Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Det är helt olika saker! Hotspots, eller akut dermatit är fuktexem som är en infektion i huden. Regnskållor, streptotikos, är bakterieorsakat och smittar.

Lite nytta av basmedicinen skall man väl ha:angel:

:bow:

Man lär så länge man lever! Det visste jag inte. Nu vet jag.
Det är här på buke nånstans jag läst att det var samma, jag visste inte ens hotspots existerade på häst förrns i somras då plötsligt 4 av 5 hästar här fick det samma vecka.... Våran hund däremot har det varje sommar stackarn.

Om nu hästen förknippar padocken med "usch, trist jobbigt" som det verkar så försök göra något som hon gillar, bara en kort stund och beröm och sitt av när det går bra (eller i vart fall bättre). Försök programmera om hjärnan till att padocken är där det roliga sker.

Låter som att det kan vara så.
Jag smörjde med helosan igår och idag kändes det som att det var bättre.
Har du använt något mer än sårpuder?

När själva såret läkt o det bara är en kal fläck har jag använt ringblommesalva. En salva som är naturlig och verkar jättebra på alla möjliga småsår. Jag använder det själv oxå. Helosan funkar säkert bra, men gärna att såret får torka först.

Nu e det ju skönt för det är inte mycket insekter. Det var värre i sommras :S

Gissar att du observerade Reins kommentar att det inte var samma som regnskållor(my bad)

Senast ändrad:

Ja, precis! Det är inte alls samma sak, men kan ju se ganska lika ut. Streptotrikos kommer sig av en bakterie som kan finnas på huden utan att orsaka problem, tills den hittar någonstans att ta sig in och kan då orsaka symptomet. Fuktexemet kan ju blossa upp lite hur som helst, och är ofta svårare med både ursprung och symptom.

Ett tips är att leka lite och samtidigt träna kontroll.

Kör lite typ "barrel race". Det viktiga är att inte tjata med skänkeln bara, ställ ut koner lite här och var på banan. Stå vid en och räkna klara, färdiga, gå för dig själv (eller högt) lätta tygeln mkt och skänkla EN gång. spring i den takt som blir till den kon ni siktat in er på. Sikta på en ny och gör om det igen.

Blir hon väldigt peppad så ta hellre mantag än att riskera att bromsa med tyglarna om hon hoppar iväg vid starten. (Inga problem om man är förberedd på att det kan hända)

Är hon svår motiverad så ställ ut tummor, hinkar eller ngt annat med lite pellets, morötter eller liknande på. Låt henne ta en tugga se till att hon står still innan du snabbstartar henne igen.

Man kan utöka övningen genom att stanna genom ett one rein stop runt hinken, ev flytta bakdelen lite också. Hästen blir tränad men utan att riktigt förstå att det är träning.

När den förstått övningen brukar den bli rätt peppad och man kan börja försöka behålla galoppen/tölten/traven runt en kon innan man stannar vid nästa.

Var noga med din vikt och ditt säte, din blick vid snabba svängar och tänk på att tjatar du med skänkeln så är övningen "förstörd".

När man sen har tagit bort konerna, hinkarna osv kan man göra samma sak mellan hörnen på ridbanan om hästen känns lite off i bjudningen en dag!

Resultat: en häst som bjuder framåt, blir lätt för skänkeln, lyhörd för sätet utan att ens förstå att den har jobbat!

Ja skönt att slippa alla insekter.
Hon har det på båda frambenen om det säger er något?

REIN: har du sett något liknande någon gång?

Jag tycker att det ser ut som fuktexem, men man kan ju aldrig vara helt säker! Är det det så skulle jag klippa rent runt om, tvätta rent, hålla torrt och eventuellt smörja med något mjukgörande.

KL.
Jaaaaaaaa! Det vara bara hovböld!!! :banana:

Är sååå lättad, tack gode Gud! Hovisen hade varit ute idag och en jävla massa var hade runnit ut då hon verkat honom. Hon sade att hon inte sett så stor hovböld på länge, vilket förklarar varför han varit så jädrans halt.
Idag kunde Ó t.o.m. gå i sin box utan att behöva hoppa fram, jag är såååå glad! :bump:

Det tror jag med, han har fått flytta till en större box där han kan se allt som händer i stallet och dessutom lite röra på sig om han vill.
Han verkar pigg och kry, hovisen tror att han om ca. 2 veckor borde vara frisk igen. :)

Jag tror problemet är att jag mest har skrittat där och att jag rider så långsamt i paddocken. Beröm får hon såklart alltid när är duktig! :)

Kanske ska testa att skritta fram ute och bara ha ökat tempo i paddocken och se om det gör nån skillnad.
I början gjorde jag ju lite så, först skrittade vi en liten promenad, sen fick hon springa lös i paddocken, som en liten kanonkula är hon :p så man får försöka bromsa in emellanåt när det går lite för fort i kurvorna. Är rädd att han ska gå omkull, men jag underskattar nog hennes kroppskontroll.

Såklart att hon tycker det är jobbigt, men jag minns att jag red volter när jag provred henne och då var hon inte alls lika ostabil (Kan ju iofs bero på att nya matte inte är lika duktig som förra). :angel:
Men det känns ändå som att det går åt rätt håll nu äntligen.

Tack för jättebra tips.

Jag har försökt att få henne att reagera lite snabbare, och det blir lite bättre, men ibland blir startsträckan flera meter. :o

Har tänkt longera henne nån dag och få henne lite taggad, och sen hoppa upp och hoppas att farten håller i sig. Hon lyssnar bra på ljuden som blir när man viftar med spöt, så de dagarna hon har varit sådär jätteseg att hon inte lyssnar på skänkeln direkt så har jag ett långt dressyrspö och svishar med det ut åt sidan.

Ute har hon inte alls det problemet, då får man snarare hålla tillbaka henne istället. Så det är verkligen som natt och dag.

Nu har jag i alla fall lite idéer om hur jag kan träna för att få upp energin lite mer i paddocken. Ska testa det med koner, lika bra att träna start som stopp. Nu stannar hon jättefint ute, men i början låg hon på en del så det är inte fel att fortsätta träna ifall det nu skulle komma tillbaka (men jag tror mest det var när allt var nytt).

Då låter det som det är lite bus och acction hon behöver, åtminsteon som omväxling.

Då låter det som det är lite bus och acction hon behöver, åtminsteon som omväxling.

Ja, visst gör det.
Vågar inte riktigt gasa på för mycket inne i paddocken bara eftersom hon inte tar kurvor på bakdelen direkt :angel: Men att gasa på långsidorna tror jag kan vara bra. :)

Men fukteksem är det inte som vanlig eksem? att det blir rött och irriterat och typ "kliar" blir det verkligen sårskorpor och såna "plattor" med hårtovor som regnskållor orsakar?

Det brukar funka eftersom man delar upp banan så den inte upplevs som en "Neverending Story"!

Vid start så ta bort skänklarna från kroppen på henne när du "räknar ner". Det ska inte va nån mjuk, lugn, tryckande skänkel sen utan väldigt kvick. Lägg på spöt om hon inte reagerar. Det blir den fart det blir, tjata bara inte och rör inte tyglarna annat än till styrning med ledande tygeltag, (ej bakåt i det läget).

Jag ser det som att det är inte stor skillnad på att inte gå fram eller att "springa ifrån", samma olydnad/oförstånd där hästen vill bestämma tempot. Människor reagerar bara lite kraftigare på om hästen vill springa för fort än om den "slöar". ;)

Du kan få rätt mkt vilja i hästen, om du bara är beredd att släppa lite kontroll och vara passagerare! :)

*kl*
En klump i både hals å mage å gråten bränner bakom ögonen.
Odinn kommer nog aldrig hålla för mer ridning en enklare promenader :(
Det var inte troligt att han skulle hålla som mer en de med alla sina problem son han har.
Men hoppet är väl de sista som ska överge oss.... Det får inte sluta så här, han är ju bara 9 år.
Det var inte så här våran historia skulle sluta, åh det vill jag inte tro heller.

Jag skriver sällan här men läser så gott som dagligen. Vad är fel på fine Odinn???:confused: Det var ingen lättsam diagnos? :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 689
Senast: Ninnurur
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
498
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 320
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"