Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

He he det är rätt lustigt hur stort det skiljer sig från dressyrmänniskor och islandshästfolk. Jag får ju ta del av de bägge står ju i ett dressyrstall och så här inne hos er på buke får jag ta del av eran värld.

När jag frågar dressyrfolket är det SJÄLVKLART att hästen skall stå inne, inte ska man ha en häst ute i regnet om man ska träna nä fy.. man vill ju va ren och hel när man ska träna någe annat är oseriöst!

När man frågar er så är det inte alls viktigt om häst är ren och hel när man rider för tränare skit samma typ!
Att ens tänka tanken på att ha hästen ren är pinsamt osv.

Jag skulle inte vilja blanda mig i, men eftersom jag också sysslat med stora bruna och dessutom jobbat på "snofsigt" dressyrstall utomlands, så har jag en sak eller två att säga som kommentar. :)

Grovt generaliserat;
På stora bruna - sidan är det en självklarhet att hästen skall stå inne om det är dåligt väder, blöt mark osv, hästarna är inlindade, har två täcken och går i hagar storleksmodell 10m X 10m då vädret tillåter. På islandshästsidan går hästarna ute oberoende av väder, blir de leriga får man väl helt enkelt ta borsten i sin vackra hand och värma upp med lite ryktningsgymnastik eller hur. ;) Eller ta till slangen ifall det blir riktigt akut. Men jag förstår inte varför du skulle måsta välja "sida" och göra bara på ett sätt för att alla andra gör så. Välj själv hur du vill göra! Alla får väl prioritera som de själv vill, men då får man väl vara beredd på att andra kan tycka olika.
Vill du prioritera en ren häst som stått inne i över ett dygn eller en häst som fått vara ute i frisk luft men eventuellt är lite lortig så är det väl upp till dig. Din häst och ditt liv eller hur, svårare än så är det ju inte. :D

Många här tycks vara av den åsikten att en häst skall vara en häst, och få gå ute om den möjligheten finns. Jag hör också till dem. Senast jag tävlade med Ó så var det pissväder dagen före och hagarna helt olidigt leriga. Jag putsade hela hästen från topp till tå dagen före, och släppte sedan honom ut eftersom jag inte kunde lämna honom i stallet över natten, då skulle han ha exploderat på banan, det vet jag av erfarenhet.
Dvs. allt jobb jag lagt ner gick till spillo, men jag hade hellre en glad häst som fått gå ute med sina kompisar än en ren häst som skulle ha sparkat sönder hela trailern. Det var så jag ville prioritera. Dessutom var det ett bra sätt att komma igång på morgonen då jag fick borsta hela hästen på nytt, vi fick väl båda blodcirkulationen i gång på det sättet. ;)

Jisses så det blev långt... Men min point var att du inte behöver försvara sig till någon oberoende av hur du bestämmer dig göra. V här på buke tycker på ett sätt (tydligen) , du och/eller männisorna på ditt stall på ett annat, easy as that. Bara för att du tycker att det är lite pinsamt att komma till träningar med en lite lortig häst betyder inte att andra tycker så. Vad gör det för skada med en pissgul svans eller lite lerig rumpa om det viktigaste ställena, dvs. sadelläge och under magen, är rent så det inte skavar?
Och som Sputnick säger, åk nu på trevlig och lärorik kurs när du har möjlighet oberoende av väder osv!
Så tycker jag, over and out. :)

[Min häst går i en hage på ca 50x50 meter den är halva lerig eller utan gräs och halva med lite gräs så den är lagon för 1 häst. Drenerad hage vilket gör att den inte blir superlerig bara lite.

Och går ute 8-10 timmar om det regnar 6-8 timmar så jag vill inte påstå att min står inne hela dagarna om det regnar;)
Och då har vi stora dressyrhästar som är värda runt 1 miljon i stallet som går ute lika länge.

Hon har en superstor box 4x5 meter enladudörr som alltid står öppen så hon ser ut i naturen även inne och får sol på sig i boxen även inne.

Jepp jag har hellre min häst inne 2 dagar under kursen för hon kommer vara aptrött efter varje ridpass att hon behöver stå inne och sova/vila äta lite och samla krafter till nästa ridlektion.

En lösning jag kom på är att jag helt enkelt åker hem mellan ridpassena.. är det 6 timmar mellan blir det iallafall 4 timmar i sin box hemma!

viist det blir20 mil extra men de kan de ju va värt.

Snor egen knapp...

KL.
Min finaste gubbe är halt. :(
Fick just samtal från stallet att han är blockhalt på vänster fram, hela benet är svullet och han vägrar sätta tyngd på den. Nej nej nej nej.... Jag som alltid sagt att han är så frisk av sig, nu bestraffar karma mig....
Kan vara att en ung valack är boven i dramat, han har jagat de andra hästarna i hagen en stund och Ó har säkert blivit offer i något skede. Han har i samma veva slitit av skon också, kanske något som försträckts i benet då...

Jag är så orolig att det är något allvarligare, han får för fan inte bli halt! :cry:

Alla har ju sina egna sätt. Den finaste tävlingshästen i vårt stall står ute dygnet runt tillsammans med sin feta dietkompis. :angel: That's the way we roll.

Men jag måste nog säga att jag inte förstår hur kursstället inte har boxplatser att erbjuda om det är två dagars kurs med övernattning...? :crazy: ( Eller har jag missförstått...?)
På vårt stall erbjuder vi alltid boxplats åt gästande hästar under kurserna, man måste ju kunna ställa in t.ex en dyngsvettig häst osv.

Sputnick

Att folk rider på halta hästar har jag aldirg sagt vet inte var du får de ifrån, men av de svar jag får så rider ju folk utan problem med skitiga hästar och pissgul svansar..
Vilket jag inte gör de jag menade. För mig är renlighet och pråperhet väldigt viktig.
De är ju de som är halva grejjen tycker jag när man åker iväg på tävling och träning. Att man får piffa upp sig lite extra man putsar på utrustningen lite extra, hästen får en rejäl omgång med duschen och borsten och pälsglans. En själv skall göras fin stövlarna skall skina som aldrig förr.
Hästsläpet skall tvättas och bilen likaså.. Allt skall skina:love:
Då är det inge rolligt att slänga ut hästen i en hage och hon rullar sig eller om det ösregnar så allt förstört, alla timmar man lagt ner på att få allt superfint är som bortblåst!:crazy:

Jag verkar dock vara ensam om detta tycket här inne.. vilket jag personligen kan tycka tråkigt som sagt!

"När man frågar er så är det inte alls viktigt om häst är ren och hel när man rider för tränare skit samma typ!" Den meningen tolkar i alla fall jag som att du tycker att många här inne struntar i att deras hästar är skadade.

Jag håller för övrigt med dig om att man ska försöka vara ren och att det är kul att putsa upp sina saker lite extra! Däremot försöker jag ta vara på alla träningspass jag kan få, och en smutsig häst ska inte hindra mig från det! Skulle tycka det vore tråkigt om en lerfläck skulle hindra mig från att utvecklas med min häst. Men det är ju jag!

Är det viktigt med boxplats då hör man sig för vid anmälan. Vissa erbjuder det, andra inte det är halt upp till arrangören.

Vad syftar du på med hel i "Hel och ren"? Det enda jag kan tänka mig är att hästen antingen är ren och oskadd eller att den är ren och har hel utrustning. Och då kan man ju fråga sig om du tror att folk här verkligen rider med trasig utrustning och/eller trasiga hästar?

Personligen har jag aldrig hört något utrop alls om hästar som hoppat över bomen på tävlingsplatser men flera gånger om hästar som har rymt från sin hage.

Fast borde inte åkandet fram och tillbaka göra henne trött? Att hon blir skitig på benen och under magen lär du ju inte komma undan, är det blött ute lär hon bli det snabbt som 17 bara hon tittar ut ur transporten. Resten kan du ju skydda med täcke.

Jag håller med dig, skulle inte åkt på helgkurs utan boxplats. På endagskurs eventuellt då. Jag ser det som ett plus om man får tillgång till rasthage och kan lufta hästen mellan ridpassen, men skulle inte vilja vara utan box. De gånger det inte funnits boxplatser på anläggningen (hänt när vi varit på hopptävlingar t.ex.) har jag hyrt in min/mina hästar i ett närliggande stall istället.

Nej Niela, jag brukar inte lägga mig i diskussioner som inte rör mig, o framförallt inte med den tonen jag höll imorse. Men när du skrev att Vi här på islandsbuke skiter i om våra hästar är hela o rena när vi åker iväg, det är att fara med ren osanning. DET reagerar iaf jag på, måttet blev rågat...

Annars respekterar jag dina åsikter även om de nog skiljer sig ordentligt från mina i många fall.

Jag vill absolut ha en hel häst -alltid! Och självklart ren när man åker iväg. Jag putsar allt läder, tvättar oxå hästtransport och bil om vädret inte är skit. Jag putsar på hästarna o slösar med pälsglansen. Så jag har absolut inget problem med att du vill hålla Jorunn ren!

Men jag har problem med osanningar där jag innefattas. Därav min reaktion.

Kan du inte ha henne i hagen på dagen så säg det då till kursledaren o kan dom inte hjälpa dig så åk inte dit. Var det det svaret du ville ha?

kl

Hej alla!
Nu har jag börjat få ordning på saker och ting, verkar det som.
Mina hästar kom till nytt stall igår, och de släpptes ihop med "flocken" idag, dvs en annan islandshäst och en minishettis!
Hoppas bilder från facebook fungerar.. :p

379099_10150356394092029_640772028_8529724_1702336078_n.jpg

308314_10150356394267029_640772028_8529726_1897071494_n.jpg

300704_10150356394412029_640772028_8529729_1233733424_n.jpg

298307_10150356393397029_640772028_8529715_263405870_n.jpg

376029_10150356393562029_640772028_8529717_119385928_n.jpg

Om du vill ha hjälp med tölten (läste i en annan tråd) så kan du väl åka och rida privatlektion för någon islandstränare om det nu inte finns box att tillgå under kursen.
När jag var på en 2-dagarskurs så ingick det boxplats, kändes tryggt att ha henne där under natten, men under dagen fick jag en hage till henne då hon egentligen inte gillar att stå inne på box..

*ändrat*

Niela:
Herregud, äger du inte borstar? Det är bara att gå upp lite tidigare och sätta igång med ryktningen. Tror att Jorunn skulle uppskatta det mer än att 1. stå på box eller 2. att stå inlindad i diverse tygstycken.

För övrigt så värdesätter jag att mina hästar är hela, men att de är lite leriga mår de bara bra av.

Senast ändrad:

Det här är nog den löjligaste diskussionen som någonsin har varit här..

Jag skulle ALDRIG åka 20 mil med min häst för att den skulle vara ren. Sträckan i transporten motsvarar ju lika lång tid i skritt-tur. (1 h transport - 1 h skrittrunda) Nej och då har jag gått på skola där vi inte fick släppa ut hästarna om de hade spån i svansen.... ;)

Knappar mig själv

Mina underbara elever hjälpte mig att rida lite hästar igår :D De har blivit så duktiga!! Här gör de kullerbyttor (ursäkta min trashiga look) ;)
Tänk vad lycklig man kan bli av att hålla lektioner!

Här rider Alva på Óskadís och Julia på farbror Skuggi.

316867_2127546394528_1421978186_31856719_1743009576_n.jpg

377182_2127548354577_1421978186_31856720_1734019127_a.jpg

Senast ändrad:

Nej Frida, nu blir jag besviken! Jag fick minsann inte göra några kullerbyttor när jag var hos dig :cool:

MEN, jag kan intyga för hela buke att din Oskadis är en jättetrevlig och fin häst! ;)

En bild på Jorunn gumman idag.
Nu börjar musklerna komma och magen är gott som borta hon börjar bli fin nu över rygg och rumpa.

Men lite mer muskler behövs fortfarande så vi kämpar på=)

Idag!

Blandat5nov11064.jpg

Det här är nog den löjligaste diskussionen som någonsin har varit här..

Jag skulle ALDRIG åka 20 mil med min häst för att den skulle vara ren. Sträckan i transporten motsvarar ju lika lång tid i skritt-tur. (1 h transport - 1 h skrittrunda) Nej och då har jag gått på skola där vi inte fick släppa ut hästarna om de hade spån i svansen.... ;)

Skrev jag att det var 20 mil enkel väg?? nej just det..;)
Det är ju 2 dagar á 5 mil enkel väg gånger 4 blir 20 mil om inte min matte är helt ute och trampar i skogen!!???

Sedan är det väl tur att vi är olika?
Jag har gått 3 år i skola inriktning hästar jag med där man dock släpte ut hästarna med spån i svansen;)

Sedan har jag arbetat i ett stort dressyrstall där man också där släppte ut hästarn med iof halm i svansarna för de stod på halm och inte spån.

Men vet inte riktigt vart vi skall komma med att tala om vart vi gått i skola och arbetat med??.

Ochjag håller men rätt töntig disskusion en höna av en fjäder..

Jag frågade bara vad andra skulel ha gjort och inte få pajkastning hit och dit.
Sååååå vi lägger ner det hela tycker jag och återgår till trevligare saker..

Jag kan börja...

Vart helt pass när du visade bilder på din skäck.. såg inte ut som hon på bilden, men fin är hon.:). kul att det går så bra för henne. Har du mer bilder utan ryttare??

Ja jag funderar på en annan lösning med.. att bara rida 1 lektion om dagen och sedan åka hem.
Då slipper jag ju alla bekymmer med hage box regn plask å skit=)

Jag jobbar skift och den vecka jag jobbar kväll är såklart min tränare i stan, och den vecka jag jobbar förmiddag finns det bara en tid ledig 2045 vilket blir för sent då jag skall upp 0430 dagen efter och är inte i säng förens 2330 som tidigaste.

Så jag står på kö till ridlektioner i vår men då en tid 18.00 då jag kan utan problem...
Och så har jag en som kan komma till mig 1 gång i månaden under vintern här.. de får duga hellre de än inget=)

Vad jag menade var att jag är VAN med att det "ska vara rent" men nog rider jag kurs om det är så att min häst måste stå ute och kan bli skitig. Jag har tävlat och haft häst i lerig hage under natten - det finns borstar... Nej jag tycker det är jättelöjligt. Det är en HÄST, de blir skitiga. Men det är tur att man är olika då, annars skulle väl inte tävlingen eller kursen ha några deltagare.

Det jag tror folk reagerar på är som du säger, att du frågar, men bara blir förbannad när någon säger emot.

Tack! Javisst har jag det.
151010_1487744599883_1421978186_31084491_4712510_n.jpg

63491_1487745079895_1421978186_31084494_7956599_n.jpg

299245_1973333579304_1421978186_31731682_759516931_a.jpg

168775_1554582150780_1421978186_31218312_433197_n.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 448
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
479
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 311
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod