Metacam - hållbarhet öppnad flaska?

MiniLi

Trådstartare
Jag vet att det står i info att en öppnad flaska metacam håller i 6 månader, men är det en så än där lite överdrivet snål hållbarhetsuppgift eller tappar den effekt efter den tiden?

Upptäckte att jag har en halv flaska kvar som öppnades för ca 1 år sedan. Bara att dumpa eller skulle den ändå gå att använda?

Medicinen både ser ut och luktar precis som vanligt. Jag gissar att den inte är farlig att ge, men frågan är om effekten avtagit?

Min veterinär brukar skriva ut 180ml till mina marsvin. Nu är de två som får metacam varje dag så nu tar den slut mycket fortare, men jag fick 180ml även när det bara var Floor och hon får 0,6ml om dagen så om jag har räknat rätt så blir det 300 dagar så så länge håller effekten i sig iallafall

Jag vet att det står i info att en öppnad flaska metacam håller i 6 månader, men är det en så än där lite överdrivet snål hållbarhetsuppgift eller tappar den effekt efter den tiden?

Upptäckte att jag har en halv flaska kvar som öppnades för ca 1 år sedan. Bara att dumpa eller skulle den ändå gå att använda?

Medicinen både ser ut och luktar precis som vanligt. Jag gissar att den inte är farlig att ge, men frågan är om effekten avtagit?
Hållbarhetstiden är den tid som produkten håller en godtagbar kvalitet. Dvs efter dessa 6 månader kan det inte garanteras att aktiva substansen håller rätt mängd eller att mängden nedbrytningsprodukter/föroreningar överstiger gränsvärden. Dvs användning efter den tiden kan innebära sämre effekt, utebliven effekt och/eller oönskade effekter pga föroreningar.

Frågade min veterinär om detta och enligt henne skulle det inte vara några problem att använda längre.

Frågade min veterinär om detta och enligt henne skulle det inte vara några problem att använda längre.
Det går säkert bra, produkten blir ju inte effektlös eller farlig över en natt. Men man ska ha klart för sig att kvaliteten kan försämras. Sedan är det ju så att om det tex står 3 års hållbarhet i oöppnad förpackning så kan hållbarheten vara bra mycket längre, men man har bara studerat 3 år. I det här fallet är hållbarheten i öppnad förpackning 6 månader och det beror förmodligen på att något bryts ned eller att man får bakterietillväxt efter den tiden.

Hållbarhetstiden är den tid som produkten håller en godtagbar kvalitet. Dvs efter dessa 6 månader kan det inte garanteras att aktiva substansen håller rätt mängd eller att mängden nedbrytningsprodukter/föroreningar överstiger gränsvärden. Dvs användning efter den tiden kan innebära sämre effekt, utebliven effekt och/eller oönskade effekter pga föroreningar.

Det går säkert bra, produkten blir ju inte effektlös eller farlig över en natt. Men man ska ha klart för sig att kvaliteten kan försämras. Sedan är det ju så att om det tex står 3 års hållbarhet i oöppnad förpackning så kan hållbarheten vara bra mycket längre, men man har bara studerat 3 år. I det här fallet är hållbarheten i öppnad förpackning 6 månader och det beror förmodligen på att något bryts ned eller att man får bakterietillväxt efter den tiden.
Ja det förstår jag ju. Jag undrade mer om någon satt på ytterligare information utöver sådana ”standardfraser”.

Haha, hur som helst är det inte farligt att ge. Testa och be annars om nytt 😊
Jag har redan ett nytt recept, var mer om jag skulle använda upp den öppnade flaskan innan jag hämtar ut nytt. Vill dock inte riskera att hon inte får effekt, och jag tror inte jag kommer kunna märka om hon får effekt eller inte..

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 712
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 241
Senast: cirkus
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 680
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka