Sv: Snack och alltiallotråden!
Lydnad går före allt i mitt tycke, hästen skall inte bestämma tempo, gångarter eller vart vi skall rida.
Får den börja bestämma sånt kommer den snart börja bestämma från marken med och då får man problem. Om inte blir det en jobbig fight den dagen man nu bestämmer sig för att nu är det jag som faktiskt bestämmer och inte hästen!
Jorunn var seg som cola när jag red in henne mkt som är nytt för henne och hjärnan gick på högvarv och då tycker jag inte att man kan kräva att hela ridpasset skall gå i 320.
Men det är ju jag de.
När hon kunde svänga stanna ridas ut på trava och galoppera på komando då började jag med öka tempot lite.
Att se till att hästen trampade på och vart pigg, fast oftast när man rider in är hästen helt off i både kondis och muskler och då är det ju inte konstigt att hästarna är trötta och sega.
Jorunn har varit seg i alla år eftersom hon aldrig varit ritkigt i kondis utan med fet och lycklig lösdrifthäst
Idah är hon i kondis både i musklaturen och i hullet och som tack fick jag en hel del energi i hästen
Jag tycker du gör rätt glöm inte bort bakdelen själva hästen.
Jag tränar mkt ställningar just nu mkt skrittarbete flytta in bakdelen på spåret och sedan ställa nacken till höger, sen vänster, sen höger, sen vänster igen och hästen skall gå kvar på spåret......är tanken
Gäller att hålla tungan rätt i munnen
Sedan skänkelvikning åt höger går lätt som en plätt men till vänster går det sisådär det är Jorunns jobbiga varv och trav blir då och då till tölt när hon inte orkar bära sig i vikningen längre. Då gör man inte så stor sak av de utan lägger in i volt precis när amn känner att ni kommer hon byta gångart och då återfår hon traven under volten och sedan fortsätter man vikningen ur volten bara.
Man kan ju inte bestraffa utan man får bara iggnorera det hela göra om och göra rätt, oftast är det ju mitt fel, jag som inte är med och korrigera innan hon byter=)
Alltid ryttarens fel aldrig hästens det är en tanke som skal slinka in i huvudet när allt går åt skogen=)
Jobba på med hästen din, och kör på de sättet DU tycker och tror på och bara för man inte vill pröva ett tips man får här är man inte en dålig hästägare.
Uppdatera gärna med hur de går=)