Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

*halvt kl*

Stockholm, första helgen i december, isis-buke-träff? Dricka kaffe, kolla på fina hästar, prata av sig? :) (Ska bara övertyga maken om att han visst klarar sig själv nåt dygn ;))

Jag vill, jag vill :bump:
Oklart om jag är ledig dock. Men är jag det så kommer jag!
Ska vi försöka samla ihop lite bukehästar också? Då kan vi ha en "gångartsbilder konstruktiv kritik IRL" :idea:
Min fjant skulle behöva lite miljöträning om inte annat!

Oooh, det låter helt underbart kul! Och så tar vi massa bilder och gör en utvärdering på var häst, och lägger upp på buke! :D :D

Men! Vad är detta! Jag vill ju vara med också...Kan inte alla komma hit?:angel:

Sablar också, en månad senare tack! Haha. :p

KL.
Är sjukt orolig över Ó hit... Vet var ute idag, h*n tror att det är hovböld eller i värsta fall sprucket hovben. (om det blev rätt, översatt rakt från finskans kavioluu....) :(
Snälla låt det bara vara hovböld. :cry:

Är sjukt orolig över Ó hit... Vet var ute idag, h*n tror att det är hovböld eller i värsta fall sprucket hovben. (om det blev rätt, översatt rakt från finskans kavioluu....) :(
Snälla låt det bara vara hovböld. :cry:

Fy, det lät inte roligt. Hoppas, hoppas på hovböld!!!

Jag höll på sätta kaffet i fel hals då jag fick höra om saken, jag tyckte att sprucket hovben lät jävligt dåligt.
Jag gillar inte orden sprucken eller bruten i samband med ordet "ben" då det handlar om hästar. Har sällan hört om bra prognoser i det sambandet. :(

Skall imrogon på morgonen åka till stallet och pyssla om min stackare som hamnar stå inne, hans som hatar att vara inlåst.... :(

Har ni testat olika foder? kan kanske vara någon brist?
har han dubbla tåkappor det kanske med kan hjälpa?
Hur ofta verkas/skos han?
Hur skulle det fungera med en viloperiod utan skor där hovarna får vila, de kan ju bli sönderspikade till slut, jättebra för hovarna att man låter sömhålen växa ut helt minst 1 gång/år. Utan skor alltså.

ömmar han när du rider och så(med skor alltså) pga det trasiga?
spricker hovarna mycket med? torra?

det är svårt för utan hovar ingen häst...viktigt man avlar rätt på den biten med.

Olika foder har han haft under hela livet.
Dubbla tåkappor hjälper något, det har han haft nu i ca fyra år.
Hovarna fixas var 7e vecka.
Viloperiod har vi testat, med katastrofresultat. Det skulle nästan ta ett år innan sömhålen försvann.. (kanske inte riktigt, men de är EXTREMT långsamma..)

Har aldrig ömmat vad jag kommer ihåg, och hovarna är sådär torra med spricker inte så värst mycket. De är ungefär som medel i torrhet?

Vill påstå att jag har haft sveriges bästa hovslagare, om man nu får vara så mallig. Han är i alla fall GRYMT duktig!!:love:

Ja det är ju allmänt känt att hästarna behöver lära sig att lyfta på fötter, då blir de säkra på foten och klarar att galopper och hoppa mellan stenarna.
Men har man en häst som aldrig fått se en sten eller ett träd osv så kommer den garanterat skada sig den vet inte hur den ska reagera på någonting mer än plan mark.
dens ben är inte tillräckligt starka heller.

Mig veterligen har han fått en "vanlig" uppväxt, dvs en så islandshästar brukar ha i sverige.

Lyfter på fötterna gör han, men koordinationen är det sisådär med....:crazy:

Visst är hovbensfraktur (som det heter på svenska, du översatte rätt) tråkigt och aj och usch, men det är ingen dödsdom så andas ut även om det är det.
Det brukar betyda ringsko, vila i sjukhage om hästen kan hålla sig lugn i en sådan och ca 6 mån konvalescens (ibland mer, ibland mindre). Men de blir oftast fullt ridbara och helt återställda! :)

/Malin

Jag röstar för en träff i västsverige till våren. :idea:

JA! Det tycker jag låter toppen :) Jag åker gärna en bit, vore kul att hälsa på alla! Kanske är någon rolig tävling till våren där nere jag funderar att åka på.

Lastningen gick toppen idag för stoet jag tränar. Hon har fått en helt annan, mycket trevligare, attityd. Börjar fatta drivningen och kastar sig inte alls vid tryck längre.

Hnokki var pigg och glad över att få komma in och bli lite pysslad med idag! Längtar till tusen på att få sitta på honom igen, men han skall nog få stå veckan ut ändå innan vi börjar skritta igång.

Träffade även på världens trevligaste människor idag som berömde mig så för mitt arbete, och ville mer än gärna att jag skulle jobba lite med deras hästar. Sånt är alltid sååå himla kul att höra!! Så fick jag den klassiska frågan också, "vart har du lärt dig horsemanship?":cool:

Det var så jag också uppfattade det, att visst kan det läka fint osv. Nu hoppas jag bara att det är hovböld så vi slipper oroa oss.
Ó får nu Metacam samt omslag runt den sjuka hoven tills torsdagen, hjälper inte det så måste han kollas på nytt enligt vet.

Var som sagt hos honom idag och myste, dock slutade det med att jag bröt ut i tårar då jag såg hur ont han faktiskt hade. Han är annars pigg och glad, men han kan verkligen inte stöda på den sjuka foten övh. Han hoppar fram, helt ordagrant. :(
Nu hoppas jag bara på det bästa.

Hoppas verkligen det blir en bra utkomst av det och att han blir bättre snart!

Precis när allt började bli så bra.. :( Men efter regn kommer solsken, håller tummarna för er :laugh:

kl*

Medisen är äntligen tillbaka från Djursjukhuset meddelade ägaren idag, skönt..
Fick mina nya träns idag så blir att prova på honom när han är mer kry (Lovat ägaren varsitt till medisarna :) ).
Fick världens poff i huvudet idag och har nu världens designidé till nya kollektionen. Det ska bli döpt efter min egna häst, Rigel. Det kommer bli vrålsnyggt om jag bara kan få ner mina tankar på papper som jag vill.. Hmm..
Just nu är mitt huvud fullt av JOBB. Tur Rigel bara är liten.

Men just nu längtar jag mest till julafton, åh underbara juuul :love:

Oj vilken, ähm personligt inlägg haha

Kul med nya idéer!

Idag fick Randalin skor på sig. Det var något hon inte ville finna sig utan ett smärre krig. Rädd var hon inte, kändes mest som sjukt otålig och bara DUM. Men hovslagaren höjde inte ens rösten, han var såå duktig! Det var jag som blev arg på henne, för man springer inte bara över folk hur som helst. Sista hoven var typ helt omöjlig. Han fick dit 3 som på insidan, 1 på utsidan, sen var det typ kört. Provade då med att ge hösilage samtidigt, funkade inte. Då blev det brems, funkade inte heller. Men han fick med möda i en söm till, så sen fick det vara.
Han sade att hästen är ett måndagsexemplar och dömde typ ut hennes bakben :). sade att den här hästen inte var gjord för att rida på, känns ju betryggande!
Hon är väligt sned i sina hivar, och det gick inte att korrigera direkt för hon var så himla sliten. Får jobba på det. han sade att skorna kommer bli lövtunna på utsidan. Hon fick lite extra långa "skänklar" bak som stöd, för att ge lite stöd pga av sin benställning.
Men det var SÅN skillnad på hur hon rörde sig, jättekul att se!

fota gärna, spännande...
men låter inte kul om det är så illa som han/hon säger.

Red i paddocken idag och filmade lite. Jag måste verkligen lära mig rida i paddock så hon får tillbaka lite energi där inne. :angel: Hon nästan drog benene efter sig, och så fort vi kom ut på vägen efteråt så var det inget fel på framåtbjudningen.

Ska försöka hinna kolla igenom filmen imorgon, så kanske jag bjuder på nåt litet klipp till helgen. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
3 570
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
490
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka