Mata inte Trollen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Inte_Ung

Trådstartare
På förekommen anledning så tror jag att det vore bra att sluta mata Trollen.
Och med mata så menar jag att uppmuntra så att Trollet växer.
Det är också lämpligt att inte bli personligt investerad eller involverad.
Troll har en förmåga att lura skjortan av sin omgivning.
Ni kan råka illa ut.

Om ni vill interagera med någon i verkliga livet så gör ordentliga kontroller först.
Se till att hitta någon som känner någon som känner till den verkliga personen och som ni litar på.

Bakom Trollen så står det verkliga personer som ofta har alldeles riktiga och ibland svåra problem.
Att bidra med goda råd och dela med sig av sin kunskap är därför inte alls fel.
Men det blir inte bra att heja på dåliga ideer, det växer Trollen av.

Men allra mest:
Akta er för Troll.
De spricker i ljuset, så sätt strålkastarna på rätt ställe och syna dem i sömmarna.

Jag tycker det är svårt. Jag har förstått att något hänt relativt nyligen och jag har även sett att en ganska aktiv användare med många berättelser ur sitt liv har försvunnit. Gissar att det då var ett troll eller en mytoman. Men vet inte om det är det enda, jag fick för mig att det kanske var nåt mer och då mer utstuderat? Jag är kanske godtrogen, men jag har verkligen skitsvårt att identifiera sånt här, står mest bara och känner mig dum i efterhand när "alla vet" utom jag...

Nu är detta givetvis ett rent generellt resonemang, och rent generellt har jag generellt svårt att förstår hur man generellt kan engagera sig i en generell person IRL utan att generellt se till att få faktiska generella bevis på att personen är den hen generellt utger sig för att vara.

Hur det annars kan gå är netflixdokumentären (och podden) Sweet Bobby bra bevis på, liksom P3-dokumentären Miljonbedrägeriet - mannen som svarade på ett Nigeriabrev (den är otroligt lyssningsvärd)

Jag tycker det är svårt. Jag har förstått att något hänt relativt nyligen och jag har även sett att en ganska aktiv användare med många berättelser ur sitt liv har försvunnit. Gissar att det då var ett troll eller en mytoman. Men vet inte om det är det enda, jag fick för mig att det kanske var nåt mer och då mer utstuderat? Jag är kanske godtrogen, men jag har verkligen skitsvårt att identifiera sånt här, står mest bara och känner mig dum i efterhand när "alla vet" utom jag...
Nej då inte alla, jag med, du är inte ensam om det :o:crazy:

Troll är några egenheter som man kan vara uppmärksam på.
De dyker ofta upp plötsligt.
De berättar historier som inte hänger ihop.
Inlägg från troll är ofta mycket fängslande men känns ibland alldeles för utlämnande.

Det kan vara ett nytt användarkonto men avancerade Troll skapar konton i förväg som de sedan tar fram vid behov.
Ett tecken på Troll kan vara få inlägg även om kontot är gammalt eller ett byte av användarnamn på ett gammalt konto.
Om många nya användare skriver liknande historier så är det antagligen samma personer bakom de olika Trollen.
Gissningsvis så finns där också någon verklig situation som ligger till grund för vad som berättas.
Något av typen "Filmen bygger på en verklig händelse."
De gemensamma delarna i de olika versionerna på berättelser kan ge en fingervisning om det som ligger bakom.

På förekommen anledning så tror jag att det vore bra att sluta mata Trollen.
Och med mata så menar jag att uppmuntra så att Trollet växer.
Det är också lämpligt att inte bli personligt investerad eller involverad.
Troll har en förmåga att lura skjortan av sin omgivning.
Ni kan råka illa ut.

Om ni vill interagera med någon i verkliga livet så gör ordentliga kontroller först.
Se till att hitta någon som känner någon som känner till den verkliga personen och som ni litar på.

Bakom Trollen så står det verkliga personer som ofta har alldeles riktiga och ibland svåra problem.
Att bidra med goda råd och dela med sig av sin kunskap är därför inte alls fel.
Men det blir inte bra att heja på dåliga ideer, det växer Trollen av.

Men allra mest:
Akta er för Troll.
De spricker i ljuset, så sätt strålkastarna på rätt ställe och syna dem i sömmarna.
Eftersom jag inte är trolljägare så är jag nog inte så bra på att veta vilka som är troll :) tex kommer inte ihåg alltid vad ngn skrivit tidigare eller liknande. :D

Troll är några egenheter som man kan vara uppmärksam på.
De dyker ofta upp plötsligt.
De berättar historier som inte hänger ihop.
Inlägg från troll är ofta mycket fängslande men känns ibland alldeles för utlämnande.

Det kan vara ett nytt användarkonto men avancerade Troll skapar konton i förväg som de sedan tar fram vid behov.
Ett tecken på Troll kan vara få inlägg även om kontot är gammalt eller ett byte av användarnamn på ett gammalt konto.
Om många nya användare skriver liknande historier så är det antagligen samma personer bakom de olika Trollen.
Gissningsvis så finns där också någon verklig situation som ligger till grund för vad som berättas.
Något av typen "Filmen bygger på en verklig händelse."
De gemensamma delarna i de olika versionerna på berättelser kan ge en fingervisning om det som ligger bakom.
Mitt trollarm går varje gång någon skriver Hejsan jag är ny här 😁

Nu är detta givetvis ett rent generellt resonemang, och rent generellt har jag generellt svårt att förstår hur man generellt kan engagera sig i en generell person IRL utan att generellt se till att få faktiska generella bevis på att personen är den hen generellt utger sig för att vara.

Hur det annars kan gå är netflixdokumentären (och podden) Sweet Bobby bra bevis på, liksom P3-dokumentären Miljonbedrägeriet - mannen som svarade på ett Nigeriabrev (den är otroligt lyssningsvärd)
Det beror på att det finns bedragare.
Och på att dessa ofta är mycket duktiga på sitt yrke bedrägeri

Här är en beskrivning på en riktigt framgångsrik bedragerska.
Hon kan verkligen sina saker.
Sättet hon gör det på går att känna igen även på andra bedragare.
https://www.tv4.se/artikel/gxFtfbuK...enska-maen-pa-loepande-band-ville-ta-mitt-liv

Ja den är inte klok! En högutbildad man som jobbar med IT-säkerhet och bor i en 12-miljonersvilla på Ekerö går på det där. Inte direkt bilden man har av vilka som inte genomskådar det.
Nä verkligen inte! Och just nigeriabrev och liknande har ju cirkulerat runt väldigt länge - har ju själv fått massor av såna som gått rätt i papperskorgen utan att jag varit ens i närheten av att reflektera över att det skulle vara sant! Att nån som jobbar med IT-säkerhet skulle gå på en sån sak låter ju fullständigt osannolikt, men jag tycker dokumentären ger bra insikt i hur det mänskliga psyket fungerar - hur man faktiskt kan suggereras att tro på något som man väldigt gärna VILL tro på.

Det var mer och väldigt utstuderat, ja.

Nä verkligen inte! Och just nigeriabrev och liknande har ju cirkulerat runt väldigt länge - har ju själv fått massor av såna som gått rätt i papperskorgen utan att jag varit ens i närheten av att reflektera över att det skulle vara sant! Att nån som jobbar med IT-säkerhet skulle gå på en sån sak låter ju fullständigt osannolikt, men jag tycker dokumentären ger bra insikt i hur det mänskliga psyket fungerar - hur man faktiskt kan suggereras att tro på något som man väldigt gärna VILL tro på.
Ja precis så! Och han sa själv att han brukade roa sig med att spåra såna brev för att konstatera att de var fejk. Och sen går han ändå på ett?

Men sedan tror jag att han snabbt hade förlorat så mycket pengar att det som även driver spelmissbrukare slog till: EN gång till så vinner jag och problemet är löst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 787
Senast: Gunnar
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka