Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

KL

Sitter och velar såhär på kvällskvisten. Och vad är då bättre bollplank än allsmäktige Bukefalos?! :idea:;)

Jag har ju kvar min bomlösa Sensationsadel som jag köpte till Godi och använder den till Sol. Den ligger bra på henne, så det är inget problem så sätt. Men jag har funderat på det här med bomlöst till henne, i och med att vi har samma svaga sida så är jag rädd att en bomlös sadel gör det värre? :confused: Jag vet ju att jag inte ger samma stöd med min svaga sida (jobbar på detta) och jag har funderat på om det kan göra det svårare för henne med den svaga sidan. Är ju ingen jättebra kombination med två svaga sidor och nu funderar jag på om en bomlös gör det än värre?

Samtidigt så är jag ju verkligen överlycklig över allt strul med sadlar som inte passar mer än någon månad. Och jag tänker att hon som är så ung och relativt lite riden kommer säkert ändra sig en del i kroppen, och då är ju en bomlös perfekt.

Hade jag kunnat så hade jag absolut velat ha en bomsadel och en bomlös, men det räcker verkligen inte studentekonomin till. :(

Vad finns det för alternativ, tänker exempelvis justerbar bomvidd.
Och framförallt, vilket alternativ tycker ni är bäst?

Jag är verkligen supernöjd med sensationsadeln, det är den första sadeln som jag inte får ont i höfterna av. :love: Så om jag bestämmer mig för att byta kommer jag vara otroligt kräsen vad gäller sitskomfort.

Min urgulliga stallägare har erbjudit mig att få prova hennes top reiter jr special, som jag verkligen satt som en gud i. Provade den idag på Sol när hon stod i stallgången och den verkar ligga bra. Det enda jag kunde ha en liten fundering om är att den kändes lite smal i kanalen precis i mitten på sadeln, och det är ju där de behöver lite svängutrymme. Men jag vet inte om det är något som påverkar.
Ska i alla fall provrida den någon annan dag, får se hur det funkar.

Vore jättetacksam för svar. :bow:

jag är ju i exakt samma sits som du! älskar min bomlösa och vad den gör för min kropp, men för min del valde jag att byta till bom igen för att inte behöva oroa mig för hur min svaga höft skall påverka häst och sadel. En bra bomlös borde ju såklart klara en viss snedbelastning ändå, men det blir ju aldrig samma stabilitet som med bommen...så, ja jag gör dig inte klokare kanske, men du får känna efter själv och vara uppmärksam på hur och om det påverkar er! Jag väljer iafll att inte riskera mer än jag behöver.

Oftast om hästen är halt på så många ställen kommer det inte av någon vrickning eller liknande utan stora problemet sitter OFTAST högt upp. Hur är hon ryggen?
Rent spontant om hon är mycket framtung är att hon kanske vill avlasta rygg eller bakdelen?

Och jag måste hålla emd Valvis att det låter helknas med 7 kortsionsprutor på en gång. Oftast behandlas dom ställen där veterinärer tror orsaken sitter. Oftast bak och så vill man se om hältorna fram ger sig i takt med att hästen blir bättre bak och kan lägga om vikten dit igen.
Och en ska till som gör mig konfunderad är att veterinären orderade en igångsättning på bara 3 veckor. Nu skrev ni att ni tagit det lugnare :)

Jag håller en tumme för eran häst och jag hoppas ni inte ser loppet som kört än. Jag hade valt att byta veterinär och få en grundligare genomgång av hela hästen (om inte det är gjort mer än benen) och sen en vääääldigt långsam igångsättning.

KL.
Imorgon skall min prins få sula och sko i den läkande foten, så vi kan sätta igång och röra på oss! :) Tror nog vi börjar försiktigt med promenader och lite tömkörning.
Är otroligt lycklig över att han frisknat så snabbt, så att vi hinner träna lite inför Sara Ástþórsdóttirs kurs igen den 2 i December. Skall bli super kul, denna gång har vi bokat ett ställe med ridhus för kursen så vi kan träna för fullt!

KL

Nu har jag kommit hem från kursen, och det har verkligen varit en spännande dag.

Jag kan säga att jag kommer inte ge mig på att tömköra henne själv på länge, gisses vad känslig hon var!! :eek: Fick gå försiktigt med helt lösa hängandes tömmar och bara dallra lite försiktigt med fingrarna och eventuellt leda försiktigt utan att ta i bettet.

I början gick det fint när vi gick rakt fram och jag lyckades få in henne på volt och hon gick så himla fint. Sen skulle vi testa i trav och det gick också bra, sen var jag nog lite otydlig och hamnade lite i fel position. Då började hon springa utåt på volt, jag hann inte med så hon sprang emot yttertygeln och det blev hon jättestressad av och for iväg. Mannen tog över och det gick bra tills hon skulle över i det jobbiga varvet då for hon iväg direkt.
Så det blev lite mer spännande än vad som var tänkt. Han fortsatte och jobbade med henne jätteförsiktigt och till slut kunde han ta henne både i öppna och skänkelvikning och i en liten volt i det jobbiga varvet. Hon var jätteduktig, men superkänslig och som en tickande bomb.

Han avslutade när hon gick lugnt och fint i båda varven (bara jättekort i det svåra varvet) och visade mig sen hur jag kunde koppla en töm i grimman och longera henne i det svåra varvet. Det funkade jättebra, så det ska jag fortsätta med.

Men jisses vilken skillnad när jag red hem!!!! :love::eek::love::eek::love::bow:
Hon töltade klockrent i för henne jättehögt tempo och växlade jättefint mellan rund och bärig galopp och tölt. Vi har verkligen hittat ett bra träningssätt nu! :bow:
Så nu ska jag fortsätta att träna longeringen med henne, och lägga in lite bommar också så hon får trava över dem. Sen ska vi vara med och träna en igen nästa gång och då kan jag förhoppningsvis våga mig på att jobba henne lite i skritt med skänkelvikningar och öppnor.

Mannen verkade rätt betagen av hennes känslighet och sa att hon kommer bli en jättefin häst, och sen la han diplomatiskt till att hon såklart redan är en jätteduktig häst :D:p
Kul att lära sig lite nytt, här har vi verkligen något att bita i.

Ja, det är verkligen svårt. Om några år har jag förhoppningsvis jobb och tillräckligt mycket pengar för att kunna ha två sadlar. Men tills dess funderar jag på vad som blir mest skada, att ha en bomlös som kanske inte ger tillräckligt stöd, eller att ha en bomsadel som kanske klämmer.

På ett sätt känns det ju ganska menlöst att köpa en bomsadel nu när hon är under uppbyggnad, men samtidigt är det ju nu hon behöver stöd. Svårt, svårt.
Jag ska i alla fall prova stallägarens sadel först och se om det gör mig något klokare. Jag känner att detta får Sol bestämma, om det inte märks någon skillnad så antar jag att denna funkar för henne. Jag märkte ju stor skillnad när jag bytte pad, så förhoppningsvis är hon en häst som visar vad hon tycker.
Det gör hon ju i allt annat :angel:

Nu är vi hemma efter en underbar helg med kurs=)

OJOJ säger jag bara vad vi har lärt oss massor om tölttaggad jag är nu.. När vi började var tölten lite passaktig men nu sista lektionen var den ren så vad en kurs kan göra:D:d

Nu fick jag massor av tips och råd som skall tränas på =)

God mad bjöds det på och härliga kursdeltagare ojojoj=) sånt här blir det mer av=)

Och Jorunn klarade av 2 ridpass om dagen galant hon var till och med pigg nu sista lektionen=)

Mina två åringar Eldey och Freyr har (troligen) landat i Norrköping idag. De ska "ta bussen" norrut och jag vet inte riktigt när de dyker upp här hemma men jag ser verkligen fram emot att få hem dem. De är dock i goda händer hos transportören.

Hur gammal är hon nu igen?
Tycker det är roligare med känsligare hästar, dom är lite speciella, men oftast bättre :)

*kl*

Imorgon ska Draken få löshoppa för första gången, ska bli mkt spännande! :D

Har en liten fundering....
Draken har stark tölt å trav, å en enormt stark pass.
Men Galoppen är nästan obefintlig och går knappt att få henne att galoppera, varken i hagen eller i paddocken vid löslongering.
Det blir mest nått passaktig galoppskutt, hon har alltså verkligen svårt för den gångarten.
Hur tränar man bäst upp galoppen på en sådan stark passhäst som hon är?

Hon är 4½ år, påbörjad inridning men jag tänkte mer ifrån marken, hur man kan stärka den på bästa sett?
Galoppbommar? Löshoppning?
Tips å råd hitåt gärna! :)

Hon är 5.
Visst är det roligt!! Jag älskar känsliga hästar, och framförallt balansgången som blir i tölten. Minsta lilla man håller för mycket i munnen eller bromsar för mycket med sätet så blir det fel, och om det blir för lite driv blir det så klart också fel. Så att hitta den hårfina mellanvägen som är lagom stöd och driv är så spännande. Och det finns så mycket att leka med.
Det känns verkligen som att det finns så mycket att plocka fram, med tanke på hur svag hon faktiskt är och hur bra hennes gångarter är redan nu så känns det jättespännande att se vart vi hamnat om ett år eller två. :D

Godi var också sån, väldigt speciell att rida. Antingen funkade det eller så funkade det inte och man fick fasen sitta med tungan rätt i mun om man skulle lyckas. Så otroligt roligt, utmanande och utvecklande! :love:

Red Hnokki barbacka på banan idag, och vad bra han gick:love: Helt gudomligt! Jag säger det varje gång, varför rider jag inte alltid barbacka?!

Testade ett nytt bett på honom också, ett tredelat anatomiskt d-ringsbett. Han gillade det som tusan! Så det kändes kul att kunna ha tränsbett på honom igen!

Godi var också enormt passig, i alla gångarter egentligen. Galoppen var flack och fyrtaktig och nära till pass hela tiden. Om man drev som en galning och samlade som en tok så kunde man med lite tur få upp framdelen tillräckligt för att få till några bra språng. De gick bättre och bättre med mycket svett, men när jag började hoppa med honom (vilket han inte kunde till en början och klarade rätt ok på slutet) så blev galoppen helt förvandlad.

Han kunde galoppera jättesakta och behålla den runda fina takten, och han kunde gasa på utan att bli att bli allt för flack och framtung.

Så mitt tips är (förutom att stärka från grunden i skritt osv.) att hoppa. Lite lagom höjd så att hon får ta i och skjuta ifrån, och framförallt UPP med bakbenen.

Och när det går lite bättre, så att du i alla fall kan få galopp om än dålig galopp, så tycker jag det är suveränt att jobba på volt, och galoppera på öppna delen. Se till att få många fattningar, för det är ju fattningarna som räknas. Tänk på att inte galoppera för långa sträckor. Emellanåt ska de såklart få sträcka ut och brassa på lite. Men det är viktigt att tänka på att det är inte det som gör det bästa jobbet. :)

Jag vet inte!! Nog för att det är jobbigt när han är hoppig och blir rädd, för då glider jag av...Och så funkar inte passen barbacka. Men på bana och i övrigt ute så är han helt fantastisk barbacka! Även med passande sadel dvs. Han gillar nog kontakten med ryttaren, för man får verkligen en annan kontakt med honom.

Förstår precis vad du menar.
Jag har alltid ridit bättre barbacka (ytterligare en av anledningarna till att jag inte vill skiljas från min älskade sadel).

Men du inte göra någon form av pad med stigläder då? Bara så att du har stödet om han studsar?

hur funkar det i uppförsbacke? Ett av mina ston var väldigt passtaktig och det funkade bättre i uppförsbackar:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 878
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka