom, ge han lugnande och parafinolja(?). Idag är han lite piggare och jag ska åka ut till honom efter jobbet.

Ja, det känns jättebra :) Mysigt när vi fått till stallet och hästarna kan få komma in och mumsa hö för första gången i vårt egna stall!

Tack! Glömmer alltid bort vad det heter.. Han är mycket bättre nu, hade bajsat lite grann nu men ska inte äta nån mat alls idag, stackarn.

Ush! Stackars fina Filipus.

Ha alltid paraffinolja i stallet! Finns att köpa i bl.a färghandeln.

Hoppas han blir bättre snabbt.

KL.
Nu styr jag nosen mot flygfältet för att sedan tappar bort mig i Stockholm, jag har på känn att jag inte kommer komma fram dit jag skall utan problem. :D

Han skulle ha varit ett sto! Då hade jag bokat honom på direkten! Min drömhäst är ju en Isabell med bläs!

Hur tidigt kan man kastrera en hingst?
:D det kanske hade blivit lite fart på småtjejerna med en fölisgrabb i gänget...

När bägge kulorna har kommit ner.

Hon väljer mest tölt (med inslag av grisepass) traven ser helt okej ut när hon väljer den. Sen tycker jag det är väldigt svårt att se på unghästar :)
Men jag tycker att min andra 1-åring rör sig bättre om man jämför, men hon är ju efter Glampi frá Vatnsleysu också ;)
Vi får se vad det blir av Glitra, jag såg en halvsyster efter mamman och hon såg riktigt fin ut, så jag hoppas hon utvecklas på rätt håll..

Hur ser systern ut?
Din är väl brun med stjärn och snopp va?

Såg jag glömt svara på detta.

Hans syster är en -11, fux med myckt vitt. Tror hon räknas som bukskäck?
Ett blått öga. Otroligt söt! Kommer antagligen bli väldigt manfager också.

Mamman är en av de vackraste islandshästar jag sett med ett underbart psyke. Ska rida in henne i vår och kommer lägga upp bilder då :)
Hon bär på splashanlaget och har vit ring runt både ögonen vilket ger henne en jättefin blick men iövrigt brun.

Ush! Stackars fina Filipus.

Ha alltid paraffinolja i stallet! Finns att köpa i bl.a färghandeln.

Hoppas han blir bättre snabbt.

Ja, usch!

Ska köpa hem massa parafinolja och ha i stallet. Förra vintern fick mitt sto kolik också, precis som Filipus fick nu. Så nu gäller det att hålla koll på dem i vinter och ge dem båda lite olja. Fick även tips om foderjäst.

Det hoppas jag med! :)

Vad var orsaken till koliken?

Ingen aning. Troligtvis var det för att han har druckit dåligt de senaste dagarna. När mitt sto fick förra året var det för att hon hade druckit dåligt. Så nu gäller det att hålla koll på hur han dricker, för jag tror inte att han har ätit nåt dåligt då vi har massa snö i hagarna och det enda han äter är hö som vi kollar och luktar på varje dag när vi packar.

Han är ingen sån där som trycker i sig en massa grejs från backen då? Mitt ena sto går alltid och letar småplock från marken och är det blött och eländigt länge verkar det som att hon till slut för i sig väl mycket... bös? Grus? typ :P
Trycker i henne loppfrö (blandat med äppelmos, annars vägrar hon äta) under de perioderna.

Mamma brukar alltid ge sina hästar Molkosan i vattnet. Det är inte alla hästar som gillar den speciella smaken, men vissa älskar det och kan därför vara ett knep till att få dem att dricka mer och oftare. Samma sak med äppelcidervinäger!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 966
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 047
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 666
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka