Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Men jisses, läser folk inte längre?

Jag har ju sagt att jag ska träna, (och har tränat) på att få henne ner alert.

Däremot kommer jag inte släppa problemet med bakdelen som någon skrev

Man kan ju faktiskt träna på mer än en sak!;) Det ena behöver inte utesluta det andra.

Det beror väl lite på vad man har för häst. Med Gjöf rider jag sällan "kravlöst". Eller det beror på vad man menar med kravlöst. Hon behöver sin ram och mår bäst när hon vet vad hon ska göra. Är det galopprace med fri form som gäller vill jag ha en bra fattning, energi i galoppen och en bra nedsaktning. Jag rider sällan (aldrig) runt och låter henne välja tempo och form bara för att "man måste rida kravfritt ibland". Det skulle bara förstöra träningen vi har lagt ned. Med min andra häst skulle jag dock kunna rida så utan att hon skulle försämras :)

Bra skrivet! Jag skulle heller aldrig låta en häst bestämma tempo, vill hästen öka får den vänta tills jag tillåter det. :p

Om du menar åldersmässigt så kanske ni tycker samma om mig om ni fick reda på vad gammal jag är ;) Men jag har nog gjort ifrån mig, att skaffa barn passar i mitt och sambons liv just nu :D

Åh jag är nog rätt skadad eftersom jag inte alls reagerar på folk som får barn när de är runt 20 års åldern, tänker inte ens på att dom på något sett är unga då :p

Men det är nog för att min lillasyster var 14 när hon fick sitt första barn....ja, lite väl extremt kanske, å absolut inget planerat men ja, det var ju bara att acceptera att en bebis snart skulle titta ut :eek:

Sedan fick hon barn nr 2 när hon var 17 ( är 19 nu) så att vara 22 år ju gammalt! ;)

En annan som är 23 känner sig ju as gammal bredvid lillasyster, eftersom jag inga barn har å inte vill ha på många år....tror jag! :p

Jag var 23år när blev gravid med min son:love:

Passa på att "kunna gå ut och rida när ni vill" för nu är det planering som gäller.

Men ack så underbart, idag fyller han 1år underbara unge

Lydnad går före allt i mitt tycke, hästen skall inte bestämma tempo, gångarter eller vart vi skall rida.
Får den börja bestämma sånt kommer den snart börja bestämma från marken med och då får man problem. Om inte blir det en jobbig fight den dagen man nu bestämmer sig för att nu är det jag som faktiskt bestämmer och inte hästen!

Jorunn var seg som cola när jag red in henne mkt som är nytt för henne och hjärnan gick på högvarv och då tycker jag inte att man kan kräva att hela ridpasset skall gå i 320.
Men det är ju jag de.

När hon kunde svänga stanna ridas ut på trava och galoppera på komando då började jag med öka tempot lite.

Att se till att hästen trampade på och vart pigg, fast oftast när man rider in är hästen helt off i både kondis och muskler och då är det ju inte konstigt att hästarna är trötta och sega.
Jorunn har varit seg i alla år eftersom hon aldrig varit ritkigt i kondis utan med fet och lycklig lösdrifthäst:D

Idah är hon i kondis både i musklaturen och i hullet och som tack fick jag en hel del energi i hästen :)

Jag tycker du gör rätt glöm inte bort bakdelen själva hästen.

Jag tränar mkt ställningar just nu mkt skrittarbete flytta in bakdelen på spåret och sedan ställa nacken till höger, sen vänster, sen höger, sen vänster igen och hästen skall gå kvar på spåret......är tanken:D
Gäller att hålla tungan rätt i munnen
Sedan skänkelvikning åt höger går lätt som en plätt men till vänster går det sisådär det är Jorunns jobbiga varv och trav blir då och då till tölt när hon inte orkar bära sig i vikningen längre. Då gör man inte så stor sak av de utan lägger in i volt precis när amn känner att ni kommer hon byta gångart och då återfår hon traven under volten och sedan fortsätter man vikningen ur volten bara.
Man kan ju inte bestraffa utan man får bara iggnorera det hela göra om och göra rätt, oftast är det ju mitt fel, jag som inte är med och korrigera innan hon byter=)
Alltid ryttarens fel aldrig hästens det är en tanke som skal slinka in i huvudet när allt går åt skogen=)

Jobba på med hästen din, och kör på de sättet DU tycker och tror på och bara för man inte vill pröva ett tips man får här är man inte en dålig hästägare.

Uppdatera gärna med hur de går=)

Oh vad spännande! Håller tummarna för gården! Visst är det UNDERBART att ha hästarna HEMMA? :) Jag bara längtar tills man kan kila ut och rida mellan hemkomst och kvällsmat och ändå ha tid över...

Ska bli kul :D Har ju alltid haft hästarna på gården där jag bott. När jag bodde hemma var hästarna hemma och sen när vi flytta så följde hästarna med för på gården där vi hyr lägenhet finns det stall :) Men det jag längtar efter det att inte behöve dela stall med nån och att inte behöva ta hand om andras hästar. Är nog mer enstöring och vill vara själv och göra allt själv :p

Gullan + Tilda:

För mig är det heller inte främmande att få barn i den här åldern. Mamma var 21 när hon fick min bror så det ligger i släkten ;)

Ja, är förberedd på att det blir planering sen hehe. Tur att jag har en underbar sambo och vi kommer ju givetvis hjälpas åt så båda kan hålla på med sin hobby och ändå göra saker ihop med bäbis och tillsammans :)

Från en sak till en annan: Rider ni helt utan krav ibland när ni rider ut? Jag rider ju en hel del i paddocken nu när det blir mörkt tidigt, men när vi kan så har vi en mysig liten runda vi kan ta ute. Men jag sitter ju ändå och håller på hela tiden, flyttar sidvärts, böjer och ställer och fixar och donar för attj ag tror jag "förstör" annars.
Tror ni det är vettigt att strunta i det nån dag i veckan och bara tölta på i lite tempo, se till så han är taktren, och rida lite galopprace och inte tänka så mycket på vare sig form eller ställning?.....
jag vill ju inte att han ska tycka att jag är trist :crazy:

Både ja och nej. Min unghäst går sällan i fel form, däremot rider jag ofta ut och kan då låta henne gå i fri form.

Vid uteritt är det viktigt för mig att hon lyssnar på mig angående tempo och val av gångart (som ska vara ren. Det är de krav jag framförallt ställer. Form är ett plus vilket jag ibland ber henne om.

Ibland blir det ju skritturer i skogen på lång tygel också = ännu mer fritt. ;)

Så min slutsats är väl att mecka lagom ibland! När hästen går trevligt ska man inte vara rädd att "göra ingenting" som belöning för hästen och trevlig upplevelse för sig själv! =)

Har du ridbanan för dig själv kan det vara nyttigt att komma "infräsandes" från en uteritt, rida i friskt tempo några varv på ridanan och ut igen. Det hela låter kanske oseriöst, men är ett sätt att avdramatisera hela bilden av att ridbanan är en plats vi ofta stannar länge på och dessutom gör hyfsat jobbiga saker på.

Som så många poängterat redan är framåtbjudning lösningen på förvånansvärt många problem i ridningen. Bara för att man uppmuntrar hästens egna framåtbjudning behöver det inte innebära att ridningen sker kravlöst eller utom kontroll. Det handlar bara om att rikta energi. All den energi hästen lägger på att bråka kan du, genom att rikta framåt, få den att arbeta som du vill utan att den ens begriper det.

Inte bara till dig.

Jag är jättetacksam för alla tips, men värst vad alla misstolkar/läser in egna värderingar i det jag skrivet.

Jag är sällan i paddocken, ibland börjar jag i paddocken och då ser det ut såhär: Led in i paddocken, stå still, hoppa upp, skritta fram 5-10 meter, testa så hon lyssnar på skänkeln, rid fram några meter till, testa så hon lyssnar på andra skänkeln. Ev. upprepa vid behov (max 2 ggr). Rid fram några meter till (nu börjar vi närma oss slutet av banan) stanna, fram igen, böj på en volt/serpentin tillbaka. Eventuellt en volt om hon inte lyssnat. Sen tillbaka med en halt på väg till utgången.
Sen blir det utritt.

Det är inte alltid jag går in på banan, men ungefär varannan/var tredje gång.

Nu red jag ett lite längre pass i paddocken bara för att jag ville filma (mest för att kolla på min sits, men alltid kul att ha sparat för att se utvecklingen sen längre fram för hennes del med) så vi red i 20 minuter på ridbanan. Då var första hälften skritt och uppvärmning med lite enklare dressyr, tempoväxlingar och få henne att trampa på och sen korta. Sen satta vi igång med lite tölt och trav och tog ett varv galopp emellan. Skrittade lite emellanåt som pustpauser. Sen tog vi en liten runda ut så hon fick springa på lite bättre.
Ja, hon är lite slö, men hon går fram! Vilket hon inte gjorde när det var som värst för ett par veckor sen, då ville hon inte trava alls. Så jag tycker att det går väldigt bra framåt!

Självklart har vi massor att jobba på, och det är jättekul att få massa tips! Så gärna mer av den varan, men det vore ju trevligt om kritiken var befogad. :)

Det här med att tänka framåt funkar jättebra, det är så jag har jobbat med henne nu de senaste veckorna. När hon börjar skjuta ut rumpan så trycker jag ut den, leder så att hon får under sig benet igen, och driver på framåt så hon får använda benen framåt istället för att springa på sidorna. :)

Senast ändrad:

Jag hade gjort som Duplo skriver istället för att bara skritta och göra det "jobbigt" för henne i paddocken. Ut och rid henne varm ta ett varv i paddocken när du utanför har känt att hon går fram bra och lyssnar och sedan gå in i paddocken rejsa runt ett varv och sedan ut igen.

Jag klarade in at min madams rodeolekar i paddocken ( lite för mycket buslekar som gjordes där inne så jag fick en lite för pigg madam istället ) så jag skickade iväg henne på träning. Nu var det inte meningen att hon skulle försvinna så länge som det blir utan bara att jag skulle få hem en häst som gick att rida i paddocken och inte bara ute ;) Men skit samma, jag får hem en häftig häst som numera går att rida i paddocken utan problem :D

TIllägas bör att jag är livrädd för att åka av henne fler gånger med tanke på att jag redan är ett skröppel med en kropp som tror att den är född 1927 istället för på 70 talet ;)

Om du gör som Duplo skriver så förknippar hon inte paddocken med att det är bara flytt, skritt och halt är inne utan får in lite fart, fast du gör självklart som du vill men då kan du fortfarande jobba med att få in rumpan på henne när ni rider ute.

KL*

Första ridturen på Hnokki idag på två veckor, det var underbart!
Beslutade dock idag att jag skall sälja min bomlösa nu ändå, och gå tillbaka till bomsadel igen. Får inte riktigt bukt på min snea höft och vill inte förstöra sadel och häst pga sne viktfördelning från min sida som sadeln inte kan hålla emot...Blir en Globus Clic igen!

Kl

Idag har jag råkat passa :) häftigt!!! Rönd har tydligen en sjujäkla pass enligt ägaren, hon skall ha sett en video på henne från Island där det både var snyggt och gick undan. Häftigt om jag kan behålla henne såpass länge att vi kan komma till ett läge då hon är stark nog att passa på riktigt. Mathias blev helt tokig o tjoade o ropade " det e som på SM ju!" - han har bara sett pass på tävling. Han tycker det är lite exotiskt, det tycker ju jag med! Jag är glad att vi byggde en 60m paddock oxå!!! Vi fick gott o väl plats.

Hon var helt cool efteråt, det här jag trott att hästar blir stissiga och hårda i skallen av pass men inte av ett misslyckat varv galopp iaf :)

Fina bruden!
wpid-dsc_0366.jpg

Om du gör som Duplo skriver så förknippar hon inte paddocken med att det är bara flytt, skritt och halt är inne utan får in lite fart, fast du gör självklart som du vill men då kan du fortfarande jobba med att få in rumpan på henne när ni rider ute.

Det är ju just det, jag behöver få den lilla checken innan jag rider ut, annars ifrågasätter hon ute (har i alla fall gjort det varje gång hittills. Det är en fin balansgång, om jag gör för mycket i paddocken innan så blir det inte bra ute, om jag inte gör i paddocken alls så får jag jobba extra i början när vi kommer ut. Därför brukar jag variera med att börja ett par minuter i paddock och att stämma av i början när vi rider ut. Anledningen är att jag inte vill att hon ska bli en sån häst som stannar och inte vill gå hemifrån. Jag är rädd att hon ska förknippa rida bort från stallet med något jobbigt.
Hon har inte visat något problem alls med att rida iväg, och så vill jag att det förblir.
Har försökt att inte göra något alls och bara skritta iväg på långa tyglar, eller tölta/trava iväg från stallplanen och inget av dem funkar vidare bra. På långa tyglar blir hon "svajig" går fram och tillbaka och tittar på allt. Hon behöver inte alls ha korta tyglar, men en liten kontakt bara så hon får en tydligare ram. Om man kör fart bort från stallet så blir hon lite spänd och stissig och lyssnar inte alls lika bra.

Så jag tycker nog att det funkat bäst som det är nu. Men såklart ska jag fortsätta jobba med att få paddocken lite roligare. Ska testa att lägga in lite fart, men starten kommer vara kvar som den är för det är det som har funkat bäst. Har verkligen testat det mesta, så jag är rätt säker i detta fallet.

Från det ena till det andra.

Jag har lyckats överlista det där satans filmprogrammet, så jag har lyckats ta bilder ur filmen i alla fall. Jättedåligt kvalitet eftersom de är klippta direkt ur förhandsvisningen. Tog de som jag lyckades få någorlunda inom synhåll.

32808301.jpg

32808303.jpg

32808305.jpg

32808346.jpg

32808345.jpg

Haha, var tvungen att ta med denna bilden på Snordraken också :rofl:
32808302.jpg

Haha, visst är den rolig. Snacka om ögonblicksbild, började asgarva när jag såg det.

KL*

Första ridturen på Hnokki idag på två veckor, det var underbart!
Beslutade dock idag att jag skall sälja min bomlösa nu ändå, och gå tillbaka till bomsadel igen. Får inte riktigt bukt på min snea höft och vill inte förstöra sadel och häst pga sne viktfördelning från min sida som sadeln inte kan hålla emot...Blir en Globus Clic igen!

Nej vad menar du, du sa ju nyss att den sadeln var så himla bra???
Har du haft en globus på honom förut?

Jag har ju försökt få Andi att tycka paddocken är roligt... Med godis ;) Jag har laddat fickorna fulla med godisbitar och sen har vi gått ner i paddocken o gjort saker han är bra på och fått beröm o godis. Nu kan vi hålla på en liten stund där utan godis o utan att han tjurar ihop.

Ytterligare ett tips i den långa raden av inlägg ;)

Kämpa på!

Ps, kveikja var ju en snigel som unghäst, vi red en lektion för reynir sen var det borta. Fast jag fortsätter underhålla det genom att rida korta intensiva pass, helst leda som uppvärmningen och avslutning för att hon skall förknippa ryttare i sadeln med energi o action, inget mööösande, då stannar hon nästan automatiskt...

kl

igår hade vi lektion i longreining!! mycket intresssant å lärorikt!!! känns som ett bättre alternativ till tömkörning!!??
Hästen var iaf nöjd å jag var trööt i benen!!;) longreining kommer vi absolut att fortsätta med!! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 731
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
502
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 325
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka