Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@tuaphua vetranquil finns inte öht på marknaden sen åratal men du avser ju bortsett från det samma som andra som kommenterat i sammanhanget att TS inte bör utsätta sig oavsett pga sin egna skada .
@tuaphua vetranquil finns inte öht på marknaden sen åratal men du avser ju bortsett från det samma som andra som kommenterat i sammanhanget att TS inte bör utsätta sig oavsett pga sin egna skada .
Ah, jag har ingen koll på det faktiskt. Det var väl ca 2 år sen ägaren fick det utskrivet.
Men oavsett så tycker jag som sagt inte lugnande i någon form låter smart här.
Om det bara finns lösdrift med fri tillgång så kan du väl prova att använda betesreducerare. Betesreducerare använder jag på sommaren tycker jag fungerar bra. Det är klart att du måste ställa in kraftfoderåtgång och övrig mat och testa dig fram. Bara en fundering för att du ska kunna ha hästen på lösdrift så länge den är konvalescent på bättringsvägen.@Lovisaleonora Ja, jag håller med där. Han är rejält uttråkad. Problemet är att jag inte har nån som kan hjälpa med motion, eller hjärngympa. Och som sagt; han blir väldigt explosiv. Väldigt. Och väldigt stark. Vi gör helt enkelt så gott jag kan, som det är nu. Hade jag inte "gått sönder" så hade läget varit annorlunda, helt klart, vid det här laget. Min stora oro nu är kombinationen explosivt ånglok och en trasig hand som saknar styrka och hållbarhet.
Har letat lösdrift i princip sen jag flyttade hit för 2½år sen - alla lösdrifter häromkring kör på fri tillgång av foder. Det funkar inte rent fysiskt för min häst, alls, särskilt inte som det i princip aldrig är fri tillgång av ett foder med tillräckligt låg MJ för honom. Han blir, kort sagt, fet. Stallet vi står i nu är det bästa jag hittat. Nu går han med en kompis (övriga går på fri tillgång). I hagen och vardagshanteringen av stallägaren (in/utsläpp osv) är han lugn, men hon har märkt av att han varit uttråkad då han verkat väldigt "tacksam" om hon ställde upp honom på gången och borstade av lite. Nu är jag där dagligen igen, sedan i fredags (nu får min hand belastas så pass att jag får köra + mocka, men inte motionera hästen). Nu idag blåste det halv storm och han gick ändå jättefint mellan stall och hage utan att försöka dra iväg nåt. Så kanske nojjar jag i onödan. Min nojja kommer ju av hur han var där när jag kom hem vid jul. Men jag känner att jag behöver nån typ av plan, eller iaf backup plan. (I den ingår även att ta kontakt med den tränare jag anlitat för annat, "problemlösare", som funkar väldigt bra med oss båda. Men han har en bit att åka också. Vill bara poängtera att det inte är en "quick fix" jag söker, men ett hjälpmedel som det behövs. Så att vi kan komma igång igen utan att skada oss båda två, så att häststackarn kan få både fysisk och mental stimulans.)
Problemet är att jag fortfarande inte hittat grundorsaken till hans ledinflammation. Han "exploderade" i januari förra året, efter att ha stått i ett par veckor (drog av sig en sko - halt och jävligt - fick vänta på hovslagaren..), totalt personlighetsförändrad. Stod på bakbenen, stack som en galning..för allt och inget. Började ömma i ländryggen efter X antal veckor (av stegrande, bakutsparkar, stickande..som övergick i allmän ovilja att gå framåt öht. Och så tillbaka igen.). In till kliniken - där jag i princip blev avfärdad med att hästen är fräsch och du är rädd. (Visst sjutton blev jag rädd när hästen började gå upp på bakbenen för ingenting och slå, men det var i omvänd ordning. Han "exploderade" - jag blev skrämd. Inte tvärtom.) De hittade ingenting. Han ömmade inte, han haltade inte, han traskade på och vi hade nästan motsatt problem än hemma - när han fattade galopp så ville han inte sluta. Jag tyckte inte att han rörde sig riktigt som vanligt, men vet bedömde honom som genomfräsch. Hem igen, brottades och så redde det sig sakta men säkert. Jag red barbacka igen utan oro, ute på lösa tyglar, framåt sommaren. Sen kom hältan i fram - klinik - diagnos. Så ja, jag är helt övertygad om att inflammationen är ett sekundärproblem men vete sjutton var jag ska börja leta. Det skulle kunna vara vad som helst. Kom efter mycket om och men fram till att avvakta och se hur igångsättningen gick. Leden är friröntgad (inget ultraljud, dock). E.T. tyckte (strax innan hältan visade sig) att han var oren bak och öm i en sena bak, men veterinären höll inte med om ömhet och ansåg att eventuell orenhet (att han inte sköt på lika bra med höger bak) berodde på att han avlastade vänster fram.
Nej, han har inte stått i flera månader enbart pga inflammationen. Direkt efter sprutandet stog han på box i ett par dagar, sedan ute i hagen men promenerades vid hand i skritt tills återbesöket, på vets ord. Friskförklarad i augusti och "schemat" är 3 månader (igångsättning) pga han i princip var ½-konvalescent stora delar av 2014 även innan inflammationen. Sen skrittade vi under hösten (lite trav också), i samråd med veterinären, för att han skulle stå helt nov-dec när jag var bortrest. Sen var planen att sätta igång med igångsättningen vid jul när jag kom hem.
Och ja, nu har han stått helt i ytterligare ett par månader (blir 3 extra totalt) eftersom mitt finger gick sönder så pass illa. Så när vi får sätta igång igen vid påsk kommer han att ha stått helt i 5 månader.
Nu blev det sådär långt igen. Hoppas att det är begripligt och inte bara svammel.
Om det bara finns lösdrift med fri tillgång så kan du väl prova att använda betesreducerare. Betesreducerare använder jag på sommaren tycker jag fungerar bra. Det är klart att du måste ställa in kraftfoderåtgång och övrig mat och testa dig fram.
Man mår lite dåligt när man sätter på betesreducerarna och hästen står alldeles stilla och tittar anklagande på en. Men bättre det än fång, så jag förhärdar mig. Trist att det inte går att ha hästen på lösdrift, speciellt en rehabhäst. Du skulle ha sådan aktive stable funktion med lösdrift ?Hästen har redan depåer (mankammen. Nu i år har han också satt lite fett på ryggen igen: inte mycket, men tillräckligt för att det ska synas och helt klart påverka sadelläget.), som jag slitit som ett djur för att bli av med. Han ligger några MJ över vad han ska ha, pga TS-halten. Kraftfoder får han öht inte, och f.n. får han av förklarliga skäl inget proteintillskott heller. Det han får utöver hö/hösilage är salt och mineraler.
Betesreducerare är inte ett hållbart alternativ. Det har jag använt och provat båda modellerna ("munkorg"/hink och Green Guard), och ingen av varianterna fungerar. Visserligen inte provat på hösilage. Munkorgen fick han fula skav över huvudet av, och hade svårt att få i sig något när det som fanns kvar i hagen var långa/höga strån. Det var med den han fick sin "nacke"/mankamm. Green Guarden överlistade han, hur jag än spände den. Med båda lyckades han gå upp i vikt. Samma med Slow feeding-nät (som också är vanligt häromkring) : hästen bygger underhals och får fula slitage på tänderna, även då han inte står och rycker och sliter nämnvärt mycket.
Jag har provat i princip allt. Det som funkar är att ha stenkoll på vad och hur mycket han äter. Och det är inte en möjlighet på fri tillgång. Hästen går inte längre på gräs, heller, utan i den hagen som finns vid stallet där det inte längre växer mer än några strån.
Man mår lite dåligt när man sätter på betesreducerarna och hästen står alldeles stilla och tittar anklagande på en. Men bättre det än fång, så jag förhärdar mig. Trist att det inte går att ha hästen på lösdrift, speciellt en rehabhäst. Du skulle ha sådan aktive stable funktion med lösdrift ?
Pyssel är det sa Humle , pyssel sa Dumle. Du får pyssla på till du löser det. Det är en merit och kallas inom industrin för Kaizen(tror jag), ständig förbättring. Meritvärde i att ha Vana av det. . Aktive stable skulle jag vilja ha men nu har jag manuell aktive stable. Hmm... Alltså så som det alltid har varit.Dåligt samvete över att hästen tycker att jag är dum som hindrar honom från att äta kunde jag leva med, men ingen av de lösningarna har som sagt fungerat. Jag har honom hellre på stall än att han får fång, alltså står han så att jag kan ha stenkoll på vad och hur mycket han äter.
Hade det funnits en lösdrift, som är lika bra som stallet vi står i idag (som har lösdrift, men tyvärr är det fri tillgång som gäller där så det fungerar inte), med fodringar utspridda under dygnet så hade jag varit klart intresserad - håller som sagt ögonen öppna. Men det tycks vara dåligt med det .
Hästens mage klarar dessutom generellt inte att han äter enbart hösilage (just nu äter han 5kg hösilage + ca 2-2,5kg hö - funkar bra), vilket ytterligare begränsar när det gäller val av stall osv. I båda stallen han stått i har det varit delvis (förra) eller bara (nuvarande) hösilage som ingått i hyran, och han behöver äta delvis torrt hö också om magen ska fungera. Även när han stod på fri tillgång av hösilage (japp, provade första vintern här..) så blev han jättelös i magen.
Är det hösilage som ingår i stallhyran så får jag ju köpa hö själv, och gör det idag, men det gäller ju att det finns möjlighet att ge och förvara eget grovfoder också. Och det gör det inte överallt.
Många saker är det att ta hänsyn till.
Kl
Trodde jag var i fel tråd när jag gick in nu på em och det handlar om betesreducerare och fettdepåer och allt däremellan ...
Nu har jag ju dock löst det (foder och hage) så bra det går utifrån de förutsättningar som finns, som sagt.
Jo, försökte styra tillbaka till ämnet lugnande..
@tuaphua Ja, på tränarfronten känner jag mig helt lugn. (Ska hålla repet "utsläppt" i fortsättningen! Har vikt det i handen för att slippa att hästen/jag trampar på det, men ser poängen. Helt klart, med fingret som facit.. )
Kallar du mig otålig? Förstår inte alls vad du menar... Men jag har inte råd med mer handskador, yrkesmässigt - vill ha mitt gesällbrev och examen i år. Jag vill ju rida när värmen kommer, jueee!
Tillbaka till huvudämnet igen.
Har funderat på magnesium tidigare, eftersom jag många gånger läst att underskott är vanligt och kan orsaka ökad "hispighet" hos hästen. Men ville analysera hösilaget (mineralanalys är inte gjord) som ingår i stallhyran innan jag började peta med sån't. För att ha korrekta/fullständiga värden framför mig. Och det har ju inte blivit av, iom att jag inte kunnat ta mig till stallet och det bara är jag som har intresse av analysen. Och nu är det inte så väldigt mycket hösilage kvar, så frågan är hur många veckor den analysen blir aktuell (måste ju samla från flera balar, dessutom).
Valeriana har jag faktiskt inte hört talas om tidigare. Det ska googlas (har tagit reda på att det är en ört, och att den har motsatt effekt på katter. Typ.), iaf!
Det jag är mest rädd för med lugnande, är nog att få motsatt effekt. Dvs att hästen blockerar helt av minsta lilla, eller att han rentav flippar helt av ännu mindre . Att förstärka reaktionerna är det sista jag vill.
Att prova femtioelva preparat är inte aktuellt - för hästens skull och för min plånboks skull. Men om många skulle ha fått positiv effekt av ett skulle jag kunna tänka mig att testa. Därför uppskattar jag alla svar gällande det, både positivt och negativt.
EDIT: Gällande hur länge vi jobbat på stallplan med nämnda lugn osv, så betyder "ett tag" veckor i det här fallet. Har som helt tappat kollen på datum och antal dagar förutom nu det allra senaste, men ser nu att jag skrev om det den 4/3.
Anyhow, så känns sedering inte som ett alternativ som det känns nu. Utan vi jobbar utan det så långt det bara går (om det skiter sig så är jag beredd att lägga av och det finns även en bra tränarkontakt vid behov, som sagt).