Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Såg att det "bara" var 5 mil enkel resa. Hade jag varit som dig hade jag varit med på kursen och kört hem emellan :)
Så har du henna hemma på box, om du inte ville ha henne i hage och slipper alla bekymmer :)

Tack! Det är ett 4 årigt sto e. Leiftur frá Akurgerði ue. Vindur frá Hamri :)
Köpte henne som 1åring och importerade henne dec-10. Reds in jan-mars-11 och håller på att halvutbildas nu.

Knapplån-

Har nu avbokat kursen.

De går fler tåg tur som är!

Niela: Jag tänker hjälpa dig i den här frågan.

För det första överdrivs både från ditt och andras håll, vilken liten sak egentligen att gagga om, tänk om det bara vore dom bekymmer man hade med sin häst!

Du har nog svarat på dig själv- kan du inte fara på träning med risken att din häst smutsar ner sig lite så far inte.

Jag personligen åker på träning för att träna och utveckla både mig och min häst, det viktigaste är inte hur hon ser ut men jag gör det bästa utav saken helt enkelt, borstar henne så fint jag kan och utstyrslar med något fint schabrak, det känns skönt och roligt att ha en stilren och snygg häst.

Jag är både islandsmänniska och stor brun hästmänniska och har samma "krav" på båda mina hästar, jag vill ha fina och rena hästar men det är inte det jag prioriterar i första hand, det var inte därför jag for på träningen..

[Och då har vi stora dressyrhästar som är värda runt 1 miljon i stallet som går ute lika länge.

Detta är inte vänt till dig Niela (jag är också pedant jämfört med många islandsryttare och sätter alltid hästens välmående först), men detta är något jag funderat på länge och som finns inom alla disipliner mer eller mindre.

Min fråga är:
Är en prestation värt mer än ett liv?

Så fort det rör sig om dyra, fina hästar så är det helt plötsligt något jättestort och anmärkningsvärt att man ens låter hästen gå ut, och om den då går ut så är det oftast i en egen hage med skydd överallt.
Om man har en vanlig häst, med halvkass gång som inte hoppar skyhögt eller springar snabbare än vinden, så är det ju för de flesta en självklarhet att hästen ska få vara ute och i flock varje dag.

Varför är det så att så fort man kommer upp på en viss nivå eller på en visst pris så blir det så jävla hedervärt att man gör det som enligt resten av hästvärlden ses som absolut minimum? :confused::crazy:

Varför har inte fina hästar rätt att leva på ett sätt som de mår bra av? För oavsett vad de säger så tror jag inte det finns någon häst som hade valt att stå på box dygnet runt och eventuellt gå ut i en rasthage i ett par timmar när det är fint väder, inbakad från topp till tå i skydd. Visst, de flesta står ut med det eller till och med vänjer sig vid det. Men om de hade haft ett val, om de hade varit vana vid att vara ute och vara som hästar är så tror jag inte någon hade valt att stå inne hela dagarna.

Kolla bara Eva-Karin Bengtssons Kyndill som bröt benet i hagen, hon skrev så fint i Islandshästen (Tror jag det var), om att det är en häst som alla andra. Och behöver vara lycklig som alla andra, så det var risker man fick ta.

Jag förstår helt inte stå-själv-sättet. Men så har jag ju hästar som går i flock och är väluppfostrade i flocken.

Ja, som tur är så finns det ju.

Men det är snarare undantag de som faktiskt låter sina hästar vara hästar, och de undantagen hyllas ju som om de vore en stor grej. För mig är det så självklart, så jag tycker bara det blir löjligt. Självklart är det bra att de hyllas och lyfts fram, men att det överhuvudtaget ses som en stor grej är så himla underligt och befängt i min värld.

Knapplån och ämnesbyte då ämnet fått en egen tråd verkar det som.. Är det nån som har Worldfengur och har tid och lust att kolla upp Randalin från Boås? Vore kul att få veta lite mer om henne!

Spinoff fråga.

Hur får man tillgång till worlfengur? Är det när man är sifmedlem?

Måste erkänna att jag saknar att få Islandshästen och klubbtidning, men i övrigt har jag ingen direkt nytta av medlemskapet. Och tyvärr är min ekonomiska gräns för lyx nådd vid att ha häst och träna och handla kläder ett par gånger om året :angel:

Så något medlemskap lär det inte bli innan jag har jobb och bättre ekonomi.

Blä vad jag är trött på att studentekonomin! :mad::devil:

Men en del verkar tro på riktigt att det måste vara fyrkantshagar och ensamma hästar. Det anlitades en ny hovis här. Skorna föll som flingor en perfekt julafton. Han hävdade
1. att hästar måste stå själva i hagen för de trampar av varandra skorna annars för att de leker så mycket (det var framskor som föll).
2. Inga lösdriftshästar kan behålla skorna på i 8 veckor.
3.Lösdrift har man för att det är billigt (tjena, våra åt sjukt mycket grovfoder förra vintern för att hålla hullet och värmen +alla slantar som ligger i backen för markförstärkning).
4. Min häst sliter skor som 17 för att hon går ute dygnet runt och måste börja stå på box på nätterna.

Min äldsta donna är känslig och gick ensam som unghäst (INTE I MIN ÄGO) under flera år (och blev i det närmaste apatisk av det) hon skulle förmodligen tappa livslusten om hon skulle behöva leva som hovisen tycker är riktig hästhållning. Den yngre är alltid glad så hon skulle säkert stå ut på ett annat sätt och tycka det var ok, men jag föredrar att de har ett eget liv.

Jisses, jag gissar att den hovisen inte blev långvarig? :angel:

Jag blir på allvar rädd när jag stöter på så extremt trångsynt och okunnigt folk. :o

Godi stod ju själv en kort period förra sommaren. Hästen som var tänkt att han skulle gå ihop med (som var en av de viktigaste sakerna jag frågade om när jag letade stallplats) funkade det inte med, de stod rumpa mot rumpa och hon slog som en galning och tjöt som en siren, och han stod och tryckte och såg helförvirrad ut.
Alla andra ston betäckte han och det fanns inga andra valacker just då. Letade lånehäst som en galning och fick tillslut hittat en medling en period med en annan vallack. Men den perioden han stod själv var han som förbytt. Lika lugn och obekymrad som vanligt i hagen, men när man red var han ett nervvrak. Och då hade han ändå kompisen i hagen bredvid och de andra inom synhåll.
Direkt när han fick sällskap igen blev han som vanligt.

Senast ändrad:

ny-_173682842.jpg

Är så himla stolt över Glampi han är så rolig.
img_5439_173677764.jpg

img_5526_173682532.jpg

img_5482_173680739.jpg
trav
img_5519_173682321.jpg
inslag av tölt

ny-_173682979.jpg
Thengill töltar, Glampi travar
img_5383_173676979.jpg

img_5183_173670804.jpg

img_5138_173667196.jpg

Alla foton är tagna av Nenneh.

Han är så fin Glampi!

.

Tack ni andra med:love:

Jisses, jag gissar att den hovisen inte blev långvarig? :angel:

Jag blir på allvar rädd när jag stöter på så extremt trångsynt och okunnigt folk. :o
Jag trodde inte det fanns så okunniga människor, men visst f-n blir man rädd.

Senast ändrad:

Nu hittar jag inte det jag skrev...IGEN? varför tas det bort som jag skriver???

iaf...jag kan inte hjälpa att det ser riktigt hemskt ut med klippta kotor på islandshäst:(.
Men tur att alla har olika smak.

Tycker det beror lite på. Min ena har så lite på sommaren så klipper man henne ser det rätt bra ut, dock inget jag gör oftare än att jag får ett infall. Inget måste liksom.

Ser fult ut?? då tycker du alla hästrna på sommaren är fula då?? för det är ju så där dom ser ut då=)

Jag å andra sidan tycker det ser extremt fult ut med helrakad häst och så har man benen kvar som bara ser ut att väga 1 ton vadera.
och framförallt när man som jorunn har korta framben så ser som ännu kortare ut med bollarna på benen. lättare att hålla henne ren dessutom.

Angående varför häsatrna blir mer märkvärdiga om de är värda några miljoner.

Den dagen man själv står där med en häst värd 4 mille kan vi nog uttrycka oss i vad vi skulle göra.
har man en häst värd 4 mille och det är den ända hästen du har att tävla på och ni är kvalade till VM och för stor häst är ni nästan kvalade till OS.
vi kan bara sitta här med gissningar av vad vi skulel glra ingen här inne har en häst som är så värd utan de flesta sitter på hästar värda 40-100 tusen.

Jag tror inte man kommer ha sin häst ute i en stor hage med skog och en massa stenar och andra hästar som sprakar mot den och biter sönder täckena.

Man är nog för rädd om hästen rädd om sina möjligheter att vinna och därmed vinna bra många miljoner..Det är pengar som står på spel.
Vill man bli något inom sporten måste man satsa mkt mkt extremt mkt pengar oftast har man en massa sponsorer som har krav på att man skall prestera. En skada kan innebära katastrof att sponsorena hoppar av och du inte har en häst att tävla längre.

Kolla på trav och galoppsidan vad gör de om hästen skadar sig som 6 år då har den redan kutat in ett par miljoner.. nu gör man ju allt man kan för att den inte ska skada sig men till slut brukar skadorna vara ett faktum när man är uppe på denna nivå och tävlar. De sliter enormt extremt mycke på en kropp.

Är det då djurplågeri att tävla kan om man nu riskerar att hästen skadar sig???
Vi tävlar ju faktiskt för våran egna del fasten vi vet att vi utsätter hästen för saker som gör att den kan skada sig!

Jag vet inte många häsatr som går i små 4 -kants hagar på 10x10 meter omde inte är sjuka då da och det finns numera en lag hur stor en hage skall vara strömsholm fick bla göra om sina hagar nyligen.

Att ha hästar själv stör mig inte för fem öre de skall kunna ha kontalt med varandra dvs över staketet kunna nosa och snosa på varandra vilket min kan göra.

Jag tror det viktigawste är att de har hästar runt omkring sig iaf den vuxna hästen unghästen skall inte stå själv tycker jag flr de har mer lekbehov.
Jorunn leker inte längre hon har när hon har stått med andra inte stått och kliat andra eller stått nära en annan häst hon kan ha stått 2-5meter ifrån dock.
Vilket hon fortfarande idag gör så det är ingen skillnad alls för hennes del.

Skulle hon bli apatisk skulle hon få gå med en till inge svårare än så, nu kan ju bara jag prata för Jorunns del eftersom jag bara har en häst.
Men i hennes fall så har det varit följande

Lösdrift= seg och trött häst som inte är ett dugg arbetsvillig och som är överviktig.
dock var de för mig perfekt, jag behövde inge medryttare jag åkte ut när jag ville, inge mockning inge fixa mat väääldigt slött och bra.:love:

Installad= Pigg häst som bockar och springer då och då i hagen, gnäggar till en när man kommer och ska hämta och kan hoppa och fara lite vid intag hon vill in. På väg ut till hagen igen antingen på morgonen eller efter ridning steppar hon iböand och vill ut i hagen fooort igen.
Vid ridnig är hon pigg och allert och väldigt arbetsvillig.

Hon lyser idag i ögonen förr var det tom blick

Nackdel för mig jag måste åka ut varje dag och mocka och fixa mat och måste ha medryttare som hjälper mig då jag inte hinner 7 dagar i veckan då jag även tränar gym 6 dagar i veckan och satsar 190% inom en anann tävlingsgren för mig!

Så med heltidsjobb i skift häst och gym hund hem att sköta och andra saker som skall göras är det tiden som tryter och man får planera varje minut!

Men eftersom Jorunn trivs å bra i stallet får de bli detta även om det för mig blir lite jobbigare!

Vidare påna på skillnandena

och här är det också en skillnad i reaktionerna inne på dressyrsidan reagerar inte folk så som ni reagerar.. där är det ingen som hoppar på en av att ha sin häst i en 50x50meter stor hage ensamma.

Och det är det jag menar med det ja säger att det är rätt så lustigt att se hur 2 olika grenar inom samma sport resonerar så otroligt olika..

En gren anser att en häst har det bäst om man hanterar den si och så.. den andra grenen tycker precis tvärtom i nästan alla frågot vad gällande ridnng och hantering!

Intressant tycker jag... hur de kan ha blivit en sådan skillnad??

Islandshästsidan skiljer sig rätt så mycket i nästan allt emot nästan alla andra raser.

Hur kommer det sig att det är så igentligen??

Har man bara haft isisar så vet man ju inge annat men som jag som har tagit del av bägge sidorna märker ju denna gigantiska stora skillnaden i åsikter.

Ta bara detta med hagar, aldrig någonsin när jag höll på med stora hästraser eller ponnyraser med för den delen var det folk som reagerade såhär som ni gör när man sa att man hade hästen installad och ensam i hagen med benlindor.

Folk sa istället, ja en sån dyr häst så förstår jag hellre täcke och lindor och själv i hagen än inte ute alls.

Lindande man benen sa folk åhh fasiken vad snygga vart har u köpt dom??

Reaktionerna var aldrig varför?

Mednas här inne så får man starka reaktioner av att ha den själv i hagen och man är en dålig hästägare och det är synd om hästen helt plötsligt.

Lindar man benen får man istället frågan varför??

Och det är inga fördomar jag har utan ren och skär fakta saker jag själv varit med om. och av att bara läsa här inne på buke så kan man läsa sig till den fakta=)

Det är tycker jag mkt intressant i hur de kan ha blivit såhär..
Vad tror du??

Kan de vara som så att vi i sverige kollar mkt på hur de hanterar sina hästar på Island och vill ta efter dom så mycket som i hur vi rider och hanterar hästarna??

Själv har jag de bästa ur bägge världarna och gör om de till min egna värd.

Jag är en hästmänniska som har en häst jag vill inte placera in mig som storhästryttare eller som en islandshästryttare.. Jag är en ryttare räcker inte de?

Sedan har jag genom livet och 25 år med hästar bildat mig uppfattningar och lärt mig genom misstag vad som är bra och mindre bra.
Och dessa skiljer sig från person till person eftersom alla har sina egna liv och sina erfarenheter i bagaget.

Den som har förlorat 5 häsatr av att andra häsatr sparkat ihjäl dom kommer troligen inte ha sin häst med andra.. Den som förlorat sin häst i boxen av att den hängde i singrimma kommer inte ha grimma i boxen mer.

Den som har fått sin häst skadad 4 ggr av att den sparkat sig själv i hagen kommer nog ha benskydd på den i hagen.

Jag hade alltid grimma i boxen smidigt för den som skulle ta ut på morgonen alla hade de... till den dagen en häst höll på dö för den fastnade i grimman i boxenoch det var jag som var själv i stallet som fick ta hand om problemet själv.
Denna upplevelse gjorde att jag ändrade min åsikt från att vilja ha grimma i box till att en grimma aldrig någonsin kommer på min häst huvud i en box.

Ni förstår vad jag vill säga och komma.... erfarenheter skapar oss!

Nu skall jag åka ut och gymma rygg och ben skall mooosas, en i stallet tar hand om Jorunn idag då medryttaren är sjuk!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 448
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
479
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 311
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod