Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Sadeln ÄR ju himla bra, det är jag som inte är. Skall man ha en bomlös skall man ju vara rak och balanserad, på en rak och musklad häst, annars är det bara att köpa sig problem eftersom den bomlösa ändå inte kan tryckfördela en för sne vikt som en bomsadel kan. Så jag älskar fortfarande sadeln men vill inte riskera att göra den sne för att jag inte sitter som jag skall nu.

Japp, hade en globus på honom innan.

Reynir ska jag rida för till våren. Tror att det kan passa oss bra. har funderat på att åka i december men beslutat mig för att vänta ett tag till.

Ska bli jättekul, ser fram emot det.

Godis är magiskt ibland;)

Har inte tränat "långa tyglar" sedan jag såg min dåvarande chef bli sparkad ganska illa (av sin egen tävlingshäst som hon kände utan och innan). Det är bra träning och roligt, men glöm bara inte säkerheten. ;)

Jag svävade ut lite i funderingarna kring vilja, tänkte inte specifikt på dig och din häst. :) Så känn dig inte söndertipsad här, plocka de tips du finner intressanta eller plocka ingenting alls, det handlar ju om din häst som du känner bäst själv.

Man kan hitta på saker som dom tycker är roliga i paddocken tex löslongering, löshoppning mm det finns mycket man göra är inne utan att man rider. Fast det är jag säker på att du vet ;)

Du ska se att det kommer att bli bra! Följ in magkänsla så kommer det säkert att lösa sig.

Hade jag varit samma sits som dig hade jag bokat en kurs redan nu men då ska du tänka på att jag bara läser det du skriver om era problem och inte allt som går som det ska ;) Så jag har inte samma "inblick" så att säga.

KL

Argh, nu har S igen problem med frambenen. :crazy: Jag som redan hade börjat hoppas att allt skulle bli bra (hon blev friskförklarad för ca. 1 månad sedan efter vila med inflammationer i lederna). Frågan är nu om hon nånsin kommer att kunna ridas "normalt" mer :cry:

Kan svara på det där eftersom jag är "Sanskos" mamma ;) Brukar läsa tråden flitigt, men har inte skrivit så värst mycket tidigare.

Snótt blev under sommaren tidvis lite ojämn i sina rörelser och i augusti var det dags för första klinikresan. Vid böjprov reagerade alla leder utom haserna , mest problem i vänster fram knä och kotled. :cry:
Röntgenbilderna visade inga förändringar, vilket iofs var positivt. Hästen fick 7 (!) kortisonsprutor och vilade några veckor innan återbeöket.

Då var bakkotorna ok, men markerade på framlederna (knä + kotor) vid böjning. Visst var de bättre, men inte så mycket som varit önskvärt. Gavs ny sats kortison, men veterinären var inte så värst övertygad om att hon kommer att bli bra eftersom den rel. svaga responsen på första satsen sprutor tydde på att det hunnit ske broskförändringar i lederna.

Ett par veckor senare var det dags för nytt böjprov och då verkade allt bra. Inga reaktioner :) och veterinären ansåg att det var fritt fram att sätta igång hästen och återgå till normal ridning inom 3 veckor.
Vi tog det betydligt lugnare än så, men just när vi nu kommit upp i något som kan kallas relativt normal motion börjar hästen markera igen. Vid själva böjningen av frambenen reagerar stackaren nu helt klart med smärta :cry:

Visst var vi ju beredda på att det är så här det kan gå, i det här skedet gällde ju först och främst att testa om hästen kommer att hålla ridning eller inte, men man hoppades ju på att det skulle klara sig - åtminstone lite längre än så här. Snótt har varit så fin :love: de senaste veckorna - rört sig bättre och smidigare än på länge så det gav ju ett visst hopp.

Nu står vi tillbaka där vi började i somras och får ta oss en funderare på vad som komma skall.

En fråga: vet nån om det går att kolla upp broskförändringar med ultra? På röntgen syns de ju inte och att börja göra artroskopi (eller hur det nu stavas...) på flera leder låter lite omständigt...

Ja, löslongera och löshoppa är kul. löslongera gör jag regelbundet. Imorgon ska vi på tömkörningskurs. Ska bli jättekul!
Ang. kurs hade jag gärna åkt på reynirkursen i december, men jag ligger massa back ekonomiskt eftersom det blivit något fel med löneutbetalningen. Jag har tydligen åkt ur deras datasystem för de kunde inte ens hitta mig i registret för detta året.:crazy: Förhoppningsvis skulle de ha löst det till nästa vecka, men jag vågar ändå inte boka upp mig på något.

Men till våren ska vi åka iväg. Tills dess tränar jag här hemma varannan vecka, känns helt ok.

Helt ok. Jag tycker det är jätteroligt och bra med tips, här finns många duktiga ryttare. Däremot tycker jag det blir lite tröttsamt när alla säger samma sak och jag redan i första svaret klargjort att jag är väl medveten om problemet. Att det kommer 5 till efter det som också säger att framåtbjudning är viktigt blir i min mening rätt tjatigt och menlöst och det känns lite som att folk idiotförklarar en när jag gång på gång måste upprepa att jag håller med. Nu tror jag inte att det är någons mening, men det skadar ju inte om man läser igenom allt innan man svarar.

Trågit med eran häst men för det först 7 kortison sprutor på en gång låter inte helt normalt. Kortison är ett preperat som ger många biverkninge (fång bland annat) och många veterinär börjar blir försiktig med det. Desutom är kortison starkt smärtstillande men med inte allt för mycket efekt på den långsiktiga läkningen. Duktig veterinärer ser broskförändringar på röntgen (eller kan mistänka) de ser även på ledvätskan hur alvarlig inflamationen är.
Blev hon inte behandlat med allmän antiinflamatorisk samtidigt och gavs det inget annan ledbehandlig samtidigt som kortison? Mistänkte inte veterinären någon annan sjukdom när hästen reagera på så många ben (Borelia och annaplasmos ger konstiga återkommande hältor) är hästen kollat av kiropraktor så den inte belasta fel och därför kommer hälta tillbaka.
Tycket veterinären var lite snabbt med att ger är dålig prognos. Inte helt ovanlig man inte få svar direkt. Är den fri röntgat i haserna?
Famknä bruka tyda på att hästen antingen är riden väldig framtung eller att den har problem bak.

Kl

Idag fick jag filmats på kveikja i tölt! Min telefon vill inte ladda upp den dock, säger att jag måste ha via Wi-Fi... Suck! Men snart en dag så kommer den. Tycker hon är duktig littleBigMama. Jag vill verkligen ha ridlektioner nu, både på kveikisen och på Rönd! Men jag får oxå vänta ett tag, det har kostat alldeles för mkt att bygga stall i höst...

Ser verkligen fram emot att rida Rönd imorgon. Är det någon fara att lägga pass på en häst som inte är så tränad? Nu tänker jag inte träna det ännu, men kan det skada om man t.ex. avslutar träningen med en läggning? Eller är det så påfrestande att jag skall vänta några veckor? Månader? Jag fick ju mersmak av vår misslyckade galopp som blev pass igår. Så häftigt!

Ja just ja du skulle ju gå en sån kurs! Fy vad roligt det måste vara och framförallt nyttigt!

Visst är det kul när det krånglar med lönen, hade stora problem med det när jag jobbade på mitt förra jobb. Tack och lov så händer det inte sånt på det nya jobbet!

Men du den här kursen kommer säkerligen att hjälpa dig med damens rump problem! Det är ju ett suveränt sätt att muskla upp hästen på! Jag vill också lära mig.....

Du måste berätta allt om den sedan!

Ja, det ska bli riktigt kul.

Jag är helt värdelös på att jobba från marken, tycker det är lättare att jobba helt löst än att ha massa tömmar. Bara att longera blir ett enda trassel av lina för mig och jag tappar helt fokus på hästen eftersom jag försöker hålla koll på linan. :o
Ska bli så kul att kunna variera lite, det är ju jättenyttigt att kunna jobba utan ryttare. Och jag tror att Sol kan gilla det. Jag vet att förra ägaren löslongerade en del, och det har jag fortsatt med, och även tränat lite inkallning och rösthjälper. Jätteroligt och Sol hoppar omkring som en studsboll och brallar omkring och kickar med frambenen. :D

Ska ta med mig videokamera och förhoppningsvis får jag med mig stativet på något sätt, eller så får jag se om någon har lust att filma.

Med jobbet fattar jag inte vad som har hänt, det är mitt extrajobb hos kommunen, jag har varit anställd där i över två år och de hittar mig i registret från förra året, men inte från i år. :crazy: Det är ganska många tusen som fattas så det svider rätt rejält.
Mitt vanliga jobb (som i och för sig också bara är en timanställning nu när jag pluggar) har aldrig varit några problem tack och lov.

Jag har egentligen inget svar på din fråga, men Sol har själv gått över i pass ett par gånger. Jag har aldrig märkt av någon skillnad efter pass-sträckan som i och för sig inte varit så lång eftersom jag har tagit tillbaka henne ganska direkt efter.

Bjuder hästen själv fram, och en grundkondition och balans ändå finns så tycker jag att du kan rida på!

Jo, haserna är röntgade (på samma gång som alla andra leder) och de var riktigt fina. Hästen rör sig ganska jämsidigt och är jämnt musklad utan nämnvärda spänningar. Utanpå syns/känns ingenting i frambenen - ingen värme och ingen svullnad nånstans, men det har det inte heller tidigare gjort.

Hästen i fråga går gärna och blir framtung så fort man inte rider riktigt, riktigt ordentligt + är olovligt lättfödd (=gått med lite övervikt en stor del av tiden) så iofs inget underligt i att/om frambenen tagit stryk också utan "hjälp" från annanstans liggande problem :( (Fast det givetvis inte är helt uteslutet att det kan finnas sådana också.)

Har nog stötts och blötts av och an (utan och med veterinärer) om var det ursprungliga problemet sitter. Under hösten har två olika veterinärer + massör) varit inkopplade. Första veterinären (hon på kliniken) var, jo, ganska negativ i sin bedömning, den andra (som gjorde sista kollen) var sen raka motsatsen som tyckte att det bara var att "köra på". Båda är (enligt finska mått) välsedda och erfarna hästveterinärer.

Var också själv ganska fundersam över mängden kortison och att det inte diskuterades nå andra alternativ, men det är ännu det överlägset mest använda preparatet här i Finland, var hästmedicinen tyvärr ligger rejält efter den i Sverige. Hyaluron används väl i en viss mån (men ingen av de veterinärer vi varit i kontakt med har ens nämnt det eller nåt annat) och Tildren blev vi rekommenderade som en "sista" utväg om det ännu uppstår problem (vilket det nu alltså gjort...).
Med en häst som relativt snabbt reagerar med magen drar man sig delvis för preparat (t.ex. då Tildren) som ofta ställer till med strul på den fronten.

Hela hösten har Snótt ätit glucosamin, MSM, chondroitin och hyaluronsyra (i form av Suppleaze Gold) + c-vitamin. Om sånt hjälper eller inte kan förstås diskuteras i oändlighet, men vi har i alla fall prövat. :grin:

Förekomst av borrelia o.dyl på hästar har inte oss veterligen undersökts i nån större mån här i Finland. Nå slags allmänna undersökningar lär ska vara på gång, men som jag tidigare skrev är det här lite a'la u-land ännu på den fronten... (En i vår familj är utbildad hästmassör och håller på att studera till veterinär, så han har ju en viss inblick i det här själv, fast han inte är tillräckligt långt hunnen ännu för att kunna göra så väldigt långtgående "diagnoser").

Nåja, vi får gå vidare i djungeln, nästa steg är väl att försöka reda ut det här med ev. broskförändringar (så gott det går). Kiropraktiker står också på listan, men - igen en gång - de växer inte precis på träd här. Men ska givetvis gå att ordna.

Oj, det här blev (igen...) långt, inte direkt min mening att dränka er med våra problem och diagnoser men har lite svårt att uttrycka mig kort och konsist :eek:

Det lät ju inget vidare, men jag tror som valvis att veterinären nog kan ha varit lite snabb med att ge en dålig prognos. Jag hoppas i alla fall att hon blir bra och kommer funka som ridhäst i framtiden!

Du kan ju prova att skicka bloodprover till Sverige för analys för Borelia och annaplasmos. Vet att veterinärmedicinen är mycket olika. Jag och min veterinär kommer från tyskland och där gör man mycket mer. Vi skicka mycket av våra blodprover till Tyskland för annalys.

Tildren är inte så farlig om man ger det med rätt understöd men om man inte har fynnd med broskförändringar behöver man ju inte ger det. Det finns massa man kan prova innan man ger tildren.

Irap har vi haft mycket bra resultat med på hästar som till och med hade förändringar i leden.

Hade mer tänkt att hästen borde gått på butta + då mag understöd om den nu är känslig i magen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 878
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka