Mata inte Trollen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här mannen och hans familj var de första bedragarna som jag kom i kontakt med på alldeles riktigt.
Året var 1992 och sedan dess har jag försökt att avslöja bedragare.
Men jag har ändå gått på det igen några gånger.

https://www.byggahus.se/fuskbyggarna-ursula-lurad-Lennart-Carlsson-Axentus-Vitexa
Inom bygg och flera andra branscher finns det många bedragare och fuskare och det är lätt att bli lurad, särskilt om man inte har erfarenhet själv. Men det är väl inte riktigt samma som forumtroll?

Inom bygg och flera andra branscher finns det många bedragare och fuskare och det är lätt att bli lurad, särskilt om man inte har erfarenhet själv. Men det är väl inte riktigt samma som forumtroll?
Det ligger närmare varandra än man kanske tror vid första anblicken.
Själva bedrägeriet går till på samma sätt även om ämnet är ett annat.

Edit.
Den familjen sysslade även med hästar, det var så som jag kom i kontakt med dem.
En bedragare är det hela vägen liksom i allt.

Jag har helt missat vad som hänt, men har inte kunnat undgå att se alla trådar ATT något hänt, eller att en aktiv medlem försvunnit.

Tycker det är svårt att avgöra vilka som är troll om det inte framkommer väldigt tydligt i en och samma tråd. Försvar, motsägelsefulla kommentarer, försägande, och dylikt. Jag brukar inte ha för vana att komma ihåg vad någon skriver i olika trådar, dessutom ska man lyckas vara aktiv i rätt trådar för att se något. Men utifrån den här tråden antar jag att det är bra att vara på sin vakt just nu (kanske alltid).

Jag är också en godtrogen människa, men ibland är det kanske värt att vara mer kritisk till nya bekantskaper.

Ja jag har några aningar
Men jag har inte riktigt tid att läsa alla trådar heller faktiskt
Och rollspel eller trollspel är inte min grej
Jag är också trött på att inlägg raderas stup i kvarten
Så jag får väl lämna WO
Eller så ser du bara till att akta dig.
Om man ignorerar Trollen så blir de ju inte matade.
Slösa inte vare sig tid eller inlägg på Troll, de är egentligen inte värda det.

Vi som har råkat illa ut har ju eget intresse av att hålla reda på Trollen.

Det är bra att uppmärksamma alla på att det både här och där finns människor som kan ha dolda agendor och kanske vill luras.

Detta har tagits upp en hel del senaste tiden. Det är ofta inte helt lätt att med säkerhet veta vilka dessa användare är och på vilken nivå de ljuger och hittar på och av vilken anledning.

Ibland kan inlägg som är påhittade faktiskt leda till trådar som är positiva för väldigt många användare, ex.vis andra i liknande situationer, något som kanske inte egentligen var "trollets" avsikt.

Men om "trollet" börjar kräva sympati och beter sig otrevligt och kanske även hotar andra som inte längre vill stötta är det helt klart fel. Också om de utnyttjar situationen och börjar ta emot gåvor.

Problemet för oss moderatorer är om allt detta sker utanför Bukefalos så blir det svårare för oss att agera.

Vaksamhet är bra, framförallt om "trollet" börjar kräva något.

Det har funnits olika typer av troll genom åren några har försvunnit och några kanske redan skapat nya användarnamn eller kommer göra det.

Men jag tycker det vore hemskt om vi alla skulle börja misstro användare, risken att helt oskyldiga drabbas känns för stor och hemsk.

Hellre fria än fälla, men rapportera gärna om ni ser något misstänkt så vi kan titta närmare på det.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 791
Senast: Gunnar
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka