Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fina Tibrá!

Idag har jag träffat min nya medryttarhäst, Tibrá, en söt isistjej som är 11 år :) Jag har aldrig ridit islandshäst förr, så det ska bli spännande. Nu i början blir det mest skritt och promenader, hon behöver bygga lite muskler och komma igång efter att ha haft föl för inte så jättelängesen :)
Idag tog vi en kort skrittrunda, och jädrar vilken fart det var i de där små benen. Underbart framåt, och känslig för alla hjälper, och hon kändes liksom trygg och stabil :)
Sen är hon världens goaste att pyssla och hålla på med också.

:love:

Och så undrar jag hur man lägger in bilder? Jag kan inte ladda upp direkt från datorn? :o

Sv: Snack och alltiallotråden!

Var ute till Rigel idag och han kom gnäggande emot mig när han såg mig :love:

Blev en promenad sen massa kel och mys i hagen, han är så kelen.

IMG_2463kop.jpg

IMG_2437.jpg

IMG_2408kop.jpg

Min fina, underbara häst! :love:

Dock väldigt ful i kroppen för tillfället, växer så det knakar. Samt lite för tjock.

Nu får han vara, blir bara att hälsa på honom en tid framöver.

Han såg inte överdrivet tjock ut för att vara unghäst, och växer han så kan det ju behövas :)

ny-_173682842.jpg

Idag red vi ut på hästarna och fotade lite:)
3e gången jag red Glampi utan ledare och vi travade flera gånger, han är så himla lydig, pigg och känslig.

Tänk, min lilla 4månaders bebis har blivit 4år och jag får rida på hans rygg, vilken lycka!

Min nya sadel ligger så himla bra på honom med.

Är så himla stolt över Glampi han är så rolig.
img_5439_173677764.jpg

img_5526_173682532.jpg

img_5482_173680739.jpg
trav
img_5519_173682321.jpg
inslag av tölt

ny-_173682979.jpg
Thengill töltar, Glampi travar
img_5383_173676979.jpg

img_5183_173670804.jpg

img_5138_173667196.jpg

Alla foton är tagna av Nenneh.

Senast ändrad:

Det känns så häftigt att jag rider på min lilla bebise nu.
Han är så himla lik sin mamma.
Men även sin pappa.

En dag fick jag äran att testa både hans mamma och hans pappa:)

Brik

27415082.jpg

27444377.jpg

Grasteinn

27433340.jpg

27415079.jpg

Jag vill att dom ska ha lite extrahull att bygga upp sig med när dom är små så jag är inte den som håller unghästen slimmad men nä han är lite för tjock tyvärr.

Väljer bilderna med omsorg ;)

Mmmm... min unghäst är också lite väl tjock just nu, men ser ut ungefär som din på sina bra bilder :P

Han är så fin Glampi!

Idag var jag ute och red på Randalin, det var väl 7e gången vi red ut helt själva typ. Var ute i 45 minuter i skritt, skrölt trav och en galopp som hon själv bjöd upp till. Var stundtals riktigt trevlig framåtbjudning i henne men hon är lite osäker bitvis. Jag är verkligen nöjd med henne. Skrölten övergick i princip till riktig tölt några gånger. Kul att hon har så lätt för sig.

Knapplån!

Jag har ett bekymmer..

Jag ska ju på kurs nästa helg och nu finns det bara en utehage som iof är grusad att tillgå under dagarna och det känns sådär.

Man har ju lagt ner mycket tid på att göra henne fin och ren och så lägger hon sig ner och rullar eller så regnar det hela dagen:crazy:

Jag vill ha box att hyra och just nu verkar det inte finnas det... hur hade ni gjort??

Men om man har halstäcke lindar benen och lindar svansen som skkydd bör hon ju kunna rulla sig utan att hon blir allt för lerig.. och regnar de är det bara huvudet som få se skitigt och fult ut.

Så ska hon helrakas idag igen.. 6:e gången i år redan hahaha fint var 3:e vecka behövs det.:crazy:

Idag åker all päls från kronranden upp till örat/ganaschen under sadeln sparas så klart=)

Ska jag vara ärlig så hade jag hållt väldigt tyst om mina funderingar för att inte orsaka alltför mycket munterhet. Själv hade jag slängt på ett täcke och förberett mig på att sanera det värsta vid behov. Hade det varit en tävling hade jag varit mer bekymrad.

Visst är det tråkigt när man lagt ner massa jobb och så rullar de sig, men det är ju ändå en häst. Har hon täcke på sig så skyddas ju det värsta, så det inte blir risk för skav om det blir lerigt och blött. Sen får du väl bara ta med dig ryktlådan och hålla lite koll så du hinner borsta av det värsta innan du ska rida.

Jag hade tänkt likadant som föregående. Du är omgiven av hästmänniskor, som är mkt väl medvetna om resultaten av ljus häst o grushage, och är den väl grusad så blir hästen inte särskilt smutsig. Jag hade hellre ridit på en lite småsmutsig häst än att ha den inpacketerad från topp till då, DET skulle kännas rätt pinsamt.

He he det är rätt lustigt hur stort det skiljer sig från dressyrmänniskor och islandshästfolk. Jag får ju ta del av de bägge står ju i ett dressyrstall och så här inne hos er på buke får jag ta del av eran värld.

När jag frågar dressyrfolket är det SJÄLVKLART att hästen skall stå inne, inte ska man ha en häst ute i regnet om man ska träna nä fy.. man vill ju va ren och hel när man ska träna någe annat är oseriöst!

När man frågar er så är det inte alls viktigt om häst är ren och hel när man rider för tränare skit samma typ!
Att ens tänka tanken på att ha hästen ren är pinsamt osv.

Ja jag får väl vara pinsam men jag vill ha en REN häst när jag rider och tycker det inte alls är fel i att fråga om box. Att det skall bli dålig stämning för jag frågar om box var faktiskt det dummaste jag hört.. Varför skulle de bli de??
Åhh nu får vi en här som bryr sig om sin häst och vill ha den hel och ren nää nu vart det genast dålig stämning här..???
Förstår faktiskt inte alls hur du tänkte där men du får gärna förklara dig så jag förstår:)

Jag är ju en gammal dressyrryttare som ridit dressyr påstora bruna och tycker det faktiskt är tråkigt hur vissa jag säger inte att alla gör de men JAG upplever att det är lite slappt i hanteringen inom islandshästgrenarna.
Att man inte är lika intresserad av att ha sin häst ren och fin inför träning att man inte bryr sig om hästen har en lerfläck eller att skimmeln har en pissgul svans inför träningarna. Och i vissa fall även tävling!

För mig är det ingen skillnad.. jag vill inte rida runt på en häst med pissgul svans inte ens här hemma i ridhuset, jag vill inte rida på en lerig häst någonsin.
Jag vill vara ren och hel och det skall de snyggt ut helt enkelt.. ja jag kanske är pedantisk men sedan när skulle de vara en nackdel och framförallt pinsamt???

Ja jag sitter och funderar på att hoppa av kursen bara för att jag inte får en box..
Jag må vara dryg eller pinsam eller orsaka dålig stämning men de får jag väl isåfall gör/orsaka men jag vill att min häst skall få de bästa möjliga inge halvdant duger till henne.
Det finns andra kurser som erbjuder både ridhus och box så det är inte så att jag aldrig kommer kunna rida kurser direkt;)

Och jag lindar hellre in hästen från topp till tå än rider runt med en lerig skitig häst.
Men de som nu gör de ser jag absolut inte ner på det är inte så men jag är mkt pedantiskt det vet jag om och jag betalar också extra för att få det jag vill.

Jag brukar inte vara den som lägger mig i men nu kan jag inte låta bli. Eftersom du ju känner folket här hyfsat o redan vet hur det brukar vara på islandshästträningar, varför frågar du då här om du inte gillar svaren? Är det inte bättre att fråga på dressyrforumet om du ändå bara accepterar ett visst svar. Vad är det för idé att be om råd så utförligt när du redan bestämt dig?

Tror inte det finns någon här som skulle rida o träna på en häst som inte är hel, vad är det för påstående du vräker ur dig? Självklart får hästen vara ren i den mån det går. Men man kan ju inte säga till hästen att den inte får rulla sig? Då får man ju lägga täcke på(vilket du ju ändå måste när hon är helklippt). Om benen då råkar bli grusiga, då får man väl plocka fram borsten? För hur mkt skyddar en benlinda? Skall du linda överarm o lår oxå? En helklippt häst måste ju vara busenkelt att borsta av lite grus från?

Vill du inte hon skall rulla sig eller stå i ev. Regn så ställ in henne i transporten o så får du väl promenera länge med henne som kompensation.

Ingen häst är gjord av porslin, varken islänning eller stor brun.

Jag vill gärna ha en ren häst när jag åker på träning. Jag lägger då på ett helhals regntäcke o sen släpper jag ut hästen i den hage vi själva byggt, grushage som står färdig är ren lyx. Jag har oxå nån gång när det varit totalt pissväder ställt hästen i transporten, det funkarmed tillsyn.

Jag föredrar också att ha en ren häst när jag tränar. Och självklart en hel häst också, du får det nästan att låta som många här inne tränar på skadade hästar. Även fast jag gärna vill ha mina hästar rena när vi tränar väljer jag hellre att de får komma ut, andas lite frisk luft och röra på sig om den möjligheten finns. Jag tränar helt enkelt hellre på en häst med en lerfläck än en häst som har stått inne och haft det tråkigt hela dagen!

Och så finns det ju borstar för guds skull! Släng på henne ett tunt täcke tycker jag och sen får du ta itu med eventuella fläckar som uppkommer. Inte ska ni behöva missa en lärorik och rolig kurs bara för att Jorunn kan bli lite skitig? :laugh:

Jag brukar inte vara den som lägger mig i men nu kan jag inte låta bli. Eftersom du ju känner folket här hyfsat o redan vet hur det brukar vara på islandshästträningar, varför frågar du då här om du inte gillar svaren? Är det inte bättre att fråga på dressyrforumet om du ändå bara accepterar ett visst svar. Vad är det för idé att be om råd så utförligt när du redan bestämt dig?

Tror inte det finns någon här som skulle rida o träna på en häst som inte är hel, vad är det för påstående du vräker ur dig? Självklart får hästen vara ren i den mån det går. Men man kan ju inte säga till hästen att den inte får rulla sig? Då får man ju lägga täcke på(vilket du ju ändå måste när hon är helklippt). Om benen då råkar bli grusiga, då får man väl plocka fram borsten? För hur mkt skyddar en benlinda? Skall du linda överarm o lår oxå? En helklippt häst måste ju vara busenkelt att borsta av lite grus från?

Vill du inte hon skall rulla sig eller stå i ev. Regn så ställ in henne i transporten o så får du väl promenera länge med henne som kompensation.

Ingen häst är gjord av porslin, varken islänning eller stor brun.

Jag vill gärna ha en ren häst när jag åker på träning. Jag lägger då på ett helhals regntäcke o sen släpper jag ut hästen i den hage vi själva byggt, grushage som står färdig är ren lyx. Jag har oxå nån gång när det varit totalt pissväder ställt hästen i transporten, det funkarmed tillsyn.

Ehh du brukar iof lägga dig i rätt ofta så varför skriver du att du inte brukar göra de??
Självklart får du skriva av dig det är ju därför detta forum finns!!

Nu har jag en islandshäst och därför skriver jag här inne och herregud bara för att några skriver ett svar som inte tilltalar mig ska jag inte få skriva här inne då?? Suck!!

Ha en häst i ett släp skulle jag över min döda kropp ha, aldrig någonsin att de kommer hända. Så många gånger man har hört ute på tävlingar speekern säga att en häst har hoppat över bommen och skadat sig.
Och jag har aldrig varit med om kurser som INTE erbjuder boxar jag personligen tycker att det är väl självklart att erbjuda de

Att när man inte rider utan har teori eller lunsch eller annat roligt för sig i kursen skall man kunna veta att hästen står inne under tak i trygg förvar käkar lite hö eller sover.

Och det går inte och borsta bort lerflcäkar det vet vi ju alla.. då måste man duscha hästen.

Nåväl vi pratar inte samma språk när det gäller detta så det finns ju ingen anledning till att diskutera vidare på detta..Ursäktra att jag frågade.:crazy:

Jag har iaf bestämt mig för att åka på kursen om jag får box.. annars står jag över.
Jag ska ut och leta efter kurser som har box och ridhus att erbjuda och har hittat 2 redan rätt nära mig! Jag hittade en kurs där det var helpension för mig och hästen 2 dagars där man sov över... de låter roligare faktiskt lite mysigare=):love:

Sputnick

Att folk rider på halta hästar har jag aldirg sagt vet inte var du får de ifrån, men av de svar jag får så rider ju folk utan problem med skitiga hästar och pissgul svansar..Vilket jag inte gör de jag menade. För mig är renlighet och pråperhet väldigt viktig.
De är ju de som är halva grejjen tycker jag när man åker iväg på tävling och träning. Att man får piffa upp sig lite extra man putsar på utrustningen lite extra, hästen får en rejäl omgång med duschen och borsten och pälsglans. En själv skall göras fin stövlarna skall skina som aldrig förr.
Hästsläpet skall tvättas och bilen likaså.. Allt skall skina:love:
Då är det inge rolligt att slänga ut hästen i en hage och hon rullar sig eller om det ösregnar så allt förstört, alla timmar man lagt ner på att få allt superfint är som bortblåst!:crazy:

Jag verkar dock vara ensam om detta tycket här inne.. vilket jag personligen kan tycka tråkigt som sagt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 362
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 284
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka