Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Men fukteksem är det inte som vanlig eksem? att det blir rött och irriterat och typ "kliar" blir det verkligen sårskorpor och såna "plattor" med hårtovor som regnskållor orsakar?

Fuktexem är vätskande infektion på ett annat sätt och kommer väl mer fläckvis. Exem finns i alla möjliga olika former!

Ush och fy så det där låter obehagligt, vad har de hittat för fel på honom? :(
Håller alla tummar och tår för er, hoppas det finns någon lösning!!

Men vad trist med Odinn :( Synd om det ska sluta så för er. Håller tummarna för er!

Jag har varit inne i en så lång och trist period nu, snart 2 år tror jag det är. Många anledningar är det som bidragit till det. Om jag inte var så kär i ponny så hade han varit såld nu. Men jag var självisk och behöll honom.
I alla fall. Idag red jag honom, med sadel för första gången på typ 1½ år. Vi har bara löjlat omkring barbacka annars. Men idag alltså... Han var pigg och glad. Började med att grisepassa, men efter ett tag så lossnade han mer och mer. Det kändes till och med bra i slutet och han töltade, om än lite taktfel.

Men det var en sån här trevlig tur som gör att man bara går och ler och är så nöjd :D Det känns ändå som att motivationen kommer smygandes tillbaka..

31359713.jpg

Det brukar funka eftersom man delar upp banan så den inte upplevs som en "Neverending Story"!

Vid start så ta bort skänklarna från kroppen på henne när du "räknar ner". Det ska inte va nån mjuk, lugn, tryckande skänkel sen utan väldigt kvick. Lägg på spöt om hon inte reagerar. Det blir den fart det blir, tjata bara inte och rör inte tyglarna annat än till styrning med ledande tygeltag, (ej bakåt i det läget).

Jag ser det som att det är inte stor skillnad på att inte gå fram eller att "springa ifrån", samma olydnad/oförstånd där hästen vill bestämma tempot. Människor reagerar bara lite kraftigare på om hästen vill springa för fort än om den "slöar". ;)

Du kan få rätt mkt vilja i hästen, om du bara är beredd att släppa lite kontroll och vara passagerare! :)

Det sista du skrivit, det är där jag menar att det ligger. Jag har ju bett henne gå långsamt för att jag ska hinna kontrollera henne. Jag har i detta stadiet kännt att det är bättre att hon skrittar med alla ben där de ska vara så att hon jobbar rätt, än att hon springer och fuskar med baken utanför och på så sätt förstärker problemet genom att bara använda sin starka sida och låta den svaga slippa.
Och eftersom jag inte klarar att få in rumpan ordentligt i högre tempo har jag valt att trappa ner tempot, med bekostnad av tempo och tjohej ;)

Så för mig känns det lite hugget som stucket, vill jag att hon ska jobba och stärka sin svaga sida, eller vill jag att hon ska vara pigg och framåt och fuska med sin svaga sida? :confused:

Eftersom det var nära att gå helt överstyr för ett tag sen med att hon fuskade med den svaga sidan och hela tiden försökte komma undan, så har jag valt att fokusera på att hon jobbar rätt. Och därav har det blivit lägre tempo, dels för att jag har bett henne om det, men säkert också dels för att hon tycker det är jobbigt att springa utan att fuska och eftersom jag håller in rumpan på henne så orkar hon inte riktigt gasa på som hon gör annars.

Jag försöker minnas om hon gjorde så på provridningen, för hon har gjort så från dag 1 hos mig. Men jag minns inte, har kontaktat förra ägaren om att jag skulle vilja komma upp och träna för henne snart så jag får väl höra om det är något hon känner igen eller om det bara är mig hon testar.

Jag drog axeln ur led och "krossade" axeln för några år sedan när jag ramlade av.
Jag tog det lite lugnt med ridningen efter det hade läkt, men jag fick väldig abstinens, så jag tog min snällaste häst jag hade då, så fick pappa hjälpa mig upp så red jag lite.
Gick mycket hos en sjukgymnast för att träna upp armen och jag tror att jag va uppe på hästryggen ganska så snart efter :)

+ kvandi & Elina8:

Tack för kommentarerna! Enhandsridning är ingenting jag vågar mig på på någon av mina i nuläget så jag får nog vackert vänta tills handleden är bra igen :crazy: Som tur är verkar den läka bra och inga ben i själva handen är trasiga utan bara handleden i sig. Nu har jag kunnat börja använda handen till lite enklare saker (som att klia hästar i pannan ;)). Ska till en arbetsterapeut (som jag antar är som en sjukgymnast?) samtidigt som jag tar bort gipset, och då ska jag fråga när jag kan rida igen utan att riskera för mycket. Vill ju inte att skadan går upp av för mycket ansträngning för tidigt...

*kl på mig själv*
Daladis, som jag "lånar" av stallägaren, var så gullig att hon gnäggade åt mig idag :eek::love: Sicken underbar häst det är alltså! Mina egna gnäggar då aldrig åt mig...

Vad kul att motivationen -eventuellt- är på väg tillbaka! Jag tror inte han lidit av din själviskhet, de flesta hästar trivs rätt bra med att bara gå och "skrota" ;) Hoppas suget håller i sig för din del!

På unga hästar är framåtbjudning A och O! Lägg resterande träning åt sidan för utan att hon tänker framåt själv kommer hon inte kunna ta åt sig träningen ultimat heller + att du alltid kommer ha en häst som känns seg och tråkig.

Jag hade en sån period med Erro när han var 4.5. Då var han seg, sprang på framdelen och i grisepass. Problemet var då 1. Hans tänk framåt!! Sen kommer problem lösning efteråt! Jobbade på samma sätt som du fått tips på här och efter bara ett par gånger med sådant lek så hade han ett eget driv vilket gjorde att jag istället kunde fokusera på mer "seriös" träning, och vet du vad, problemen blev så mycket mindre då han var piggare, lättare och samtidigt faktiskt lossnat en hel del i kroppen. Så fastna inte i att hon ska bära sig så och så! Få framåtbjudning i henne så ska du se att det blir lättare att jobba henne rätt på köpet.

Det är mitt tips och vad min erfarenhet av unga hästar lärt mig. Utan framåtbjudning går det inte träna korrekt.

På unga hästar är framåtbjudning A och O! Lägg resterande träning åt sidan för utan att hon tänker framåt själv kommer hon inte kunna ta åt sig träningen ultimat heller + att du alltid kommer ha en häst som känns seg och tråkig.

Jag hade en sån period med Erro när han var 4.5. Då var han seg, sprang på framdelen och i grisepass. Problemet var då 1. Hans tänk framåt!! Sen kommer problem lösning efteråt! Jobbade på samma sätt som du fått tips på här och efter bara ett par gånger med sådant lek så hade han ett eget driv vilket gjorde att jag istället kunde fokusera på mer "seriös" träning, och vet du vad, problemen blev så mycket mindre då han var piggare, lättare och samtidigt faktiskt lossnat en hel del i kroppen. Så fastna inte i att hon ska bära sig så och så! Få framåtbjudning i henne så ska du se att det blir lättare att jobba henne rätt på köpet.

Det är mitt tips och vad min erfarenhet av unga hästar lärt mig. Utan framåtbjudning går det inte träna korrekt.

:bow::bow:

Håller med! Framåtbjudning är såååå viktigt! Det funka helt enkelt inte annars.

Hon har som sagt bra bjudning när vi rider ut. Och jag jobbar ju henne ute med, men där är det ju lättare att gasa på lite emellanåt.

Oavsett vad ni säger så tycker jag att det känns väldigt viktigt att jag får kontroll på problemet med bakdelen eftersom det på bara några veckor gick från att hon flyttade ut rumpan precis i igångsättningen (vilket jag inte brydde mig om så mycket) till att gå ner i dikena och springa på tvären ute. Nu när jag har "tragglat" lite mer tråkiga saker, dvs 2-3 min i början av varje pass plus att jag korrigerar direkt om baken är på väg ut, så har problemet nästan försvunnit helt! Jag kan springa rakt fram på vägen, ibland drar hon lite åt vänster, men det är helt klart kontrollerbart.

Självklart är det viktigt att hon går fram, och det gör hon. Men i paddocken gör hon det inte, för där tycker hon att det är jobbigt.

Jag har verkligen inga krav på form, hon går i en helt ok form, och det har blivit bättre. I början sprang hon ganska högt med halsen framförallt i traven, och det gör hon inte längre utan kan länga sig mer och få med ryggen bättre. Så jag tycker helt klart det går åt rätt håll.

Eftersom jag så sällan rider i paddocken så ser jag det inte som ett jätteproblem just nu. Hellre att hon tycker paddocken är tråkig en kvart i veckan än att hon springer ner i diket eller ännu värre, ut i vägen varje gång vi rider ut.
Sen kommer jag försöka få igång henne mer i paddocken ändå, jag har fått jättebra tips på övningar här. MEN... jag kommer inte släppa problemet med bakdelen, för jag vill kunna rida ut på en häst som är pigg och framåt och framförallt kontrollerbar.

*kl*

Snorri skrämde vettet ur mig igår när jag kom ut i hagen och han låg ner och inte ville resa sig :eek: Sedan när han kom upp stod han och flemade ett bra tag, ville inte röra sig, inte äta... "KOLIIIIK!" tänkte jag och ringde veterinären, plockade in hästen och började ta puls och räkna andningsfrekvens och förbannade att jag inte hade mitt stetoskop med mig i stallet (det ska få följa med överallt framöver...). Efter överläggning med veterinär gjorde jag som man brukar- ut och promenera...
Då hade han redan piggat på sig och ville fara iväg i galopp på ridbanan. Efter 45 minuter ställde jag in honom i stallet och bjöd på ljummet vatten med tropisk juice och socker i :angel: Sedan stod han inne i tre timmar, var pigg som en lärka och inga koliksymtom och fick då gå ut. Mamma meddelade inatt att han mådde bra. PUH!

Från en sak till en annan: Rider ni helt utan krav ibland när ni rider ut? Jag rider ju en hel del i paddocken nu när det blir mörkt tidigt, men när vi kan så har vi en mysig liten runda vi kan ta ute. Men jag sitter ju ändå och håller på hela tiden, flyttar sidvärts, böjer och ställer och fixar och donar för attj ag tror jag "förstör" annars.
Tror ni det är vettigt att strunta i det nån dag i veckan och bara tölta på i lite tempo, se till så han är taktren, och rida lite galopprace och inte tänka så mycket på vare sig form eller ställning?.....
jag vill ju inte att han ska tycka att jag är trist :crazy:

Om din häst fortsätter att tycka att padocken är trist kommer du att få ett problem, det är svårt att rida lektioner/kurser på en häst som tycker det är trist. Din häst är bara en bebis än så länge, du har all tid i världen att rätta till problemen med baken.

*kl*

Fengur har som sagt sin vila nu hela november så honom bara borstar, matar och pussar jag på nu :)

Laukur har haft lite halvvila sen kursen, märktes på honom att han behövde en paus från ridningen en stund. Har bara grejjat lite från marken med honom och inte ridit alls sen kursen. Eftersom jag är gravid (:bump:) så är jag försiktigt när jag ska rida honom, han är gudasnäll, men ändå unghäst som tycker livet är roligt :D Har bara ridit honom på banan sen jag fick reda på att jag är gravid, känner mig säkrare där, och tar det väldigt lugnt. Han får busa av sig lös på ridbanan ibland och vi gör lite följa john övningar mm. Sen tar vi promenader och jag har tänkt ta tag i tömkörningen så han får komme ut i skogen lite. Får lite dåligt samvete att vi bara är på ridbanan när jag rider honom, men är rädd om mig och bäbis i magen nu :) Så jag får lösa hästarnas träning så gått jag kan och ta promenader i skogen eller ta med Laukur som handhäst när jag rider Fengur :)

Jag vill börja med att säga att jag hoppas verkligen att du ville testa detta. Allt du beskriver med bakdelsproblemen låter som att hon ifrågasätter det du gör. inte på ett dumt sätt utan för att hon är ung. Om du tänker på henne i hagen när hon vill springa iväg med sina vänner så skulle jag vara förvånad om hon började kränga ut med rumpan istället för att springa med flocken. Detta är ju pga att i hagen är hon säker på att det är fram hon vill springa. En häst som kränger, bockar, strular på annat sätt tänker oftast för dåligt frammåt. Hon ifrågasätter dina hjälper och sina egna val.

En häst som springer fritt fram mellan A och B har inte tid att vingla, är sällan ojämn och använder automatiskt bakdelen.

Jag tror att du är en ryttare som håller fast vid det du tror på, jag upplever dig inte som lättpåverkad och det är ju något positivt! :idea:
Men jag hoppas att du testar detta 2-3 dagar i paddocken och ger det en chans, det värsta som kan hända ä att du inte märker någon skillnad och då kan du ju gott återgå till din vanliga träning!

Eyjolfur har gjort den här övningen med hästar som har varit osäkra, "lata" osv. Jag själv har använt den till de flesta ryttare som rider för mig för att få glada hästar med bättre självförtroende. Kontrollerar man alla steg på hästen så förlorar de självförtroendet och vågar ofta inte ge det lilla extra.

Eller som Borba säger: "Lightness through energy"

Lycka till och ha roligt med din häst! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 695
Senast: Ninnurur
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
498
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 320
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka