Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Du Niela ska vi ha en gissningstävling jag chansar på att minst 75% här har börjat med vanliga hästar (dvs ridästar av annan modell än islandshästen), håller på med dem parallellt eller har under en längre period hållt på med dem. 75% är en förskitig gissning.

Vad tror du? Med tanke på alla inlägg som poängterar din storhäst bakgrund gissar jag att du tror du är en liten minoritet.

Vad jag vill uppnå är att du ska känna dig mer hemma och inse att du bara är en i mängden av fd storhästryttare och att du faktiskt inte behöver predika om hur det är, vi vet redan av egen erfarenhet ( och kanske inte är helt eniga med dig ).

Senast ändrad:

Kolla bara Eva-Karin Bengtssons Kyndill som bröt benet i hagen, hon skrev så fint i Islandshästen (Tror jag det var), om att det är en häst som alla andra. Och behöver vara lycklig som alla andra, så det var risker man fick ta.

Jag förstår helt inte stå-själv-sättet. Men så har jag ju hästar som går i flock och är väluppfostrade i flocken.

+1 på den :)

När mina hästar stått tillsammans med andra islandshästar har jag aldrig varit orolig för skador. Har aldrig haft en sparkskada på någon vad jag kan minnas. Aldrig någon sko som tjorvat sig. Jag upplever dom som rättvisa och bussiga kamrater mot varandra.
Halvbloden däremot... :crazy: Jag stå i ett stall nu med blandat storhäst/islandshäst/shettis och storhästarna slänger och dänger med sina bakben, springer och jagar och tjurar. Jag får som tur är ha mina i en egen hage.
Så om jag haft en häst värd cirka en miljon skulle jag vara väldigt noga med att välja hagkompis. Ja även med ett halvblod som inte är värt en miljon också. Jag tycker inte dom har samma respekt för sina flockmedlemmar och om man nu kan säga det... dom är egoistiska (kom inte på ett bättre ord).

KL*

Eftersom du Niela startade en annan tråd om ämnet också kan vi väl fortsätta där om det här snacket, det känns lite onödigt att ta upp så mycket plats i den här snacktråden när det ändå finns en till...

Ja bra ide vi akn ju be boj föra över de inlägg som skrivits här till den tråden!

Knapplån

Nu har jag kommit hem fårn gymmet och jag kommer inte kunna röra mig i morgon haha. Kärlek som min tränare säger!

Tänkte visa lite bilder på mig i min utveckling i muskelbygget jag håller på och kämpar på!

Mer muskler skall byggas ca 3 ggr mer än vad jag har idag så jag är inte klar på långa vägar men aja så här ser man ut!

mobilen5nov11004.jpg

Mobilen28sep2011008.jpg

Jag våren 2011
Ryggenfeb2011.jpg

Sporten jag håller på med heter Bodyfitness inte alltför vanlig men ack så rolig=)
Så kul och se vad man kan skapa med sin kropp=)

Någon här som håller på med denna sport eller är man ensam här på Buke??=)

Han hävdade
1. att hästar måste stå själva i hagen för de trampar av varandra skorna annars för att de leker så mycket (det var framskor som föll).
2. Inga lösdriftshästar kan behålla skorna på i 8 veckor.
3.Lösdrift har man för att det är billigt (tjena, våra åt sjukt mycket grovfoder förra vintern för att hålla hullet och värmen +alla slantar som ligger i backen för markförstärkning).
4. Min häst sliter skor som 17 för att hon går ute dygnet runt och måste börja stå på box på nätterna.

Jag har en pålle som har extremt tråkiga hovar. De är små, växer i princip inte, är hur svaga som helst OCH han har lite för mycket steg/för dålig koordination.

Vi har slitit med hans hovar nu i 5 år, och de blir inte bättre. Alternativet skulle vara att han stod på box nattetid för att typ halvera tiden ute ("farlig" tid).
Att sätta honom ensam är inget alternativ, då skulle skorna flyga av med ännu högre frekvens. Idag leker han väldigt mycket i hagen, och går med boots runt om. De är så trasiga att jag aldrig sett värre...

Vet inte riktigt vad jag ville säga, mer än att det inte finns någon universallösning.

aj vad tråkigt mitt hbl sto hade samma problem hovarna var som smördeg:(

Jag löste de genom att ha hennei en så torr hage som möjligt..Tjärade in hovarna så vatten aldrig kom på hovarna utan utanpå , på tjäran.
Hennes hovar vart bättre av tjäran torr hage.
Då fanns ju inte dojjan som idag finns men aknske de kan vara ett alternativ till din häst?? Då är hovarna alltid torra och fina och de hinner reparera sig även om det är blött och geggigt i hagen

Höst och vår är en jobbig tid alltid lerigt i hagen och även om man har stooor hage ska hästarna av någon konstig anledning alltid stå där det är lerigt.

Jorunn har ju halva sin hage i gräs men där står hon sällan utan mer där leran är.

Försöker tala vett med henne men deee går sisådär haha

Knapplån...

En här har tydligen skickat länk på denna tråd till min tränare... vad ville du uppnå med de?? Antar att du är för feg för att gå ut med vem du är:grin:

Har inge emot min tränare hon har kurs på en gård som inte erbjuder box INTE hennes fel!
Jag klagar INTE på henne, min tränare hon är bäst hon vet precis vad jag och Jorunn behöver och inte behöver och så är det basta med den saken!

Nu var det tråkigt att där hon denna gång skulle hålla sin kurs på en gård som inte kunde erbjuda box.
Dessutom vart min hund sjuk i helgen och pengarna gick åt till han, så både hunden och att det inte fanns box fick mig att avboka denna kurs.

Det går fler tåg Nina håller kurser till och från hela tiden och i vinter håller hon säkert någon i ett stall som både har ridhus och tillgång till box och DÅ slår vi till!

Tråkigt när folk skall hålla på så här du borde skämmas!!!!!

Sköt ditt och skit i andra usch vad jag blir förbannad just nu och besviken och ledwen och uppgiven och ja jag bara är så arg just nu!!!!

Nä nu kommer jag sluta uppdatera.. de som vill veta hur de går för oss får skicka PM och fråga.. möjligen att de kommer lite bilder bara på när hon står uppstallad..
Uppdaterar man att det går skitbra så får man påhopp om att ljuga mkt sncka och liten verkstad och allt vad man får för påhopp!!
Skall härdanefter bara uppdatera när det går dåligt för det verkar vara det enda som duger att uppdatera om här inne eller ljuger man då med!!!

Nä nu skall jag ta och göra ett STORT uppehåll från buke måste lugna ner mina nerver.

FY och tvi på hästfolk just nu!!!

/Kram från en mkt besviken och ledsen Niela!!!

Det är naivt att vara så öppen som du är med din identitet och tro att din tränare inte får reda på vad du skriver. Ett hett tips, skriv inget du inte står för så behöver du inte bli sur för att folk får reda på vad du tycker.

1. Skriv inte daker på ett öppet forum om du inte hade kunnat stå för det om du står öga mot öga med någon heller.
2. När man uppdaterar om saker som är ganska rejält ovanliga, t.ex att ens häst kan få åttor på traven på ovalbanan, så är det inte konstigt att folk vill se bild eller film. För det första är det ju en ren njutning att få se en så fantastiskt fin trav, och för det andra så är det ju något som är så pass ovanligt och stort så att det helt enkelt är svårt att tro om man inte ser det med egna ögon.

Om jag skulle skriva att jag bytt ut Snorri mot en vit häst som gått VM för några år sedan, och ja jäklar vad fin han är och han rör sig ju ofantligt bra.... Men "nej, ni får inte se några bilder, ni får tro på mitt ord bara" så förväntar jag mig verkligen inte att någon skulle tro mig, de skulle mest tro att jag slagit huvudet och blivit hobby-mytoman :D Vill jag då inte outa mig så mycket att jag visar bilder, då behöver jag ju inte säga något alls från början heller.
Då kan man ju skriva blogg istället.

Hittade den här filmen, och fick världens sommarabstinens! Grönt gräs, varmt väder, VIT häst, och sommarpäls. När skall snön komma? Och frosten? Så underlaget blir perfekt, hagarna fina, och de små hovarna fräschare. BLÄ!

http://www.youtube.com/watch?v=lQlLs7xqAxI

Jättekul för dig, jag är också väldigt intresserad! Men vad har detta med en uppdateringstråd på islandsforumet att göra?! Nu tjatar jag som bara den, men tycker bara att det vore skönt att hålla trådarna cleana om relevanta saker.

Jag längtar till de perfekta vinterdagarna när vägarna är av is meterhöga snöhögar :D
Men allra mest längtar jag faktist till nästa sommar så att jag slipper frysa så förskräckligt :angel:

Våra hagar är faktist inte *peppar peppar* så leriga alls, superskönt :-)

Ja, och det är sådär lagom kallt, underlaget är mjukt och snön är perfekt :love: Men som sagt, sommaren är ju ännu bättre!

usch, här blev våra hagar förskräckliga när det regnade sådär illa för några veckor sedan. Sedan kom frosten och det blev perfekt, ända tills den släppte och det vara är lera överallt...

Jag kan ju säga att jag gjorde helt rätt som skaffade ett sto (jag som helst ville ha vallack pga hagkompisarna). Tjejernas hage har en passage som är lerig, resten är fin och i stort sett torr. Killarnas hage är lervälling.

Har sån otrolig hästabstinens denna veckan, red i lördags så det är ju egentligen ingen lång frånvaro. Men jag hann inte igår, hann inte idag. Kommer inte hinna imorgon heller. Förhoppningsvis får jag tid på onsdag, och på torsdag åker jag till malmö. På lördag ska jag jobba men ska förhoppningsvis hinna med en ridtur på morgonen.

Och på söndag är det tömkörningskurs!! Ska bli superkul! :D
Har fått höra att han även är superduktig på att lastträna (har ju sett honom lasta sina hästar och de är ju helt fantastiska) så jag tror jag ska be honom hjälpa mig komma igång med Sol. Jag har fortfarande inte börjat träna eftersom jag vill att det ska bli rätt från början, hon är så himla lugn i lastningen så jag vill inte förstöra det med min okunskap.
Hade varit så skönt att ha en häst som lastade sig själv utan krusiduller.

Vad är det för kille? hade ute en man som håller på med körning och fjordingar som hjälpte mig lasta snorri- han var suverän! (Det var uppe i vbg :D)

Japp, det är nog samma som du haft ute. Ingemar heter han, fantastiskt duktig. Har kanonfina fjordingar som de kör, har vunnit en hel del. Tyvärr är jag inte så insatt i körning, så jag vet bara att det gått bra för honom. Han syns en del i större sammanhang, träffade honom bland annat uppe på mässan där han höll clinic i tömkörning med sin "gamla" som jag sett sen hon var föl.
Vi bodde "grannar" under hela min uppväxt där ute på halvön, minns att vi fick åka med dem på kälken ibland på vintern, det var ju nästan större än julafton :p:D

Den dagen man själv står där med en häst värd 4 mille kan vi nog uttrycka oss i vad vi skulle göra.
har man en häst värd 4 mille och det är den ända hästen du har att tävla på och ni är kvalade till VM och för stor häst är ni nästan kvalade till OS.
vi kan bara sitta här med gissningar av vad vi skulel glra ingen här inne har en häst som är så värd utan de flesta sitter på hästar värda 40-100 tusen.

Jag tror inte man kommer ha sin häst ute i en stor hage med skog och en massa stenar och andra hästar som sprakar mot den och biter sönder täckena.
Den biten kan jag definitivt svara på då jag jobbad med trav och passat en del miljonhästar och inte gick de själv i någon ruta och inbakad i en massa täcken och skydd. Täcken vid behov självklart men inte för att skötarna var för lata för att rykta.

Enda jag kan komma på som gick själv var en hingst som köptes för max 10 tusen pga han försökte ha ihjäl andra hästar

Jag gör ingen som helst skillnad i skötseln på min islänning jag har nu mot unghästen som köptes in från USA för nästan 300.000 dollar.

Sett islänningar för många hundra tusen och inte fn gick de själva i småhagar heller. Har flera sådan som går i samma flock som min häst

Den biten kan jag definitivt svara på då jag jobbad med trav och passat en del miljonhästar och inte gick de själv i någon ruta och inbakad i en massa täcken och skydd. Täcken vid behov självklart men inte för att skötarna var för lata för att rykta.

Enda jag kan komma på som gick själv var en hingst som köptes för max 10 tusen pga han försökte ha ihjäl andra hästar

Jag gör ingen som helst skillnad i skötseln på min islänning jag har nu mot unghästen som köptes in från USA för nästan 300.000 dollar.

Sett islänningar för många hundra tusen och inte fn gick de själva i småhagar heller. Har flera sådan som går i samma flock som min häst

Vill tillägga att man aldrig kan skydda sig mot oväntade skador.
Vet en tjej som skulle tävla dagen efter och inte ville ha några skador. Hästen gick själv i en platt och fin hage, i ungefär samma storlek som en paddock.
På kvällen rastade en kvinna sin hund, hunden gick utanför staketet och på någotvis kände sig hästen trängd och sparkade med frambenet- rakt in i stängslet, fick panik och rykte.

Hästen fick avlivas, och tävlingen blev ju givetvis inte av. Tjejen som hade gjort allt för att hästen skulle vara hel...

J

Tänkte visa lite bilder på mig i min utveckling i muskelbygget jag håller på och kämpar på!

Så kul och se vad man kan skapa med sin kropp=)

Wow.... tänk vad Islandshäst-ridning kan leda till.
Eller du kanske lyfter hästen före och efter ridpasset...? Eller är det allmän "foder-och vattenhinks-kånkning" som gett det där resultatet?

:angel:

1. Skriv inte daker på ett öppet forum om du inte hade kunnat stå för det om du står öga mot öga med någon heller.
2. När man uppdaterar om saker som är ganska rejält ovanliga, t.ex att ens häst kan få åttor på traven på ovalbanan, så är det inte konstigt att folk vill se bild eller film. För det första är det ju en ren njutning att få se en så fantastiskt fin trav, och för det andra så är det ju något som är så pass ovanligt och stort så att det helt enkelt är svårt att tro om man inte ser det med egna ögon.

Om jag skulle skriva att jag bytt ut Snorri mot en vit häst som gått VM för några år sedan, och ja jäklar vad fin han är och han rör sig ju ofantligt bra.... Men "nej, ni får inte se några bilder, ni får tro på mitt ord bara" så förväntar jag mig verkligen inte att någon skulle tro mig, de skulle mest tro att jag slagit huvudet och blivit hobby-mytoman :D Vill jag då inte outa mig så mycket att jag visar bilder, då behöver jag ju inte säga något alls från början heller.
Då kan man ju skriva blogg istället.
Nu har jag inte skrivit att min häst kan få en 8 för traven på en tävling men däremot på bedömning enl tränarna och inte fasen är det någon som dumförklarat mig och velat se bilder på det men när det gäller Niela så är reaktionen den motsatta. Och ang kursen... jag hade velat ha min häst på box om jag ska på helgkurs. Jag hade inte ställt den i en hage över natten!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 456
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
487
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 317
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka