Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Jag med, för att han är van att stå på box.
Inte för att han inte ska bli lerig ;)

KL.
Idag har vi hittat såååå mycket underbara vägar hos oss. Innan trodde vi inte det fanns en enda väg, men
ack vad fel vi hade :-) Mitt över stora vägen ligger nämligen ett stooort storhäststall med massa inackorderingar och
stort ridhus mm. DÄR fanns det vägar.. Travade på långa tyglar på dom fina stigarna och ja :love:
Vi som trodde vi var strandsatta är nu lite lyckligare istället! Hittade t om rätt på stigen som leder till en stor
bad-grop :) Härligt!!
En undran.. vad har era hästar för kroppstemp mot kvällarna??

Hmmm säg till om ni vill hitta fler ridvägar. Jag har haft häst på andra sidan vägen med... Nu är jag dock hästlös fram till första visningen så jag kan inte visa några från hästryggen men med jag har bil så det löser sig ändå ;-)

Det är vissa skillnader.
8 på en skala 5-10 som det är på bedömning är lättare att få än på skalan 1-10 som det är på tävling. Det hade inte varit någon större reaktion här om Niela sagt att hennes islandshäst tränare påstått det. Nu var det enligt utsago dressyrtränaren som kom med bedömningen och åttor är något man sällan ser om det inte gäller stora tävlingar. På bedömningar kommer många hästar hem med någon 8 så att din häst skulle kunna få det på en visning är rätt sannolikt.

Folk är skeptiska när en häst de känner till och har hyfsad koll på kapaciteten helt plötsligt skulle höja sig från lättklasshäst till SM-ämne i en gångart.

Nu står hon i Hässlöholm på träning tills visning annars står hon i höjd med Gesala.

Jag vet om att det är skillnad på poängen men jag hade aldrig själv tippat på en 8 på traven på bedömning för hennes del eftersom hon vid det laget var otränad, omusklad och hade stått så länge.

Jag har en pålle som har extremt tråkiga hovar. De är små, växer i princip inte, är hur svaga som helst OCH han har lite för mycket steg/för dålig koordination.

Vi har slitit med hans hovar nu i 5 år, och de blir inte bättre. Alternativet skulle vara att han stod på box nattetid för att typ halvera tiden ute ("farlig" tid).
Att sätta honom ensam är inget alternativ, då skulle skorna flyga av med ännu högre frekvens. Idag leker han väldigt mycket i hagen, och går med boots runt om. De är så trasiga att jag aldrig sett värre...

Vet inte riktigt vad jag ville säga, mer än att det inte finns någon universallösning.

Det gör det inte. Man måste se till individ och situation, helt klart, men jag vill ge mina hästar så mkt frihet det går, under bra förutsättningar i övrigt.

Det är skillnad på tävling och bedömning. Erro skulle också kunna få 8 på bedömning men skulle aldrig, oavsett hur väl tränad han är, uppnå en 8 på ovalbanan. Och då är hans trav, när den är som bäst, ändå klart över medelhästars.
Däremot skulle han nog kunna uppnå en 8 på dressyrtävling, men det får vi märka så småningom nu med nya ägarna.

Och jag skulle utan tvekan kunna ha honom i hage på kurs, bara det fanns eltråd :-)

Jo, men vi har inte sett några ridbilder på din häst sedan tidigare. Och jag hoppar inte tre meter upp i luften av att man nämner att hästen kan få en åtta på bedömning, men klart att jag hoppas på att få se bilder på hästen i rörelse, för att det är kul!

Men Niela har vi ju faktiskt följt i flera år och sett bilder på Jorunn riden av flera olika ryttare. Att då plötsligt få höra att hon borde kunna få en åtta på tävling, ja då blir jag lite undrande. Hur ser hästen egentligen ut nu? Senaste bilden jag såg var det inga islands-åttor, utan en riktigt trevlig dressyrponny "in the making", så ja- jag blir nyfiken som sjutton förstås :D :D Speciellt som jag har suttit på en häst som med lite träning kanske skulle kunnat få en åtta på traven på tävling- och den är lååångt mycket bättre än vad mina egna hästar är. Och det är ändå inga skithästar jag har. Så jo, jag vill gärna se. Jag får väl åka förbi ngn gång då ;)

Och Michis har väl tränat Jorunn, om jag inte har fel för mig?

När det sen ska tjafsas om hur svårt eller lätt det är att få vissa poäng på islandstävling vs. dressyrtävling och det rackas ner på islandsfolk till höger och vänster och.... ja, det blir ju lite gnällig stämning.

e Bogatýr från Rooslunda (ext 7,86 rid 8,24 totalt 8,09)
ee Solfari från Kvarnbacka gård (ext 7,90 rid 8,49 totalt 8,25)
eu Vaina från Härsnäs (ext 7,65 rid 7,97 totalt 7,84)
u Venus från Björnforsen
ue Léttir frá Sauðárkróki (ext 7,95 rid 8,21 totalt 8,08)
uu Folda frá Syðra-Skörðugili (ext 7,94 rid 7,67 totalt 7,81)

Randalins BLUP exteriör 100 ridegenskaper 102 totalt 102

Huvud 107 Tölt 100

Hals-Manke-Bog 101 Trav 99

Rygg-Kors 93 Pass 105

Proportioner 99 Galopp 99

Benkvalitet 99 Spirit 101

Benställning 103 Form under ryttare 97

Hovar 100 Skritt 100

Man-Svans 101 Ridegenskaper 102

Exteriör 100 Långsam tölt 97

Totalpoäng 102

Jag har haft Jorunn på träning ja, måste varit våren 2009 va Niela?
Medan jag var i Dalarna var det iaf, och fröken rymde ju ur hagen medan snön låg så det måste vara tidig vår 2009 ..
Nu är det ju snart 3 år sedan men jag tyckte mig ändå få ett hum vad som fanns i henne.
Har en hel del bilder liggandes på bärbara hårddisken, ska ta och leta fram dom någon dag, alltid roligt att se tillbaka :)

Traven tyckte jag ändå att jag fick en någorlunda koll på vad som fanns och inte fanns. Absolut en trevlig tävlingstrav och med mer tryck, tempo och träning på att länga steget och därmed få mer sväv så absolut en 6a på traven på ISLANDSTÄVLING (alltså tävlingsbedömning, som jag även tycker att jag har ett väldigt bra hum om, bara för att tala om det också för er som inte vet). Men då, enligt vad jag kände då, så krävs det en träning inriktad på TRYCK, ENERGI, SAMLING tillsammans med mycket TEMPO.
Tölten däremot, ja där finns det en hel del att leka med. Mycket aktion, lätt för samling, en hel del humör, lättvinklade bakben och lätt för formen. En otroligt utvecklingsbar tölthäst.
Jag tror mer på henne som tölthäst än som fyrgångshäst när det kommer till TÄVLING, just p.g.a. att traven och galoppen kräver en träning som jag beskrivit ovan, under en längre tid. (Nu pratar jag tävlingshäst på t.ex. öppen nivå, lättklass är en annan sak) Överlag är det en rolig ridhäst och det måste vara riktigt roligt att få träna en såpass ändå trevlig gångartshäst, speciellt som första islandshäst för ägaren då hon kräver att man gör rätt för att utvecklas maximalt.

Nu berättar jag bara utifrån det jag kände av henne när jag hade henne hos mig i Dalarna, men jag tycker ändå att jag lärde känna henne rätt bra.
Och som du ser Niela, så tror jag visst på din häst ;) Så var inte dryg och uppnosig mot mig, för då kan jag ändra mig.

Det är vissa skillnader.
8 på en skala 5-10 som det är på bedömning är lättare att få än på skalan 1-10 som det är på tävling. Det hade inte varit någon större reaktion här om Niela sagt att hennes islandshäst tränare påstått det. Nu var det enligt utsago dressyrtränaren som kom med bedömningen och åttor är något man sällan ser om det inte gäller stora tävlingar. På bedömningar kommer många hästar hem med någon 8 så att din häst skulle kunna få det på en visning är rätt sannolikt.

Folk är skeptiska när en häst de känner till och har hyfsad koll på kapaciteten helt plötsligt skulle höja sig från lättklasshäst till SM-ämne i en gångart.

Ja och jag har en häst med 9,5 för pass.:D

*halvt kl*

Stockholm, första helgen i december, isis-buke-träff? Dricka kaffe, kolla på fina hästar, prata av sig? :) (Ska bara övertyga maken om att han visst klarar sig själv nåt dygn ;))

Jag kan väl säga att jag "höll på med din sport" när jag jobbade i ladugård, de ryggmusklerna och armmusklerna gick inte av för hackor kan jag då säga har inga bilder att visa på denna dator och minns inte om jag tog så jättemånga heller precis.
Men ja...det var kul att ha muskler haha.

Slipper jag kaffet så hänger jag gärna på. Min häst står någon halvmil från Bojs.

kl

Hej alla!
Nu har jag börjat få ordning på saker och ting, verkar det som.
Mina hästar kom till nytt stall igår, och de släpptes ihop med "flocken" idag, dvs en annan islandshäst och en minishettis!
Hoppas bilder från facebook fungerar.. :p

376029_10150356393562029_640772028_8529717_119385928_n.jpg

Vilken underbar söt tuffing :D

Jag har en pålle som har extremt tråkiga hovar. De är små, växer i princip inte, är hur svaga som helst OCH han har lite för mycket steg/för dålig koordination.

Vi har slitit med hans hovar nu i 5 år, och de blir inte bättre. Alternativet skulle vara att han stod på box nattetid för att typ halvera tiden ute ("farlig" tid).
Att sätta honom ensam är inget alternativ, då skulle skorna flyga av med ännu högre frekvens. Idag leker han väldigt mycket i hagen, och går med boots runt om. De är så trasiga att jag aldrig sett värre...

Vet inte riktigt vad jag ville säga, mer än att det inte finns någon universallösning.

Har ni testat olika foder? kan kanske vara någon brist?
har han dubbla tåkappor det kanske med kan hjälpa?
Hur ofta verkas/skos han?
Hur skulle det fungera med en viloperiod utan skor där hovarna får vila, de kan ju bli sönderspikade till slut, jättebra för hovarna att man låter sömhålen växa ut helt minst 1 gång/år. Utan skor alltså.

ömmar han när du rider och så(med skor alltså) pga det trasiga?
spricker hovarna mycket med? torra?

det är svårt för utan hovar ingen häst...viktigt man avlar rätt på den biten med.

Vill tillägga att man aldrig kan skydda sig mot oväntade skador.
Vet en tjej som skulle tävla dagen efter och inte ville ha några skador. Hästen gick själv i en platt och fin hage, i ungefär samma storlek som en paddock.
På kvällen rastade en kvinna sin hund, hunden gick utanför staketet och på någotvis kände sig hästen trängd och sparkade med frambenet- rakt in i stängslet, fick panik och rykte.

Hästen fick avlivas, och tävlingen blev ju givetvis inte av. Tjejen som hade gjort allt för att hästen skulle vara hel...

Ja det är ju allmänt känt att hästarna behöver lära sig att lyfta på fötter, då blir de säkra på foten och klarar att galopper och hoppa mellan stenarna.
Men har man en häst som aldrig fått se en sten eller ett träd osv så kommer den garanterat skada sig den vet inte hur den ska reagera på någonting mer än plan mark.
dens ben är inte tillräckligt starka heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 456
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
488
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 317
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka