Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Chilla Michis, vi har några år kvar av dumheter innan vi kan sätta barn till världen! :p

För att spinna vidare på samma ämne, så undrar jag om det kanske kan hjälpa en lite sned häst (som min Snorri är, han är hårdare i höger sida och har svårare att fatta vänster galopp) att ha såna där goa galoppsträckor med mjukt underlag där man bara kan "avelsvisnings-rejsa"?
Och du kanske har en åsikt om mitt förra inlägg, som handlar just om att rida kravlöst vs. dressyra hela tiden? :) Tack!

KL

H**ks har extrapris på eksemtäcken strl M. Löp och köp! Blev först alldeles till mig och tänkte klicka hem några, tills jag insåg att jag har ju inte längre någon eksemhäst. :o :D

Chilla Michis, vi har några år kvar av dumheter innan vi kan sätta barn till världen! :p

Om du menar åldersmässigt så kanske ni tycker samma om mig om ni fick reda på vad gammal jag är ;) Men jag har nog gjort ifrån mig, att skaffa barn passar i mitt och sambons liv just nu :D

Från en sak till en annan: Rider ni helt utan krav ibland när ni rider ut? Jag rider ju en hel del i paddocken nu när det blir mörkt tidigt, men när vi kan så har vi en mysig liten runda vi kan ta ute. Men jag sitter ju ändå och håller på hela tiden, flyttar sidvärts, böjer och ställer och fixar och donar för attj ag tror jag "förstör" annars.
Tror ni det är vettigt att strunta i det nån dag i veckan och bara tölta på i lite tempo, se till så han är taktren, och rida lite galopprace och inte tänka så mycket på vare sig form eller ställning?.....
jag vill ju inte att han ska tycka att jag är trist :crazy:

Det beror väl lite på vad man har för häst. Med Gjöf rider jag sällan "kravlöst". Eller det beror på vad man menar med kravlöst. Hon behöver sin ram och mår bäst när hon vet vad hon ska göra. Är det galopprace med fri form som gäller vill jag ha en bra fattning, energi i galoppen och en bra nedsaktning. Jag rider sällan (aldrig) runt och låter henne välja tempo och form bara för att "man måste rida kravfritt ibland". Det skulle bara förstöra träningen vi har lagt ned. Med min andra häst skulle jag dock kunna rida så utan att hon skulle försämras :)

Grattis, vad kul :D

KL*

Imorrn kommer jag ha träningsvärk! Träningshästen fungerade toppen idag, tills jag tänkte börja med att lägga in tryck i grimman igen vilket jag jobbat utan tidigare. Då var det monster som kastade sig, reste sig och hötte med fötterna! Det var backa ducka och gå på mer, och efter en timme var fighten över och jag helt dyngsvettig:p Det var precis den reaktionen som behövdes för sedan koncentrerade hon sig och gick lugnt ett steg i taget ut och in utan att protestera eller bli rädd.

Njäe, tänker inte så mycket på ålder, har många i min närhet som har/ska ha barn. Men jobb och utbildningsmässigt och vad man gjort i livet :)

Jag har ju som exempel typ 4 år kvar av skolan, och räknar mig således fortfarande som studerande ungdom som går på tisdagskrogen ;)

Japp, vissa är ju "vuxna" med utbildning, jobb, fast sällskap, bostadsrätt/hus och hela kitet när de är 25. Vissa är boendes i studentkorridor, käkar nudlar och dricker 25-kronors öl när de är 30... :D
och jag är 25 år, gift och har snart hus, men tänker vara studentikos ungdom några år till :angel:

Haha! :) Ja, som sagt, det finns alla varianter. Jag är 22 år, sambo sen några år tillbaka, har fast jobb, dock inget eget boende än, men det vi hyr fullt duglig för en familj på 3 pers och en hund. Men förhoppningsvis har vi en liten gård i vår ägo innan Jul ;)

Oh vad spännande! Håller tummarna för gården! Visst är det UNDERBART att ha hästarna HEMMA? :) Jag bara längtar tills man kan kila ut och rida mellan hemkomst och kvällsmat och ändå ha tid över...

Grattis FengurLaugar! :)

KL.
Min häst kan gå utan att halta övh!! :bump:
Ledde honom idag från ena ändan av stallet till andra för att byta box, han kunde inte vara renare! Jag blev så lycklig att min kompis säkert ville slå mig för att få tyst på mina glädjetjut. :D

Hoppeligen är han bra om någon vecka så får han komma ut igen och lnjuta av livet med flocken. :)

När man väl öppnat upp hovbölden blir dom friska väldigt fort :)
Skönt!

KL.
På tisdag 13.30 får ni hålla tummarna!
Då ska svarta pärlan veterinär besiktas med röntgen sen om det går som vi hoppas flyttar han till sin nya familj direkt efter :love:

Om din häst fortsätter att tycka att padocken är trist kommer du att få ett problem, det är svårt att rida lektioner/kurser på en häst som tycker det är trist. Din häst är bara en bebis än så länge, du har all tid i världen att rätta till problemen med baken.

Jag ska som sagt jobba på det. Jag har aldrig sagt att jag inte tycker det är viktigt och jag vet att det är viktigt. Däremot kommer jag fortsätta jobba på problemet med bakdelen NU för när jag ignorerade problemet eskalerade det inom loppet av ett par veckor till att hamna i diket och komma 100 meter på en kvart.

Det är betydligt bättre att hon är lite slö i paddock än att inte komma framåt alls när vi rider ut. desutom så är det problemet farligt, och det är det inte att hon är lite slö en kvart i veckan. Självklart är det inte önskvärt, och därför kommer jag jobba på det som sagt.

Absolut, detta är bara unghäst testande. grunden till problemet är att hon är svag i ena sida. Sen kom hon på att hon kunde komma undan om hon gjorde så och det blev värre och värre under ca 3 veckor. Till slut kunde jag inte kontrollera det riktigt och då tog jag hjälp av en tränare och nu är det nästan borta.

Eftersom jag vet hur problemet uppkom (jag ignorerade problemet och hon lärde sig utnyttja det) så tänker jag inte fortsätta rida på ett sätt som leder till problemet. Hon är väldigt smart och snabblärd på gott och ont. Jag tror det är en häst som man måste vara väldigt tydlig med. Räcker man henne lillfingret tar hon hela armen. ;)

Fast det räcker med att du gör detta i början på ridpasset typ 3-4 gånger så kommer du märka skillnad samtidigt som du får extra hjälp i form av framåtbjudning att ta tag i problemet med bakdelen ...

Absolut, galopp är ju toppen! Vi har en jättebra sandbana som vi bruka galoppera runt. Lite svaga backar, och jättebra underlag.

Att rida kravlöst gör jag alltid en liten stund varje ridtur, och vissa dagar rider jag helt utan krav. Men oftast blir det lite enklare saker, flytta lite, böja lite och så, följt av mer kravlös ridning. Enda kravet jag alltid har är att de ska lyssna på mina hjälper. Men sen om hjälperna bara ber om start och stopp och sväng, eller om jag ber om skänkelvikting och öppna, det varierar. Tycker det är bra att ha lite olika fokus och samtidigt se till att göra något kul av dressyren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 878
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 639
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka